Decyzja 2013/285/UE w sprawie ustalenia stanowiska Unii Europejskiej na forum Rady TRIPS Światowej Organizacji Handlu dotyczącego wniosku o przedłużenie okresu przejściowego dla Członków - krajów najmniej rozwiniętych na mocy art. 66 ust. 1 porozumienia TRIPS

DECYZJA RADY
z dnia 10 czerwca 2013 r.
w sprawie ustalenia stanowiska Unii Europejskiej na forum Rady TRIPS Światowej Organizacji Handlu dotyczącego wniosku o przedłużenie okresu przejściowego dla Członków - krajów najmniej rozwiniętych na mocy art. 66 ust. 1 porozumienia TRIPS

(2013/285/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 czerwca 2013 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 i art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 5 listopada 2012 r. Haiti w imieniu grupy Członków - krajów najmniej rozwiniętych (kraje LDC) złożyło oficjalnie wniosek o przedłużenie okresu przejściowego na wdrożenie Porozumienia w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej (porozumienie TRIPS) Światowej Organizacji Handlu (WTO) zgodnie z art. 66 ust. 1 tego porozumienia.

(2) Obecny okres przejściowy, jak ustalono w decyzji Rady TRIPS z dnia 29 listopada 2005 r., miał zakończyć się dnia 1 lipca 2013 r.

(3) Art. 66 ust. 1 porozumienia TRIPS przewiduje, że Rada TRIPS "wyraża zgodę na przedłużenie tego okresu na podstawie dobrze umotywowanego wniosku Członka - kraju najmniej rozwiniętego".

(4) Wspomaganie i ochrona własności intelektualnej jest kluczowym czynnikiem w promowaniu wzrostu społeczno-gospodarczego, jak stwierdzili ministrowie na forum regionalnego spotkania przygotowawczego dla Afryki w Dar es Salaam w marcu 2013 r., poprzedzającego coroczną konferencję przeglądową ministrów Rady Społeczno-Gospodarczej ONZ, wzywając do podwojenia wysiłków na rzecz wypracowania ram prawnych i politycznych, w tym między innymi w zakresie własności intelektualnej.

(5) Tempo i zakres wdrażania porozumienia TRIPS przez kraje LDC są zróżnicowane.

(6) Ważną rolę we wdrażaniu porozumienia TRIPS odgrywa pomoc techniczna i finansowa, jej skuteczność i właściwa koordynacja.

(7) Część krajów LDC poczyniła dotychczas istotne kroki w zakresie własności intelektualnej, jednak pozostaje faktem, że kraje LDC mają specyficzne potrzeby i wymogi oraz w dalszym ciągu napotykają na ograniczenia natury ekonomicznej, finansowej i administracyjnej, dlatego też potrzebują elastyczności i dodatkowego czasu na wdrożenie porozumienia TRIPS.

(8) Konieczne jest zatem przedłużenie okresu przejściowego na wdrożenie porozumienia TRIPS dla krajów LDC,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Stanowisko, jakie ma zająć Unia Europejska na forum Rady TRIPS Światowej Organizacji Handlu, dotyczące wniosku o przedłużenie okresu przejściowego dla krajów LDC na mocy art. 66 ust. 1 porozumienia TRIPS, jest następujące: kraje LDC nie powinny być zobowiązane do stosowania postanowień porozumienia TRIPS, innych niż art. 3, 4 i 5, przez okres, który ma być uzgodniony w 2005 r. w drodze konsensusu przez członków WTO, lub do czasu, gdy przestaną być Członkami - krajami najmniej rozwiniętymi, zależnie od tego, która data nastąpi wcześniej.
2.
Podczas okresu przedłużenia kraje LDC nie mogą obniżać istniejącego poziomu ochrony własności intelektualnej poniżej standardów ustalonych przez porozumienie TRIPS. Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla decyzji Rady TRIPS z dnia 27 czerwca 2002 r. w sprawie przedłużenia okresu przejściowego na mocy art. 66 ust. 1 porozumienia TRIPS dla Członków - krajów najmniej rozwiniętych odnośnie do niektórych obowiązków dotyczących produktów farmaceutycznych.
3.
Ponadto przez okres przedłużenia należy odpowiednio uwzględnić i przeanalizować zróżnicowany stan wdrażania porozuminia TRIPS i potrzeby zidentyfikowane w krajach LDC oraz to, w jaki sposób pomoc techniczna oraz programy na rzecz zwiększania potencjału mogą być skuteczniej koordynowane, wykorzystywane i oceniane, ze szczególną uwagą skoncentrowaną na obszarach o natychmiastowej użyteczności, aby umożliwić proces stopniowej integracji.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 czerwca 2013 r.

W imieniu Rady

E. GILMORE

Przewodniczący

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.162.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2013/285/UE w sprawie ustalenia stanowiska Unii Europejskiej na forum Rady TRIPS Światowej Organizacji Handlu dotyczącego wniosku o przedłużenie okresu przejściowego dla Członków - krajów najmniej rozwiniętych na mocy art. 66 ust. 1 porozumienia TRIPS
Data aktu: 10/06/2013
Data ogłoszenia: 14/06/2013