Decyzja wykonawcza 2013/463/UE w sprawie zatwierdzenia programu dostosowań makroekonomicznych dla Cypru oraz uchylająca decyzję 2013/236/UE

DECYZJA WYKONAWCZA RADY
z dnia 13 września 2013 r.
w sprawie zatwierdzenia programu dostosowań makroekonomicznych dla Cypru oraz uchylająca decyzję 2013/236/UE

(2013/463/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 20 września 2013 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 472/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru gospodarczego i budżetowego nad państwami członkowskimi należącymi do strefy euro dotkniętymi lub zagrożonymi poważnymi trudnościami w odniesieniu do ich stabilności finansowej 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 2 i 5,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) nr 472/2013 stosuje się do państw członkowskich, które w chwili jego wejścia w życie otrzymują już pomoc finansową, w tym z Europejskiego Mechanizmu Stabilności (EMS).

(2) Rozporządzenie (UE) nr 472/2013 zawiera przepisy dotyczące zatwierdzania programów dostosowań makroekonomicznych dla państw członkowskich otrzymujących pomoc finansową; przepisy te muszą być spójne z postanowieniami Porozumienia ustanawiającego Europejski Mechanizm Stabilności.

(3) W odpowiedzi na złożony przez Cypr w dniu 25 czerwca 2012 r. wniosek o pomoc finansową z EMS Rada przyjęła w dniu 25 kwietnia 2013 r. decyzję 2013/236/UE 2 , zgodnie z którą Cypr zobowiązany był rygorystycznie wdrażać program dostosowań makroekonomicznych.

(4) W dniu 24 kwietnia 2013 r. rada zarządzająca EMS podjęła decyzję o udzieleniu zasadniczo pomocy stabilizacyjnej Cyprowi oraz zatwierdziła protokół ustaleń dotyczący szczegółowych warunków w zakresie polityki gospodarczej (ang. Memorandum of Understanding on Specific Economic Policy Conditionality, zwany dalej "protokołem ustaleń") oraz jego podpisanie przez Komisję w imieniu EMS.

(5) Zgodnie z art. 1 ust. 2 decyzji 2013/236/UE Komisja, w porozumieniu z Europejskim Bankiem Centralnym (EBC) oraz, w stosownych przypadkach, z Międzynarodowym Funduszem Walutowym (MFW), dokonała pierwszego przeglądu służącego ocenie postępów poczynionych we wdrażaniu uzgodnionych środków, a także ich skuteczności i wpływu na gospodarkę i społeczeństwo. W wyniku tego przeglądu dokonano aktualizacji pierwotnego programu dostosowań makroekonomicznych celem uwzględnienia działań podjętych przez władze Cypru do drugiego kwartału 2013 r.

(6) Po wejściu w życie rozporządzenia (UE) nr 472/2013 program dostosowań makroekonomicznych musi zostać przyjęty w formie decyzji wykonawczej Rady. Ze względu na jasność i pewność prawa program powinien zostać ponownie przyjęty na podstawie art. 7 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 472/2013. Pod względem treści program powinien pozostać niezmieniony względem programu zatwierdzonego decyzją 2013/236/UE, ale powinien również uwzględniać wyniki przeglądu przeprowadzonego zgodnie z art. 1 ust. 2 tej decyzji. Jednocześnie decyzja 2013/236/UE powinna zostać uchylona.

(7) Komisja, w porozumieniu z EBC i MFW, dokonała pierwszego przeglądu służącego ocenie postępów poczynionych we wdrażaniu uzgodnionych środków, a także ich skuteczności i wpływu na gospodarkę i społeczeństwo. W wyniku tego przeglądu dokonano aktualizacji protokołu ustaleń w obszarach reformy sektora finansowego, polityki budżetowej i reform strukturalnych, w szczególności w odniesieniu do: (i) planu stopniowego rozluźnienia ograniczeń w przepływach kapitałowych; (ii) ustanowienia ram prawnych na potrzeby nowej struktury zarządzania państwowymi udziałami w sektorze bankowości spółdzielczej; (iii) planu działania w zakresie zapobiegania praniu pieniędzy; (iv) systemu kompensacyjnego dla kas zapomogowych i funduszy emerytalnych, które mają depozyty w Cyprus Popular Bank; (v) zapewnienia dostępności wymaganych funduszy krajowych na potrzeby pokrycia wkładu krajowego w projekty współfinansowane z funduszy strukturalnych i innych funduszy unijnych; (vi) uszczegółowienia planowanej reformy systemu pomocy społecznej; oraz (vii) przygotowania szczegółowych wniosków politycznych w zakresie polityki aktywizacji oraz szybkiego podjęcia działań na rzecz zwiększenia możliwości i perspektyw zatrudnienia dla młodych ludzi. Przeprowadzenie kompleksowych, ambitnych reform w sektorze finansowym oraz w polityce budżetowej i strukturalnej powinno zapewnić zdolność obsługi długu publicznego przez Cypr w perspektywie średniookresowej.

(8) W trakcie realizacji kompleksowego programu działań przez Cypr Komisja powinna zapewnić temu krajowi dodatkowe wskazówki w zakresie polityki oraz pomoc techniczną w określonych dziedzinach. Państwo członkowskie objęte programem dostosowań makroekonomicznych, które nie posiada wystarczających zasobów administracyjnych, ma zwrócić się o pomoc techniczną do Komisji, która może w tym celu utworzyć grupy ekspertów.

(9) Władze Cypru powinni zasięgać, zgodnie z obowiązującymi przepisami i praktykami krajowymi, opinii partnerów społecznych i organizacji społeczeństwa obywatelskiego w trakcie przygotowywania, wdrażania, monitorowania i oceny programu dostosowań makroekonomicznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
W celu ułatwienia przywrócenia trwałego wzrostu gospodarki oraz stabilności budżetowej i finansowej Cypr rygorystycznie wdraża program dostosowań makroekonomicznych ("program"), którego główne elementy są przedstawione w art. 2 niniejszej decyzji.
2.
W porozumieniu z EBC oraz, w stosownych przypadkach, z MFW Komisja monitoruje postępy Cypru we wdrażaniu programu. Cypr jest zobowiązany do pełnej współpracy z Komisją i EBC. W szczególności Cypr przekazuje im wszelkie informacje, które instytucje te uznają za niezbędne do monitorowania wdrażania programu. Władze Cypru konsultują uprzednio z Komisją, EBC i MFW przyjęcie środków polityki, które nie są wymienione w niniejszej decyzji, a które mogłyby mieć istotny wpływ na osiągnięcie celów programu.
3.
W porozumieniu z EBC oraz, w stosownych przypadkach, z MFW Komisja bada wspólnie z władzami Cypru konieczność wprowadzenia zmian do programu i jego aktualizacji, co może być niezbędne w celu odpowiedniego uwzględnienia m.in. znacznych rozbieżności pomiędzy prognozami makroekonomicznymi i budżetowymi a osiągniętymi wynikami (w tym dotyczącymi zatrudnienia), negatywnych skutków ubocznych, a także wstrząsów o charakterze makroekonomicznym i finansowym.

W celu zapewnienia sprawnego wdrażania programu oraz dla ułatwienia trwałej korekty zakłóceń równowagi Komisja na bieżąco zapewnia porady i wskazówki dotyczące reform budżetowych, strukturalnych i dotyczących rynku finansowego.

Komisja regularnie ocenia wpływ programu na gospodarkę i zaleca niezbędne korekty w celu zwiększenia tempa wzrostu gospodarczego i tworzenia nowych miejsc pracy, zapewnienia niezbędnej konsolidacji budżetowej i ograniczenia do minimum szkodliwych skutków społecznych. Program dostosowań makroekonomicznych, w tym jego cele i oczekiwany rozkład wysiłków dostosowawczych, podaje się do wiadomości publicznej.

Artykuł  2
1.
Głównymi celami programu są: przywrócenie solidności cypryjskiego sektora bankowego; kontynuowanie podjętej już konsolidacji budżetowej; oraz przeprowadzenie reform strukturalnych mających na celu wspieranie konkurencyjności oraz trwałego i zrównoważonego wzrostu gospodarczego. Program jest ukierunkowany na szczególne zagrożenia, jakie sytuacja na Cyprze stwarza dla stabilności finansowej strefy euro, a jego celem jest szybkie przywrócenie solidnej i stabilnej sytuacji gospodarczej i finansowej na Cyprze oraz przywrócenie zdolności tego kraju do samodzielnego finansowania się w pełni na międzynarodowych rynkach finansowych. W programie należycie uwzględniono zalecenia Rady skierowane do Cypru na podstawie art. 121, 126, 136 i 148 Traktatu, a także działania Cypru mające na celu zastosowanie się do tych zaleceń, z jednoczesnym zamiarem rozszerzenia, zaostrzenia i pogłębienia niezbędnych środków polityki.
2.
Cypr kontynuuje konsolidację budżetową zgodnie z jego zobowiązaniami wynikającymi z procedury nadmiernego deficytu, wprowadzając w tym celu wysokiej jakości środki o trwałym charakterze przy jednoczesnym ograniczeniu do minimum wpływu konsolidacji na osoby będące w trudnej sytuacji.
3.
W celu sprowadzenia deficytu do poziomu poniżej 3 % PKB do 2016 r. Cypr jest gotowy do podjęcia dodatkowych środków konsolidacyjnych. W szczególności, w przypadku nieosiągnięcia zakładanych dochodów lub wyższych wydatków socjalnych w wyniku niekorzystnych skutków makroekonomicznych, rząd Cypru jest gotowy do podjęcia dodatkowych środków zapewniających osiągnięcie celów programu, w tym poprzez zmniejszenie wydatków uznaniowych, przy jednoczesnym ograniczeniu do minimum wpływu na osoby będące w trudnej sytuacji. W okresie objętym programem wszelkie dochody gotówkowe przekraczające dochody przewidywane w programie, w tym dochody nadzwyczajne, zostają zaoszczędzone lub wykorzystane do redukcji zadłużenia. Osiągnięcie lepszych wyników budżetowych - pod warunkiem że jest uznawane za mające trwały charakter - może ograniczyć konieczność podjęcia dodatkowych środków w końcowych latach okresu objętego programem.
4.
Cypr kontynuuje wykorzystywanie funduszy strukturalnych i innych funduszy unijnych w odpowiednim tempie, przy poszanowaniu budżetowych celów programu. Aby zapewnić skuteczne wykorzystanie funduszy unijnych, rząd Cypru zapewnia dostępność wymaganych funduszy krajowych, tak by zabezpieczyć pokrycie odpowiedniego wkładu krajowego, w tym wydatków niekwalifikowalnych, w ramach europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych (EFRR, EFS, Fundusz Spójności, EFRROW oraz Europejski Fundusz Rybacki i Europejski Fundusz Morski i Rybacki) w okresach programowania 2007-2013 i 2014-2020, przy jednoczesnym uwzględnieniu finansowania dostępnego z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Władze zapewniają rozbudowę instytucjonalnych możliwości realizacji bieżących i przyszłych programów oraz dbają o to, by organy zarządzające programami oraz wdrażające je podmioty dysponowały odpowiednim personelem.
5. 3
W celu przywrócenia dobrego stanu sektora finansowego Cypr musi kontynuować restrukturyzację sektora bankowego i sektora spółdzielczych instytucji kredytowych, wzmacnianie nadzoru i regulacji, uwzględniając również rolę jednolitego mechanizmu nadzorczego, oraz przeprowadzić reformę ram restrukturyzacji zadłużenia, przy jednoczesnym utrzymaniu stabilności finansowej.

W programie przewiduje się następujące środki i skutki podejmowanych działań:

a)
zapewnienie, by płynność sektora bankowego była ściśle monitorowana jedynie tak długo, jak jest to absolutnie niezbędne do zminimalizowania poważnych zagrożeń dla stabilności systemu finansowego. Plany finansowania i plany kapitałowe banków krajowych uzależnionych od finansowania przez bank centralny lub otrzymujących pomoc państwa odzwierciedlają w sposób realistyczny przewidywane zmniejszenie udziału finansowania dłużnego w sektorze bankowym oraz ograniczają zależność od kredytowania przez bank centralny, przy jednoczesnym unikaniu gwałtownej wyprzedaży aktywów i zapaści kredytowej;
b)
dostosowanie minimalnych wymogów kapitałowych przy uwzględnieniu parametrów oceny bilansu i całościowej oceny;
c)
umożliwienie wystąpienia przez banki z niedoborem kapitału do państwa z wnioskiem o pomoc w zakresie dokapitalizowania, zgodnie z procedurami udzielania pomocy państwa, jeżeli inne środki okażą się niewystarczające. Banki, w odniesieniu do których istnieją plany restrukturyzacji, przedstawiają sprawozdania z postępów w realizacji tych planów;
d)
zapewnienie pełnej operacyjności rejestru kredytów;
e)
zapewnienie pełnego wdrożenia ram regulacyjnych dotyczących procedur udzielania kredytów, utraty wartości aktywów i tworzenia rezerw, przy uwzględnieniu roli jednolitego mechanizmu nadzorczego;
f)
zapewnienie regularnego informowania organów i rynków przez banki o postępach w restrukturyzacji prowadzonej przez nie działalności;
g)
zapewnienie zmiany wytycznych dotyczących ładu korporacyjnego, w których określone zostaną między innymi zasady współdziałania bankowych działów audytu wewnętrznego i zewnętrznych organów nadzoru bankowego;
h)
wzmocnienie zarządzania bankami, w tym poprzez wprowadzenie zakazu udzielania kredytów niezależnym członkom organów zarządzających bądź powiązanym z nimi podmiotom;
i)
zapewnienie niezbędnego personelu oraz niezbędnych dostosowań w związku z nowymi zadaniami banku centralnego Cypru, w szczególności funkcji związanych z restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją, a także zapewnienie transpozycji do prawa krajowego jednolitego zbioru przepisów europejskich, w tym dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE 4 oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/49/UE 5 ;
j)
usprawnienie regulacji dotyczących zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych i nadzoru nad nimi;
k)
wzmocnienie zarządzania kredytami zagrożonymi, przy uwzględnieniu zmian i terminów wynikających z jednolitego mechanizmu nadzorczego. Obejmuje to w szczególności: monitorowanie i publikowanie celów w zakresie restrukturyzacji zadłużenia wyznaczonych przez bank centralny Cypru; środki umożliwiające kredytodawcom uzyskanie adekwatnych informacji o sytuacji finansowej kredytobiorców oraz umożliwiające im złożenie wniosku o zajęcie aktywów finansowych i dochodów kredytobiorców zalegających ze spłatą, jak również uzyskanie następnie faktycznej możliwości zaspokojenia swoich roszczeń w ten sposób; środki umożliwiające i upraszczające przeniesienie przez kredytodawców na osoby trzecie istniejących kredytów wraz z wszystkimi zabezpieczeniami, bez konieczności uzyskania zgody kredytobiorcy;
l)
przyjęcie aktów prawnych zapewniających sprawne przenoszenie na nabywców aktów własności, przy jednoczesnym zabezpieczeniu przed nadużyciami;
m)
złagodzenie ograniczeń dotyczących przejmowania zabezpieczenia, zwłaszcza poprzez zapewnienie sprawnego i skutecznego funkcjonowania zmienionych ram w zakresie egzekucji z nieruchomości; towarzyszy temu wdrażanie i uzupełnianie kompleksowej reformy postępowań w związku z niewypłacalnością przedsiębiorstw i osób fizycznych, w tym wszelkich dodatkowych niezbędnych aktów administracyjnych i rozporządzeń. Wdrażanie i wykonanie nowych ram w zakresie niewypłacalności ma być monitorowane w sposób ciągły w celu zapewnienia, by ramy te wspomagały realizację celów i zasad, a w razie potrzeby zostaną zaproponowane zmiany. Ponadto do początku 2016 r. ma zostać przeprowadzony kompleksowy przegląd ram prawnych dotyczących restrukturyzacji długu w sektorze prywatnym, obejmujący plan działania dotyczący zmian służących naprawie wszelkiego rodzaju niedociągnięć. Należy opracować zalecenia dotyczące kodeksu postępowania cywilnego i procedur sądowych celem zapewnienia sprawnego i skutecznego funkcjonowania zmienionych przepisów dotyczących egzekucji z nieruchomości i nowych ram w zakresie niewypłacalności oraz przyspieszenia prowadzenia postępowań sądowych i zmniejszenia zaległości w sądach;
n)
zapewnienie terminowego i pełnego wdrożenia przez grupę spółdzielczych instytucji kredytowych uzgodnionego planu restrukturyzacji, jak również zastosowania przez nią dodatkowych środków służących poprawie jej możliwości operacyjnych, zwłaszcza w obszarach zarządzania zaległościami w płatnościach, systemów informacji zarządczej, ładu korporacyjnego oraz możliwości w zakresie zarządzania;
o)
kontynuację dalszego wzmocnienia ram dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz wdrożenie planu działania zapewniającego stosowanie ulepszonych praktyk w zakresie środków należytej staranności wobec klienta oraz przejrzystości podmiotów, zgodnie z najlepszymi praktykami.
6.
W roku 2013 władze Cypru rygorystycznie wdrażają ustawę budżetową na 2013 r. (ze zmianami), w tym dodatkowe środki o trwałym charakterze przyjęte przed wypłatą pierwszej transzy pomocy finansowej, których wartość wynosi co najmniej 351 mln EUR (2,1 % PKB). Cypr przyjmuje następujące środki:
a)
reformę systemu opodatkowania pojazdów silnikowych zgodną z zasadami ekologicznymi oraz służącą uzyskaniu dodatkowych dochodów;
b)
system kompensacyjny dla kas zapomogowych i funduszy emerytalnych trzymających depozyty w Cyprus Popular Bank, który zapewnia ich porównywalne traktowanie względem tego rodzaju kas i funduszy w Bank of Cyprus oraz który uwzględnia przepływy pieniężne i sytuację aktuarialną każdej kasy i każdego funduszu oraz ogranicza do minimum wpływ na deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych. Z uwagi na socjalny charakter tego rodzaju kas i funduszy zakładany docelowo w 2013 r. poziom deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych może zostać zmieniony celem uwzględnienia wpływu tego systemu na budżet; oraz
c)
pełne wdrożenie środków konsolidacyjnych przyjętych od grudnia 2012 r.
7. 6
W ciągu 2014 r. władze Cypru w pełni wdrażają środki o trwałym charakterze określone w ustawie budżetowej na 2014 r., których wartość wynosi co najmniej 270 mln EUR. Władze Cypru zapewniają również pełne wdrożenie środków konsolidacyjnych przyjętych od grudnia 2012 r.
7a. 7
W polityce budżetowej w latach 2015 i 2016 władze Cypru dążą do osiągnięcia salda sektora instytucji rządowych i samorządowych zgodnego ze ścieżką dostosowania uwzględniającą zalecenia wydane w ramach procedury nadmiernego deficytu.
7b. 8
W polityce budżetowej w latach 2017-2018 władze Cypru dążą do osiągnięcia salda sektora instytucji rządowych i samorządowych, które zapewni zdolność obsługi zadłużenia i jest zgodne ze ścieżką dostosowania przewidzianą w pakcie stabilności i wzrostu.
8.
W celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansów publicznych Cypr przeprowadza reformy budżetowe i strukturalne, obejmujące m.in. następujące środki i skutki:
a) 9
w razie potrzeby, dalsze reformy ogólnego systemu emerytalnego i systemu emerytalnego dla pracowników sektora publicznego celem zapewnienia długoterminowej stabilności tych systemów, przy jednoczesnym uwzględnieniu kwestii adekwatności świadczeń emerytalnych;
b)
kontrolę wzrostu wydatków na opiekę zdrowotną w celu zapewnienia wystarczających środków na podstawową opiekę zdrowotną poprzez zwiększenie stabilności struktury finansowania i wydajności świadczenia publicznych usług opieki zdrowotnej; wprowadzenie krajowego systemu opieki zdrowotnej, zapewnienie jego stabilności finansowej przy jednoczesnym utrzymaniu powszechnego charakteru;
c)
poprawę efektywności wydatków publicznych i procedury budżetowej poprzez zapewnienie skutecznych średniookresowych ram budżetowych jako elementu usprawnionego zarządzania finansami publicznymi, przyczyniając się w ten sposób do wysiłków na rzecz konsolidacji budżetowej, przy uwzględnieniu konieczności zapewnienia wystarczających środków na prowadzenie polityki w podstawowych obszarach, takich jak edukacja i opieka zdrowotna. Ramy te muszą być w pełni zgodne z dyrektywą Rady 2011/85/UE 10 oraz z Traktatem o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w Unii Gospodarczej i Walutowej, podpisanym w Brukseli dnia 2 marca 2012 r.;
d)
przyjęcie odpowiednich, opracowanych zgodnie z najlepszymi praktykami, ram prawno-instytucjonalnych dotyczących partnerstw publiczno-prywatnych;
e) 11
uchwalenie ustawy służącej ustanowieniu rzetelnego systemu ładu korporacyjnego dla przedsiębiorstw państwowych i przedsiębiorstw z udziałem państwowym oraz wdrożenie planu prywatyzacji, tak aby poprawić efektywność ekonomiczną i przywrócić zdolność obsługi zadłużenia;
f)
opracowanie i wdrożenie kompleksowego planu reform służących poprawie skuteczności i wydajności poboru podatków i administracji podatkowej, obejmującego środki mające na celu zwalczanie oszustw podatkowych i uchylania się od opodatkowania oraz zapewnienie pełnego i szybkiego stosowania przepisów i standardów regulujących współpracę międzynarodową w zakresie podatków oraz wymianę informacji na temat podatków;
g)
reformę zasad opodatkowania nieruchomości;
h) 12
reformę administracji publicznej w celu usprawnienia jej funkcjonowania i efektywności, w szczególności przez dokonanie przeglądu wielkości i organizacji służby publicznej, udoskonalenie mechanizmu ustalania wynagrodzenia, wprowadzenie nowego systemu oceny i awansowania personelu oraz zwiększenia mobilności pracowników w celu zapewnienia wydajnego wykorzystania środków publicznych i świadczenia społeczeństwu wysokiej jakości usług;
i)
reformy ogólnej struktury i poziomu świadczeń społecznych, mające na celu zapewnienie wydajnego wykorzystania środków i odpowiedniej równowagi pomiędzy pomocą społeczną a zachętami do podjęcia pracy. Planowana reforma systemu pomocy społecznej zapewni, aby pomoc ta zapewniała minimalne dochody osobom niebędącym w stanie osiągnąć podstawowego poziomu życia, przy jednoczesnym utrzymaniu zachęt do podjęcia pracy; oraz
j)
przeprowadzenie kompleksowej kontroli finansów publicznych, między innymi w celu określenia przyczyn, które doprowadziły do nadmiernego zadłużenia.
9.
Cypr zapewnia utrzymanie zawieszenia indeksacji płac w szeroko rozumianym sektorze publicznym do końca okresu objętego programem. Każda zmiana wysokości płacy minimalnej odzwierciedla zmiany sytuacji gospodarczej i na rynku pracy oraz jest przyjmowana po konsultacji z partnerami społecznymi.
10. 13
Cypr zapewnia wdrożenie uzgodnionych środków służących zlikwidowaniu stwierdzonych niedociągnięć w krajowej polityce aktywizacji. Cypr szybko podejmuje działania na rzecz zwiększenia możliwości i perspektyw zatrudnienia dla młodych ludzi, zgodnie z celami zalecenia Rady w sprawie ustanowienia gwarancji dla młodzieży 14 . Opracowywanie działań dotyczących młodzieży, zarządzanie nimi oraz ich realizacja są właściwie zintegrowane z szerszym systemem polityki aktywizacji oraz są spójne z reformą systemu pomocy społecznej i uzgodnionymi celami budżetowymi.
11. 15
Cypr jest gotowy do przyjęcia wszelkich dalszych niezbędnych zmian przepisów sektorowych wymaganych w celu pełnego wdrożenia dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 16 . Władze Cypru dokonują dalszych ulepszeń w zakresie funkcjonowania zawodów regulowanych. Ramy dotyczące konkurencji zostaną udoskonalone dzięki usprawnieniu funkcjonowania właściwego organu ds. konkurencji oraz poprzez zwiększenie niezależności i uprawnień krajowych organów regulacyjnych.
12. 17
Cypr zapewnia zmniejszenie zaległości, jeśli chodzi o zaległe, niewydane akty własności, oraz podejmuje działania służące przyspieszeniu procedur, tak aby umożliwić sprawne i skuteczne wydawanie nowych świadectw budowlanych i aktów własności.
13. 18
Cypr podejmuje inicjatywy zmierzające do zwiększenia konkurencyjności sektora turystyki w ramach planu działania na rzecz wzrostu gospodarczego, zwłaszcza poprzez wdrożenie planu działania w sektorze turystyki, określenie przeszkód dla konkurencji w sektorze turystyki, przyjęcie nowej krajowej strategii w dziedzinie turystyki oraz wdrożenie strategii w obszarze transportu lotniczego z uwzględnieniem zewnętrznej polityki Unii umów w dziedzinie lotnictwa oraz umów o transporcie lotniczym, przy jednoczesnym zapewnieniu wystarczających połączeń lotniczych.
14.
W sektorze energetyki Cypr dokonuje pełnego wdrożenia trzeciego pakietu energetycznego, niezależnie od przepisów art. 44 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE 19 oraz art. 49 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE 20 . Cypr rozważa, czy należy skorzystać z odstępstw przewidzianych we wspomnianych artykułach. Jednocześnie opracowany zostanie kompleksowy plan reorganizacji cypryjskiego sektora energetyki. Plan ten będzie obejmował:
a)
plan rozwoju infrastruktury do eksploatacji złóż gazu naturalnego, z uwzględnieniem wariantów komercyjnych i ryzyka handlowego;
b) 21
obszerną koncepcję uregulowań i organizacji rynku w zrestrukturyzowanym sektorze energetyki i gazu, w tym wstępną ocenę potencjału zwiększenia produkcji energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii; oraz
c)
plan ustanowienia instytucjonalnych ram zarządzania zasobami węglowodorów, w tym stworzenie, w oparciu o najlepsze międzynarodowe praktyki, funduszu, do którego powinny być przekazywane dochody publiczne z tytułu wydobycia gazu ze złóż podmorskich i którymi fundusz ten powinien zarządzać.
15. 22
Cypr przedkłada Komisji zaktualizowany wniosek o pomoc techniczną w okresie objętym programem. We wniosku tym wskazane zostają obszary, w których władze Cypru pomoc techniczną lub usługi doradztwa uznają za istotne dla wdrożenia programu dostosowań makroekonomicznych.
16. 23
Cypr wdraża plan działania na rzecz wzrostu gospodarczego, uwzględniając należycie trwającą reformę administracji publicznej, reformę zarządzania finansami publicznymi, inne zobowiązania wynikające z programu dostosowań makroekonomicznych Cypru oraz stosowne inicjatywy Unii oraz biorąc pod uwagę umowę o partnerstwie na rzecz wykorzystania europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych. Plan działania na rzecz wzrostu gospodarczego będzie koordynowany i wykonywany przez jeden podmiot.
Artykuł  3

Decyzja 2013/236/UE traci moc.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Cypryjskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 września 2013 r.

W imieniu Rady

L. LINKEVIČ IUS

Przewodniczący

1 Dz.U. L 140 z 27.5.2013, s. 1.
2 Decyzja Rady 2013/236/UE z dnia 25 kwietnia 2013 r. skierowana do Cypru w sprawie określonych środków służących przywróceniu stabilności finansowej i trwałego wzrostu gospodarczego (Dz.U. L 141 z 28.5.2013, s. 32).
3 Art. 2 ust. 5:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2014/169/UE z dnia 24 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.91.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2014/919/UE z dnia 9 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.363.145) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (UE) 2015/1208 z dnia 14 lipca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.196.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiająca ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/EU oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190).
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/49/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie systemów gwarancji depozytów (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 149).
6 Art. 2 ust. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2014/169/UE z dnia 24 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.91.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
7 Art. 2 ust. 7a dodany przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2014/169/UE z dnia 24 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.91.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
8 Art. 2 ust. 7b dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (UE) 2015/1208 z dnia 14 lipca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.196.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
9 Art. 2 ust. 8 lit. a) zmieniona przez art. 1 pkt 4 lit. a decyzji nr 2014/169/UE z dnia 24 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.91.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
10 Dyrektywa Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dotyczących ram budżetowych państw członkowskich (Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 41).
11 Art. 2 ust. 8 lit. e):

- zmieniona przez art. 1 pkt 4 lit. b decyzji nr 2014/169/UE z dnia 24 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.91.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2014/919/UE z dnia 9 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.363.145) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

12 Art. 2 ust. 8 lit. h) zmieniona przez art. 1 pkt 3 decyzji nr (UE) 2015/1208 z dnia 14 lipca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.196.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
13 Art. 2 ust. 10 zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2014/169/UE z dnia 24 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.91.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
14 Zalecenie Rady z dnia 22 kwietnia 2013 r. w sprawie ustanowienia gwarancji dla młodzieży (Dz. U. C 120 z 26.4.2013, s. 1).
15 Art. 2 ust. 11 zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2014/169/UE z dnia 24 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.91.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
16 Dyrektywa 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotycząca usług na rynku wewnętrznym (Dz. U. L 376 z 27.12.2006, s. 36).
17 Art. 2 ust. 12:

- zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2014/169/UE z dnia 24 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.91.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr (UE) 2015/1208 z dnia 14 lipca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.196.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

18 Art. 2 ust. 13:

- zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2014/169/UE z dnia 24 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.91.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2014/919/UE z dnia 9 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.363.145) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr (UE) 2015/1208 z dnia 14 lipca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.196.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

19 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie energii elektrycznej i uchylająca dyrek-tywę 2003/54/WE (Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 55).
20 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylająca dyrektywę 2003/55/WE (Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 94).
21 Art. 2 ust. 14 lit. b):

- zmieniona przez art. 1 pkt 6 decyzji nr 2014/169/UE z dnia 24 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.91.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2014/919/UE z dnia 9 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.363.145) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

22 Art. 2 ust. 15 zmieniony przez art. 1 pkt 7 decyzji nr 2014/169/UE z dnia 24 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.91.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
23 Art. 2 ust. 16:

- dodany przez art. 1 pkt 8 decyzji nr 2014/169/UE z dnia 24 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.91.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2014/919/UE z dnia 9 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.363.145) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr (UE) 2015/1208 z dnia 14 lipca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.196.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.250.40

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2013/463/UE w sprawie zatwierdzenia programu dostosowań makroekonomicznych dla Cypru oraz uchylająca decyzję 2013/236/UE
Data aktu: 13/09/2013
Data ogłoszenia: 20/09/2013