Decyzja 2013/304/UE upoważniająca Komisję Europejską do uczestnictwa w imieniu Unii Europejskiej w negocjacjach w sprawie międzynarodowej konwencji Rady Europy w celu walki z manipulowaniem wynikami sportowymi, z wyłączeniem kwestii dotyczących współpracy w sprawach karnych i współpracy policyjnej

DECYZJA RADY
z dnia 10 czerwca 2013 r.
upoważniająca Komisję Europejską do uczestnictwa w imieniu Unii Europejskiej w negocjacjach w sprawie międzynarodowej konwencji Rady Europy w celu walki z manipulowaniem wynikami sportowymi, z wyłączeniem kwestii dotyczących współpracy w sprawach karnych i współpracy policyjnej

(2013/304/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 22 czerwca 2013 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 50, 56, 165 oraz art. 218 ust. 3 i 4,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy rozpocząć negocjacje w sprawie opracowania międzynarodowej konwencji Rady Europy w celu walki z manipulowaniem wynikami sportowymi.

(2) Proces negocjacyjny oparty jest na decyzji Komitetu Ministrów Rady Europy nr CM/Del/Dec/1145/8.1 z dnia 13 czerwca 2012 r. uzgodnionej w następstwie rezolucji nr 1 przyjętej podczas 12. Konferencji ministerialnej Rady Europy na szczeblu ministrów sportu, w której wskazano, że opracowując projekt tego aktu prawnego i jego przepisów, należy oprzeć się na zaleceniu CM/Rec(2011)10 i na studium wykonalności MSL12 (2012) 4 rev3.

(3) Celem negocjacji jest przedstawienie Komitetowi Ministrów Rady Europy projektu konwencji, który - zależnie od decyzji Komitetu Ministrów - otrzyma ostatecznie formę konwencji i zostanie przedłożony Zgromadzeniu Parlamentarnemu Rady Europy do zaopiniowania lub zostanie skierowany do Rozszerzonego Porozumienia Częściowego ws. Sportu, by otrzymać formę niewiążącego instrumentu prawnego.

(4) Niektóre postanowienia projektu międzynarodowej konwencji Rady Europy w celu walki z manipulowaniem wynikami sportowymi dotyczą współpracy sądowej w sprawach karnych i współpracy policyjnej i w związku z tym mieszczą się w zakresie stosowania części trzeciej tytuł V TFUE. W odniesieniu do wspomnianych przepisów przyjęta zostanie odrębna decyzja - równocześnie z niniejszą decyzją.

(5) Ponieważ negocjacje dotyczyć będą kwestii, które leżą częściowo w kompetencjach Unii Europejskiej, a częściowo w kompetencjach państw członkowskich, Unia powinna w nich uczestniczyć wraz ze swoimi państwami członkowskimi. W związku z tym państwa członkowskie mogą uczestniczyć w negocjacjach dotyczących kwestii leżących w ich kompetencjach.

(6) Jeśli UE postanowi przyłączyć się do przyszłej konwencji, charakter prawny tej konwencji i podział uprawnień między państwami członkowskimi a Unią zostaną ustalone odrębnie pod koniec negocjacji na podstawie analizy dokładnie określonego zakresu stosowania poszczególnych postanowień,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym upoważnia się Komisję do prowadzenia negocjacji w imieniu Unii Europejskiej - w zakresie kwestii leżących w kompetencjach Unii - w sprawie międzynarodowej konwencji Rady Europy w celu walki z manipulowaniem wynikami sportowymi, z wyłączeniem kwestii dotyczących współpracy w sprawach karnych i współpracy policyjnej, zgodnie z wytycznymi negocjacyjnymi załączonymi do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Wytyczne negocjacyjne przedstawiono w załączniku.

Artykuł  3

Na mocy art. 1 negocjacje prowadzone są w konsultacji z Grupą Roboczą Rady ds. Sportu, zasilaną w razie potrzeby przez ekspertów z innych grup roboczych Rady.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Komisji.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 10 czerwca 2013 r.

W imieniu Rady

L. VARADKAR

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Wytyczne negocjacyjne dotyczące międzynarodowej konwencji Rady Europy w celu walki z manipulowaniem wynikami sportowymi, z wyłączeniem kwestii dotyczących współpracy w sprawach karnych i współpracy policyjnej

Przyszła konwencja będzie miała na celu stworzenie międzynarodowych ram prawnych dla zapobiegania manipulowaniu wynikami sportowymi, zwłaszcza ustawianiu wyników zawodów sportowych, oraz zwalczania tego zjawiska; celem konwencji powinna być poprawa współpracy międzynarodowej w tej dziedzinie oraz utworzenie mechanizmu monitorowania, by zapewnić skuteczne przestrzeganie postanowień konwencji.

Postanowienia przyszłej konwencji mogą dotyczyć następujących obszarów kompetencji unijnych:

1. Propagowania uczciwości i otwartości we współzawodnictwie sportowym i współpracy między organami odpowiedzialnymi za sport, jak również ochrony integralności fizycznej i etycznej sportowców.

2. Swobód rynku wewnętrznego (swobody świadczenia usług i swobody przedsiębiorczości) w stopniu, w jakim wiążą się one z odpowiednimi postanowieniami projektu konwencji dotyczącymi zakładów sportowych i ustawiania wyników zawodów sportowych.

3. Ochrony danych w związku z powyższymi obszarami.

W związku ze wspomnianymi obszarami Unia Europejska reprezentowana przez Komisję uczestniczyć będzie w negocjacjach, z uwzględnieniem ostatnich zmian w dorobku prawnym i z poszanowaniem podziału kompetencji, by osiągnąć następujące cele:

1. Uwzględnić politykę UE w dziedzinie propagowania uczciwości i otwartości we współzawodnictwie sportowym i współpracy między organami odpowiedzialnymi za sport oraz w dziedzinie ochrony integralności fizycznej i etycznej sportu i sportowców poprzez ochronę integralności sportu przed manipulowaniem wynikami sportowymi, a zwłaszcza następujące dokumenty:

a) rezolucję Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 2011-2014(1);

b) konkluzje Rady w sprawie walki z manipulowaniem wynikami sportowymi(2).

Kompetencje UE w dziedzinie sportu to kompetencje uzupełniające, co w myśl art. 165 ust. 4 akapit pierwszy TFUE wyklucza jakąkolwiek harmonizację przepisów ustawowych i wykonawczych państw członkowskich.

2. Zapewnić, że postanowienia przyszłej konwencji:

- nie są sprzeczne z unijnymi przepisami w zakresie swobody przedsiębiorczości i swobodnego przepływu usług, będących obszarami kompetencji dzielonych, w odniesieniu do gier hazardowych i zakładów wzajemnych, w poszanowaniu Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, a zwłaszcza jego art. 49 i 56 według wykładni Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, oraz że stosowne postanowienia przyszłej konwencji nie utrudniają korzystania ze wspomnianych swobód,

- dotyczą zakładów sportowych jedynie w bezpośrednim związku z manipulowaniem wynikami sportowymi,

- nie mają na celu ani nie powodują harmonizacji przepisów dotyczących usług zakładów wzajemnych, jeśli takie przepisy nie zostały uprzednio przyjęte przez UE.

Podczas negocjacji należy wziąć pod uwagę politykę UE zdefiniowaną w konkluzjach Rady z dnia 10 grudnia 2010 r. na temat ram działania w państwach członkowskich w zakresie gier hazardowych i zakładów wzajemnych.

3. Zapewnić, by postanowienia przyszłej konwencji nie były sprzeczne z zasadami przyjętymi przez Unię w dziedzinie ochrony danych, będącej obszarem kompetencji dzielonych, a zwłaszcza z zasadami określonymi w następujących aktach:

a) dyrektywie 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995

r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(3);

b) decyzji ramowej Rady 2008/977/WSiSW z dnia 27 listopada 2008 r. w sprawie ochrony danych osobowych przetwarzanych w ramach współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych(4).

Komisja konsultuje się grupą roboczą Rady, o której mowa w art. 3, przed każdą sesją negocjacyjną lub sesją poświęconą opracowywaniu tekstu na forum Rady Europy oraz składa sprawozdanie wspomnianej grupie roboczej po każdej z takich sesji.

Zgodnie z zasadą lojalnej współpracy Unia i państwa członkowskie wzajemnie się szanują i udzielają sobie wzajemnego wsparcia podczas negocjacji w sprawie przedmiotowej konwencji.

Komisja zapewni, by przyszła konwencja zezwalała na stosowanie wyższych standardów przewidzianych w instrumentach UE w zakresie stosunków między państwami członkowskimi Unii Europejskiej.

______

(1) Dz.U. C 162 z 1.6.2011, s. 1.

(2) Dz.U. C 378 z 23.12.2011, s. 1.

(3) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.

(4) Dz.U. L 350 z 30.12.2008, s. 60.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.170.62

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2013/304/UE upoważniająca Komisję Europejską do uczestnictwa w imieniu Unii Europejskiej w negocjacjach w sprawie międzynarodowej konwencji Rady Europy w celu walki z manipulowaniem wynikami sportowymi, z wyłączeniem kwestii dotyczących współpracy w sprawach karnych i współpracy policyjnej
Data aktu: 10/06/2013
Data ogłoszenia: 22/06/2013