Decyzja wykonawcza 2013/39/UE wyłączająca poszukiwanie ropy naftowej i gazu na Cyprze z zakresu stosowania dyrektywy 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady koordynującej procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 18 stycznia 2013 r.
wyłączająca poszukiwanie ropy naftowej i gazu na Cyprze z zakresu stosowania dyrektywy 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady koordynującej procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych

(notyfikowana jako dokument nr C(2013) 60)

(Jedynie tekst w języku greckim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2013/39/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 22 stycznia 2013 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. koordynującą procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych(1), w szczególności jej art. 30 ust. 4 i 6,

uwzględniając wniosek złożony przez przedsiębiorstwo Noble Energy International Ltd drogą elektroniczną w dniu 17 sierpnia 2012 r.,

a także mając na uwadze, co następuje:

I. STAN FAKTYCZNY

(1) W dniu 17 sierpnia 2012 r. Komisja otrzymała za pośrednictwem poczty elektronicznej pismo w sprawie wniosku na mocy art. 30 ust. 4 dyrektywy 2004/17/WE.

(2) Przedmiotowy wniosek, złożony przez Noble Energy International Ltd., dotyczy poszukiwania ropy naftowej i gazu ziemnego na Cyprze. Zgodnie z art. 30 ust. 5 akapit pierwszy dyrektywy 2004/17/WE Komisja poinformowała Cypr pismem z dnia 26 września 2012 r. o złożonym wniosku i zwróciła się o informacje dodatkowe. Cypr udzielił odpowiedzi w dniu 24 października 2012 r.

II. RAMY PRAWNE

(3) Artykuł 30 dyrektywy 2004/17/WE stanowi, że zamówienia mające na celu umożliwienie prowadzenia jednego z rodzajów działalności objętych dyrektywą 2004/17/WE nie podlegają wspomnianej dyrektywie, jeżeli w państwie członkowskim, w którym ta działalność jest wykonywana, podlega ona bezpośrednio konkurencji na rynkach, do których dostęp nie jest ograniczony. Oceny, czy działalność bezpośrednio podlega konkurencji, dokonuje się na podstawie obiektywnych kryteriów, uwzględniających specyfikę danego sektora. Dostęp uważa się za nieograniczony, jeśli państwo członkowskie wdrożyło i stosuje odpowiednie prawodawstwo Unii, otwierające dany sektor lub jego część.

(4) Jako że Cypr wdrożył i stosuje dyrektywę 94/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 1994 r. w sprawie warunków udzielania i korzystania z zezwoleń na poszukiwanie, badanie i produkcję węglowodorów(2), należy uznać, że dostęp do rynku nie jest ograniczony zgodnie z art. 30 ust. 3 akapit pierwszy dyrektywy 2004/17/WE. Bezpośrednie podleganie konkurencji na danym rynku należy oceniać w oparciu o różne kryteria, z których żadne samo w sobie nie ma znaczenia rozstrzygającego.

(5) Przy ocenie, czy dane podmioty gospodarcze podlegają bezpośredniej konkurencji na rynkach, których dotyczy niniejsza decyzja, należy wziąć pod uwagę udział w tych rynkach głównych ich uczestników i poziom koncentracji tych rynków.

(6) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla stosowania reguł konkurencji.

III. OCENA

(7) Zgodnie z ustaloną praktyką Komisji(3) poszukiwanie ropy naftowej i gazu ziemnego stanowi jeden istotny rynek produktowy, ponieważ nie jest możliwe określenie na samym początku poszukiwań, czy zakończą się one znalezieniem ropy naftowej czy gazu ziemnego. Co więcej, w wyniku tej samej, ugruntowanej praktyki Komisji ustalono, że zasięg geograficzny tego rynku jest ogólnoświatowy. Biorąc pod uwagę, że nic nie wskazuje na to, że w omawianym przypadku definicja zasięgu geograficznego rynku jest odmienna, zostanie ona przyjęta do celów niniejszej decyzji.

(8) Udział w rynku podmiotów gospodarczych prowadzących działalność w zakresie poszukiwania ropy naftowej i gazu ziemnego można ocenić na podstawie trzech zmiennych: wydatków kapitałowych, udokumentowanych zasobów i prognozowanej produkcji. Wykorzystanie wydatków kapitałowych do oceny udziału podmiotów gospodarczych w rynku poszukiwania ropy naftowej i gazu uznano jednak za niewłaściwe, m.in. ze względu na duże różnice pomiędzy wymaganymi poziomami inwestycji, które są konieczne na różnych obszarach geograficznych.

(9) Pozostałe dwa wskaźniki, a mianowicie udział w udokumentowanych zasobach oraz w prognozowanej produkcji, są zwykle stosowane do oceny udziału w rynku podmiotów gospodarczych w obrębie tego sektora(4).

(10) Na Cyprze istnieje tylko jeden podmiot gospodarczy prowadzący działalność na rynku w zakresie poszukiwania ropy naftowej i gazu ziemnego, a mianowicie wnioskodawca, który uzyskał pierwszą licencję wydaną w 2008 r. po zakończeniu pierwszej rundy wydawania licencji na Cyprze. Jednakże wszystkie przedsiębiorstwa prowadzące działalność na rynku światowym w zakresie poszukiwania ropy naftowej i gazu ziemnego są potencjalnymi konkurentami, ponieważ posiadają dostęp zarówno do pierwszej, jak i drugiej rundy wydawania licencji, która rozpoczęła się w lutym 2012 r. Zgodnie z informacjami otrzymanymi od władz Cypru w ramach drugiej rundy 15 przedsiębiorstw lub konsorcjów złożyło 33 wnioski.

(11) Według dostępnych informacji(5) na dzień 31 grudnia 2011 r. łączne potwierdzone zasoby ropy naftowej i gazu ziemnego na świecie wynosiły 481,4 mld standardowych metrów sześciennych ekwiwalentu ropy (dalej "Sm3 o. e."). Według stanu na dzień 31 grudnia 2011 r. Cypr odkrył tylko jedno złoże węglowodorów, zgłoszone przez wnioskodawcę, o zasobach gazu ziemnego wynoszących szacunkowo prawie 200 Sm3 o. e(6). Jeżeli istnienie tych zasobów zostanie potwierdzone, wynosiłyby one nieznacznie powyżej 0,09 % potwierdzonych światowych zasobów gazu ziemnego i miałyby znacznie mniejszy udział w łącznych zasobach ropy naftowej i gazu ziemnego, jednocześnie podniosłyby udział wnioskodawcy w potwierdzonych światowych zasobach gazu ziemnego z 0,0416 % do 0,1367 %.

(12) Rynek poszukiwania ropy i gazu nie jest bardzo skoncentrowany. Oprócz spółek państwowych rynek charakteryzuje się obecnością trzech największych międzynarodowych koncernów prywatnych skoncentrowanych pionowo (ang. super majors) (BP, ExxonMobil i Shell), a także pewnej liczby dużych koncernów (ang. majors). Te elementy wskazują na bezpośrednie podleganie konkurencji.

IV. WNIOSKI

(13) W świetle przeanalizowanych czynników należy uznać, że warunek bezpośredniego podlegania konkurencji, określony w art. 30 ust. 1 dyrektywy 2004/17/WE, jest spełniony na Cyprze.

(14) Ponieważ warunek nieograniczonego dostępu do rynku uznaje się za spełniony, dyrektywa 2004/17/WE nie powinna mieć zastosowania w sytuacji, gdy podmioty zamawiające udzielają zamówień mających na celu umożliwienie poszukiwania ropy naftowej i gazu ziemnego na Cyprze, ani gdy organizowane są konkursy na prowadzenie takiej działalności na tym obszarze geograficznym.

(15) Niniejsza decyzja opiera się na sytuacji prawnej i faktycznej istniejącej w okresie od sierpnia do października 2012 r., ustalonej na podstawie informacji przedłożonych przez wnioskodawcę i Cypr. Decyzja ta może ulec zmianie, jeżeli nastąpią istotne zmiany stanu prawnego i faktycznego, które spowodują, że warunki stosowania art. 30 ust. 1 dyrektywy 2004/17/WE nie będą już spełnione.

(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Doradczego ds. Zamówień Publicznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Dyrektywa 2004/17/WE nie ma zastosowania w odniesieniu do zamówień udzielanych przez podmioty zamawiające w celu umożliwienia poszukiwania ropy naftowej i gazu ziemnego na Cyprze.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Cypryjskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 stycznia 2013 r.

W imieniu Komisji

Michel BARNIER

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 134 z 30.4.2004, s. 1.

(2) Dz.U. L 164 z 30.6.1994, s. 3.

(3) Zob. w szczególności decyzję Komisji z dnia 19 listopada 2007 r. uznającą koncentrację za zgodną ze wspólnym rynkiem (sprawa COMP/M.4934 - KAZMUNAIGAZ/ROMPETROL) zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 139/2004 (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1).

(4) Zob. w szczególności pkt 25 i 27 decyzji Komisji 2004/284/WE z dnia 29 września 1999 r. uznającą koncentrację za zgodną ze wspólnym rynkiem oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG (sprawa IV/M.1383 - Exxon/Mobil) (Dz.U. L 103 z 7.4.2004, s. 1) oraz kolejne decyzje, m.in. decyzję Komisji z dnia 3 maja 2007 r. uznającą koncentrację za zgodną ze wspólnym rynkiem (sprawa COMP/M.4545 - STATOIL/HYDRO) zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 139/2004.

(5) Zob. pkt 5.2.1 wniosku i źródła tam zacytowane, w szczególności raport BP Statistical Review of World Energy z czerwca 2012 r., zwany dalej "statystykami BP".

(6) Wyniki wierceń poszukiwawczych wyniosły od 5 do 8 bln stóp sześciennych, o łącznej średniej 7 bln stóp sześciennych, co odpowiada 0,19824 bln m3 gazu.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.18.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2013/39/UE wyłączająca poszukiwanie ropy naftowej i gazu na Cyprze z zakresu stosowania dyrektywy 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady koordynującej procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych
Data aktu: 18/01/2013
Data ogłoszenia: 22/01/2013