Decyzja wykonawcza 2013/175/UE dotycząca wkładu finansowego Unii na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 247/2006 do programu zwalczania organizmów szkodliwych dla roślin i produktów roślinnych we francuskich departamentach zamorskich na rok 2013

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 8 kwietnia 2013 r.
dotycząca wkładu finansowego Unii na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 247/2006 do programu zwalczania organizmów szkodliwych dla roślin i produktów roślinnych we francuskich departamentach zamorskich na rok 2013

(notyfikowana jako dokument nr C(2013) 1934)

(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)

(2013/175/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 10 kwietnia 2013 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 247/2006 z dnia 30 stycznia 2006 r. w sprawie szczególnych działań w dziedzinie rolnictwa na rzecz regionów peryferyjnych Unii Europejskiej(1), w szczególności jego art. 17 ust. 3 akapit pierwszy zdanie pierwsze,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 12 listopada 2012 r. władze Francji przedłożyły Komisji program na rok 2013 określający środki w zakresie ochrony zdrowia roślin we francuskich departamentach zamorskich. W programie tym określono cele do osiągnięcia, oczekiwane wyniki, środki, które zostaną zastosowane, oraz ich czas trwania i koszt, w celu ewentualnego uzyskania wkładu finansowego Unii.

(2) Środki przewidziane w tym programie spełniają wymagania zawarte w decyzji Komisji 2007/609/WE z dnia 10 września 2007 r. w sprawie określenia środków kwalifikujących się do finansowania przez Wspólnotę w ramach programów zwalczania organizmów szkodliwych dla roślin i produktów roślinnych we francuskich departamentach zamorskich oraz na Azorach i Maderze(2).

(3) Środki określone we wspomnianym programie zostały ocenione przez Komisję i omówione przez Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin na posiedzeniu w dniach 22-23 listopada 2012 r. Skorygowaną tabelę finansową przedstawiono w dniu 15 lutego 2013 r. W związku z powyższym Komisja uznaje, że program i jego cele spełniają wymagania określone w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 247/2006.

(4) Zgodnie z art. 17 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 247/2006 należy ustalić odpowiedni maksymalny poziom wkładu finansowego Unii, a płatność powinna być dokonywana na podstawie dokumentacji przedłożonej przez Francję.

(5) Zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. a) rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(3) wkłady finansowe Unii na rzecz środków w zakresie ochrony zdrowia roślin mają być finansowane z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji. Dla celów kontroli finansowej tych środków zastosowanie mają art. 9, 36 i 37 tego rozporządzenia.

(6) Zgodnie z art. 75 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4) oraz art. 90 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5) zaciągnięcie zobowiązań dotyczących wydatków z budżetu Unii jest poprzedzane decyzją w sprawie finansowania przyjętą przez instytucję lub organy, którym przekazano uprawnienia, i określającą istotne składniki działania powodujące wydatki.

(7) Program przedłożony przez władze Francji w dniu 12 listopada 2012 r. oraz przewidziane środki dotyczą roku kalendarzowego 2013. Zgodnie z art. 112 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002 dotację można przyznać na działanie, które już się rozpoczęło, jedynie w przypadku gdy ubiegający się o nią może wykazać konieczność rozpoczęcia działania przed przyznaniem dotacji. Francja wykazała konieczność rozpoczęcia wspomnianego programu z początkiem 2013 r. w celu umożliwienia właściwego finansowania i rozpoczęcia wdrażania wspomnianych środków przed przyznaniem ustanowionego niniejszą decyzją wkładu finansowego Unii.

(8) Niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania w rozumieniu art. 75 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002 dotyczącą maksymalnych zatwierdzonych kwot wydatków, o których mowa we wniosku o współfinansowanie, zgodnie z programem przedłożonym przez Francję.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przyznaje się wkład finansowy Unii na rzecz Francji na realizację urzędowego programu zwalczania organizmów szkodliwych dla roślin i produktów roślinnych we francuskich departamentach zamorskich na 2013 r., przedstawionego w części A załącznika.

Wkład finansowy jest ograniczony do maksymalnej wysokości 60 % całkowitych wydatków kwalifikowalnych, przedstawionych w części B załącznika, przy czym maksymalna kwota wynosi 219.000 EUR (bez VAT).

Artykuł  2
1.
Zaliczkę w wysokości 100.000 EUR wypłaca się w terminie 60 dni od otrzymania złożonego przez Francję wniosku o płatność.
2.
Pozostałą kwotę wkładu finansowego Unii wypłaca się pod warunkiem przedstawienia Komisji końcowego sprawozdania z realizacji programu w formie elektronicznej najpóźniej do dnia 15 marca 2014 r. i po zatwierdzeniu tego sprawozdania przez Komisję.

Sprawozdanie to musi zawierać co najmniej:

a)
zwięzłą techniczną ocenę całości programu, w tym stopnia osiągnięcia celów fizycznych i jakościowych. W ocenie tej należy powiązać cele określone w początkowym programie przedłożonym przez Francję z osiągniętymi rezultatami, przedstawionymi w formie oczekiwanych wyników i etapów realizacji prac. Musi ona wyjaśniać osiągnięte postępy oraz oceniać bezpośrednie fitosanitarne i gospodarcze efekty zastosowanych środków; oraz
b)
sprawozdanie finansowe dotyczące kosztów, określające wydatki poniesione od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., w podziale na podprogramy i środki.

Do sprawozdania muszą być dołączone odpowiednie dokumenty potwierdzające poniesione wydatki, takie jak faktury lub pokwitowania.

3.
W odniesieniu do orientacyjnego podziału budżetu, przedstawionego w części B załącznika, Francja może zmodyfikować podział finansowania pomiędzy poszczególne środki w ramach jednego podprogramu w granicach 15 % wkładu finansowego Unii dotyczącego tego podprogramu, pod warunkiem że nie zostanie przekroczona łączna kwota kosztów kwalifikowalnych określonych dla programu oraz że nie zagrozi to osiągnięciu głównych celów programu.

Francja informuje Komisję o wszelkich dokonanych modyfikacjach.

Artykuł  3

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2013 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Francuskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 kwietnia 2013 r.

W imieniu Komisji

Tonio BORG

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 42 z 14.2.2006, s. 1.

(2) Dz.U. L 242 z 15.9.2007, s. 20.

(3) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.

(4) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM I ORIENTACYJNY PODZIAŁ BUDŻETU NA 2013 R.

CZĘŚĆ  A

Program

Program składa się z dwóch podprogramów:

1) Podprogram międzydepartamentalny

1. Środek 1.1: narzędzie służące ustalaniu priorytetów w odniesieniu do organizmów kwarantannowych i chorób wymagających stosowania kwarantanny we francuskich departamentach zamorskich, umożliwiające klasyfikację organizmów szkodliwych oraz odpowiednich metod ich wykrywania.

2. Środek 1.2: opracowanie innowacyjnych metod wykrywania Xanthomonas axonopodis pv. alii, Xanthomonas citri pv. citri oraz begomowirusów występujących na roślinach z rodziny psiankowatych.

3. Środek 1.3: dostosowanie i walidacja metod wykrywania organizmów szkodliwych dla roślin cytrusowych (Candidatus Liberibacter asiaticus, C.L. africanus i C.L. americanus, wirus tristeza cytrusowych, chloroza różnobarwna cytrusowych, wirus mozaiki cytrusowych, wirus pierścieniowej plamistości cytrusowych oraz wirus karłowatości liści cytrusowych i spokrewnione z nim wirusy).

2) Podprogram dla departamentu Martyniki

Środek: utworzenie i rozruch sieci rolniczych gospodarstw ekologicznych oraz nadzór nad nią w zakresie zdrowia roślin.

CZĘŚĆ  B

Orientacyjny podział budżetu (w EUR), z określeniem oczekiwanych wyników

Podprogramy Wyniki (U: świadczenie usług, B: badania lub analizy) Wydatki kwalifikowalne Krajowy wkład finansowy (40 %) Maksymalny wkład finansowy Unii (60 %)
Podprogram międzydepartamentalny
Środek 1 Narzędzie służące ustalaniu priorytetów w odniesieniu do organizmów kwarantannowych i chorób wymagających stosowania kwarantanny we francuskich departamentach zamorskich (U) 62 000 24 800 37 200
Środek 2 Innowacyjne metody wykrywania organizmów szkodliwych (B) 120 000 48 000 72 000
Środek 3 Metody wykrywania organizmów szkodliwych dla roślin cytrusowych 97 000 38 800 58 200
Suma cząstkowa 279 000 111 600 167 400
Martynika
Środek Sieć rolniczych gospodarstw ekologicznych (U) 86 000 34 400 51 600
Suma cząstkowa 86 000 34 400 51 600
Ogółem 365 000 146 000 219 000

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.101.48

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2013/175/UE dotycząca wkładu finansowego Unii na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 247/2006 do programu zwalczania organizmów szkodliwych dla roślin i produktów roślinnych we francuskich departamentach zamorskich na rok 2013
Data aktu: 08/04/2013
Data ogłoszenia: 10/04/2013