Rozporządzenie wykonawcze 396/2013 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1014/2010 w odniesieniu do pewnych wymogów dotyczących monitorowania emisji CO2 z nowych samochodów osobowych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 396/2013
z dnia 30 kwietnia 2013 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1014/2010 w odniesieniu do pewnych wymogów dotyczących monitorowania emisji CO2 z nowych samochodów osobowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. określające normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych(1), w szczególności jego art. 8 ust. 9 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na podstawie doświadczeń z monitorowaniem emisji CO2 z nowych samochodów osobowych w 2010 i 2011 r., wprowadzono zmiany do załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 443/2009, aby uprościć gromadzenie odpowiednich danych i zapewnić producentom środki umożliwiające skuteczną weryfikację tych danych.

(2) Aby zapewnić spójne podejście do monitorowania emisji CO2, należy dostosować rozporządzenie Komisji (UE) nr 1014/2010 z dnia 10 listopada 2010 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości danych dotyczących rejestracji nowych samochodów osobowych na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009(2) do zmian wprowadzonych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 443/2009.

(3) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1014/2010.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) nr 1014/2010 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 3 ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Jeżeli pojazd jest wyposażony w rozstawy kół osi o różnych szerokościach, państwo członkowskie zgłasza największą szerokość rozstawu osi w ramach parametrów »Rozstaw kół oś kierowana« lub »Rozstaw kół druga oś« w danych szczegółowych dotyczących monitorowania.";

2)
art. 5 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

Opracowanie danych przez państwa członkowskie

Uzupełniając dane szczegółowe dotyczące monitorowania, państwa członkowskie uwzględniają:

a) dla każdego pojazdu, którego indywidualny poziom emisji CO2 wynosi mniej niż 50 g CO2/km - liczbę pojazdów zarejestrowanych bez stosowania mnożników określonych w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 443/2009;

b) dla każdego pojazdu, który może być napędzany paliwem etanolowym (E85) - indywidualny poziom emisji CO2 bez stosowania 5 % zmniejszenia poziomu emisji CO2 przyznanego takim pojazdom zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 443/2009;

c) dla każdego pojazdu, który jest wyposażony w technologie innowacyjne - indywidualny poziom emisji CO2 bez uwzględniania zmniejszenia poziomu emisji CO2 osiągniętego dzięki zastosowaniu technologii innowacyjnych, przyznanego zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009.

Dane szczegółowe dotyczące monitorowania zgłasza się z dokładnością określoną w tabeli w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.";

3)
art. 7 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 7

Pojazdy nieobjęte homologacją typu WE

1. Jeżeli samochody osobowe podlegają krajowej homologacji typu w odniesieniu do pojazdów produkowanych w małych seriach zgodnie z art. 23 dyrektywy 2007/46/WE lub dopuszczeniu indywidualnemu zgodnie z art. 24 tej dyrektywy, państwa członkowskie powiadamiają Komisję o odpowiednich liczbach takich samochodów zarejestrowanych na swoim terytorium, jak określono w pierwszej tabeli w części C załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 443/2009.

2. Państwa członkowskie mogą uzupełnić dane szczegółowe dotyczące monitorowania odnośnie do pojazdów, o których mowa w ust. 1, i w takim przypadku zamiast nazwy producenta stosują następujące określenia:

a) »AA-IVA« w przypadku zgłaszania typów pojazdów objętych dopuszczeniem indywidualnym;

b) »AA-NSS« w przypadku zgłaszania typów pojazdów objętych krajową homologacją typu w odniesieniu do pojazdów produkowanych w małych seriach.";

4)
załączniki I i II do rozporządzenia (UE) nr 1014/2010 zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 kwietnia 2013 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 1.

(2) Dz.U. L 293 z 11.11.2010, s. 15.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK I

Źródła danych
Parametr Świadectwo zgodności (część I, w stosownych przypadkach wzór A1, A2 lub B w załączniku IX do dyrektywy 2007/46/WE) Dokumentacja homologacji typu (dyrektywa 2007/46/WE)
Producent Sekcja 0.5 Załącznik III część I sekcja 0.5
Numer homologacji typu i jego rozszerzenie Sekcja 0.10 Świadectwo homologacji typu określone w załączniku VI
Typ Sekcja 0.2 Załącznik III część I sekcja 0.2
Wariant Sekcja 0.2 Załącznik III część II
Wersja Sekcja 0.2 Załącznik III część II
Marka Sekcja 0.1 Załącznik III część I sekcja 0.1
Nazwa handlowa Sekcja 0.2.1 Załącznik III część I sekcja 0.2.1
Kategoria homologacji typu pojazdu Sekcja 0.4 Załącznik III część I sekcja 0.4
Masa (w kg) Sekcja 13 Załącznik III część I sekcja 2.6(1)
Indywidualny poziom emisji CO2 (w g/km)(2) Sekcja 49.1 Załącznik VIII sekcja 3
Rozstaw osi (w mm) Sekcja 4 Załącznik III część I sekcja 2.1(1)
Rozstaw kół oś kierowana - druga oś (mm) Sekcja 30 Załącznik III część I sekcja 2.3.1 oraz 2.3.2(3)
Rodzaj paliwa Sekcja 26 (lub 23) Załącznik III część I sekcja 3.2.2.1
Rodzaj zasilania Sekcja 26.1 (lub 23.1) Załącznik III część I sekcja 3.2.2.4
Pojemność silnika (cm3) Sekcja 25 Załącznik III część I sekcja 3.2.1.3
Zużycie energii elektrycznej (w Wh/km) Sekcja 49.2
(1) Zgodnie z art. 3 ust. 8 niniejszego rozporządzenia.
(2) Zgodnie z art. 3 ust. 4 niniejszego rozporządzenia.
(3) Zgodnie z art. 3 ust. 7 i 8 niniejszego rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIK II

Tabela dokładności danych

Wymagana dokładność danych szczegółowych dotyczących monitorowania, które należy zgłosić zgodnie z art. 2:

CO2 (w g/km) Liczba całkowita
Masa (w kg) Liczba całkowita
Rozstaw osi (w mm) Liczba całkowita
Rozstaw kół oś kierowana - druga oś (mm) Liczba całkowita
Zmniejszenie poziomu emisji dzięki technologii innowacyjnej (w g/km) Zaokrąglone do najbliższego miejsca po przecinku"

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.120.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 396/2013 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1014/2010 w odniesieniu do pewnych wymogów dotyczących monitorowania emisji CO2 z nowych samochodów osobowych
Data aktu: 30/04/2013
Data ogłoszenia: 01/05/2013
Data wejścia w życie: 08/05/2013