Decyzja 2012/173/WPZiB w sprawie uruchomienia centrum operacyjnego UE służącego misjom i operacji z zakresu wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony w Rogu Afryki i w regionie Sahelu

DECYZJA RADY 2012/173/WPZiB
z dnia 23 marca 2012 r.
w sprawie uruchomienia centrum operacyjnego UE służącego misjom i operacji z zakresu wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony w Rogu Afryki i w regionie Sahelu 1

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 42 ust. 4 i art. 43 ust. 2,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 17 grudnia 2004 r. Rada Europejska zatwierdziła wnioski umożliwiające utworzenie centrum operacyjnego oraz jego zasady działania.

(2) W dniu 18 czerwca 2007 r. Rada zatwierdziła wytyczne dotyczące struktury dowodzenia i kontroli dla cywilnych operacji UE z zakresu zarządzania kryzysowego.

(3) W dniu 7 kwietnia 2008 r. decyzją 2008/298/WPZiB 2 Rada zmieniła decyzję 2001/80/WPZiB z dnia 22 stycznia 2001 r. w sprawie ustanowienia Sztabu Wojskowego Unii Europejskiej 3 , aby określić, między innymi, zadania Sztabu Wojskowego Unii Europejskiej (SWUE) w związku z centrum operacyjnym UE.

(4) W dniu 10 listopada 2008 r. Rada przyjęła wspólne działanie 2008/851/WPZiB 4 ustanawiające operację Atalanta mającą na celu powstrzymywanie aktów piractwa u wybrzeży Somalii.

(5) W dniu 15 lutego 2010 r. Rada przyjęła decyzję 2010/96/WPZiB 5 w sprawie misji wojskowej Unii Europejskiej mającej na celu przyczynienie się do szkolenia somalijskich sił bezpieczeństwa (EUTM Somalia).

(6) W dniu 14 listopada 2011 r. Rada przyjęła ramy strategiczne dla Rogu Afryki, stanowiące wytyczne dla zaangażowania UE w tym regionie.

(7) W dniu 1 grudnia 2011 r. Rada uzgodniła przyspieszenie planowania mającego na celu uruchomienie centrum operacyjnego UE służącego misjom i operacji z zakresu wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) w Rogu Afryki, zgodnie z jego zasadami działania.

(8) W dniu 16 grudnia 2011 r. Rada uzgodniła koncepcję zarządzania kryzysowego przeznaczoną dla misji budowania regionalnych zdolności morskich (RMCB) jako cywilnej misji z zakresu WPBiO dysponującej fachową wiedzą wojskową.

(9) W dniu 23 stycznia 2012 r. Rada uzgodniła, że powinno zostać uruchomione centrum operacyjne UE służące misjom i operacji z zakresu WPBiO w Rogu Afryki.

(10) Centrum operacyjne UE powinno ułatwiać koordynację i ulepszać synergię między misjami i operacją z zakresu WPBiO w Rogu Afryki w kontekście ram strategicznych dla Rogu Afryki i w ścisłej współpracy ze specjalnym przedstawicielem Unii Europejskiej dla Rogu Afryki.

(11) Centrum operacyjne UE powinno być wspierane przez obecne struktury SWUE, wzmocnione przez element wspierający z ramienia misji EUTM Somalia oraz zespół łącznikowy operacji Atlanta.

(12) Mając na uwadze wymóg optymalizacji wsparcia dla wszystkich misji i operacji z zakresu WPBiO, SWUE powinien zapewniać wsparcie centrum operacyjnemu UE w ramach swoich środków i możliwości,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Uruchomienie centrum operacyjnego UE

1. 6
Centrum operacyjne UE wspiera w Rogu Afryki misje z zakresu wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) EUTM Somalia, EUCAP Nestor i operację Atalanta oraz wspiera w regionie Sahelu misje z zakresu WPBiO: EUTM Mali, EUCAP Sahel Niger i EUCAP Sahel Mali.
2.
Uruchomienie centrum operacyjnego UE pozostaje bez uszczerbku dla odpowiednich wojskowych i cywilnych struktur dowodzenia misji i operacji, o których mowa w ust. 1.
Artykuł  2 7

Mandat i zadania

1.
Centrum operacyjne UE zapewnia wsparcie w dziedzinie planowania operacyjnego i prowadzenia misji i operacji z zakresu WPBiO w Rogu Afryki i w regionie Sahelu w celu zwiększenia efektywności, spójności i synergii działań w ramach WPBiO w obu regionach. W tym zakresie centrum operacyjne UE ułatwia wymianę informacji i służy poprawie koordynacji oraz wzmacnianiu synergii cywilno-wojskowych.
2.
Centrum operacyjne UE wykonuje następujące zadania:
a)
wykorzystując wojskową wiedzę fachową i specjalistyczną wiedzę z dziedziny planowania, zapewnia bezpośrednie wsparcie cywilnemu dowódcy operacji przy planowaniu operacyjnym i prowadzeniu misji cywilnych w Rogu Afryki i w regionie Sahelu;
b)
zapewnia wsparcie wojskowym dowódcom misji i operacji w Rogu Afryki i w regionie Sahelu;
c)
na wniosek Dyrekcji ds. Zarządzania Kryzysowego i Planowania (CMPD) zapewnia jej wsparcie przy planowaniu strategicznym dotyczącym misji i operacji z zakresu WPBiO w Rogu Afryki i w regionie Sahelu;
d)
ułatwia współdziałanie między odpowiednimi misjami i operacją z zakresu WPBiO a strukturami z siedzibą w Brukseli. W odniesieniu do programów pilotażowych typu "szkolenie i wyposażenie" w Mali i Somalii centrum operacyjne UE może z powodzeniem zapewniać wsparcie dla funkcjonalnego mechanizmu koordynacyjnego, w świetle swojego planu wykonawczego;
e)
ułatwia koordynację i poprawia synergie między misjami i operacją z zakresu WPBiO w Rogu Afryki, w kontekście strategii dla Rogu Afryki oraz we współpracy ze specjalnym przedstawicielem Unii Europejskiej w Rogu Afryki i specjalnym wysłannikiem Unii Europejskiej w Somalii;
f)
ułatwia koordynację i poprawia synergie między misjami z zakresu WPBiO w regionie Sahelu, w kontekście strategii dla Sahelu i we współpracy ze specjalnym przedstawicielem Unii Europejskiej w regionie Sahelu.
3.
Szczegóły dotyczące wykonania mandatu i zadań zostaną podane w planie wykonawczym, który zostanie przedstawiony KPiB i będzie podlegać przeglądowi.
Artykuł  3

Szef centrum operacyjnego UE

1. 8
Rada upoważnia niniejszym KPiB, zgodnie z art. 38 Traktatu, do podejmowania decyzji w sprawie mianowania szefa centrum operacyjnego UE.
2.
Szef centrum operacyjnego UE wykonuje swe funkcje pod kontrolą polityczną i kierownictwem strategicznym Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa (KPiB) oraz, w odpowiednich przypadkach, pod kierownictwem wojskowym Komitetu Wojskowego Unii Europejskiej (EUMC).
3.
Szef centrum operacyjnego UE sprawuje zwierzchnictwo nad personelem centrum operacyjnego UE w odniesieniu do wszelkich kwestii związanych z mandatem i zadaniami centrum operacyjnego UE.
4. 9
Szef centrum operacyjnego UE jest odpowiedzialny za reagowanie na wnioski kierowane do centrum operacyjnego UE przez cywilnego dowódcę operacji, dowódców operacji i misji w przypadku misji z zakresu WPBiO w Rogu Afryki i w regionie Sahelu oraz przez CMPD. Zapewnia on właściwe funkcjonowanie centrum operacyjnego UE i koordynuje sprawne korzystanie z jego potencjału. Ostateczna odpowiedzialność za dokumenty dotyczące planowania operacyjnego i decyzje w sprawie prowadzenia misji i operacji spoczywa, odpowiednio, na cywilnym dowódcy operacji i na odpowiednich dowódcach operacji i misji w Rogu Afryki i w regionie Sahelu.
5. 10
W ramach swoich obowiązków szef centrum operacyjnego UE składa regularne sprawozdania KPiB oraz, w stosownych przypadkach, EUMC.
Artykuł  4

Personel

1. 11
Na personel centrum operacyjnego UE składają się personel oddelegowany przez państwa członkowskie oraz personel zapewniony przez SWUE. Odpowiednie zespoły łącznikowe i wspierające misji wojskowych i operacji wojskowej w Rogu Afryki i w regionie Sahelu zostają włączone do centrum operacyjnego UE bez uszczerbku dla obecnej struktury dowodzenia.
2. 12
Personel oddany do dyspozycji centrum operacyjnego UE posiada pełen zakres wojskowej wiedzy fachowej niezbędnej do właściwego wykonywania swojego mandatu i swoich zadań na podstawie planu wykonawczego. Dokładne określenie wymaganej wiedzy fachowej należy do obowiązków szefa centrum operacyjnego UE, w ścisłej konsultacji z dowódcami operacji i misji, z cywilnym dowódcą operacji oraz z SWUE.
3. 13
Cały personel musi przestrzegać zasad bezpieczeństwa i norm minimalnych określonych w decyzji Rady 2013/488/UE 14 .
Artykuł  5 15

Organizacja

Centrum operacyjne UE zorganizowane jest według struktury zadaniowej i geograficznej odpowiadającej wymaganiom wspieranych przez nie misji i operacji z zakresu WPBiO.

Artykuł  6

Wsparcie ze strony SWUE

SWUE, w ramach swoich środków i możliwości, zapewnia wsparcie centrum operacyjnemu UE zgodnie ze swoim zakresem zadań przez:

a)
zapewnianie dostępności i gotowości personelu, obiektów i sprzętu centrum operacyjnego UE;
b)
konserwację, aktualizację i wymianę sprzętu, z którego korzysta centrum operacyjne UE;
c)
utrzymywanie pomieszczeń użytkowanych przez centrum operacyjne UE.
Artykuł  7

Finansowanie

1.
Personel zapewniony przez SWUE jest finansowany zgodnie z zasadami mającymi zastosowanie do SWUE.
2.
Personel zapewniony przez państwa członkowskie stanowią oddelegowani eksperci krajowi niegenerujący kosztów.
3.
Koszty podróży i inne koszty, które nie są ponoszone przez budżety odpowiednich misji i operacji z zakresu WPBiO, są ponoszone przez budżet Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych, z zastrzeżeniem mających zastosowanie przepisów finansowych.
Artykuł  8 16

(uchylony)

Artykuł  9 17

Wejście w życie i okres obowiązywania

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 23 marca 2012 r. do dnia 31 grudnia 2016 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 marca 2012 r.

W imieniu Rady

C. ASHTON

Przewodniczący

1 Tytuł zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2014/860/WPZiB z dnia 1 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.346.32) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 grudnia 2014 r.
2 Dz.U. L 102 z 12.4.2008, s. 25.
3 Dz.U. L 27 z 30.1.2001, s. 7.
4 Dz.U. L 301 z 12.11.2008, s. 33.
5 Dz.U. L 44 z 19.2.2010, s. 16.
6 Art. 1 ust. 1:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2013/725/WPZiB z dnia 9 grudnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.329.39) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 grudnia 2013 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2014/860/WPZiB z dnia 1 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.346.32) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 grudnia 2014 r.

7 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2014/860/WPZiB z dnia 1 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.346.32) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 grudnia 2014 r.
8 Art. 3 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a decyzji nr 2014/860/WPZiB z dnia 1 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.346.32) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 grudnia 2014 r.
9 Art. 3 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b decyzji nr 2014/860/WPZiB z dnia 1 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.346.32) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 grudnia 2014 r.
10 Art. 3 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. c decyzji nr 2014/860/WPZiB z dnia 1 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.346.32) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 grudnia 2014 r.
11 Art. 4 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. a decyzji nr 2014/860/WPZiB z dnia 1 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.346.32) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 grudnia 2014 r.
12 Art. 4 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. b decyzji nr 2014/860/WPZiB z dnia 1 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.346.32) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 grudnia 2014 r.
13 Art. 4 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. c decyzji nr 2014/860/WPZiB z dnia 1 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.346.32) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 grudnia 2014 r.
14 Decyzja Rady 2013/488/UE z dnia 23 września 2013 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 274 z 15.10.2013, s. 1).
15 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 6 decyzji nr 2014/860/WPZiB z dnia 1 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.346.32) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 grudnia 2014 r.
16 Art. 8 uchylony przez art. 1 pkt 7 decyzji nr 2014/860/WPZiB z dnia 1 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.346.32) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 grudnia 2014 r.
17 Art. 9:

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2013/725/WPZiB z dnia 9 grudnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.329.39) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 grudnia 2013 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 8 decyzji nr 2014/860/WPZiB z dnia 1 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.346.32) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 grudnia 2014 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.89.66

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2012/173/WPZiB w sprawie uruchomienia centrum operacyjnego UE służącego misjom i operacji z zakresu wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony w Rogu Afryki i w regionie Sahelu
Data aktu: 23/03/2012
Data ogłoszenia: 27/03/2012
Data wejścia w życie: 23/03/2012