uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności(1), w szczególności jego art. 13 ust. 3,
(1) Na podstawie art. 13 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 Komisja przyjęła rozporządzenie (UE) nr 432/2012 z dnia 16 maja 2012 r. ustanawiające wykaz dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności, innych niż oświadczenia odnoszące się do zmniejszenia ryzyka choroby oraz rozwoju i zdrowia dzieci(2). Wykaz ustanowiony w rozporządzeniu (UE) nr 432/2012 zawiera 222 dopuszczone oświadczenia zdrowotne, odpowiadające 497 pozycjom w skonsolidowanym wykazie(3) przedłożonym Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") w celu uzyskania oceny naukowej.
(2) W chwili przyjęcia wykazu dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych pewna liczba oświadczeń zdrowotnych była jednak nadal poddawana ocenie przez Urząd lub rozpatrywana przez Komisję(4).
(3) W odniesieniu do oświadczeń zdrowotnych dotyczących mikroorganizmów, które we wstępnej ocenie zostały uznane przez Urząd za niedostatecznie scharakteryzowane, oraz w odniesieniu do oświadczeń zdrowotnych, co do których stwierdzono, że "przedstawiona dokumentacja nie jest wystarczająca, by wykazać związek przyczynowoskutkowy", Komisja i państwa członkowskie uzgodniły, że decyzję o włączeniu bądź niewłączeniu tych oświadczeń do wykazu będą mogły podjąć jedynie po przeprowadzeniu przez Urząd dalszej oceny. Urząd zakończył ocenę tych oświadczeń zdrowotnych i opublikował swoje opinie w dniach 5 czerwca i 7 sierpnia 2012 r.(5), stwierdzając, iż na podstawie przedłożonych danych w przypadku dwóch oświadczeń zdrowotnych wykazano związek przyczynowo-skutkowy między kategorią żywności, żywnością lub jednym z jej składników a deklarowanym efektem(6).
(4) Komisja zakończyła rozpatrywanie wszystkich oświadczeń zdrowotnych przedłożonych do oceny z wyjątkiem czterech kategorii oświadczeń dotyczących określonych grup żywności lub jednego z ich składników. Wspomniane kategorie obejmują oświadczenia dotyczące substancji roślinnych lub ziołowych, powszechnie znanych jako "substancje botaniczne", oświadczenia dotyczące pewnych określonych środków spożywczych, tj. żywności stosowanej w dietach bardzo niskokalorycznych oraz żywności o zmniejszonej zawartości laktozy, a także oświadczenia dotyczące kofeiny i węglowodanów.
(5) Jeżeli chodzi o substancje botaniczne, państwa członkowskie i zainteresowane strony wyraziły obawy co do różnic w uwzględnianiu dowodów opartych na "tradycyjnym stosowaniu": z jednej strony na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 w odniesieniu do oświadczeń zdrowotnych oraz z drugiej strony na podstawie dyrektywy 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi(7) w odniesieniu do stosowania jako tradycyjne ziołowe produkty lecznicze. Ponieważ Komisja uważa, że obawy te są zasadne i wymagają dokładniejszego rozważenia i konsultacji, decyzję w sprawie oświadczeń dotyczących substancji botanicznych(8) należy podjąć dopiero po zakończeniu takiego etapu.
(6) Jeżeli chodzi o oświadczenia zdrowotne dotyczące skutków diet bardzo niskokalorycznych(9) i żywności o zmniejszonej zawartości laktozy(10), obecna zmiana prawodawstwa dotyczącego środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego(11) może mieć wpływ na takie oświadczenia. Aby uniknąć potencjalnych niespójności z takim prawodawstwem, decyzję w sprawie oświadczeń zdrowotnych dotyczących takich środków spożywczych należy podjąć dopiero po jego zmianie.
(7) W stosunku do oświadczeń zdrowotnych dotyczących kofeiny(12) państwa członkowskie wyraziły obawy w odniesieniu do bezpieczeństwa jej spożywania przez różne docelowe grupy populacji. Ponieważ Komisja uważa, że obawy te są zasadne i wymagają przedstawienia kolejnej opinii naukowej przez Urząd, decyzję w sprawie oświadczeń dotyczących kofeiny należy podjąć dopiero po zakończeniu takiego etapu.
(8) Jeżeli chodzi o oświadczenie zdrowotne dotyczące korzystnego działania węglowodanów(13), państwa członkowskie wyraziły obawy co do zezwolenia na jego stosowanie, gdyż ich zdaniem oświadczenie takie może być dla konsumenta mylące, szczególnie w kontekście krajowych zaleceń żywieniowych dotyczących ograniczenia spożycia cukrów. Jako że Komisja jest zdania, iż w odniesieniu do tego konkretnego oświadczenia należy pogodzić różne cele, konieczna będzie dalsza analiza w celu określenia warunków stosowania tego oświadczenia. W związku z tym decyzję w sprawie oświadczenia dotyczącego węglowodanów należy podjąć dopiero po zakończeniu takiej analizy.
(9) W celu zapewnienia przejrzystości i pewności prawa dla wszystkich zainteresowanych stron oświadczenia, które są nadal rozpatrywane, pozostaną na stronie internetowej Komisji(14) i mogą być nadal stosowane na podstawie art. 28 ust. 5 i 6 rozporządzenia (WE) nr 1924/2006.
(10) Oświadczenia zdrowotne, co do których Urząd potwierdził istnienie związku przyczynowo-skutkowego między kategorią żywności, żywnością lub jednym z jej składników a deklarowanym efektem, oraz zgodne z wymogami rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 powinny zostać dopuszczone na podstawie art. 13 ust. 3 tego rozporządzenia oraz włączone do wykazu dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych ustanowionego rozporządzeniem (UE) nr 432/2012(15).
(11) Artykuł 13 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 stanowi, że do dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych należy dołączyć wszelkie niezbędne warunki (włącznie z ograniczeniami) ich stosowania. Wykaz dopuszczonych oświadczeń powinien zatem obejmować sformułowanie oświadczeń, szczegółowe warunki ich stosowania oraz, w stosownych przypadkach, warunki lub ograniczenia stosowania lub dodatkowe wyjaśnienia lub ostrzeżenia, zgodnie z zasadami zawartymi w rozporządzeniu (WE) nr 1924/2006 oraz opiniami wydanymi przez Urząd.
(12) Zgodnie z art. 6 ust. 1 i art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 oświadczenia zdrowotne muszą się opierać na ogólnie przyjętych dowodach naukowych. W związku z tym oświadczenia zdrowotne, które nie otrzymały pozytywnej oceny Urzędu w odniesieniu do naukowego uzasadnienia na etapie wstępnej oceny lub "dalszej oceny", nie powinny zostać dopuszczone.
(13) Zezwolenie może również zgodnie z prawem zostać wstrzymane, jeśli oświadczenia zdrowotne nie spełniają innych ogólnych i szczegółowych wymagań rozporządzenia (WE) nr 1924/2006, nawet w przypadku pozytywnej oceny naukowej dokonanej przez Urząd. Urząd stwierdził, że w przypadku oświadczenia dotyczącego wpływu L-argininy(16) na utrzymanie prawidłowego klirensu amoniaku oraz oświadczenia dotyczącego wpływu L-tyrozyny(17) na prawidłową syntezę katecholamin wykazano istnienie związku przyczynowoskutkowego. Komisja oraz państwa członkowskie rozważyły, czy należy udzielić zezwolenia na stosowanie oświadczeń zdrowotnych odzwierciedlających te wnioski. Na podstawie przedłożonych danych oraz aktualnej wiedzy naukowej Urząd stwierdził, że nie można określić warunków stosowania, które należałoby dołączyć do oświadczenia zdrowotnego dotyczącego L-argininy(18), natomiast w odniesieniu do L-tyrozyny Urząd zaproponował jako właściwe warunki stosowania stwierdzenie, że "żywność ta powinna być co najmniej źródłem białka zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (WE) nr 1924/2006"(19). W odpowiedzi z dnia 9 listopada 2012 r. na prośbę Komisji o wyjaśnienia Urząd zauważył, że wnioski w odniesieniu do tych oświadczeń oparł na znanej biochemicznej funkcji dwóch wymienionych aminokwasów obecnych w białku. Dodał też, że nie mógł przedstawić ilościowego wskazania dziennego spożycia L-tyrozyny i L-argininy jako takich, niezbędnego do spowodowania odpowiedniego korzystnego działania fizjologicznego. W związku z tym nie można szczegółowo określić warunków takiego stosowania tych oświadczeń, które gwarantowałoby, że aminokwasy są obecne w końcowym produkcie w ilości powodującej odpowiednie korzystne działanie fizjologiczne zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. b) ppkt (i) rozporządzenia (WE) nr 1924/2006. Ze względu na brak takich szczegółowych warunków stosowania nie można zagwarantować korzystnego działania substancji, do której odnosi się oświadczenie. Oświadczenia te mogą zatem wprowadzać konsumenta w błąd i nie powinny zostać włączone do wykazu dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych.
(14) Niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane po upływie sześciu miesięcy od daty jego wejścia w życie w celu umożliwienia podmiotom działającym na rynku spożywczym dostosowania się do jego wymagań, w tym do zakazu, zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1924/2006, dotyczącego tych oświadczeń zdrowotnych, których ocena Urzędu i rozpatrzenie przez Komisję zostały ukończone.
(15) Zgodnie z art. 20 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 rejestr oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych zawierający wszystkie dozwolone oświadczenia zdrowotne oraz oświadczenia odrzucone wraz z powodami ich odrzucenia powinien być uaktualniony w świetle niniejszego rozporządzenia i jego odroczonego stosowania.
(16) Podczas określania środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu w stosowny sposób uwzględniono uwagi i stanowiska społeczeństwa oraz zainteresowanych stron, otrzymane przez Komisję.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 432/2012.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 czerwca 2013 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 404 z 30.12.2006, s. 9.
(2) Dz.U. L 136 z 25.5.2012, s. 1.
(3)http://www.efsa.europa.eu/en/topics/topic/article13.htm
(4) Odpowiadających 2232 pozycjom (ID) w skonsolidowanym wykazie.
(5)http://www.efsa.europa.eu/en/publications.htm
(6) Odpowiadających pozycjom ID 2926 i ID 1164 w skonsolidowanym wykazie.
(7) Dz.U. L 311 z 28.11.2001, s. 67.
(8) Odpowiadających 2078 pozycjom (ID) w skonsolidowanym wykazie.
(9) Odpowiadające pozycji ID 1410 w skonsolidowanym wykazie.
(10) Odpowiadające pozycjom ID 646, ID 1224, ID 1238, ID 1339 w skonsolidowanym wykazie.
(11) COM(2011) 353 final.
(12) Odpowiadające pozycjom ID 737, ID 1486, ID 1488, ID 1490, ID 736, ID 1101, ID 1187, ID 1485, ID 1491, ID 2063, ID 2103, ID 2375 w skonsolidowanym wykazie.
(13) Odpowiadające pozycjom ID 603 i ID 653 w skonsolidowanym wykazie.
(14)http://ec.europa.eu/food/food/labellingnutrition/claims/index_en.htm
(15) Odpowiadające 16 pozycjom (ID) w skonsolidowanym wykazie, w formie występującej w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
(16) Odpowiadającego pozycji ID 4683 w skonsolidowanym wykazie.
(17) Odpowiadającego pozycji ID 1928 w skonsolidowanym wykazie.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.160.4 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 536/2013 zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 432/2012 ustanawiające wykaz dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności, innych niż oświadczenia odnoszące się do zmniejszenia ryzyka choroby oraz rozwoju i zdrowia dzieci |
Data aktu: | 11/06/2013 |
Data ogłoszenia: | 12/06/2013 |
Data wejścia w życie: | 02/07/2013, 02/01/2014 |