a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (WE) nr 714/2009, w szczególności w jego art. 15 i w pkt 5 wytycznych w sprawie zarządzania i alokacji dostępnych zdolności przesyłowych połączeń wzajemnych między systemami krajowymi, określonych w załączniku I do tego rozporządzenia, określono wymóg, zgodnie z którym operatorzy systemów przesyłowych zobowiązani są do publikowania danych na temat dyspozycyjności sieci, zdolności przesyłowych transgranicznych połączeń wzajemnych oraz mocy wytwórczych, obciążenia i przerw w dostawie prądu.
(2) W art. 4 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii 2 uznaje się, że publikacja informacji wewnętrznej polega na jej jednoczesnym, kompletnym i skutecznym podaniu do wiadomości publicznej zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 714/2009 lub wytycznymi przyjętymi na podstawie tego rozporządzenia.
(3) Dostępność tych danych jest niezbędna, aby uczestnicy rynku mogli podejmować efektywne decyzje dotyczące produkcji i odbioru energii oraz handlu nią. Głębsza integracja rynku oraz szybki rozwój wytwarzania energii z odnawialnych źródeł o nieregularnej charakterystyce pracy, takich jak energia wiatrowa i słoneczna, powodują, że konieczne jest udostępnianie kompletnych, aktualnych i łatwo dostępnych danych wysokiej jakości dotyczących najważniejszych kwestii związanych z podażą i popytem.
(4) Terminowa dostępność kompletnych zestawów danych dotyczących najważniejszych kwestii powinna również zwiększyć bezpieczeństwo dostaw energii. Powinna umożliwić uczestnikom rynku precyzyjne dostosowanie podaży do popytu, co zmniejszy ryzyko wystąpienia przerw w dostawach. W rezultacie operatorzy systemów przesyłowych powinni być w stanie lepiej kontrolować swoje sieci oraz eksploatować je w bardziej przewidywalnych i bezpiecznych warunkach.
(5) Obowiązujące środki w zakresie przejrzystości nie spełniają w pełni tych kryteriów. Ponadto uczestnicy rynku mają nierówny dostęp do odpowiednich informacji rynkowych, gdyż duże podmioty zasiedziałe mają wyłączny dostęp do informacji dotyczących ich aktywów własnych, co stawia nowych uczestników rynku oraz uczestników rynku nieposiadających własnych aktywów w niekorzystnej sytuacji.
(6) Uczestnikom rynku należy terminowo dostarczać informacji na temat oczekiwanego odbioru energii. Informacje te należy regularnie aktualizować i należy je przekazywać w odniesieniu do różnych ram czasowych. Rzeczywiste dane dotyczące oczekiwanego odbioru energii również należy udostępniać, zaraz po ich pojawieniu się w czasie rzeczywistym.
(7) Planowa i nieplanowa niedyspozycyjność jednostek wytwórczych i jednostek odbiorczych jest dla uczestników rynku jedną z najważniejszych informacji dotyczących podaży i popytu. Uczestnicy rynku i operatorzy systemów przesyłowych powinni otrzymywać szczegółowe informacje o tym, gdzie, kiedy i dlaczego jednostki nie są lub nie będą w stanie wytwarzać lub zużywać energii oraz o tym, kiedy można oczekiwać ich ponownego uruchomienia. Powinno to również pomóc operatorom systemów przesyłowych w lepszej alokacji rezerw, zmniejszając tym samym prawdopodobieństwo przerw w dostawach.
(8) Uczestnicy rynku i operatorzy systemów przesyłowych powinni także otrzymywać szczegółowe informacje na temat całkowitej zainstalowanej mocy wytwórczej, oszacowania całkowitej generacji zaplanowanej do pracy, w tym oddzielne dane dotyczące wytwarzania energii ze źródeł o nieregularnej charakterystyce wytwarzania, oraz dane na poziomie jednostki dotyczące rzeczywistej ilości energii wytworzonej przez większe obiekty wytwórcze.
(9) Aby umożliwić przemieszczanie energii z miejsc, gdzie jest dostępna, do miejsc, gdzie jest najbardziej potrzebna, oraz w celu odpowiedniego dostosowania portfela energetycznego, rynek powinien otrzymywać informacje o planowej i nieplanowej niedyspozycyjności istniejącej transgranicznej infrastruktury przesyłowej oraz o planach dotyczących rozwoju infrastruktury. Operatorzy systemów przesyłowych powinni również dostarczać i regularnie aktualizować dane na temat planowych i oferowanych transgranicznych zdolności przesyłowych dla różnych okresów czasu, jak również informacje dotyczące alokacji i wykorzystania mocy wytwórczych.
(10) Ze względu na szybkie wprowadzenie wytwarzania energii ze źródeł o nieciągłej pracy, które odbywa się z dala od miejsc odbioru tej energii, infrastruktura przesyłowa w wielu częściach Europy staje się coraz bardziej ograniczona. W celu zmniejszenia ograniczeń operatorzy systemów przesyłowych coraz częściej ingerują w funkcjonowanie rynku, zwracając się do uczestników rynku o zmianę zobowiązań w zakresie wytwarzania energii lub handlu nią. Aby umożliwić rynkowi zrozumienie, gdzie i dlaczego konieczne jest wprowadzenie środków zarządzania ograniczeniami przesyłowymi, operatorzy systemów przesyłowych powinni terminowo przekazywać szczegółowe i uzasadnione informacje na temat swoich działań.
(11) Nawet po przygotowaniu szczegółowych planów producenci, dostawcy i handlowcy mogą znaleźć się w sytuacji niezbilansowania i mogą być zmuszeni do korzystania z systemów bilansowania i rozliczania stosowanych przez operatorów sieci przesyłowych. W celu optymalnego ograniczenia ryzyka niezbilansowania uczestnicy rynku potrzebują dokładnych, przejrzystych i aktualnych informacji na temat rynków bilansujących. Operatorzy systemów przesyłowych powinni udostępniać takie informacje w formacie umożliwiającym porównywanie w kontekście transgranicznym, w tym również szczegółowe informacje dotyczące zakontraktowanych rezerw, zapłaconych cen i wolumenów energii aktywowanej na potrzeby bilansowania.
(12) Operatorzy systemów przesyłowych są często głównym źródłem istotnych podstawowych informacji. Wykorzystuje się ich również w celu gromadzenia i oceny dużych ilości informacji niezbędnych do celów funkcjonowania systemu. W celu przedstawienia ogólnego obrazu istotnych informacji w całej Unii operatorzy systemów przesyłowych powinni ułatwiać gromadzenie, weryfikację i przetwarzanie danych, a europejska sieć operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej ("ENTSO energii elektrycznej") powinna podawać dane do wiadomości publicznej za pośrednictwem centralnej platformy informacyjnej na rzecz przejrzystości. W celu jak najlepszego wykorzystania istniejących źródeł przejrzystości ENTSO energii elektrycznej powinna mieć możliwość otrzymywania informacji do publikacji za pośrednictwem stron trzecich, takich jak giełdy energii elektrycznej i platformy na rzecz przejrzystości.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 714/2009.
(14) Niniejsze rozporządzenie, które przyjęto na podstawie rozporządzenia (WE) nr 714/2009, uzupełnia to rozporządzenie i stanowi jego integralną część. Odniesienia do rozporządzenia (WE) nr 714/2009 w innych aktach prawnych należy rozumieć jako odniesienia także do niniejszego rozporządzenia.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 23 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 714/2009,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 14 czerwca 2013 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |
1 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 15.
2 Dz.U. L 326 z 8.12.2011, s. 1.
3 Art. 2 pkt 4 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 7 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.149.8).
4 Art. 2 pkt 10 zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 7 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.149.8).
5 Art. 2 pkt 13 zmieniony przez pkt 3 sprostowania z dnia 7 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.149.8).
6 Art. 2 pkt 15 zmieniony przez pkt 4 sprostowania z dnia 7 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.149.8).
7 Art. 2 pkt 18 zmieniony przez pkt 5 sprostowania z dnia 7 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.149.8).
8 Art. 2 pkt 20 zmieniony przez pkt 6 sprostowania z dnia 7 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.149.8).
9 Art. 2 pkt 28 zmieniony przez pkt 7 sprostowania z dnia 7 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.149.8).
10 Art. 9 ust. 1 zmieniony przez pkt 8 sprostowania z dnia 7 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.149.8).
11 Art. 10 ust. 1 lit. a) zmieniona przez pkt 9 sprostowania z dnia 7 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.149.8).
12 Art. 10 ust. 1 lit. a) tiret czwarte zmienione przez pkt 10 sprostowania z dnia 7 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.149.8).
13 Art. 10 ust. 1 lit. b) zmieniona przez pkt 11 sprostowania z dnia 7 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.149.8).
14 Art. 10 ust. 1 lit. b) tiret czwarte zmienione przez pkt 12 sprostowania z dnia 7 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.149.8).
15 Dz.U. L 345 z 23.12.2008, s. 75.
16 Art. 11 zmieniony przez pkt 13 sprostowania z dnia 7 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.149.8).
17 Art. 12 zmieniony przez pkt 14 sprostowania z dnia 7 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.149.8).
18 Art. 12 ust. 1 lit. h) zmieniona przez pkt 15 sprostowania z dnia 7 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.149.8).
19 Art. 13 ust. 1 lit. b) zmieniona przez pkt 16 sprostowania z dnia 7 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.149.8).
20 Art. 13 ust. 1 lit. b) tiret czwarte zmienione przez pkt 17 sprostowania z dnia 7 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.149.8).
21 Załącznik zmieniony przez pkt 18 sprostowania z dnia 7 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.149.8).