a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) dla difenyloaminy zostały określone w załączniku II i w części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Difenyloamina była przedmiotem decyzji Komisji 2009/859/WE z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczącej niewłączenia difenyloaminy do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG oraz cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające tę substancję 2 i jest przedmiotem rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 578/2012 z dnia 29 czerwca 2012 r. w sprawie niezatwierdzenia substancji czynnej difenyloamina, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 dotyczącym wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin 3 .
(2) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") wydał uzasadnioną opinię dotyczącą dotychczasowych NDP dla difenyloaminy na podstawie art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 z dnia 22 sierpnia 2011 r. 4 , analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów. Wspomnianą opinię przekazano Komisji i państwom członkowskim oraz podano do publicznej wiadomości.
(3) W opinii tej Urząd nie zaleca ani włączenia difenyloaminy do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, ani włączenia CXL do załącznika II do tego rozporządzenia.
(4) Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dla środków ochrony roślin zawierających difenyloaminę zostały wycofane. Należy zatem skreślić NDP określone dla tej substancji czynnej w załącznikach II i III, z wyjątkiem wpisów dotyczących jabłek i gruszek.
(5) W przypadku difenyloaminy w jabłkach i gruszkach państwa członkowskie, państwa trzecie i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze poinformowały Komisję o nieuniknionym zanieczyszczeniu krzyżowym, które dotyka jabłek i gruszek niepoddanych działaniu difenyloaminy i które powodowane jest przez obecność pozostałości difenyloaminy w magazynach, a zwłaszcza w maszynach, na powierzchniach i w pojemnikach, a szczególnie w skrzyniach, i których całkowite usunięcie na obecnym etapie nie jest technicznie wykonalne.
(6) W oparciu o dane z monitorowania zanieczyszczenia krzyżowego należy określić tymczasowe NDP na jak najniższym możliwym poziomie, uwzględniającym ryzyko dla konsumentów powodowane przez difenyloaminę, a zarazem umożliwiającym normalne wprowadzanie do obrotu i normalny handel jabłkami i gruszkami niepoddanymi działaniu środka.
(7) Chociaż na obecnym etapie przeprowadzenie ostatecznej oceny ryzyka dla konsumenta nie jest możliwe ze względu na liczne braki w danych stwierdzone przez Urząd w dokumentacji dotyczącej difenyloaminy, uzasadnione wydaje się założenie, że tymczasowy NDP wynoszący 0,1 mg/kg, czyli pięćdziesiąt razy niższy od obecnego NDP wynoszącego 5 mg/kg, nie powinien stanowić niedopuszczalnego ryzyka dla konsumentów.
(8) Zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Komisja dokona ponownej oceny sytuacji w ciągu dwóch lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie wszelkich nowych danych z monitorowania oraz innych nowych elementów, które będą dostępne.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(10) Należy przewidzieć rozsądnie długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(11) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu zostały przeprowadzone konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 8 sierpnia 2013 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |