Rozporządzenie 545/2013 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 w odniesieniu do substancji aromatycznej 3-acetylo-2,5-dimetylotiofenu

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 545/2013
z dnia 14 czerwca 2013 r.
zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 w odniesieniu do substancji aromatycznej 3-acetylo-2,5-dimetylotiofenu
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie środków aromatyzujących i niektórych składników żywności o właściwościach aromatyzujących do użycia w oraz na środkach spożywczych oraz zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1601/91, rozporządzenia (WE) nr 2232/96 oraz (WE) nr 110/2008 oraz dyrektywę 2000/13/WE(1), w szczególności jego art. 11 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1331/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności ustanawiające jednolitą procedurę wydawania zezwoleń na stosowanie dodatków do żywności, enzymów spożywczych i środków aromatyzujących(2), w szczególności jego art. 7 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 872/2012(3) przyjęto wykaz substancji aromatycznych i włączono ten wykaz do części A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008.

(2) Wykaz ten może być aktualizowany zgodnie ze wspólną procedurą, o której mowa w rozporządzeniu (WE) nr 1331/2008, z inicjatywy Komisji albo na wniosek złożony przez państwo członkowskie lub zainteresowaną stronę.

(3) Substancja aromatyczna 3-acetylo-2,5-dimetylotiofen (nr FL 15.024) jest wpisana do tego wykazu jako substancja aromatyczna podlegająca ocenie, w odniesieniu do której muszą zostać przedstawione dodatkowe dane naukowe. Dane takie przedstawił wnioskodawca.

(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ocenił złożone dane i w dniu 15 maja 2013 r. stwierdził, że 3-acetylo-2,5-dimetylotiofen jest mutagenny zarówno in vitro, jak i in vivo, a zatem stosowanie go jako substancji aromatycznej budzi obawy dotyczące bezpieczeństwa(4).

(5) Stosowanie 3-acetylo-2,5-dimetylotiofenu nie jest zatem zgodne z ogólnymi warunkami stosowania środków aromatyzujących, określonymi w art. 4 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1334/2008. W związku z powyższym substancję tę należy bezzwłocznie usunąć z wykazu, aby zapewnić ochronę zdrowia ludzkiego.

(6) Komisja powinna zastosować tryb pilny w celu usunięcia z unijnego wykazu substancji, która budzi obawy pod względem bezpieczeństwa.

(7) Na podstawie art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 substancje aromatyczne niewłączone do unijnego wykazu mogą być wprowadzane do obrotu jako takie i stosowane w środkach spożywczych i na ich powierzchni do dnia 22 października 2014 r. Ten okres przejściowy nie powinien mieć zastosowania w przypadku 3-acetylo-2,5-dimetylotiofenu.

(8) Ze względu na bardzo niskie poziomy stosowania i niewielką łączną ilość 3-acetylo-2,5-dimetylotiofenu dodawanego rocznie do środków spożywczych w Unii Europejskiej, obecność tej substancji w żywności nie stanowi pilnego problemu pod względem bezpieczeństwa. Biorąc zatem pod uwagę również przyczyny techniczne i ekonomiczne, należy ustanowić okresy przejściowe obejmujące środki spożywcze zawierające substancję aromatyczną 3-acetylo-2,5-dimetylotiofen, wprowadzone do obrotu lub wysłane z państw trzecich do Unii przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1334/2008.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Część A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 zostaje zmieniona zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2
1.
Wprowadzanie do obrotu 3-acetylo-2,5-dimetylotiofenu jako substancji aromatycznej oraz stosowanie tej substancji w środkach spożywczych lub na ich powierzchni jest zakazane.
2.
Wprowadzanie do obrotu żywności zawierającej substancję aromatyczną 3-acetylo-2,5-dimetylotiofen jest zakazane.
3.
Przywóz 3-acetylo-2,5-dimetylotiofenu jako substancji aromatycznej oraz przywóz żywności zawierającej substancję aromatyczną 3-acetylo-2,5-dimetylotiofen są zakazane.
Artykuł  3
1.
W drodze odstępstwa od stosowania art. 2 ust. 2 środki spożywcze zawierające substancję aromatyczną 3-acetylo-2,5-dimetylotiofen legalnie wprowadzone do obrotu przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia mogą pozostać w obrocie do upływu terminu ich przydatności do spożycia bądź do daty minimalnej trwałości.
2.
Artykuł 2 nie ma zastosowania do przesyłek środków spożywczych zawierających substancję aromatyczną 3-acetylo-2,5-dimetylotiofen, w przypadku gdy importer takich środków spożywczych może udowodnić, że zostały one wysłane z danego państwa trzeciego i znajdowały się w drodze do Unii przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 czerwca 2013 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 34.

(2) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 1.

(3) Dz.U. L 267 z 2.10.2012, s. 1.

(4) Dziennik EFSA 2013; 11(5):3227.

ZAŁĄCZNIK

W części A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 skreśla się pozycję dotyczącą substancji nr FL 15.024 w brzmieniu:

"15.024 3-Acetylo-2,5-dimetylotiofen 2530-10-1 1051 11603 2 EFSA"

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.163.15

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 545/2013 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 w odniesieniu do substancji aromatycznej 3-acetylo-2,5-dimetylotiofenu
Data aktu: 14/06/2013
Data ogłoszenia: 15/06/2013
Data wejścia w życie: 16/06/2013