(Dz.U.UE L z dnia 22 maja 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1225/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Wspólnoty Europejskiej(1) ("podstawowe rozporządzenie antydumpingowe"), w szczególności jego art. 8 i 9,
po konsultacji z Komitetem Doradczym,
a także mając na uwadze, co następuje:
A. OBOWIĄZUJĄCE ŚRODKI
(1) Rada, rozporządzeniem (WE) nr 192/2007(2), nałożyła ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych politereftalanów etylenu ("PET") pochodzących z Indii, Indonezji, Malezji, Republiki Korei, Tajlandii i Tajwanu w następstwie przeglądu wygaśnięcia oraz częściowego przeglądu okresowego. Środki zostały pierwotnie wprowadzone w sierpniu 2000 r.(3). Środki są obecnie przedmiotem kolejnego przeglądu wygaśnięcia(4).
(2) Komisja przyjęła, decyzją 2000/745/WE(5) ("decyzja"), zobowiązanie cenowe ("zobowiązanie"), m.in. od indonezyjskiego przedsiębiorstwa P.T. Polypet Karyapersada ("Polypet"). Po ustaleniach i wnioskach dotyczących przeglądu pod kątem "nowego eksportera"(6) Komisja, decyzją 2002/232/WE(7) zmieniającą decyzję 2000/745/WE, przyjęła zobowiązanie zaproponowane przez indyjskie przedsiębiorstwo Futura Polyesters Limited ("Futura").
B. OBOWIĄZKI WYNIKAJĄCE Z ZOBOWIĄZANIA
(3) Jednym z podstawowych obowiązków wynikających z zobowiązania jest składanie kwartalnego sprawozdania ze sprzedaży, które umożliwia Komisji skuteczne monitorowanie zobowiązania. Obowiązek sprawozdawczości dotyczy również sytuacji, kiedy w danym kwartale nie było sprzedaży (tzw. "zawiadomienie o braku sprzedaży".)
(4) Producenci eksportujący muszą ponadto bezzwłocznie powiadomić Komisję o wszelkich zmianach w korporacyjnej strukturze przedsiębiorstwa, które mogłyby wystąpić w trakcie obowiązywania zobowiązania.
(5) Przepisy zobowiązania stanowią, że brak współpracy z Komisją w tych dziedzinach uważany jest za naruszenie zobowiązania. Wydany niedawno wyrok Trybunału Sprawiedliwości(8) potwierdził również, że składanie sprawozdania musi być traktowane jako zasadniczy obowiązek, konieczny dla prawidłowego funkcjonowania zobowiązania.
C. NARUSZENIA ZOBOWIĄZANIA
(6) Pomimo kolejnych upomnień przedsiębiorstwo Polypet nie nadesłało żadnego sprawozdania ze sprzedaży za trzeci kwartał 2012 r. Ponadto, wbrew przepisom podjętego przez siebie zobowiązania, przedsiębiorstwo Polypet nie poinformowało bezzwłocznie Komisji o sprzedaży swoich aktywów innemu indonezyjskiemu przedsiębiorstwu w sierpniu 2012 r. Nie otrzymano również sprawozdania za czwarty kwartał 2012 r.
(7) Pomimo kolejnych upomnień przedsiębiorstwo Futura nie nadesłało żadnego sprawozdania za trzeci i czwarty kwartał 2012 r.
(8) To niewywiązanie się z dostarczenia sprawozdań oraz zawiadomień o zmianach w strukturze przedsiębiorstwa stanowi konsekwentny brak współpracy, jest więc naruszeniem przepisów zobowiązań. Uzasadnia to wycofanie przyjęcia obu zobowiązań.
D. OŚWIADCZENIA PISEMNE
(9) Obu przedsiębiorstwom zagwarantowano możliwość przedstawienia swojego stanowiska i złożenia pisemnych oświadczeń. Nie otrzymano żadnych oświadczeń pisemnych od przedsiębiorstw.
E. ZMIANA DECYZJI 2000/745/WE
(10) W związku z tym, zgodnie z art. 8 ust. 9 podstawowego rozporządzenia antydumpingowego oraz zgodnie z odpowiednimi klauzulami zobowiązań, które upoważniają Komisję do ich wycofania, Komisja uznała, że przyjęcie zobowiązań zaproponowanych przez przedsiębiorstwa Polypet i Futura powinno zostać wycofane, a decyzja 2000/745/WE, zmieniona decyzją 2002/232/WE powinna zostać zmieniona. W związku z tym ostateczne cła antydumpingowe nałożone art. 1 rozporządzenia (WE) nr 192/2007 powinny automatycznie mieć zastosowanie do przywozu politereftalanu etylenu (PET) produkowanego przez przedsiębiorstwa Polypet i Futura (dodatkowy kod TARIC A193 dla przedsiębiorstwa Polypet i dodatkowy kod TARIC A184 dla przedsiębiorstwa Futura),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 51.
(2) Dz.U. L 59 z 27.2.2007, s. 1.
(3) Dz.U. L 199 z 5.8.2000, s. 48.
(4) Dz.U. C 55 z 24.2.2012, s. 4.
(5) Dz.U. L 301 z 30.11.2000, s. 88.
(6) Dz.U. L 78 z 21.3.2002, s. 4.
(7) Dz.U. L 78 z 21.3.2002, s. 12., Dz.U. C 116 z 15.5.2003, s. 2.
(8) Sprawa C-552/10 P, http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=130244&pageIndex=0&doclang=pl&mode= req&dir=&occ=first&part=1&cid=825501
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.135.19 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2013/223/UE zmieniająca decyzję 2000/745/WE przyjmującą zobowiązania zaproponowane w związku z postępowaniem antydumpingowym i antysubsydyjnym, które dotyczą przywozu politereftalanu etylenu (PET) pochodzącego z Indii, Indonezji, Malezji, Republiki Korei, Tajwanu i Tajlandii |
Data aktu: | 24/04/2013 |
Data ogłoszenia: | 22/05/2013 |
Data wejścia w życie: | 23/05/2013 |