uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku") 1 , w szczególności jego art. 192 ust. 2 w związku z art. 4,
(1) Przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 2273/2002 2 nie odzwierciedlają obecnej sytuacji w zakresie rejestrowania cen na odpowiednich rynkach unijnych. Należy dostosować przepisy dotyczące rejestracji cen do potrzeb sektora wołowiny. Rozporządzenie (WE) nr 2273/2002 należy zatem uchylić i zastąpić je nowym rozporządzeniem.
(2) W celu uzyskania pełnego obrazu sytuacji na rynku w każdej chwili, należy znać ceny pewnych kategorii bydła nieobjętych obowiązkiem raportowania cen na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1249/2008 3 .
(3) W celu poprawy dokładności danych należy ustanowić przepisy dotyczące badania cen w odniesieniu do cieląt płci męskiej w wieku od ośmiu dni do czterech tygodni, bydła opasowego w wieku powyżej sześciu miesięcy i poniżej dwóch lat oraz cieląt poddanych ubojowi w wieku poniżej ośmiu miesięcy. Należy zatem określić szczegółowe zasady dotyczące informacji przekazywanych do celów badania cen dla każdej z tych kategorii bydła.
(4) Należy określić, które z państw członkowskich posiadają istotny udział w produkcji tych kategorii bydła i handlu nimi oraz rodzaj informacji, jakie te państwa mają przekazywać do celów badania cen każdej z tych kategorii bydła.
(5) Cenę zarejestrowaną na reprezentatywnych rynkach Unii należy uznać za średnią cenę danego bydła na reprezentatywnym rynku lub rynkach każdego z państw członkowskich. Średnią należy obliczyć zgodnie ze współczynnikami wyrażającymi względną wielkość pogłowia bydła w każdym państwie członkowskim dla każdej kategorii bydła wprowadzonej do obrotu w okresie referencyjnym.
(6) W celu uzyskania porównywalnych cen przedmiotowych kategorii bydła na terenie Unii należy wprowadzić przepisy stanowiące, że rejestrowanie cen odwołuje się do wyraźnie określonego etapu wprowadzania do obrotu w oparciu o notowania cen, bez podatku od wartości dodanej.
(7) Ponadto należy określić unijną prezentację wzorcową dla tusz cieląt poddanych ubojowi. W tym kontekście należy przewidzieć przepisy, zgodnie z którymi państwa członkowskie określą niektóre wskaźniki korygujące w celu dostosowania prezentacji wykorzystywanych do celów unijnej prezentacji wzorcowej.
(8) Należy dokonać wyboru reprezentatywnego rynku lub rynków dla każdego z państw członkowskich. W przypadku gdy istnieje więcej niż jeden reprezentatywny rynek w danym państwie członkowskim, należy uwzględnić średnią ważoną notowań cen zarejestrowanych na tych rynkach.
(9) Aby zapewnić reprezentatywny dla krajowej produkcji charakter raportowanych cen, należy umożliwić państwom członkowskim wyznaczenie do celów rejestracji cen osób fizycznych lub prawnych, które handlują wieloma sztukami bydła danych kategorii lub dokonują ich uboju.
(10) W przypadku gdy ceny nie są rejestrowane na rynkach publicznych lub przez przedsiębiorstwa prowadzące ubój, lub przez wyznaczone osoby fizyczne lub prawne, należy przewidzieć przepisy, zgodnie z którymi ceny są rejestrowane przez izby rolnicze, ośrodki notowań, spółdzielnie rolnicze lub związki rolników i inne wiarygodne źródła w danych państwach członkowskich.
(11) W przypadku gdy w państwach członkowskich powołano komitety regionalne do celów określania cen pewnych kategorii bydła, należy przewidzieć przepisy, zgodnie z którymi przy obliczaniu krajowej ceny można uwzględniać ceny określone przez te komitety, pod warunkiem że ich członkowie zapewniają zrównoważone i bezstronne podejście.
(12) W celu monitorowania raportowania cen danych kategorii bydła należy zobowiązać państwa członkowskie do okresowego przekazywania pewnych informacji Komisji.
(13) Należy przewidzieć cotygodniowe raportowanie Komisji krajowych cen średnich drogą elektroniczną.
(14) Z uwagi na przepisy weterynaryjne lub o ochronie zdrowia państwa członkowskie mogą uznać za konieczne zastosowanie środków, które wpływają na notowania. W takich okolicznościach uwzględnianie notowań, które nie odzwierciedlają normalnych tendencji rynkowych, nie zawsze jest właściwe przy rejestrowaniu cen rynkowych. Należy zatem określić zasady, zgodnie z którymi Komisja może zezwolić danemu państwu członkowskiemu na nieuwzględnienie zarejestrowanych cen lub wykorzystanie ostatnich zarejestrowanych cen.
(15) Należy przewidzieć przepisy zobowiązujące państwa członkowskie do podejmowania pewnych środków w celu zapewnienia reprezentatywnego charakteru raportowanych cen i ich dokładności. Ponadto państwa członkowskie powinny informować Komisję o tych środkach.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.228.5 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 807/2013 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do badań cen pewnych kategorii bydła na reprezentatywnych rynkach unijnych |
Data aktu: | 26/08/2013 |
Data ogłoszenia: | 27/08/2013 |
Data wejścia w życie: | 16/09/2013, 01/07/2014 |