Decyzja wykonawcza 2013/427/UE dotycząca wkładu finansowego Unii z tytułu planu szczepień interwencyjnych przeciwko klasycznemu pomorowi świń na Łotwie i Białorusi oraz z tytułu wprowadzenia środków nadzoru na Łotwie, Litwie i Białorusi w związku ze środkami nadzwyczajnymi wprowadzonymi w celu zwalczania tej choroby

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 2 sierpnia 2013 r.
dotycząca wkładu finansowego Unii z tytułu planu szczepień interwencyjnych przeciwko klasycznemu pomorowi świń na Łotwie i Białorusi oraz z tytułu wprowadzenia środków nadzoru na Łotwie, Litwie i Białorusi w związku ze środkami nadzwyczajnymi wprowadzonymi w celu zwalczania tej choroby

(notyfikowana jako dokument nr C(2013) 4980)

(Jedynie tekst w języku łotewskim i litewskim jest autentyczny)

(2013/427/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 8 sierpnia 2013 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii 1 , w szczególności jej art. 3 ust. 3 i 6 oraz art. 8,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 2 , w szczególności jego art. 84,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Jako że plan zatwierdzony decyzją wykonawczą Komisji 2013/90/UE 3 stanowi wystarczająco szczegółowe ramy w rozumieniu art. 94 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii 4 , niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania w odniesieniu do wydatków przewidzianych w programie prac dotyczącym dotacji.

(2) Klasyczny pomór świń jest wirusową chorobą zakaźną świń domowych i zdziczałych, która powoduje zakłócenia w handlu wewnątrzunijnym i w wywozie do państw trzecich.

(3) W przypadku wystąpienia ogniska klasycznego pomoru świń zachodzi ryzyko rozprzestrzenienia się czynnika chorobotwórczego na inne gospodarstwa znajdujące się na obszarze danego państwa członkowskiego, w których utrzymywane są świnie, a także na inne państwa członkowskie i państwa trzecie w wyniku handlu żywymi świniami, otrzymanymi z nich produktami, ich nasieniem, komórkami jajowymi i zarodkami lub też w wyniku przeniesienia przez zdziczałe świnie.

(4) W dyrektywie Rady 2001/89/WE z dnia 23 października 2001 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania klasycznego pomoru świń 5 określono środki, które należy wprowadzić w przypadku wystąpienia ogniska choroby w celu zapobieżenia dalszemu rozprzestrzenianiu się wirusa

(5) W przypadku potwierdzenia obecności wirusa klasycznego pomoru świń u zdziczałych świń oraz jeśli dostępne dane epidemiologiczne wskazują, że istnieje zagrożenie jego rozprzestrzenienia, najskuteczniejszym i najefektywniejszym środkiem weterynaryjnym w celu powstrzymania rozprzestrzeniania się choroby są doustne szczepienia zdziczałych świń na zagrożonym obszarze.

(6) W dniu 20 listopada 2012 r. Łotwa notyfikowała dwa przypadki pierwotne klasycznego pomoru świń u zdziczałych świń w powiatach Dagda i Zilupe, bardzo blisko granicy z Białorusią i Rosją.

(7) W wyniku wykrycia tych ognisk Łotwa wprowadziła nadzór nad klasycznym pomorem świń u zdziczałych świń, a następnie - w celu określenia zakażonego obszaru - u świń domowych utrzymywanych w gospodarstwach przydomowych na obszarach przylegających do miejsca, w którym wystąpiły przypadki pierwotne.

(8) W decyzji wykonawczej 2013/90/UE zatwierdzono przedstawiony przez Łotwę plan zwalczania klasycznego pomoru świń i przeprowadzenia, w najbliższym możliwym ze względu na warunki środowiskowe terminie, szczepień interwencyjnych zdziczałych świń zgodnie z art. 16 ust. 1 i art. 20 ust. 2 akapit czwarty dyrektywy 2001/89/WE.

(9) Zgodnie z ustawodawstwem Łotwy ognisko klasycznego pomoru świń uznaje się za sytuację wyjątkową i za zgodą gabinetu ministrów zezwolono na wykorzystanie trybu pilnego przy zakupie szczepionki bez rozpisywania przetargu, co miało na celu zapewnienie dostępności szczepionki podczas kampanii wiosennej 2013 r.

(10) Ze względu na sąsiedztwo zakażonego obszaru z Białorusią nie można wykluczyć, że zakażone zdziczałe świnie przekraczają granicę Łotwy i Białorusi, a Interwencyjny Zespół Weterynaryjny Wspólnoty zalecił po wizytacji przeprowadzonej w lutym 2013 r., by rozszerzyć obszar szczepień na wynoszącą 50 km sferę buforową na terytorium Białorusi wzdłuż granicy z Łotwą.

(11) Aby ocenić rozwój epidemiologiczny choroby u zdziczałych świń i świń w zagrożonych gospodarstwach przydomowych, należało w trybie pilnym ustanowić zharmonizowane czynności nadzorcze i badania epidemiologiczne oparte na laboratoryjnych badaniach serologicznych i wirusologicznych na obecność wirusa klasycznego pomoru świń u świń domowych i zdziczałych na określonych obszarach wysokiego ryzyka otaczających zakażony obszar na terytorium Łotwy, Białorusi oraz Litwy.

(12) Łotwa przedstawiła szacunkowe koszty planu szczepień interwencyjnych zdziczałych świń przeciwko klasycznemu pomorowi świń, podając przybliżoną liczbę dawek szczepionki potrzebnych na terytorium Łotwy oraz w buforowej strefie szczepień na Białorusi oraz szacunkowe koszty wykonania tych szczepień Szacunkowe koszty szczepień interwencyjnych wynoszą 221.800 EUR.

(13) W pierwszym tygodniu kwietnia 2013 r. Łotwa i Litwa przedstawiły wstępne oszacowanie kosztów związanych z realizacją badań epidemiologicznych oraz środków nadzoru klasycznego pomoru świń w kontekście innych środków nadzwyczajnych wprowadzonych w celu zwalczania choroby na terytorium Łotwy, Litwy i Białorusi. Szacunkowe koszty środków nadzoru wynoszą 227.000 EUR na Łotwie i Białorusi oraz 17.000 EUR na Litwie.

(14) Uzasadniona jest retroaktywna kwalifikowalność kosztów poniesionych przez Łotwę ze skutkiem od dnia notyfikacji ognisk choroby oraz przez Litwę i Białoruś ze skutkiem od dnia rozpoczęcia działań nadzorczych, ponieważ działania te są kluczowe dla określenia obszaru szczepień, a zatem dla powodzenia zwalczania choroby.

(15) Art. 3 ust. 6 decyzji 2009/470/WE stanowi, że wkład finansowy Unii musi odpowiadać 100 % kosztów poniesionych na dostarczenie szczepionek i 50 % kosztów poniesionych przy wykonywaniu szczepień. Niemniej wobec potrzeby unikania nadmiernych wydatków z budżetu unijnego, należy ustalić kwoty maksymalne odpowiadające rozsądnym wypłatom związanym z kosztami poniesionymi na dostarczenie szczepionek i przy wykonywaniu szczepień. Rozsądne wypłaty to wypłaty związane z zakupem sprzętu lub usług po cenach proporcjonalnych do cen rynkowych. W oczekiwaniu na kontrole na miejscu przeprowadzane przez Komisję konieczne jest obecnie zatwierdzenie specjalnego wkładu finansowego Unii dla Łotwy oraz ustalenie kwoty, jaka ma być wypłacona w ramach pierwszej transzy wkładu finansowego Unii.

(16) Na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej 6 środki weterynaryjne mają być finansowane w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji. Do celów kontroli finansowej stosuje się przepisy art. 9, 36 i 37 wspomnianego rozporządzenia.

(17) Wypłatę wkładu finansowego należy uzależnić od spełnienia dwóch warunków - rzeczywistej realizacji zaplanowanych działań i przedłożenia Komisji przez władze wszystkich koniecznych informacji.

(18) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
W związku ze środkami nadzwyczajnymi, wprowadzonymi w celu zwalczania klasycznego pomoru świń w 2013 r., Łotwie przysługuje specjalny wkład Unii z przeznaczeniem na plan szczepień interwencyjnych zdziczałych świń przeciwko klasycznemu pomorowi świń, które mają być przeprowadzone na Łotwie oraz Białorusi, w wysokości:
a)
100 % kosztów zaopatrzenia w dawki szczepionek (bez VAT);
b)
50 % kosztów z tytułu wynagrodzeń i honorariów pracowników wykonujących szczepienia na Łotwie oraz 50 % kosztów (bez VAT) z tytułu wydatków związanych bezpośrednio ze szczepieniami na Łotwie.
2.
Maksymalne kwoty, które mają zostać zwrócone Łotwie z tytułu kosztów, o których mowa w ust. 1, nie przekraczają:
a)
z tytułu zakupu szczepionki - średnio 0,91 EUR za dawkę;
b)
z tytułu szczepienia - średnio 0,18 EUR na dawkę szczepionki rozdystrybuowaną na terytorium Łotwy;
c)
130.800 EUR z tytułu kosztów szczepienia na Łotwie;
d)
91.000 EUR z tytułu kosztów szczepienia na Białorusi.
Artykuł  2
1.
W związku ze środkami nadzwyczajnymi, wprowadzonymi w celu zwalczania klasycznego pomoru świń, Łotwie i Litwie przysługuje wkład finansowy Unii z przeznaczeniem na wydatki poniesione z tytułu kosztów badań laboratoryjnych w ramach serologicznych i wirusologicznych środków nadzoru u świń domowych i zdziczałych, przeprowadzonych na Litwie i Białorusi od dnia 1 kwietnia 2013 r. oraz na Łotwie od dnia 20 listopada 2012 r.
2.
Wkład finansowy Unii stanowi 50 % kosztów, które zostaną poniesione przez Łotwę i Litwę z tytułu działań, o których mowa w ust. 1, i nie przekracza:
(i)
227.000 EUR dla Łotwy;
(ii)
17.000 EUR dla Litwy.
3.
Maksymalna kwota kosztów, jaka ma zostać zwrócona Łotwie i Litwie z tytułu działań, o których mowa w ust. 1, nie przekracza średnio:
(i)
0,5 EUR za świnię domową, od której pobrano próbkę;
(ii)
5 EUR za świnię zdziczałą, od której pobrano próbkę;
(iii)
2 EUR za wykonanie testu ELISA;
(iv)
10 EUR za wykonanie testu PCR;
(v)
10 EUR za wykonanie badania wirusologicznego.
Artykuł  3

Z zastrzeżeniem wyników kontroli na miejscu, przeprowadzonych zgodnie z art. 11 ust. 1 decyzji 2009/470/WE, pierwszą transzę wsparcia finansowego wypłaca się Łotwie, jak następuje:

a)
do kwoty 224.300 EUR;
b)
jako część wsparcia finansowego Unii przewidzianego w art. 1 i 2.

Płatności tej dokonuje się na podstawie oficjalnego wniosku o dokonanie zwrotu przedstawionego przez Łotwę.

Artykuł  4

Wydatki kwalifikowalne do wkładu finansowego Unii z tytułu środków, o których mowa w art. 1 i 2, są ograniczone do kosztów poniesionych przez państwa członkowskie na środki określone w pkt 1-4.

1.
Kontrola wyrywkowa:
a)
personel, niezależnie od jego statusu, specjalnie przydzielony, całkowicie lub w części, do przeprowadzania szczepień; koszty są ograniczone do faktycznych płac powiększonych o składki na ubezpieczenie społeczne i inne koszty ustawowe wchodzące w skład wynagrodzeń; oraz
b)
koszty ogólne wynoszące 7 % sumy kosztów, o których mowa w lit. a).
2.
Badania laboratoryjne:
a)
zakup zestawów do badań, odczynników i wszelkich możliwych materiałów zużywalnych możliwych do zidentyfikowania i używanych specjalnie do wykonywania badań laboratoryjnych;
b)
personel, niezależnie od jego statusu, specjalnie przydzielony, całkowicie lub w części, do wykonania badań na terenie laboratorium; koszty są ograniczone do faktycznych płac powiększonych o składki na ubezpieczenie społeczne i inne koszty ustawowe wchodzące w skład wynagrodzeń; oraz
c)
koszty ogólne wynoszące 7 % sumy kosztów, o których mowa w lit. a) i b).
3.
Zakup i przechowywanie dawek szczepionki lub szczepionek z przynętami przeznaczonych dla zwierząt dzikich.
4.
Dystrybucja szczepionek z przynętami dla zwierząt dzikich:
a)
personel, niezależnie od jego statusu, specjalnie przydzielony, całkowicie lub w części, do dystrybucji przynęt ze szczepionką; koszty są ograniczone do faktycznych płac powiększonych o składki na ubezpieczenie społeczne i inne koszty ustawowe wchodzące w skład wynagrodzeń;
b)
koszty ogólne wynoszące 7 % sumy kosztów, o których mowa w lit. a).
Artykuł  5
1.
Wsparcie finansowe Unii, o którym mowa w art. 1 i 2, wypłacane jest na podstawie:
a)
końcowego sprawozdania technicznego zgodnie z załącznikiem I dotyczącego technicznej strony przeprowadzenia szczepień interwencyjnych, w tym rezultaty osiągnięte w okresie od dnia 1 kwietnia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.;
b)
końcowego sprawozdania technicznego zgodnie z załącznikiem II dotyczącego technicznej strony przeprowadzenia środków nadzorczych, w tym rezultaty osiągnięte w okresie od dnia 20 listopada 2012 r. na Łotwie i od dnia 1 kwietnia 2013 r. na Litwie do dnia 31 grudnia 2013 r.;
c)
końcowego sprawozdania finansowego w postaci skomputeryzowanej zgodnie z załącznikiem III dotyczącego kosztów poniesionych przez Łotwę w okresie od dnia 20 listopada 2012 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. i przez Litwę w okresie od dnia 1 kwietnia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.;
d)
wyników wszelkich kontroli na miejscu przeprowadzonych zgodnie z art. 11 ust. 1 decyzji 2009/470/WE.

Dokumenty uwierzytelniające sprawozdania, o których mowa w lit. a)-c), udostępnia się na potrzeby przeprowadzanych przez Komisję kontroli na miejscu, o których mowa w lit. d).

2.
Końcowe sprawozdanie techniczne i końcowe sprawozdanie finansowe, o których mowa w ust. 1 lit. a)-c), składane są najpóźniej w dniu 1 kwietnia 2014 r. W razie niedotrzymania tego terminu, o ile opóźnienie takie nie wynika z usprawiedliwionych okoliczności, specjalny wkład finansowy Unii ulega obniżeniu o 25 % za każdy miesiąc kalendarzowy opóźnienia.
Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Łotewskiej i Republiki Litewskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 sierpnia 2013 r.

W imieniu Komisji

Tonio BORG

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Końcowe sprawozdanie techniczne w sprawie szczepień interwencyjnych zdziczałych świń przeciwko klasycznemu pomorowi świń

Państwo członkowskie: ............................................................

Data: ........................................................................................

1. Techniczna ocena sytuacji:

1.1. Mapy epidemiologiczne:

2. Informacje o szczepieniach:

2.1. Opis zastosowanej szczepionki:

2.2. Liczba rozdystrybuowanych dawek szczepionki:

Region/obszar państwa członkowskiego lub państwa trzeciego Liczba dawek szczepionki, wiosna 2013 r. Liczba dawek szczepionki, lato 2013 r. Liczba dawek szczepionki, jesień 2013 r. Liczba dawek szczepionki, OGÓŁEM w 2013 r.
Ogółem

3. Osiągnięcie celów i trudności techniczne:

ZAŁĄCZNIK  II

Końcowe sprawozdanie techniczne w sprawie środków nadzoru związanych z klasycznym pomorem świń u świń zdziczałych i domowych

Państwo członkowskie: ............................................................

Data: ........................................................................................

1. Techniczna ocena sytuacji:

1.1. Mapy epidemiologiczne:

1.2. Informacje o nadzorze:

Region/obszar państwa członkowskiego lub państwa trzeciego Liczba świń domowych, od których pobrano próbki Liczba zdziczałych świń, od których pobrano próbki Rodzaj badania(1) Liczba badań Liczba wyników dodatnich u świń domowych Liczba wyników dodatnich u zdziczałych świń
Ogółem w 2013 r.
(1) Należy podać: ELISA, PCR, Ag-ELISA, izolacja, inne (proszę określić).

2. Osiągnięcie celów i trudności techniczne:

3. Dodatkowe informacje epidemiologiczne: wywiady epidemiologiczne, znalezione padłe zwierzęta, dystrybucja wiekowa zwierząt z wynikiem dodatnim, wykryte uszkodzenia itp.

ZAŁĄCZNIK  III

Końcowe sprawozdanie finansowe

Państwo członkowskie: ............................................................

Data: ........................................................................................

1. Szczepienia interwencyjne zdziczałych świń przeciwko klasycznemu pomorowi świń:

Liczba rozdystrybuowanych dawek szczepionki (1) Koszt zakupu rozdystrybuowanych dawek szczepionki(*)

(2)

Koszt wynagrodzeń i honorariów (pracownicy specjalnie zatrudnieni) związanych z dystrybucją szczepionki(*)

(3)

Koszty ogólne (7 %)(*)

(4) = (3) × 0,07

Koszty całkowite(*)

(5) = (2) + (3) + (4)

Wiosna (podwójnie: 2 x kampania dystrybucyjna)
Lato (podwójnie: 2 x kampania dystrybucyjna)
Jesień (podwójnie: 2 x kampania dystrybucyjna)
Ogółem w 2013 r.
(*) Wszystkie koszty obejmują podatek VAT.

2. Środki nadzoru związane z klasycznym pomorem świń u świń zdziczałych i domowych:

Badania laboratoryjne
Liczba przeprowadzonych badań Koszt badań(*)
Badanie laboratoryjne (1) Persone (2) Koszty ogólne

(3) = (1) + (2) × 0,07

Koszty całkowite

(4) = (1) + (2) = (3)

Badania serologiczne

(ELISA)

Test PCR
Badania wirusologiczne

Kontrola wyrywkowa

Koszt pobierania próbek(*)
Personel (1) Koszty ogólne

(2) = (1) × 0,07

Koszty całkowite

(3) = (1) + (2)

Liczba świń domowych, od których pobrano próbki
Liczba zdziczałych świń, od których pobrano próbki
(*) Wszystkie koszty obejmują podatek VAT.

Poświadczam, że:

- powyższe koszty zostały rzeczywiście poniesione, rzetelnie zaksięgowane i są kwalifikowalne zgodnie z przepisami niniejszej decyzji,

- wszystkie dokumenty uwierzytelniające poniesienie wydatków są dostępne do celów kontroli,

- dla tych środków nie ubiegano się o inne wkłady Unii, a wszystkie przychody pochodzące z działań objętych środkami zgłoszono Komisji,

- program przeprowadzono zgodnie z odpowiednimi przepisami Unii,

- zastosowanie mają procedury kontroli, w szczególności dla celów weryfikacji dokładności zgłoszonych kwot, zapobiegania nieprawidłowościom, ich wykrywania i korygowania.

Data:

Imię i nazwisko oraz podpis kierownika operacyjnego:

1 Dz.U. L 155 z 18.6.2009, s. 30.
2 Dz.U. L 298 z 26 10.2012, s. 1.
3 Dz.U. L 47 z 20.2.2013, s. 70.
4 Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1.
5 Dz.U. L 316 z 1.12.2001, s. 5.
6 Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.213.22

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2013/427/UE dotycząca wkładu finansowego Unii z tytułu planu szczepień interwencyjnych przeciwko klasycznemu pomorowi świń na Łotwie i Białorusi oraz z tytułu wprowadzenia środków nadzoru na Łotwie, Litwie i Białorusi w związku ze środkami nadzwyczajnymi wprowadzonymi w celu zwalczania tej choroby
Data aktu: 02/08/2013
Data ogłoszenia: 08/08/2013