(Dz.U.UE L z dnia 14 czerwca 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(1), w szczególności jego art. 53 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W decyzji wykonawczej Komisji 2011/884/UE z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie środków nadzwyczajnych w odniesieniu do niedozwolonego genetycznie zmodyfikowanego ryżu w produktach z ryżu pochodzących z Chin i uchylającej decyzję 2008/289/WE(2) przewidziano przegląd określonych w niej środków nadzwyczajnych w celu oceny, czy są one nadal niezbędne i dostosowane do wyznaczonego celu.
(2) Od wejścia w życie decyzji wykonawczej 2011/884/UE państwa członkowskie przekazały do ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 178/2002 systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (RASFF) 56 powiadomień dotyczących niedozwolonego genetycznie zmodyfikowanego ryżu w produktach z ryżu pochodzących z Chin. W tych warunkach środki nadzwyczajne określone w decyzji wykonawczej 2011/884/UE muszą zostać utrzymane, aby zapobiec wprowadzaniu do obrotu genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy, które nie są objęte zezwoleniem przyznanym zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady(3).
(3) W oparciu o doświadczenia zdobyte przez państwa członkowskie w związku z decyzją wykonawczą 2011/884/UE oraz informacje uzyskane przez Komisję od zainteresowanych stron wydaje się również konieczne dostosowanie niektórych wymagań określonych w tej decyzji.
(4) W szczególności kontrole urzędowe przeprowadzane przez państwa członkowskie wykazały, że w zakres decyzji wykonawczej 2011/884/UE należy włączyć inne produkty, które mogą zawierać ryż. Należy również umożliwić właściwym organom przeprowadzanie kontroli bezpośrednich innych produktów.
(5) Podczas przeglądu środków nadzwyczajnych niektóre państwa członkowskie zwróciły ponadto uwagę na to, że wymagania określone w decyzji wykonawczej 2011/884/UE w odniesieniu do uprzedniego powiadamiania o przesyłkach nie są w pełni dostosowane do wymagań przewidzianych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 669/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przywozu niektórych rodzajów pasz i żywności niepochodzących od zwierząt i zmieniającym decyzję 2006/504/WE(4) oraz, w stosownych przypadkach, w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 136/2004 z dnia 22 stycznia 2004 r. ustanawiającym procedurę kontroli weterynaryjnej we wspólnotowych punktach kontroli granicznej dotyczącą produktów przywożonych z państw trzecich(5). W rozporządzeniu (WE) nr 669/2009 dla podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa paszowe i spożywcze przewidziano obowiązek wypełniania części 1 wspólnotowego dokumentu wejścia, przedstawionego szczegółowo w załączniku II do tego rozporządzenia, w przypadku przywozu objętych tym rozporządzeniem paszy i żywności niepochodzących od zwierząt. Podobnie w rozporządzeniu (WE) nr 136/2004 przewidziano obowiązek wypełniania Wspólnotowego świadectwa weterynaryjnego dla wwozu i przewozu, przedstawionego szczegółowo w załączniku III do tego rozporządzenia, w przypadku przywozu produktów objętych zakresem tego rozporządzenia. Z myślą o poprawie skuteczności kontroli urzędowych należy zatem dostosować wymagania dotyczące uprzedniego powiadamiania określone w decyzji wykonawczej 2011/884/UE do wymagań ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 669/2009 oraz, w stosownych przypadkach, w rozporządzeniu (WE) nr 136/2004. Aby uniknąć nieporozumień, należy również sprecyzować we wspomnianej decyzji, że uprzednie powiadomienia należy kierować do właściwych organów w punkcie kontroli granicznej lub w wyznaczonym miejscu wprowadzenia.
(6) Metody pobierania próbek mają zasadnicze znaczenie dla uzyskania reprezentatywnych i porównywalnych wyników. W załączniku II do decyzji wykonawczej 2011/884/UE określono wspólny protokół dotyczący pobierania próbek i analizy na potrzeby kontroli pod kątem obecności zmodyfikowanego genetycznie ryżu. Dotychczasowe doświadczenia wykazały, że większość przywożonych towarów objętych wspomnianą decyzją to produkty przetworzone. W takich przypadkach należy się spodziewać, że niedozwolony genetycznie zmodyfikowany ryż rozmieszczony będzie równomiernie w całej partii. Z powyższych względów konieczne wydaje się dodanie dodatkowego protokołu dotyczącego pobierania próbek, który byłby odpowiedniejszy dla takich produktów.
(7) Konieczne jest zapewnienie nowego okresu przejściowego dotyczącego stosowania nowych przepisów zawartych w niniejszej decyzji, tak aby dać podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze i paszowe czas na dostosowanie się do nowej sytuacji stworzonej niniejszą decyzją.
(8) Sytuacja dotycząca ewentualnego zanieczyszczenia produktów z ryżu liniami niedozwolonego genetycznie zmodyfikowanego ryżu powinna nadal być przedmiotem regularnych przeglądów w celu oceny, czy środki przewidziane w niniejszej decyzji są wciąż niezbędne i dostosowane do wyznaczonego celu, oraz aby zapewnić uwzględnienie w niniejszej decyzji nowych osiągnięć rozwoju naukowego i technicznego.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1.
(2) Dz.U. L 343 z 23.12.2011, s. 140.
(3) Dz.U. L 268 z 18.10.2003, s. 1.
(4) Dz.U. L 194 z 25.7.2009, s. 11.
(5) Dz.U. L 21 z 28.1.2004, s. 11.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.162.10 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2013/287/UE zmieniająca decyzję wykonawczą 2011/884/UE w sprawie środków nadzwyczajnych w odniesieniu do niedozwolonego genetycznie zmodyfikowanego ryżu w produktach z ryżu pochodzących z Chin |
Data aktu: | 13/06/2013 |
Data ogłoszenia: | 14/06/2013 |
Data wejścia w życie: | 04/07/2013 |