uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności(1), w szczególności jego art. 10 ust. 3 oraz art. 30 ust. 5,
(1) W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 ustanowiono unijny wykaz dodatków do żywności dopuszczonych do stosowania w żywności oraz warunki ich stosowania.
(2) Wykaz ten może zostać uaktualniony z inicjatywy Komisji albo na podstawie wniosku zgodnie z jednolitą procedurą, o której mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1331/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiającego jednolitą procedurę wydawania zezwoleń na stosowanie dodatków do żywności, enzymów spożywczych i środków aromatyzujących(2).
(3) W dniu 10 lutego 2011 r. polska Krajowa Rada Winiarstwa i Miodosytnictwa złożyła wniosek o zmianę unijnego wykazu dodatków do żywności, aby umożliwić stosowanie kilku dodatków w niektórych napojach alkoholowych określonych w polskiej ustawie z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina(3) ("polska ustawa o wyrobach winiarskich").
(4) Napoje alkoholowe objęte polską ustawą o wyrobach winiarskich nie są objęte rozporządzeniem Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiającym wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych(4), ponieważ nie wchodzą w zakres kategorii produktów winiarskich wymienionych w załączniku XIb do tego rozporządzenia. Wyroby aromatyzowane objęte polską ustawą o wyrobach winiarskich nie są zatem również objęte przepisami rozporządzenia Rady (EWG) nr 1601/91 z dnia 10 czerwca 1991 r. ustanawiającego ogólne zasady definicji, opisu i prezentacji win aromaty- zowanych, aromatyzowanych napojów winopochodnych i aromatyzowanych koktajli winopodobnych(5).
(5) Stosowanie dodatków w wyrobach objętych rozporządzeniem (WE) nr 1234/2007 jest dopuszczone rozporządzeniem Komisji (WE) nr 606/2009 z dnia 10 lipca 2009 r. ustanawiającym niektóre szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2008 w odniesieniu do kategorii produktów winiarskich, praktyk enologicznych i obowiązujących ograniczeń(6) oraz odpowiednimi środkami wykonawczymi. Akty te nie mają zastosowania do napojów alkoholowych objętych polską ustawą o wyrobach winiarskich.
(6) Niemniej jednak w art. 113d ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 przewiduje się, że państwa członkowskie mogą zezwolić na używanie określenia "wino" w stosunku do wyrobów innych niż przewidziane w załączniku XIb do tego rozporządzenia, jeśli występuje ono w połączeniu z nazwą owocu w formie nazwy złożonej w odniesieniu do wprowadzanych na rynek produktów otrzymywanych w procesie fermentacji owocu innego niż winogrona. Zgodnie z art. 113d ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 Rzeczpospolita Polska zezwoliła na używanie określenia "wino" w stosunku do napojów alkoholowych wymienionych w polskiej ustawie o wyrobach winiarskich. W związku z powyższym stosowanie dodatków w tych wyrobach powinno być ujęte w wykazie zawartym w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008, nie naruszając przepisów mających zastosowanie w pozostałych państwach członkowskich w odniesieniu do nazwy tych wyrobów.
(7) Napoje alkoholowe wymienione w polskiej ustawie o wyrobach winiarskich należą do następujących kategorii żywności ujętych w wykazie w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008:
- Wino owocowe markowe, wino owocowe wzmocnione, wino owocowe aromatyzowane, wino z soku winogronowego oraz aromatyzowane wino z soku winogronowego należy włączyć do wykazu pod kategorią 14.2.4: "Wino owocowe i made wine" w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008,
- Nalewkę na winie owocowym, aromatyzowaną nalewkę na winie owocowym, nalewkę na winie z soku winogronowego, aromatyzowaną nalewkę na winie z soku winogronowego, napój winny owocowy lub miodowy, aromatyzowany napój winny owocowy lub miodowy, wino owocowe niskoalkoholowe oraz aromatyzowane wino owocowe niskoalkoholowe należy włączyć do wykazu w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 pod kategorią 14.2.8: "Inne napoje alkoholowe, w tym mieszanki napojów alkoholowych z bezalkoholowymi i napoje alkoholowe o zawartości alkoholu poniżej 15 %".
(8) Zezwolenie na stosowanie dodatków w wyrobach objętych polską ustawą o wyrobach winiarskich nie prowadzi do dodatkowego narażenia konsumentów na te substancje i w związku z tym nie budzi obaw co do bezpieczeństwa.
(9) Zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1331/2008 Komisja musi zasięgnąć opinii Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") w celu uaktualnienia unijnego wykazu dodatków do żywności określonego w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008, z wyjątkiem przypadków, gdy dana aktualizacja nie ma wpływu na zdrowie człowieka. Ponieważ zezwolenie na stosowanie kilku dodatków w niektórych napojach alkoholowych objętych polską ustawą o wyrobach winiarskich stanowi aktualizację tego wykazu niemającą wpływu na zdrowie człowieka, zasięgnięcie opinii Urzędu nie jest konieczne.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1333/2008.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 3 czerwca 2013 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 16.
(2) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 1.
(3) Dziennik Ustaw z 2011 r., nr 120, poz. 690.
(4) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.
(5) Dz.U. L 149 z 14.6.1991, s. 1.
(6) Dz.U. L 193 z 24.7.2009, s. 1.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.150.13 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 509/2013 zmieniające załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 w odniesieniu do stosowania kilku dodatków w niektórych napojach alkoholowych |
Data aktu: | 03/06/2013 |
Data ogłoszenia: | 04/06/2013 |
Data wejścia w życie: | 24/06/2013 |