Rozporządzenie wykonawcze 934/2013 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 914/2013 ustalające na rok 2013 pułapy budżetowe mające zastosowanie do niektórych systemów wsparcia bezpośredniego określonych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 73/2009

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 934/2013
z dnia 27 września 2013 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 914/2013 ustalające na rok 2013 pułapy budżetowe mające zastosowanie do niektórych systemów wsparcia bezpośredniego określonych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 73/2009

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 1 , w szczególności jego art. 51 ust. 2 akapit pierwszy, art. 69 ust. 3 akapit pierwszy oraz art. 142 lit. c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 914/2013 2 ustalono na rok 2013 pułapy budżetowe mające zastosowanie do niektórych systemów wsparcia bezpośredniego określonych w rozporządzeniu (WE) nr 73/2009.

(2) Grecja skorzystała z możliwości przewidzianej w art. 69 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 w latach 2010, 2011 i 2012. Pułap budżetowy dla wsparcia specjalnego, o którym mowa w tytule III rozdział 5 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, został ustalony odpowiednio dla każdego z tych lat.

(3) W lipcu 2012 r. Grecja podjęła decyzję o skorzystaniu również w 2013 r. z możliwości przewidzianej w art. 69 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 73/2009. Z powodu nieporozumienia dotyczącego powiadomienia o tej decyzji kwoty, które miały zostać ustalone do celów pułapu budżetowego na rok 2013, nie zostały jednak włączone do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 914/2013.

(4) Z uwagi na to, że Grecja podjęła decyzję o dalszym wdrażaniu wsparcia specjalnego w roku kalendarzowym 2013 bez żadnej zmiany wysokości kwot zgłoszonych przez nią do celów finansowania przedmiotowych środków wsparcia już wdrożonych w roku 2012, należy ustalić pułap budżetowy na rok 2013.

(5) Dla zapewnienia przejrzystości należy opublikować pułap wynikający z przydzielonych przez Grecję kwot na przedmiotowe środki na rok 2013.

(6) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 929/2013 3 zmieniło krajowe pułapy na 2013 r. ustalone w załączniku VIII do rozporządzenia (WE) nr 73/2009 w odniesieniu do Luksemburga i Malty. Należy odpowiednio zmienić załącznik V do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 914/2013.

(7) Zgodnie z art. 51 ust. 1 akapit szósty rozporządzenia (WE) nr 73/2009 Chorwacja powiadomiła Komisję o swojej decyzji o wykorzystaniu pewnej części pułapów ustalonych w art. 104 ust. 4 i art. 112 ust. 5 tego rozporządzenia odpowiednio na płatności z tytułu owiec i kóz oraz na płatności z tytułu wołowiny i cielęciny. Należy zatem ustanowić odpowiednie pułapy budżetowe dla premii z tytułu owiec i kóz, dodatkowej premii z tytułu owiec i kóz oraz premii z tytułu krów mamek.

(8) Zgodnie z art. 69 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 Chorwacja przed datą swojego przystąpienia podjęła decyzję o wykorzystaniu wsparcia specjalnego przewidzianego w art. 68 ust. 1 lit. a) ppkt (ii) tego rozporządzenia w sektorze mleczarskim i powiadomiła o tej decyzji Komisję. Decyzja jest zgodna z limitem ustalonym w art. 69 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 73/2009. Komisja powinna ustanowić odpowiedni pułap.

(9) Chorwacja stosuje system płatności jednolitych przewidziany w tytule III rozporządzenia (WE) nr 73/2009. Dla zapewnienia przejrzystości należy opublikować na rok 2013 pułapy budżetowe dla systemu płatności jednolitych dla Chorwacji, określone w wyniku odliczenia pułapów ustanowionych dla płatności, o których mowa w art. 52, 53 i 68 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, od pułapów określonych w załączniku VIII do tego rozporządzenia.

(10) Należy odpowiednio zmienić załączniki I-V do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 914/2013.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załącznikach I-V do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 914/2013 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 września 2013 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Załączniki I-V do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 914/2013 otrzymują brzmienie:

ZAŁĄCZNIK I

Pułapy budżetowe odnoszące się do płatności bezpośrednich przyznawanych zgodnie z przepisami art. 52, 53 i 54 rozporządzenia (WE) nr 73/2009

Rok kalendarzowy 2013

(w tys. EUR)
BE ES FR HR AT PT FI
Premie z tytułu owiec i kóz 1 192 21 892 600
Premie dodatkowe z tytułu owiec i kóz 117 7 184 200
Premia z tytułu krów mamek 77 565 261 153 525 622 2 948 70 578 78 695
Dodatkowe premie z tytułu krów mamek 19 389 26 000 99 9 462

ZAŁĄCZNIK II

Pułapy budżetowe odnoszące się do wsparcia specjalnego przewidzianego w art. 68 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 73/2009

Rok kalendarzowy 2013

Państwo członkowskie (w tys. EUR)
Belgia 8 600
Bułgaria 28 500
Republika Czeska 31 826
Dania 40 975
Estonia 1 253
Irlandia 25 000
Grecja 108 000
Hiszpania 248 054
Francja 478 600
Chorwacja 4 660
Włochy 321 950
Łotwa 5 130
Litwa 13 304
Węgry 131 898
Niderlandy 38 900
Austria 13 900
Polska 106 558
Portugalia 34 111
Rumunia 44 257
Słowenia 14 424
Słowacja 13 500
Finlandia 57 055
Szwecja 3 469
Zjednoczone Królestwo 29 800
Kwoty zgłoszone przez państwa członkowskie, przeznaczone na przyznanie wsparcia, o którym mowa w art. 68 ust. 1 lit. c), które zostały uwzględnione w pułapie odnoszącym się do systemu płatności jednolitych (w tys. EUR). Grecja: 30 000 Słowenia: 5 800

ZAŁĄCZNIK III

Pułapy budżetowe odnoszące się do wsparcia przewidzianego w art. 68 ust. 1 lit. a) ppkt (i), (ii), (iii) i (iv) oraz w art. 68 ust. 1 lit. b) i e) rozporządzenia (WE) nr 73/2009

Rok kalendarzowy 2013

Państwo członkowskie (w tys. EUR)
Belgia 4 461
Bułgaria 28 500
Republika Czeska 31 826
Dania 17 075
Estonia 1 253
Irlandia 25 000
Grecja 78 000
Hiszpania 179 954
Francja 297 600
Chorwacja 4 660
Włochy 152 950
Łotwa 5 130
Litwa 13 304
Węgry 46 164
Niderlandy 31 420
Austria 13 900
Polska 106 558
Portugalia 21 210
Rumunia 44 257
Słowenia 8 624
Słowacja 13 500
Finlandia 57 055
Szwecja 3 469
Zjednoczone Królestwo 29 800

ZAŁĄCZNIK IV

Kwoty przeznaczone do wykorzystania przez państwa członkowskie zgodnie z art. 69 ust. 6 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 73/2009 na zapewnienie wsparcia specjalnego przewidzianego w art. 68 ust. 1 tego rozporządzenia

Rok kalendarzowy 2013

Państwo członkowskie (w tys. EUR)
Belgia 8 600
Dania 23 250
Irlandia 23 900
Grecja 70 000
Hiszpania 144 390
Francja 84 000
Włochy 144 900
Niderlandy 31 700
Austria 11 900
Portugalia 21 700
Słowenia 5 800
Finlandia 6 190

ZAŁĄCZNIK V

Pułapy budżetowe odnoszące się do systemu płatności jednolitych

Rok kalendarzowy 2013

Państwo członkowskie (w tys. EUR)
Belgia 517 901
Dania 1 031 277
Niemcy 5 852 938
Irlandia 1 339 769
Grecja 2 225 227
Hiszpania 4 913 824
Francja 7 607 272
Chorwacja 86 007
Włochy 4 202 935
Luksemburg 37 672
Malta 5 504
Niderlandy 890 551
Austria 679 111
Portugalia 476 907
Słowenia 141 450
Finlandia 518 883
Szwecja 767 437
Zjednoczone Królestwo 3 958 242"
1 Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 914/2013 z dnia 23 września 2013 r. ustalające na rok 2013 pułapy budżetowe mające zastosowanie do niektórych systemów wsparcia bezpośredniego określonych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 73/2009 (Dz.U. L 252 z 24.9.2013, s. 14).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 929/2013 z dnia 26 września 2013 r. zmieniające załącznik VIII do rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej (Dz.U. L 255 z 27.9.2013, s. 5).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.257.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 934/2013 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 914/2013 ustalające na rok 2013 pułapy budżetowe mające zastosowanie do niektórych systemów wsparcia bezpośredniego określonych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 73/2009
Data aktu: 27/09/2013
Data ogłoszenia: 28/09/2013
Data wejścia w życie: 05/10/2013