a także mając na uwadze, co następuje:(1) Chorwacja ma przystąpić do Unii w dniu 1 lipca 2013 r.
(2) Zgodnie z sekcją 4.III załącznika V do Aktu przystąpienia zwrot płatności bezpośrednich przyznanych rolnikom w Chorwacji za rok kalendarzowy 2013 jest uwarunkowany zastosowaniem przez Chorwację - przed jej przystąpieniem - zasad identycznych z tymi, które ustanowiono w odniesieniu do takich płatności bezpośrednich w stosownych rozporządzeniach Rady i Komisji. Chorwacja podjęła decyzję o zastosowaniu systemu płatności jednolitych po swoim przystąpieniu. Rok 2013 będzie zatem pierwszym rokiem stosowania tego systemu w Chorwacji zgodnie z tytułem III rozdział 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników(1).
(3) Przepisy dotyczące zatrzymania środków w odniesieniu do sprzedaży uprawnień do płatności w Chorwacji powinny być takie same jak przepisy stosowane przez inne państwa członkowskie, które zregionalizowały system płatności jednolitych.
(4) Zgodnie z art. 57 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 w związku z art. 21 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1120/2009 z dnia 29 października 2009 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wdrażania systemu płatności jednolitej przewidzianego w tytule III rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników(2), nowe państwa członkowskie stosujące system płatności jednolitych mogą korzystać z rezerwy krajowej do przydzielania uprawnień do płatności rolnikom, którzy zainwestowali w sektorach podlegających pełnemu lub częściowemu włączeniu wsparcia związanego z wielkością produkcji do systemu płatności jednolitych. Okres referencyjny, który należy uwzględniać w odniesieniu do takich inwestycji został powiązany z rokiem włączenia danego sektora zgodnie z decyzją danego państwa członkowskiego. Ten sam przepis dotyczący inwestycji powinien mieć zastosowanie do Chorwacji, ponieważ wprowadziła ona wsparcie związane z wielkością produkcji w niektórych sektorach, które podlegają włączeniu do systemu płatności jednolitych niezwiązanych z wielkością produkcji. Należy zatem wyznaczyć termin, przed upływem którego inwestycje w Chorwacji powinny zakończyć się, aby mogły zostać uwzględnione do celów art. 21 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1120/2009.
(5) W rozdziale 2 rozporządzenia (WE) nr 1120/2009 ustanowiono przepisy wykonawcze dotyczące systemu płatności jednolitych w nowych państwach członkowskich, które stosują system jednolitej płatności obszarowej. Rozdział ten powinien mieć również zastosowanie do Chorwacji, ponieważ podjęła ona decyzję o stosowaniu systemu płatności jednolitych od daty przystąpienia.
(6) W załączniku III do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1121/2009 z dnia 29 października 2009 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 w odniesieniu do systemów wsparcia dla rolników, ustanowionych w jego tytułach IV i V(3), określono obszary kwalifikujące się do uzyskania premii za kozy, a w załączniku V określono przeciętną mleczność, o której mowa w art. 63 tego rozporządzenia. W piśmie z dnia 14 września 2012 r. Chorwacja przekazała Komisji istotne informacje, które muszą zostać zawarte w tych załącznikach.
(7) Artykuł 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1122/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 odnośnie do zasady wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w ramach systemów wsparcia bezpośredniego przewidzianych w wymienionym rozporządzeniu oraz wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zasady wzajemnej zgodności w ramach systemu wsparcia ustanowionego dla sektora wina(4), określa sposób, w jaki należy ustalać wskaźnik referencyjny dotyczący utrzymania gruntów jako trwałych użytków zielonych do celów art. 6 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 73/2009. W tym kontekście należy wziąć pod uwagę przystąpienie Chorwacji.
(8) Zgodnie z art. 57a rozporządzenia (WE) nr 73/2009 Chorwacja musi utworzyć specjalną krajową rezerwę na oczyszczanie z min, z której przydzielane będą uprawnienia do płatności dla rozminowanych obszarów. Przepisy ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1122/2009 dotyczące identyfikacji i rejestracji uprawnień do płatności, a także przepisy dotyczące wniosków o przyznanie uprawnień do płatności powinny również obejmować uprawnienia do płatności dla rozminowanych obszarów.
(9) Należy zatem odpowiednio dostosować rozporządzenia (WE) nr 1120/2009, (WE) nr 1121/2009 oraz (WE) nr 1122/2009,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 8 maja 2013 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |
______(1) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.
(2) Dz.U. L 316 z 2.12.2009, s. 1.
(3) Dz.U. L 316 z 2.12.2009, s. 27.
(4) Dz.U. L 316 z 2.12.2009, s. 65.