uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku")(1), w szczególności jego art. 103h i 127 w związku z art. 4,
(1) Rozporządzeniem (WE) nr 1234/2007 ustanowiono wspólną organizację rynków produktów rolnych, która obejmuje sektor owoców i warzyw oraz sektor przetworzonych owoców i warzyw. Na podstawie art. 103a rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 w związku z art. 125e tego rozporządzenia pomoc unijna może zostać udzielona grupom producentów utworzonym w państwach członkowskich, które ostatnio przystąpiły do Unii Europejskiej, w najbardziej oddalonych regionach Unii Europejskiej oraz na mniejszych wyspach Morza Egejskiego. Celem przedmiotowej pomocy jest wspieranie tworzenia grup producentów i ułatwianie ich działalności administracyjnej oraz umożliwienie grupom producentów spełnienie wymogów niezbędnych do uznania ich za organizacje producentów, które są głównymi podmiotami w sektorze owoców i warzyw.
(2) W art. 36-49 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 543/2011(2) ustanowiono przepisy szczegółowe w odniesieniu do grup producentów. W celu zapobieżenia sytuacji, w której podmioty sztucznie stwarzają warunki umożliwiające otrzymanie pomocy unijnej, aby uzyskać korzyści sprzeczne z celami rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, należy nałożyć na państwa członkowskie wymóg ustanowienia przepisów zapobiegających przechodzeniu producentów z jednej grupy producentów do drugiej w celu korzystania z pomocy unijnej przez okres dłuższy niż okres, o którym mowa w art. 125e ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, oraz uniemożliwić uznanie przez państwa członkowskie podmiotów prawnych lub jasno określonych części podmiotów takich jak grupy producentów, w przypadku gdy takie podmioty spełniają już kryteria uznania za grupę producentów.
(3) W art. 125e ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 nałożono na grupy producentów wymóg dotyczący przedstawienia właściwemu państwu członkowskiemu podzielonego na etapy planu uznawania. Państwa członkowskie powinny ocenić, czy okres obowiązywania planu uznawania nie jest nadmiernie długi, a w przypadku, gdy grupa producentów mogła spełnić kryteria uznania dla organizacji producentów przed końcem okresu przejściowego, o którym mowa w art. 125e ust.1, powinny zażądać odpowiednich zmian.
(4) Artykuł 39 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 543/2011 stanowi, że państwa członkowskie ustanawiają warunki, zgodnie z którymi grupy producentów mogą występować z wnioskiem o wprowadzenie zmian do planów w trakcie ich realizacji. W celu zapewnienia należytego stosowania przedmiotowego rozporządzenia i w interesie przewidywalności finansowej i należytego zarządzania finansami należy ustanowić przepisy określające maksymalny odsetek planowanego wzrostu wydatków w ramach zatwierdzonego planu uznawania. Należy jednak stosować inne ograniczenia w odniesieniu do planów uznawania zatwierdzonych przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia oraz w przypadku połączeń grup producentów.
(5) W celu zapewnienia dyscypliny budżetowej oraz trwałej i skutecznej optymalizacji przydziału środków finansowych należy ustanowić pułap unijnego finansowania pomocy przeznaczonej na pokrycie części kosztów inwestycji, o których mowa w art. 103a ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1234/2007. Ze względu na bezpieczeństwo finansowe i pewność prawa, należy sporządzić wykaz inwestycji, które nie podlegają finansowaniu w ramach planów uznawania.
(6) Dla zachowania dyscypliny budżetowej konieczne jest również określenie pułapu wydatków, które mają być finansowane przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) w odniesieniu do pomocy, o której mowa w art. 103a ust. 1 rozporządzenia (WE) 1234/2007, oraz ustanowienie systemu powiadomień, zgodnie z którym państwa członkowskie informują Komisję o skutkach finansowych planów uznawania przed ich zatwierdzeniem.
(7) Aby zapobiec bezpodstawnemu wzbogaceniu, gdy jeden z członków opuszcza grupę producentów i korzysta z inwestycji w swoim gospodarstwie, należy ustanowić przepisy zezwalające grupie producentów na odzyskanie inwestycji lub jej wartości końcowej w przypadku, gdy okres amortyzacji jeszcze nie upłynął.
(8) Ze względu na przewidywalność finansową i prognozowanie budżetowe należy ustanowić bardziej szczegółowe przepisy w odniesieniu do powiadomień dotyczących skutków finansowych planów uznawania grup producentów, przekazywanych przez państwa członkowskie Komisji.
(9) Kontrole powinny być prowadzone w taki sposób, aby umożliwić państwom członkowskim szybką reakcję na ewentualne nadużycia wiążące się z zagrożeniami dla budżetu Unii. W tym celu zasadne jest wzmocnienie kontroli w przypadku stwierdzenia znaczących nieprawidłowości.
(10) Artykuł 103e rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 stanowi, że w tych regionach państw członkowskich, w których stopień zorganizowania producentów jest szczególnie niski, państwa członkowskie mogą być upoważnione przez Komisję, na podstawie właściwie umotywowanego wniosku, do wypłacenia organizacjom producentów krajowej pomocy finansowej równej maksymalnie 80 % wkładów finansowych, o których mowa w art. 103b ust. 1 lit. a) przedmiotowego rozporządzenia.
(11) Na podstawie art. 103e rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 w regionach państw członkowskich, w których organizacje producentów wprowadzają do obrotu mniej niż 15 % produkcji owoców i warzyw i których produkcja owoców i warzyw stanowi co najmniej 15 % ich całkowitej produkcji rolnej, Unia może zwrócić pomoc krajową na wniosek zainteresowanego państwa członkowskiego.
(12) Artykuł 92 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 543/2011 stanowi, że Komisja ma obowiązek zatwierdzić lub odrzucić wniosek o pozwolenie na przyznanie krajowej pomocy finansowej w ciągu trzech miesięcy od jego złożenia. Jeżeli Komisja nie udzieli odpowiedzi w tym terminie, wniosek uważa się za zatwierdzony. Wspomniany okres trzech miesięcy może jednak zostać zawieszony, jeżeli państwo członkowskie złoży niekompletny wniosek.
(13) Z doświadczenia wynika, że procedura przyjmowania decyzji Komisji oraz powiadomienia o tym fakcie danego państwa członkowskiego często obejmuje okres dłuższy niż trzy miesiące oraz że określenie rzeczywistej daty, od której wniosek ma zostać uznany za zatwierdzony, nie zawsze jest możliwe. Ze względu na pewność prawa należy postanowić, że Komisja zatwierdza lub odrzuca wniosek w drodze przyjęcia formalnej decyzji.
(14) W art. 103e rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 ogranicza się procent krajowej pomocy finansowej, która może zostać zatwierdzona, do maksymalnej wysokości 80 % wkładów finansowych wniesionych przez członków organizacji producentów, lub przez samą organizację producentów. W art. 95 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 543/2011 ogranicza się odsetek zwrotu krajowej pomocy finansowej ze środków unijnych do wysokości 60 % krajowej pomocy finansowej przyznanej organizacjom producentów. Ze względu na dyscyplinę budżetową należy ustanowić pułap kwoty krajowej pomocy finansowej, jaką Unia może zwrócić, przez odniesienie do maksymalnej kwoty pomocy finansowej Unii, która może być przyznana funduszom operacyjnym utworzonym przez organizacje producentów.
(15) Przez wzgląd na uproszczenie przepisów właściwe jest doprecyzowanie procedury dobrowolnego powiadamiania o cenach producenta w odniesieniu do owoców i warzyw na rynku wewnętrznym.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 543/2011.
(17) Aby zagwarantować, że uzasadnione oczekiwania producentów zostaną uwzględnione, należy ustanowić, że niektórych zmian wprowadzonych przez niniejsze rozporządzenie nie stosuje się do planów uznawania zaakceptowanych przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Jednakże w celu kontroli wydatków budżetowych oraz zapewnienia równych warunków działania dla wszystkich podmiotów gospodarczych należy przewidzieć, że plany uznawania zaakceptowane przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia powinny być traktowane w taki sam sposób jak plany uznawania przyjęte po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, w odniesieniu do udziału wkładu unijnego w pomoc, o której mowa w art. 103a ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, w przypadku gdy zainteresowane grupy producentów przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia nie podjęły jeszcze zobowiązań finansowych lub nie zawarły jeszcze prawnie wiążących umów ze stronami trzecimi w odniesieniu do istotnych inwestycji.
(18) W celu zapewnienia płynnego przejścia do nowych zasad mających zastosowanie do zwrotu krajowej pomocy finansowej ze środków unijnych stosowna zmiana dokonana przez niniejsze rozporządzenie nie powinna mieć zastosowania do sytuacji, gdy wniosek o pozwolenie na wypłatę krajowej pomocy finansowej został zatwierdzony przez Komisję przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia, ale Komisja nie podjęła jeszcze decyzji w sprawie zwrotu. W takiej sytuacji stosuje się nadal niezmieniony niniejszym rozporządzeniem art. 95 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 543/2011.
(19) W celu kontroli wydatków Unii w sektorze owoców i warzyw niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem jego opublikowania.
(20) Komitet Zarządzający ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 4 kwietnia 2012 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.
(2) Dz.U. L 157 z 15.6.2011, s. 1.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.99.21 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 302/2012 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 543/2011 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw |
Data aktu: | 04/04/2012 |
Data ogłoszenia: | 05/04/2012 |
Data wejścia w życie: | 05/04/2012 |