Rozporządzenie wykonawcze 649/2013 wprowadzające odstępstwo od rozporządzeń (WE) nr 1122/2009 i (UE) nr 65/2011 w odniesieniu do obniżek kwot pomocy za zbyt późne złożenie pojedynczych wniosków dotyczących pastwisk alpejskich w obszarach górskich Austrii na 2013 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 649/2013
z dnia 8 lipca 2013 r.
wprowadzające odstępstwo od rozporządzeń (WE) nr 1122/2009 i (UE) nr 65/2011 w odniesieniu do obniżek kwot pomocy za zbyt późne złożenie pojedynczych wniosków dotyczących pastwisk alpejskich w obszarach górskich Austrii na 2013 r.

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)(1), w szczególności jego art. 91,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003(2), w szczególności jego art. 142 lit. c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1122/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 odnośnie do zasady wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w ramach systemów wsparcia bezpośredniego przewidzianych w wymienionym rozporządzeniu oraz wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zasady wzajemnej zgodności w ramach systemu wsparcia ustanowionego dla sektora wina(3) przewiduje w art. 23 ust. 1 zastosowanie obniżki w przypadku zbyt późnego złożenia wniosków o przyznanie pomocy, jak również dokumentów, umów oraz oświadczeń, które stanowią o kwalifikowalności do przedmiotowej pomocy.

(2) Zgodnie z art. 8 ust. 3 rozporządzenia Komisji (UE) nr 65/2011 z dnia 27 stycznia 2011 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w odniesieniu do wprowadzenia procedur kontroli oraz do zasady wzajemnej zgodności w zakresie środków wsparcia rozwoju obszarów wiejskich(4)art. 22 i 23 rozporządzenia (WE) nr 1122/2009 stosuje się z uwzględnieniem niezbędnych zmian do wniosków o płatność na podstawie części II tytuł I rozporządzenia (UE) nr 65/2011.

(3) Austria wdrożyła system pojedynczego wniosku o pomoc, który obejmuje, zgodnie z art. 19 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, kilka wniosków o płatności bezpośrednie oraz określone wnioski o pomoc przyznawaną na mocy rozporządzenia (WE) nr 1698/2005.

(4) Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1122/2009 i art. 8 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 65/2011 Austria ustaliła datę 15 maja 2013 r. jako ostateczny termin, do którego można składać pojedyncze wnioski na 2013 r.

(5) Aby umożliwić stosowanie systemu kontroli, w art. 6 ust. 1 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1122/2009 wymaga się, by państwa członkowskie zapewniły wiarygodny sposób identyfikacji działek rolnych oraz by wymagały, by pojedynczemu wnioskowi towarzyszyły dokumenty identyfikujące działki.

(6) W odpowiedzi na wykryte w przeszłości niedociągnięcia związane z określeniem kwalifikujących się powierzchni działek rolnych Austria rozpoczęła aktualizację systemu identyfikacji działek rolnych (LPIS) na pastwiskach alpejskich określonych przez Austrię, w obszarach górskich wyznaczonych na podstawie art. 50 rozporządzenia (WE) nr 1698/2005.

(7) Austria stanęła w obliczu wyjątkowych okoliczności związanych z warunkami pogodowymi w sezonie zimowym 2012/2013, uniemożliwiającym organom zakończenie procesu aktualizacji LPIS powierzchni działek rolnych pastwisk alpejskich w tych obszarach górskich przed rozpoczęciem procesu składania pojedynczego wniosku. Niezbędne szybkie wizyty w terenie, dotyczące tych działek położonych na dużej wysokości, zostały opóźnione z powodu obfitych i późnych opadów śniegu. W związku z tym rolnicy zamierzający złożyć pojedynczy wniosek dotyczący działek rolnych stanowiących pastwiska alpejskie otrzymają zaktualizowane informacje na temat działek później niż planowano.

(8) Sytuacja ta ma wpływ na zdolność wnioskodawców do składania pojedynczych wniosków o przyznanie pomocy i wniosków o płatność, dotyczących działek rolnych stanowiących pastwiska alpejskie w Austrii, w terminie przewidzianym w art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1122/2009 i art. 8 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 65/2011.

(9) Ze względu na te trudności proces składania wniosków w 2013 r. prawdopodobnie rozpocznie się później niż w dniu, w którym proces rozpoczął się w poprzednich latach w odniesieniu do rolników posiadających działki rolne na pastwiskach alpejskich. Z informacji przedłożonych Komisji przez władze austriackie na temat ich zdolności do zakończenia procesu aktualizacji LPIS dla tych obszarów wynika, że przedłużenie terminu do dnia 28 czerwca 2013 r. jest konieczne, aby umożliwić wszystkim rolnikom i zainteresowanym beneficjentom złożenie pojedynczych wniosków.

(10) W drodze odstępstwa od art. 23 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1122/2009 należy zatem odstąpić od stosowania obniżek ze względu na zbyt późne złożenie pojedynczych wniosków w odniesieniu do tych rolników, którzy złożyli swoje pojedyncze wnioski w odniesieniu do co najmniej jednej działki rolnej na pastwiskach alpejskich określonych przez Austrię w obszarach górskich wyznaczonych na podstawie art. 50 rozporządzenia (WE) nr 1698/2005 najpóźniej do dnia 28 czerwca 2013 r.

(11) Podobnie, w drodze odstępstwa od art. 8 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 65/2011, w odniesieniu do wniosków o płatność na mocy części II tytuł I rozporządzenia (UE) nr 65/2011 w odniesieniu do co najmniej jednej działki rolnej na pastwiskach alpejskich określonych przez Austrię w obszarach górskich wyznaczonych na podstawie art. 50 rozporządzenia (WE) nr 1698/2005 właściwe jest niestosowanie obniżki z powodu spóźnionego złożenia wniosków o płatność, które zostały złożone najpóźniej do dnia 28 czerwca 2013 r.

(12) Zważywszy, że odstępstwa powinny obejmować pojedyncze wnioski i wnioski o płatność złożone w odniesieniu do 2013 r. jako roku przyznawania pomocy, niniejsze rozporządzenie powinno obowiązywać z mocą wsteczną.

(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opiniami Komitetu ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W drodze odstępstwa od art. 23 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1122/2009, w odniesieniu do wniosków w roku 2013, nie stosuje się obniżek ze względu na złożenie wniosku po terminie wobec tych rolników, którzy złożyli pojedynczy wniosek odnoszący się do co najmniej jednej działki rolnej położonej na pastwiskach alpejskich określonych przez Austrię w obszarach górskich wyznaczonych na podstawie art. 50 rozporządzenia (WE) nr 1698/2005 najpóźniej do dnia 28 czerwca 2013 r. Pojedyncze wnioski złożone po dniu 28 czerwca 2013 r. uznaje się za niedopuszczalne.

Artykuł  2

W drodze odstępstwa od art. 8 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 65/2011, w odniesieniu do wniosków w roku 2013 r., w przypadku wniosków o płatność, złożonych na mocy części II tytuł I rozporządzenia (UE) nr 65/2011 dla co najmniej jednej działki rolnej położonej na pastwiskach alpejskich określonych przez Austrię w obszarach górskich wyznaczonych na podstawie art. 50 rozporządzenia (WE) nr 1698/2005, nie stosuje się obniżek przewidzianych w art. 23 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1122/2009 ze względu na zbyt późne złożenie wniosków o płatność, jeżeli te wnioski o płatność złożono najpóźniej do dnia 28 czerwca 2013 r. Wnioski o płatności złożone po dniu 28 czerwca 2013 r. uznaje się za niedopuszczalne.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2013 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 lipca 2013 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 277 z 21.10.2005, s. 1.

(2) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.

(3) Dz.U. L 316 z 2.12.2009, s. 65.

(4) Dz.U. L 25 z 28.1.2011, s. 8.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.188.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 649/2013 wprowadzające odstępstwo od rozporządzeń (WE) nr 1122/2009 i (UE) nr 65/2011 w odniesieniu do obniżek kwot pomocy za zbyt późne złożenie pojedynczych wniosków dotyczących pastwisk alpejskich w obszarach górskich Austrii na 2013 r.
Data aktu: 08/07/2013
Data ogłoszenia: 09/07/2013
Data wejścia w życie: 09/07/2013, 01/01/2013