(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2013/188/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 23 kwietnia 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu i związanych z tym działań oraz zmieniające dyrektywy 64/432/EWG i 93/119/WE oraz rozporządzenie (WE) nr 1255/97(1), w szczególności jego art. 30 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1/2005 ustalono przepisy dotyczące transportu żywych kręgowców dokonywanego w obrębie Unii, w tym dotyczące przeprowadzanych przez urzędników szczególnych kontroli przesyłek wprowadzanych na obszar celny Unii lub z niego wyprowadzanych. Artykuł 27 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2005 stanowi, że właściwe organy powinny upewnić się, iż wymagania tego rozporządzenia zostały spełnione, poprzez przeprowadzenie niedyskryminacyjnych kontroli zwierząt, środków transportu i dokumentów towarzyszących ("niedyskryminacyjne kontrole").
(2) W art. 27 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2005 przewiduje się ponadto, że państwa członkowskie powinny przedstawić Komisji do dnia 30 czerwca każdego roku sprawozdanie roczne za poprzedni rok dotyczące niedyskryminacyjnych kontroli ("sprawozdania roczne"). Takim sprawozdaniom rocznym powinna towarzyszyć analiza najważniejszych, stwierdzonych nieprawidłowości oraz plan działań mających na celu ich usunięcie.
(3) W sprawozdaniu Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wpływu rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu(2) stwierdzono, że należy przyjąć środki wykonawcze w odniesieniu do kontroli obowiązkowo przeprowadzanych przez właściwe organy państw członkowskich zgodnie z art. 27 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2005.
(4) W sprawozdaniu tym stwierdzono ponadto, że należy dalej harmonizować strukturę systemu sprawozdawczości, ponieważ zapewni to lepsze i bardziej porównywalne dane.
(5) W związku z tym niniejsza decyzja powinna ustanowić zharmonizowany wzór formularza dla sprawozdań rocznych, a także - w celu zmniejszenia obciążenia administracyjnego państw członkowskich - zapewnić elektroniczne przekazywanie sprawozdań rocznych Komisji.
(6) Niedyskryminacyjne kontrole przeprowadzane są przez właściwy organ na różnych etapach podróży. Przeprowadzane są one przed wyjazdem, podczas podróży, przy przyjeździe na miejsce przeznaczenia oraz po zakończeniu podróży. Podczas niedyskryminacyjnej kontroli właściwy organ może przeprowadzać szereg kontroli w celu weryfikacji zgodności z przepisami unijnymi. Obejmować to może sprawdzenie, czy zwierzęta są zdolne do transportu; sprawdzenie, czy środek transportu spełnia wymogi określone w przepisach unijnych lub czy przewoźnik posiada konieczne pozwolenia. Kontrola może odbyć się za uprzednim powiadomieniem przewoźnika lub bez takiego powiadomienia.
(7) Przewoźnicy nierzadko spodziewają się niedyskryminacyjnych kontroli przed rozpoczęciem długich podróży między państwami członkowskimi bądź z lub do państw trzecich oraz po przyjeździe na miejsce przeznaczenia, jeśli jest nim rzeźnia, a takie niedyskryminacyjne kontrole często obejmują kontrolę dużej liczby zwierząt. W związku z tym takie niedyskryminacyjne kontrole powinny być w sprawozdaniach rocznych wyodrębnione od niedyskryminacyjnych kontroli wyrywkowych lub opartych na analizie ryzyka, które są zazwyczaj kontrolami niespodziewanymi i które mogą obejmować mniejszą liczbę zwierząt.
(8) Niedyskryminacyjne kontrole dokonywane przed podróżą lub w jej trakcie obejmują przeprowadzane przez właściwy organ kontrole wszelkich dokumentów towarzyszących, których udostępnienia organ ten zażąda. Takie niedyskryminacyjne kontrole należy ewidencjonować odrębnie od niedyskryminacyjnych kontroli przeprowadzanych po zakończeniu podróży, obejmujących kontrole dzienników podróży lub wydruków z systemu nawigacji i których jedynym celem jest weryfikacja spełniania wymogów określonych w rozdziale V sekcja 1 pkt 1.4, 1.5, 1.7 i 1.8 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1/2005 dotyczących czasu trwania podróży i okresów wypoczynku.
(9) W związku z powyższym, aby zapewnić możliwość odpowiedniego porównania informacji zgromadzonych w trakcie niedyskryminacyjnych kontroli, w niniejszej decyzji należy określić trzy różne rodzaje niedyskryminacyjnych kontroli, z których składa się osobne sprawozdania do celów sprawozdań rocznych. Na wspomniane trzy rodzaje niedyskryminacyjnych kontroli powinny składać się: a) niedyskryminacyjne kontrole przeprowadzane w miejscu wyjazdu przed transportem zwierząt w ramach długich podróży między państwami członkowskimi lub obejmujących państwa trzecie oraz po przeprowadzeniu rozładunku zwierząt ze środka transportu na miejscu przeznaczenia, jeśli miejscem tym jest rzeźnia; b) niedyskryminacyjne kontrole przeprowadzane w trakcie transportu; oraz c) niedyskryminacyjne kontrole przeprowadzane po zakończeniu transportu w celu weryfikacji przestrzegania przepisów o czasie trwania podróży i okresach odpoczynku.
(10) Właściwy organ może w trakcie niedyskryminacyjnej kontroli poddać kontroli dowolną liczbę zwierząt, środków transportu lub dokumentów towarzyszących. Wynikiem niedyskryminacyjnej kontroli może być wykrycie przez właściwy organ przypadku uchybienia wymogom rozporządzenia (WE) nr 1/2005 i podjęcie przez ten organ działań zmierzających do usunięcia tego uchybienia. Dla dokonania odpowiedniego porównania wyników takich niedyskryminacyjnych kontroli w państwach członkowskich wymagane jest, by były one ewidencjonowane i zgłaszane w zharmonizowany sposób.
(11) Niniejsza decyzja powinna obowiązywać od dnia 1 stycznia 2015 r., by dać państwom członkowskim wystarczający czas na dostosowanie swoich systemów gromadzenia danych do informacji objętych wymogiem włączenia do sprawozdań rocznych zgodnie z niniejszą decyzją.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 3 z 5.1.2005, s. 1.
(2) COM(2011) 700 final.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.111.107 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2013/188/UE w sprawie rocznych sprawozdań dotyczących niedyskryminacyjnych kontroli przeprowadzanych na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu i związanych z tym działań oraz zmieniającego dyrektywy 64/432/EWG i 93/119/WE oraz rozporządzenie (WE) nr 1255/97 |
Data aktu: | 18/04/2013 |
Data ogłoszenia: | 23/04/2013 |
Data wejścia w życie: | 23/04/2013, 01/01/2015 |