uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 1,
po konsultacji z Forum Konsultacyjnym ds. Ekoprojektu,
(1) W art. 16 ust. 2 dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 przewidziano wprowadzenie środków wykonawczych, przy czym jednym z priorytetowych środków jest środek służący zmniejszeniu strat wynikających z trybu czuwania dla danej grupy produktów.
(2) Zużycie energii elektrycznej przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie czuwania przy podłączeniu do sieci zostało przeanalizowane w przeprowadzonym w latach 2006/2007 badaniu technicznym, środowiskowym i ekonomicznym dotyczącym strat w trybie czuwania i wyłączenia. We wnioskach z badania stwierdzono, że łączność z siecią stanie się jedną z podstawowych cech urządzeń wykorzystywanych w domu i w biurze. W dniu 21 czerwca 2008 r. Komitet ds. Ekoprojektu dla Produktów Wykorzystujących Energię zalecił, aby kwestię trybu czuwania przy podłączeniu do sieci podjąć w ramach odrębnego procesu ze względu na ówczesny brak danych.
(3) W planie działań dotyczącym ekoprojektu na lata 2009-2011 tryb czuwania przy podłączeniu do sieci zidentyfikowano jako jeden z priorytetów. W związku z tym służby Komisji przeprowadziły w latach 2010/2011 badanie przygotowawcze, w którym przeanalizowano techniczne, środowiskowe i gospodarcze aspekty trybu czuwania przy podłączeniu do sieci. Badanie opracowano przy udziale zainteresowanych stron z UE i państw niebędących członkami UE, a jego wyniki zostały podane do publicznej wiadomości.
(4) W badaniu oszacowano zużycie energii elektrycznej przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe sprzedawane we Wspólnocie związane ze stanami zapewniającymi tryb czuwania przy podłączeniu do sieci na 54 TWh w 2010 r., co odpowiada 23 Mt emisji CO2. W przypadku gdy nie zostaną podjęte żadne szczególne środki, przewiduje się, że zużycie energii elektrycznej wzrośnie do 90 TWh w 2020 r. Ustalono, że można znacząco zmniejszyć zużycie energii elektrycznej związane z trybem czuwania przy podłączeniu do sieci. Niniejsze rozporządzenie powinno zwiększyć penetrację rynku przez technologie służące poprawie energooszczędności w trybie czuwania przy podłączeniu do sieci, prowadząc do oszczędności energii rzędu 36 TWh w 2020 r. i 49 TWh w 2025 r. w porównaniu ze scenariuszem zakładającym niepodejmowanie żadnych działań.
(5) W badaniu ustalono szczególnie, że funkcja zarządzania energią, która przełącza urządzenie w stan zapewniający tryb czuwania przy podłączeniu do sieci, gdy urządzenie nie wykonuje swojej głównej funkcji, jest kluczowa do celów realizacji potencjalnych oszczędności. Uznaje się, że urządzenie ponownie włączone przy pomocy impulsu zewnętrznego lub wewnętrznego może pozostawać przez ograniczony czas w trybie aktywnym niezależnie do swojej głównej funkcji, np. w celu umożliwienia obsługi serwisowej lub pobrania oprogramowania. Funkcja zarządzania energią powinna zapewniać powrót produktu do stanu zapewniającego tryb czuwania przy podłączeniu do sieci po wykonaniu odnośnych operacji.
(6) W badaniu przygotowawczym stwierdzono, że w odniesieniu do trybu czuwania przy podłączeniu do sieci konieczne jest zróżnicowanie wymogów w zależności od stopnia dostępności sieciowej. W tym celu zidentyfikowano ograniczoną liczbę urządzeń sieciowych o wysokim stopniu dostępności sieciowej, w tym routery, przełączniki sieciowe, punkty dostępu do sieci bezprzewodowej, koncentratory i modemy, których główną funkcją jest kierowanie ruchem w sieci. Ponieważ takie urządzenia mają natychmiastowo reagować na ruch przychodzący, stan zapewniający tryb czuwania przy podłączeniu do sieci można uznać za równoważny z trybem bezczynności.
(7) Biorąc pod uwagę, że funkcje w warunkach trybu czuwania i trybu czuwania przy podłączeniu do sieci są wzajemnie połączone, a zakres produktów jest równoważny, w dniu 14 września 2011 r. Forum Konsultacyjne ds. Ekoprojektu poparło pogląd, że wymogi dla ekoprojektu dotyczące trybu czuwania przy podłączeniu do sieci należy ustanowić w akcie zmieniającym obecne rozporządzenie Komisji (WE) nr 1275/2008 3 .
(8) Wymogi dotyczące trybu czuwania i wyłączenia oraz trybu czuwania przy podłączeniu do sieci należy poddać łącznie przeglądowi. Biorąc pod uwagę fakt, że termin przeglądu określony w rozporządzeniu (WE) nr 1275/2008 jest wcześniejszy niż termin wejścia w życie pierwszego etapu wymogów dotyczących trybu czuwania przy podłączeniu do sieci, termin przeglądu rozporządzenia należy odroczyć o jeden rok.
(9) Biorąc pod uwagę fakt, że telewizory objęte specjalnym środkiem wykonawczym dotyczącym ekoprojektu zostały wyłączone z zakresu rozporządzenia (WE) nr 1275/2008, wymogi dotyczące ekoprojektu dla trybu czuwania przy podłączeniu do sieci dla telewizorów zostały ujęte w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 642/2009 4 . W badaniu technicznym, środowiskowym i ekonomicznym dotyczącym trybu czuwania przy podłączeniu do sieci oszacowano, że wymogi ekoprojektu dla telewizorów dotyczące trybu czuwania przy podłączeniu do sieci przyniosą do roku 2020 przybliżone oszczędności wynoszące 10 TWh.
(10) W przypadku ekspresów do kawy na posiedzeniach Forum Konsultacyjnego ds. Ekoprojektu 5 w dniach 16 grudnia 2011 r. i 18 kwietnia 2012 r. opowiedziano się za opinią, że nie należy przyjmować środka wykonawczego dla danego produktu, ale w bardziej jednoznaczny sposób określić wymogi dotyczące trybu czuwania dla ekspresów do kawy w rozporządzeniu (WE) nr 1275/2008.
(11) W niniejszym rozporządzeniu wprowadza się specyfikacje dotyczące stosowania wymogów w zakresie zarządzania energią w stosunku do ekspresów do kawy odnośnie do domyślnego czasu oczekiwania, po upływie którego urządzenie automatycznie przełącza się w tryb czuwania/wyłączenia.
(12) Na podstawie badania technicznego, środowiskowego i ekonomicznego dotyczącego ekspresów do kawy do użytku w gospodarstwach domowych przeprowadzonego na podstawie dyrektywy w sprawie ekoprojektu można uznać, że ograniczenie czasu oczekiwania, po którym ekspresy do kawy automatycznie przełączają się w tryb czuwania/wyłączenia przyniesie dodatkowe roczne oszczędności przekraczające 2 TWh do 2020 r. Powyższych oszczędności nie uwzględniono w założeniach dotyczących oszczędności na potrzeby rozporządzenia (WE) nr 1275/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 sierpnia 2013 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.225.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 801/2013 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1275/2008 w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie czuwania i wyłączenia oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 642/2009 w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla telewizorów |
Data aktu: | 22/08/2013 |
Data ogłoszenia: | 23/08/2013 |
Data wejścia w życie: | 12/09/2013 |