Decyzja wykonawcza 2013/242/UE ustanawiająca format krajowych planów działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 22 maja 2013 r.
ustanawiająca format krajowych planów działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE

(notyfikowana jako dokument nr C(2013) 2882)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2013/242/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 28 maja 2013 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej, zmiany dyrektyw 2009/125/WE i 2010/30/UE oraz uchylenia dyrektyw 2004/8/WE i 2006/32/WE(1), w szczególności jej art. 24 ust. 2 i załącznik XIV do niej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dyrektywie 2012/27/UE określono dla każdego państwa członkowskiego obowiązek przedłożenia krajowych planów działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii w terminie do dnia 30 kwietnia 2014 r., a następnie co trzy lata. W tych planach należy określić istotne środki poprawy efektywności energetycznej oraz oczekiwaną lub osiągniętą oszczędność energii, w tym w dziedzinie dostawy, przesyłu i rozdziału energii oraz końcowego zużycia energii pod kątem osiągnięcia wartości docelowych efektywności energetycznej, o których mowa w art. 3 ust. 1 dyrektywy 2012/27/UE. Krajowe plany działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii zawsze zawierają informacje określone w części 2 załącznika XIV do dyrektywy 2012/27/UE. Krajowe plany działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii są uzupełniane o zaktualizowane szacunki spodziewanego całkowitego zużycia energii pierwotnej w roku 2020, jak również o szacunkowe poziomy zużycia energii pierwotnej w sektorach wskazanych w części 1 załącznika XIV do dyrektywy 2012/27/UE.

(2) Zgodnie z art. 24 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2012/27/UE Komisja przedstawia zalecany format krajowych planów działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii, który jest przyjmowany zgodnie z procedurą doradczą, o której mowa w art. 26 ust. 2 tej dyrektywy. W art. 26 ust. 1 dyrektywy określono, że Komisję wspomaga komitet w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011(2), a w art. 26 ust. 2 określono, że stosuje się art. 4 tego rozporządzenia.

(3) Środki przewidziane w niniejszej decyzji uwzględniają w jak największym zakresie wnioski z rozmów w ramach Komitetu ds. Dyrektywy dotyczącej Efektywności Energetycznej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przyjmuje się format krajowych planów działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii, o którym mowa w art. 24 ust. 2 dyrektywy 2012/27/UE i załączniku XIV do tej dyrektywy, zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 maja 2013 r.

W imieniu Komisji

Günther OETTINGER

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 315 z 14.11.2012, s. 1.

(2) Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13.

ZAŁĄCZNIK

FORMAT OBOWIĄZKOWYCH ELEMENTÓW KRAJOWEGO PLANU DZIAŁANIA NA RZECZ RACJONALIZACJI ZUŻYCIA ENERGII

W tym miejscu podać datę pierwszego planu (uwaga: pierwszy plan przedłożyć w terminie do dnia 30 kwietnia 2014 r.)
1. Wprowadzenie

W niniejszym formacie określono informacje, które państwa członkowskie są zobowiązane przedkładać w swoich krajowych planach działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii, odnośnie do środków przyjętych lub planowanych do przyjęcia w celu wdrożenia głównych elementów dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej (EED, 2012/27/UE), określonych w art. 24 ust. 2 tej dyrektywy i załączniku XIV do niej. Zatem w przypadku gdy format odnosi się do obowiązkowych elementów sprawozdania, nie jest to odniesienie do środków, które jeszcze nie zostały przyjęte i nie są planowane przez państwa członkowskie. Format przekazuje się państwom członkowskim jako wytyczne dotyczące krajowego planu działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii zgodnie z art. 24 ust. 2 akapit drugi dyrektywy EED.

W przypadku gdy w tekście formatu znajduje się odniesienie do informacji, które należy podać w pierwszym lub drugim planie działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii, odnosi się to do brzmienia dyrektywy EED; natomiast w przypadku braku takiego odniesienia informacje należy podać w pierwszym planie działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii i w następnych planach działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii.

Uzupełnieniem niniejszego formatu są wytyczne dotyczące krajowych planów działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii [references to be inserted of the linked Commission Staff Working Paper which provides further advice].

2. Przegląd krajowych wartości docelowych efektywności energetycznej i oszczędności z tego tytułu

2.1. Krajowe cele w zakresie efektywności energetycznej na 2020 r.

(1) Podać orientacyjny krajowy cel w zakresie efektywności energetycznej na 2020 r. zgodnie z art. 3 ust. 1 dyrektywy EED (art. 3 ust. 1 dyrektywy EED, część 2.1 załącznika XIV do dyrektywy EED).

(2) Wskazać spodziewany wpływ celu na całkowite zużycie energii pierwotnej i końcowej w 2020 r., a także wyjaśnić, jak i na podstawie jakich danych zostało to wyliczone (art. 3 ust. 1 dyrektywy EED).

(3) Podać szacunkowe zużycie energii pierwotnej w 2020 r., ogółem i z podziałem na sektory (art. 24 ust. 2 dyrektywy EED, część 2.2 załącznika XIV).

2.2. Dodatkowe cele w zakresie efektywności energetycznej

Wymienić wszelkie dodatkowe krajowe cele w zakresie efektywności energetycznej, bez względu na to, czy dotyczą całej gospodarki, czy określonych sektorów (część 2.1 załącznika XIV do dyrektywy EED).

2.3. Oszczędność energii pierwotnej

Podać ogólny zarys oszczędności energii pierwotnej do czasu złożenia sprawozdania i oszacowanie oczekiwanych oszczędności w roku 2020 (art. 3 ust. 1 i art. 24 ust. 2 dyrektywy EED, pkt a) część 2.2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

2.4. Oszczędność energii końcowej

(1) Na potrzeby dyrektywy 2006/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(1) w pierwszym i drugim krajowym planie działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii podać informacje dotyczące osiągniętych oszczędności energii końcowej i prognozowanych oszczędności w zakresie końcowego zużycia energii do roku 2016 (art. 4 ust. 1 i 2 dyrektywy 2006/32/WE; pkt b) część 2.2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

(2) Na potrzeby dyrektywy 2006/32/WE w pierwszym i drugim krajowym planie działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii podać metodykę pomiarów lub obliczeń stosowaną w celu obliczania oszczędności energii końcowej (akapit drugi pkt b) część 2.2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

3. Środki polityki wdrażające dyrektywę EED

3.1. Środki horyzontalne

3.1.1. Systemy zobowiązujący do efektywności energetycznej i alternatywne środki polityki (art. 7 dyrektywy EED, Część 2 pkt 3.2 załącznika XIV do dyrektywy EED)

(1) Podać informacje dotyczące oszczędności energii ogółem w okresie trwania obowiązku, aby osiągnąć cel określony zgodnie z art. 7 ust. 1, a w stosownych przypadkach o tym, jak wykorzystuje się możliwości wymienione w art. 7 ust. 2 i 3 (art. 7 dyrektywy EED, pkt a) część 2.2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

(2) Podać krótki opis krajowego systemu zobowiązującego do efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 7 ust. 1, z uwzględnieniem informacji o metodach zapewniania monitorowania i weryfikacji (art. 7 ust. 1 i 6 i art. 20 ust. 6 dyrektywy EED, pkt 3.2 część 2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

(3) Podać informacje o alternatywnych środkach polityki przyjętych w ramach stosowania art. 7 ust. 9 i art. 20 ust. 6, w tym informacje o sposobach zapewnienia monitorowania i weryfikacji oraz zapewnienia ich równoważności (art. 7 ust. 9 i 10, art. 20 ust. 6 dyrektywy EED, pkt 3.2 część 2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

(4) W odpowiednich przypadkach podać opublikowane oszczędności energii uzyskane w wyniku wdrożenia systemu zobowiązującego do efektywności energetycznej (art. 7 ust. 6 i 8 dyrektywy EED, pkt a) część 2.2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

(5) W odpowiednich przypadkach podać opublikowane oszczędności energii uzyskane w wyniku wdrożenia alternatywnych środków polityki (art. 7 ust. 10 dyrektywy EED, pkt a) część 2.2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

(6) Podać szczegółowe informacje dotyczące współczynników krajowych wybranych zgodnie z załącznikiem IV do dyrektywy EED (pkt 3.2 część 2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

(7) Podać informacje dotyczące dowolnych metod innych niż ta podana w pkt e) część 2 załącznika V do dyrektywy EED, stosowanych w celu uwzględnienia czasów trwania oszczędności energii, i wyjaśnić, w jaki sposób prowadzi to do osiągnięcia co najmniej takiej samej wielkości oszczędności ogółem (pkt e) część 2 załącznika V do dyrektywy EED).

3.1.2. Audyty energetyczne i systemy zarządzania energią (art. 8 dyrektywy EED)

Podać ogólny zarys środków planowanych lub już podjętych w celu promowania audytów energetycznych i systemów zarządzania energią, w tym informacje o liczbie wykonanych audytów energetycznych z określeniem audytów przeprowadzonych w dużych przedsiębiorstwach i ze wskazaniem liczby dużych przedsiębiorstw na terenie danego państwa członkowskiego ogółem i liczby przedsiębiorstw, do których ma zastosowanie art. 8 ust. 5 (pkt 3.3 część 2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

3.1.3. Opomiarowanie i rozliczenia (art. 9-11 dyrektywy EED)

Podać opis wdrożonych i planowanych środków przyjętych lub planowanych do przyjęcia odnośnie do opomiarowania i rozliczania (art. 9, 10 i 11 dyrektywy EED, zdanie pierwsze, część 2.2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

3.1.4. Programy informowania odbiorców i szkolenia (art. 12 i 17 dyrektywy EED)

Podać informacje o środkach przyjętych lub planowanych do przyjęcia w celu promowania lub ułatwiania efektywnego wykorzystania energii przez MŚP i gospodarstwa domowe (art. 12 i 17 dyrektywy EED, zdanie pierwsze część 2.2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

3.1.5. Dostęp do systemów kwalifikacji, akredytacji i certyfikacji (art. 16 dyrektywy EED)

Podać informacje na temat obecnych lub planowanych systemów certyfikacji lub akredytacji lub systemów równoważnych (w tym, w razie potrzeby, programów szkoleniowych) dla dostawców usług energetycznych, audytów energetycznych, dla zarządców energii i dla podmiotów instalujących związane z energią elementy budynków określone w art. 2 ust. 9 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE(2)(art. 16 dyrektywy EED, pkt 3.7 część 2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

3.1.6. Usługi energetyczne (art. 18 dyrektywy EED)

(1) Podać informacje o środkach przyjętych lub planowanych do przyjęcia w celu promowania usług energetycznych. Opis musi uwzględniać łącze internetowe do wykazu dostępnych dostawców usług energetycznych i ich kwalifikacji (zdanie pierwsze część 2.2 załącznika XIV do dyrektywy EED i pkt 3.8 część 2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

(2) Przeprowadzić przegląd jakościowy krajowego rynku usług energetycznych z opisem jego obecnego stanu i zarysem przyszłych zmian (art. 18 ust. 1 lit. e) dyrektywy EED).

3.1.7. Inne horyzontalne środki w zakresie efektywności energetycznej (art. 19 i 20 dyrektywy EED)

(1) W pierwszym krajowym planie działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii podać środki podjęte w celu wykonania art. 19 dyrektywy EED. W szczególności podać wykaz środków podjętych w celu usunięcia barier regulacyjnych i pozaregulacyjnych dla efektywności energetycznej (np. rozdział zachęt w przypadku nieruchomości należących do wielu właścicieli, zamówienia publiczne i sporządzanie budżetu w ujęciu rocznym, rachunkowość instytucji publicznych) (art. 19 dyrektywy EED, pkt 3.9 część 2 załącznika IV do dyrektywy EED).

(2) Podać informacje dotyczące krajowego funduszu efektywności energetycznej (art. 20 dyrektywy EED, zdanie pierwsze część 2.2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

3.2. Efektywność energetyczna budynków

3.2.1. Strategia renowacji budynków (art. 4 dyrektywy EED)

Ustanowić długoterminową krajową strategię renowacji budynków (art. 4 akapit ostatni dyrektywy EED).

3.2.2. Inne kwestie dotyczące efektywności energetycznej w sektorze budynków

Podać szczegółowe informacje dotyczące istotnych środków poprawy efektywności energetycznej budynków pod kątem osiągnięcia krajowych wartości docelowych efektywności energetycznej, o których mowa w art. 3 ust. 1 (art. 24 ust. 2 dyrektywy EED, zdanie pierwsze część 2.2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

3.3. Efektywność energetyczna w instytucjach publicznych

3.3.1. Budynki instytucji rządowych szczebla centralnego (art. 5 dyrektywy EED)

Podać informacje o opublikowanym wykazie ogrzewanych lub chłodzonych budynków instytucji rządowych szczebla centralnego (art. 5 ust. 5 dyrektywy EED, zdanie pierwsze część 2.2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

3.3.2. Budynki innych instytucji publicznych (art. 5 dyrektywy EED)

(1) Podać informacje o podjętych lub planowanych środkach mających na celu zachęcanie instytucji publicznych i podmiotów z sektora mieszkalnictwa socjalnego podlegające prawu publicznemu do przyjęcia planów na rzecz racjonalnego zużycia energii wskazujących na wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej budynków (art. 5 ust. 7 lit. a) dyrektywy EED, zdanie pierwsze część 2.2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

(2) Podać wykaz instytucji publicznych, które opracowały plan działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii (pkt 3.1 część 2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

3.3.3. Dokonywanie zakupów przez instytucje publiczne (art. 6 dyrektywy EED)

Podać informacje o podjętych lub planowanych krokach mających na celu zapewnienie zakupu przez instytucje rządowe szczebla centralnego produktów, usług i budynków o bardzo dobrej charakterystyce energetycznej (art. 6 ust. 1 dyrektywy EED), a także o podjętych lub planowanych środkach mających na celu zachęcanie innych instytucji publicznych do podobnego postępowania (art. 6 ust. 3 dyrektywy EED, zdanie pierwsze część 2.2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

3.4. Inne środki efektywności wykorzystania końcowego energii w przemyśle i transporcie

(1) Podać szczegółowe informacje dotyczące istotnych środków poprawy efektywności energetycznej w przemyśle pod kątem osiągnięcia krajowych wartości docelowych efektywności energetycznej, o których mowa w art. 3 ust. 1 dyrektywy EED (art. 24 ust. 2 dyrektywy EED, zdanie pierwsze część 2.2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

(2) Podać szczegółowe informacje dotyczące istotnych środków poprawy efektywności energetycznej w przewozach pasażerów i towarów pod kątem osiągnięcia krajowych wartości docelowych efektywności energetycznej, o których mowa w art. 3 ust. 1 dyrektywy EED (art. 24 ust. 2 dyrektywy EED, zdanie pierwsze część 2.2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

(3) Podać szczegółowe informacje dotyczące innych istotnych środków efektywności wykorzystania końcowego energii przyczyniające się do osiągnięcia krajowych wartości docelowych efektywności energetycznej, które nie zostały zgłoszone w innej części krajowego planu działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii (art. 24 ust. 2 dyrektywy EED, zdanie pierwsze część 2.2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

3.5. Promowanie efektywności ogrzewania i chłodzenia

3.5.1. Ocena kompleksowa (art. 14 dyrektywy EED)

(1) W drugim planie działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii i w kolejnych planach działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii podać ocenę postępów osiągniętych w zakresie wdrażania kompleksowej oceny potencjału zastosowania wysokosprawnej kogeneracji oraz efektywnych systemów ciepłowniczych i chłodniczych, o których mowa w art. 14 ust. 1 (art. 14 ust. 1 dyrektywy EED; pkt 3.4 część 2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

(2) Podać opis procedury i metodyki stosowanych do wykonywania analizy kosztów i korzyści w celu spełnienia kryteriów załącznika IX do dyrektywy EED (art. 14 ust. 3 dyrektywy EED, akapit ostatni część 1 załącznik IX do dyrektywy EED, zdanie pierwsze część 2.2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

3.5.2. Pozostałe środki dotyczące efektywnego ogrzewania i chłodzenia (art. 14 dyrektywy EED)

Podać opis środków strategii i polityki, z uwzględnieniem programów i planów, na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym w celu rozwijania potencjału gospodarczego wysokosprawnej kogeneracji i efektywnych systemów ciepłowniczych i chłodniczych oraz innych efektywnych systemów ogrzewania i chłodzenia, a także wykorzystywania ogrzewania i chłodzenia z ciepła odpadowego oraz energii ze źródeł odnawialnych (art. 14 ust. 2 i 4 dyrektywy EED, zdanie pierwsze część 2.2 załącznika XIV dyrektywy EED).

3.6. Przetwarzanie, przesył i rozdział energii oraz odpowiedź na zapotrzebowanie

3.6.1. Efektywność energetyczna w taryfach sieciowych i regulacjach dotyczących sieci (art. 15 dyrektywy EED)

(1) Opisać planowane lub przyjęte środki mające na celu zapewnienie usunięcia z taryf zachęt, które są szkodliwe dla ogólnej efektywności wytwarzania, przesyłu, rozdziału i dostaw energii elektrycznej lub które mogłyby ograniczać udział działań podejmowanych w odpowiedzi na zapotrzebowanie na rynkach bilansujących i w zamawianiu usług pomocniczych (art. 15 ust. 4 dyrektywy EED, zdanie pierwsze część 2.2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

(2) Opisać planowane lub przyjęte środki w celu oferowania operatorom sieci motywacji do poprawy efektywności w projektowaniu i działaniu infrastruktury (art. 15 ust. 4 dyrektywy EED, zdanie pierwsze część 2.2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

(3) Opisać planowane lub przyjęte środki mające na celu dopilnowanie, aby taryfy umożliwiały dostawcom zwiększenie wkładu odbiorców w efektywność systemu, z uwzględnieniem odpowiedzi na zapotrzebowanie (art. 15 ust. 4 dyrektywy EED, zdanie pierwsze część 2.2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

3.6.2. Ułatwianie i wspieranie odpowiedzi na zapotrzebowanie (art. 15 dyrektywy EED)

Podać informacje o innych przyjętych lub planowanych środkach mających na celu umożliwienie i rozwój odpowiedzi na zapotrzebowanie, z uwzględnieniem środków dotyczących taryf w celu wspierania dynamicznego ustalania cen (pkt 3 załącznika XI do dyrektywy EED, pkt 3.6 część 2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

3.6.3. Efektywność energetyczna w projektowaniu i regulacji sieci (art. 15 dyrektywy EED)

Podać informacje o postępach poczynionych w zakresie oceny potencjału efektywności energetycznej krajowej infrastruktury gazowej i elektroenergetycznej, a także o przyjętych i planowanych środkach i inwestycjach mających na celu wprowadzenie opłacalnej poprawy efektywności infrastruktury sieciowej wraz z harmonogramem ich wprowadzenia (art. 15 ust. 2 dyrektywy EED, pkt 3.5 część 2 załącznika XIV do dyrektywy EED).

______

(1) Dz.U. L 114 z 27.4.2006, s. 64.

(2) Dz.U. L 153 z 18.6.2010, s. 13.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.141.48

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2013/242/UE ustanawiająca format krajowych planów działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE
Data aktu: 22/05/2013
Data ogłoszenia: 28/05/2013
Data wejścia w życie: 28/05/2013