uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 18 ust. 1 lit. b),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) dla difenyloaminy zostały określone w załączniku II i w części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Difenyloamina była przedmiotem decyzji Komisji 2009/859/WE z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczącej niewłączenia difenyloaminy do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG oraz cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające tę substancję 2 i jest przedmiotem rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 578/2012 z dnia 29 czerwca 2012 r. w sprawie niezatwierdzenia substancji czynnej difenyloamina, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 dotyczącym wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin 3 .
(2) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") wydał uzasadnioną opinię dotyczącą dotychczasowych NDP dla difenyloaminy na podstawie art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 z dnia 22 sierpnia 2011 r. 4 , analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów. Wspomnianą opinię przekazano Komisji i państwom członkowskim oraz podano do publicznej wiadomości.
(3) W opinii tej Urząd nie zaleca ani włączenia difenyloaminy do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, ani włączenia CXL do załącznika II do tego rozporządzenia.
(4) Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dla środków ochrony roślin zawierających difenyloaminę zostały wycofane. Należy zatem skreślić NDP określone dla tej substancji czynnej w załącznikach II i III, z wyjątkiem wpisów dotyczących jabłek i gruszek.
(5) W przypadku difenyloaminy w jabłkach i gruszkach państwa członkowskie, państwa trzecie i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze poinformowały Komisję o nieuniknionym zanieczyszczeniu krzyżowym, które dotyka jabłek i gruszek niepoddanych działaniu difenyloaminy i które powodowane jest przez obecność pozostałości difenyloaminy w magazynach, a zwłaszcza w maszynach, na powierzchniach i w pojemnikach, a szczególnie w skrzyniach, i których całkowite usunięcie na obecnym etapie nie jest technicznie wykonalne.
(6) W oparciu o dane z monitorowania zanieczyszczenia krzyżowego należy określić tymczasowe NDP na jak najniższym możliwym poziomie, uwzględniającym ryzyko dla konsumentów powodowane przez difenyloaminę, a zarazem umożliwiającym normalne wprowadzanie do obrotu i normalny handel jabłkami i gruszkami niepoddanymi działaniu środka.
(7) Chociaż na obecnym etapie przeprowadzenie ostatecznej oceny ryzyka dla konsumenta nie jest możliwe ze względu na liczne braki w danych stwierdzone przez Urząd w dokumentacji dotyczącej difenyloaminy, uzasadnione wydaje się założenie, że tymczasowy NDP wynoszący 0,1 mg/kg, czyli pięćdziesiąt razy niższy od obecnego NDP wynoszącego 5 mg/kg, nie powinien stanowić niedopuszczalnego ryzyka dla konsumentów.
(8) Zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Komisja dokona ponownej oceny sytuacji w ciągu dwóch lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie wszelkich nowych danych z monitorowania oraz innych nowych elementów, które będą dostępne.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(10) Należy przewidzieć rozsądnie długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(11) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu zostały przeprowadzone konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 sierpnia 2013 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.217.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 772/2013 zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości difenyloaminy w określonych produktach lub na ich powierzchni |
Data aktu: | 08/08/2013 |
Data ogłoszenia: | 13/08/2013 |
Data wejścia w życie: | 02/09/2013, 02/03/2014 |