Rozporządzenie 782/2013 zmieniające załącznik III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 66/2010 w sprawie oznakowania ekologicznego UE

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 782/2013
z dnia 14 sierpnia 2013 r.
zmieniające załącznik III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 66/2010 w sprawie oznakowania ekologicznego UE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE 1 , w szczególności jego art. 15,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby upowszechnić używanie oznakowania ekologicznego UE oraz aby zachęcić te podmioty, których produkty spełniają kryteria oznakowania ekologicznego UE, koszty związane z jego używaniem powinny być możliwie jak najniższe, ale wystarczająco wysokie, by pokryć koszty związane z funkcjonowaniem programu oznakowania ekologicznego UE.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 66/2010 przewiduje możliwość zwiększenia maksymalnej wysokości opłat tam, gdzie jest to konieczne i właściwe.

(3) Jednostki właściwe przeprowadziły wewnętrzną ocenę w celu sprawdzenia, czy obecny poziom opłat jest wystarczająco wysoki, by pokryć koszty wszystkich zadań, które są one zobowiązane realizować na potrzeby funkcjonowania programu oznakowania ekologicznego UE.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego w art. 16 rozporządzenia (WE) nr 66/2010,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 66/2010 zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 sierpnia 2013 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK III

1. Opłata za rozpatrzenie wniosku

Jednostka właściwa, do której złożono wniosek, pobiera opłatę za rozpatrzenie wniosku. Opłata ta nie może wynosić mniej niż 200 EUR i nie może być wyższa niż 2.000 EUR.

W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw 2 oraz podmiotów gospodarczych z krajów rozwijających się maksymalna opłata za rozpatrzenie wniosku nie może być wyższa niż 600 EUR.

W przypadku mikroprzedsiębiorstw 3 maksymalna opłata za rozpatrzenie wniosku wynosi 350 EUR.

Opłatę za rozpatrzenie wniosku obniża się o 30 % w przypadku wnioskodawców zarejestrowanych w unijnym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) lub o 15 % w przypadku wnioskodawców posiadających certyfikat ISO 14001. Obniżki nie mogą się kumulować. W przypadku kwalifikowania się do obydwu systemów stosuje się wyłącznie wyższą zniżkę.

Zniżka ta może być przyznana, pod warunkiem że wnioskodawca wyraźnie zobowiąże się do zapewnienia pełnej zgodności swoich produktów opatrzonych oznakowaniem ekologicznym z odpowiednimi kryteriami oznakowania ekologicznego UE przez cały okres obowiązywania umowy, a zobowiązanie to zostanie odpowiednio włączone do jego polityki środowiskowej oraz wpisane na listę szczegółowych celów środowiskowych.

Jednostki właściwe mogą nałożyć opłatę za zmianę lub rozszerzenie licencji. Opłata taka nie może być wyższa niż opłata za rozpatrzenie wniosku, a wymienione wyżej zniżki mają wtedy również zastosowanie.

Opłata za rozpatrzenie wniosku nie pokrywa kosztów badań i weryfikacji prowadzonych przez strony trzecie ani też żadnej kontroli na miejscu, których może wymagać strona trzecia lub właściwy organ. Wnioskodawcy sami ponoszą koszty takich badań, weryfikacji i kontroli.

2. Opłata roczna

Właściwy organ może zażądać od każdego wnioskodawcy, któremu przyznano oznakowanie ekologiczne UE, wniesienia opłaty rocznej. Może to być opłata ryczałtowa lub opłata obliczana na podstawie rocznej wartości sprzedaży produktów, którym przyznano oznakowanie ekologiczne UE, zrealizowanej w obrębie Unii.

Opłata obejmuje okres rozpoczynający się w dniu przyznania wnioskodawcy oznakowania ekologicznego UE.

Jeżeli opłata jest obliczana jako procent rocznej wartości sprzedaży, to nie może być wyższa niż 0,15 % tej wartości. Opłata jest obliczana na podstawie cen ex factory, jeżeli produkt, któremu przyznano oznakowanie ekologiczne UE, jest towarem. W przypadku usług opłata obliczana jest na podstawie ceny łącznie z dostawą.

Maksymalna opłata roczna wynosi 25.000 EUR dla grupy produktów dla jednego wnioskodawcy.

W przypadku MŚP, mikroprzedsiębiorstw lub wnioskodawców z krajów rozwijających się opłata roczna jest obniżana o co najmniej 25 %.

Opłata roczna nie pokrywa kosztów badań, weryfikacji ani też żadnej kontroli na miejscu, które mogą być wymagane. Wnioskodawcy sami ponoszą koszty takich badań, weryfikacji i kontroli.

3. Opłata z tytułu kontroli

Właściwy organ może nałożyć opłatę z tytułu kontroli.

1 Dz.U. L 27 z 30.1.2010, s. 1.
2 Małe i średnie przedsiębiorstwa określone w zaleceniu Komisji 2003/361/WE (Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36).
3 Mikroprzedsiębiorstwa określone w zaleceniu Komisji 2003/361/WE.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.219.26

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 782/2013 zmieniające załącznik III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 66/2010 w sprawie oznakowania ekologicznego UE
Data aktu: 14/08/2013
Data ogłoszenia: 15/08/2013
Data wejścia w życie: 04/09/2013