Decyzja 2012/166/WPZiB w sprawie wsparcia działań Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia

DECYZJA RADY 2012/166/WPZiB
z dnia 23 marca 2012 r.
w sprawie wsparcia działań Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 26 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni maso-wego rażenia (zwaną dalej "strategią UE"), której rozdział III zawiera wykaz środków służących zwalczaniu takiej proliferacji.

(2) W strategii UE podkreślono zasadniczą rolę konwencji o zakazie broni chemicznej (zwanej dalej "CWC") oraz OPCW w tworzeniu świata wolnego od broni chemicznej. W ramach tej strategii Unia zobowiązała się do działań na rzecz powszechnego przestrzegania kluczowych traktatów i umów dotyczących rozbrojenia i nieproliferacji, w tym CWC. Cele strategii UE uzupełniają cele, do których zmierza OPCW jako podmiot odpowiedzialny za wprowadzenie w życie CWC.

(3) W dniu 22 listopada 2004 r. Rada przyjęła wspólne działanie 2004/797/WPZiB w sprawie wsparcia działań OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia(1), które po wygaśnięciu zostało zastąpione wspólnym działaniem 2005/913/WPZiB(2), które z kolei zostało zastąpione wspólnym działaniem 2007/185/WPZiB(3). Wspólne działanie 2007/185/WPZiB zostało zastąpione decyzją 2009/569/WPZiB(4), która wygasła w dniu 3 grudnia 2011 r.

(4) Dalsza tak intensywna i ukierunkowana pomoc Unii na rzecz OPCW jest niezbędna do aktywnego wprowadzania w życie rozdziału III strategii UE. Należy podjąć dalsze działania propagujące pełne wprowadzenie w życie CWC, jak również działania zwiększające gotowość państw stron CWC (zwanych dalej "państwami stronami") do zapobiegania atakom z użyciem toksycznych związków chemicznych i reagowania na te ataki, współpracę międzynarodową w dziedzinie działalności chemicznej oraz zdolność OPCW do nadążania za rozwojem nauki i techniki. Środki związane z upowszechnianiem CWC powinny być kontynuowane oraz dostosowane i kierowane do coraz mniejszej liczby państw niebędących stronami CWC,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
W celu natychmiastowego zastosowania niektórych elementów strategii UE w praktyce, Unia wspomaga działania OPCW, mając na uwadze następujące cele:
zwiększenie potencjału państw stron do wykonywania ich zobowiązań wynikających z CWC,
zwiększenie gotowości państw stron do zapobiegania atakom z użyciem toksycznych związków chemicznych i reagowania na te ataki,
zacieśnienie współpracy międzynarodowej w dziedzinie działalności chemicznej,
wspieranie zdolności OPCW do nadążania za rozwojem nauki i techniki,
propagowanie upowszechniania CWC przez zachęcanie do przystępowania do niej państw niebędących jej stronami.
2.
W tym kontekście działania wspierane przez Unię w ramach projektów OPCW, które są zgodne ze środkami zawartymi w strategii UE, są następujące:

Projekt I: Realizacja, weryfikacja i upowszechnianie na poziomie krajowym

Działania:

Wizyty dwustronne służące udzielaniu pomocy technicznej
Kursy szkoleniowe dla urzędników celnych w zakresie aspektów technicznych zasad transferu CWC
Dotacje dla organów krajowych
Narzędzie służące nauczaniu za pośrednictwem nośników elektronicznych przeznaczone dla organów krajowych/powiązanych podmiotów
Kontakty z państwami niebędącymi stronami CWC
Ćwiczenia dochodzenia w przypadku domniemanego użycia

Projekt II: Współpraca międzynarodowa

Działania:

Kurs rozwijający umiejętności analityczne
Kontakty z przemysłem - warsztat na temat CWC i bezpieczeństwa procesów chemicznych

Projekt III: Wizytacje przedstawicieli Rady Nadzorczej OPCW oraz obserwatorów w obiektach do niszczenia broni chemicznej

Działanie:

Wizytacje w obiektach do niszczenia broni chemicznej

Projekt IV: Nauka i technologia

Działania:

Posiedzenia Doradczej Rady Naukowej na szczeblu grupy roboczej
Współfinansowanie międzynarodowego warsztatu nauki i techniki OPCW oraz Międzynarodowej Unii Chemii Czystej i Stosowanej (IUPAC)

Projekt V: Gotowość państw stron do zapobiegania atakom z użyciem związków chemicznych i reagowania na te ataki

Działania:

Warsztaty regionalne - art. X CWC i kwestie współpracy regionalnej w zakresie udzielania wsparcia i pomocy w sytuacjach kryzysowych
Ćwiczenia symulacyjne i moduł ćwiczeń
OPCW jako platforma zwiększania bezpieczeństwa fabryk chemicznych

Projekt VI: Program dla Afryki

Działania:

Wizyty dwustronne służące udzielaniu pomocy technicznej
Kursy szkoleniowe dla urzędników celnych w zakresie technicznych aspektów zasad transferu CWC
Kontakty z przemysłem - warsztat CWC i bezpieczeństwo procesów chemicznych
Kurs rozwijający umiejętności analityczne
Warsztaty regionalne - art. X CWC i kwestie współpracy regionalnej w zakresie udzielania wsparcia i pomocy w sytuacjach kryzysowych
Regionalny projekt służący budowaniu długoterminowej zdolności w zakresie pomocy i ochrony

Szczegółowy opis działań OPCW wspieranych przez Unię, o których mowa powyżej, przedstawiono w załączniku.

Artykuł  2
1.
Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (WP).
2.
Realizację techniczną projektów, o których mowa w art. 1 ust. 2, prowadzi Sekretariat Techniczny OPCW (zwany dalej "Sekretariatem Technicznym"). Wykonuje on swoje zadanie pod kierownictwem i kontrolą WP. W tym celu WP dokonuje niezbędnych uzgodnień z Sekretariatem Technicznym.
Artykuł  3
1.
Finansowa kwota odniesienia na wykonanie projektów, o których mowa w art. 1 ust. 2, wynosi 2.140.000 EUR.
2.
Wydatkami finansowanymi z kwoty określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.
3.
Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami, o których mowa w ust. 1. W tym celu Komisja zawiera umowę finansową z Sekretariatem Technicznym. Zgodnie z tą umową Sekretariat Techniczny będzie zobowiązany do odpowiedniego wyeksponowania wkładu Unii, stosownie do jego wielkości.
4.
Komisja dąży do zawarcia umowy finansowej, o której mowa w ust. 3, w jak najkrótszym terminie po dniu 23 marca 2012 r. Informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy.
Artykuł  4

WP składa Radzie sprawozdania z realizacji niniejszej decyzji na podstawie regularnych sprawozdań przygotowywanych przez Sekretariat Techniczny. Na podstawie sprawozdań WP Rada dokonuje oceny. Komisja przedstawia informacje na temat finansowych aspektów projektów, o których mowa w art. 1 ust. 2.

Artykuł  5
1.
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
2.
Niniejsza decyzja wygasa 24 miesiące po dniu zawarcia umowy finansowej, o której mowa w art. 3 ust. 3. Wygasa jednak sześć miesięcy po jej wejściu w życie, jeżeli ta umowa finansowa nie została do tego czasu zawarta.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 marca 2012 r.

W imieniu Rady
C. ASHTON
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 349 z 25.11.2004, s. 63.

(2) Dz.U. L 331 z 17.12.2005, s. 34.

(3) Dz.U. L 85 z 27.3.2007, s. 10.

(4) Dz.U. L 197 z 29.7.2009, s. 96.

ZAŁĄCZNIK

Wsparcie Unii dla działań OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia

Projekt I: Realizacja, weryfikacja i upowszechnianie na poziomie krajowym

Cel przewodni:

Zwiększenie potencjału państw stron do wypełniania zobowiązań wynikających z CWC oraz zachęcenie państw niebędących stronami CWC do lepszego zrozumienia korzyści wynikających z przystąpienia do CWC i większego zaangażowania się w działalność OPCW.

Cele:

- Cel 1 - państwa strony osiągają postępy w kierunku:

- wypełniania krajowych środków realizacji zgodnie z art. VII CWC,

- dostosowania się do wymogów w zakresie deklaracji i deklaracji o inspekcji zgodnie z art. VI CWC,

- skuteczniejszej pracy organów krajowych,

- ułatwiania podstawowych szkoleń organów krajowych,

- gotowości na przeprowadzenie dochodzenia w przypadku domniemanego użycia zgodnie z art. IX i X CWC.

- Cel 2 - państwa niebędące stronami CWC bardziej angażują się w działalność OPCW i coraz lepiej rozumieją CWC i korzyści z niej płynące.

Rezultaty:

- Rezultat 1

- Organy krajowe zwiększyły swój potencjał opracowywania krajowych przepisów wykonawczych i mogą przedstawiać przepisy do przyjęcia.

- Urzędnicy celni zwiększyli swój potencjał identyfikowania związków chemicznych mających związek z CWC i przedstawiania organom krajowym dokładnych danych na temat transferów związków chemicznych umieszczonych w wykazach.

- Organy krajowe zwiększyły swój potencjał komunikowania się z OPCW oraz dostarczania jej dokumentacji i deklaracji.

- Personel organów krajowych zwiększył potencjał zrozumienia i realizacji podstawowych zasad CWC oraz bardziej racjonalnego pod względem kosztów wykorzystywania możliwości szkoleń bezpośrednich.

- Państwa strony zwiększyły wiedzę na temat dochodzenia w przypadku domniemanego użycia oraz inspekcji na żądanie, które są podstawowymi dostępnymi im narzędziami pozwalającymi na świadczenie pomocy i/lub na wyjaśnianie ewentualnych przypadków nieprzestrzegania CWC.

- Państwa strony otrzymały zapewnienia o gotowości Sekretariatu Technicznego do przeprowadzenia dochodzenia w przypadku domniemanego użycia oraz inspekcji na żądanie.

- Rezultat 2

- Państwa niebędące stronami CWC stały się bardziej zaangażowane w działania OPCW i lepiej zrozumiały korzyści wynikające z przystąpienia do CWC.

Działania:

Wizyty dwustronne służące udzielaniu pomocy technicznej: państwa strony otrzymają wsparcie za pośrednictwem wizyt służących udzielaniu pomocy technicznej, które będą planowane w każdym indywidualnym przypadku i przeprowadzane w celu udzielenia konkretnego wsparcia, aby sprostać wymogom zawartym we wnioskach państw stron. Wsparcie to będzie obejmowało uświadamianie i działania informacyjne prowadzone za pośrednictwem krajowych warsztatów podnoszenia świadomości, specjalistycznych kursów szkoleniowych, udzielania pomocy w opracowywaniu krajowych przepisów wykonawczych i związanych z nimi środków oraz zagadnienia związane z przemysłem dotyczące art. VI CWC. W zależności od celu wizyt będą one wiązały się ze skoordynowanymi pracami, w które, w odpowiednich przypadkach, będą angażować się: oddział ds. wsparcia wdrażania w Sekretariacie Technicznym, biuro radcy prawnego, oddział ds. deklaracji, oddział ds. weryfikacji w przemyśle.

Szkolenie urzędników celnych w zakresie aspektów technicznych zasad transferów CWC: urzędnicy celni otrzymali wsparcie w ramach wspólnego działania 2005/913/WPZiB, wspólnego działania 2007/185/WPZiB oraz decyzji 2009/569/WPZiB. Na podstawie zdobytych doświadczeń prowadzone będą działania informacyjne skierowane do urzędników celnych za pośrednictwem kursów szkoleniowych, aby ulepszyć gromadzenie i przekazywanie organom krajowym danych dotyczących importu i eksportu związków chemicznych umieszczonych w wykazach. Regionalne i subregionalne kursy szkoleniowe będą obejmować praktyczne pokazy i ćwiczenia. Jeden kurs regionalny odbędzie się w regionie Ameryki Łacińskiej i Karaibów, a jeden kurs subregionalny - w Azji. Kursy zostaną przeprowadzone przez oddział ds. wsparcia wdrażania Sekretariatu Technicznego, z wykorzystaniem wiedzy fachowej oddziału ds. deklaracji.

Dotacje dla organów krajowych: organy krajowe w państwach stronach rozwijających się często nie mogą w pełni wykonać zobowiązań w ramach CWC z powodu braku podstawowego wyposażenia (komputerów stacjonarnych, drukarek, oprogramowania, kopiarek itd.). Jeśli organy krajowe otrzymają podstawowe wyposażenie biurowe, mają one możliwość zwiększyć skuteczność i profesjonalizm wysiłków na rzecz realizacji CWC. Dostępność takiego wyposażenia będzie również wykorzystywana jako bodziec dla władz krajowych, aby bardziej aktywnie angażowały się w wysiłki na rzecz realizacji CWC, w szczególności jeżeli udostępnienie takiego sprzętu będzie uwarunkowane osiągnięciem pewnych wcześniej zdefiniowanych celów.

Cele takie będą zdefiniowane w każdym indywidualnym przypadku po konsultacjach z odnośnymi państwami stronami.

Narzędzie służące nauczaniu za pośrednictwem nośników elektronicznych przeznaczone dla organów krajowych/powiązanych podmiotów: aby maksymalizować możliwości szkoleń bezpośrednich, podstawowe i ogólne elementy szkolenia organów krajowych przez OPCW zostaną udostępnione państwom stronom w formacie elektronicznym i przetłumaczone na wszystkie języki urzędowe OPCW (angielski, arabski, chiński, francuski, hiszpański i rosyjski). Na podstawie materiałów istniejących w Sekretariacie Technicznym zostanie opracowanych odpowiednio pięć modułów nauczania za pośrednictwem nośników elektronicznych z wykorzystaniem usług dostawcy prywatnego. Obecnie wykorzystywane są następujące prezentacje, które zostaną przekształcone w narzędzia służące nauczaniu za pośrednictwem nośników elektronicznych:

- Przegląd CWC

- Wprowadzenie do OPCW

- CWC artykuł po artykule

- CWC - wykazy 1, 2 i 3

- Skuteczne działanie organów krajowych

Kontakty z państwami niebędącymi stronami CWC: przedstawiciele państw niebędących stronami CWC, którzy mogą wywierać wpływ na działania krajowe związane z przystępowaniem lub ratyfikacją oraz podmioty zaangażowane bezpośrednio w kwestie istotne dla CWC będą sponsorowani, aby brać udział w różnych programach organizowanych przez komórkę współpracy i pomocy międzynarodowej (ICA). Programy te będą obejmować warsztaty regionalne dla organów krajowych państw stron oraz warsztaty regionalne dla urzędników celnych. W razie konieczności personel komórki stosunków zagranicznych Sekretariatu Technicznego również otrzyma środki, aby uczestniczyć w tych spotkaniach w celu nawiązania koniecznych kontaktów i współdziałania ze sponsorowanymi uczestnikami z państw niebędących stronami CWC. Ponadto - w ramach tego planu wspierania państw niebędących stronami CWC - w razie konieczności przewiduje się też specjalne wizyty i uzgodnienia obejmujące takie państwa.

Ćwiczenia dochodzenia w przypadku domniemanego użycia: od wejścia w życie CWC Sekretariat Techniczny, często we współpracy z państwami stronami, przeprowadził szereg ćwiczeń związanych z art. IX i X CWC, w tym zarówno dochodzenia w przypadku domniemanego użycia, jak i inspekcje na żądanie. Chociaż wiele doświadczeń zdobytych w związku z ćwiczeniami inspekcji na żądanie ma zastosowanie do dochodzenia w przypadku domniemanego użycia i vice versa, nigdy nie dokonano wszechstronnego przeglądu. W ramach takiego wszechstronnego przeglądu poprzednie zdobyte doświadczenia i sprawozdania oceniające z ćwiczeń dochodzenia w przypadku domniemanego użycia i inspekcji na żądanie (zarówno symulacyjnych, jak i w terenie) zostaną przeanalizowane, a następnie zostaną zorganizowane warsztaty, w których wezmą udział wszyscy eksperci zaangażowani w te ćwiczenia, aby podzielić się najlepszymi wzorcami i przekazać informacje w kontekście przyszłych ćwiczeń, w szczególności w związku z dochodzeniem w przypadku domniemanego użycia.

Projekt II: Współpraca międzynarodowa

Cele przewodnie:

- Pobudzenie rozwoju gospodarczego i technologicznego za pośrednictwem współpracy międzynarodowej w zakresie działalności chemicznej do celów niezakazanych na mocy CWC

- Propagowanie misji OPCW i celów CWC przez większe zaangażowanie państw stron w inicjatywy współpracy międzynarodowej na rzecz pokojowego wykorzystania chemii

Cele:

- Cel 1 - Zwiększenie potencjału laboratoriów finansowanych ze środków publicznych w państwach stronach o gospodarkach rozwijających się lub gospodarkach w okresie przejściowym w zakresie realizacji CWC w dziedzinie pokojowego wykorzystywania chemii

- Cel 2 - Wspieranie państw stron o gospodarkach rozwijających się lub gospodarkach w okresie przejściowym w usprawnieniu metod zarządzania bezpieczeństwem procesów chemicznych w małych i średnich przedsiębiorstwach chemicznych

Rezultaty:

- Rezultat 1 - Zwiększony poziom kompetencji technicznych w laboratoriach finansowanych z funduszy publicznych w państwach stronach o gospodarkach rozwijających się lub gospodarkach w okresie przejściowym w zakresie analizowania związków chemicznych związanych z realizacją CWC na poziomie krajowym oraz pokojowego zastosowania chemii przy wykorzystaniu nowoczesnych metod analizy, w szczególności chromatografii gazowej (GC) oraz chromatografii gazowej sprzężonej ze spektrometrią mas (GC-MS).

- Rezultat 2 - Podwyższony poziom kompetencji i zrozumienia personelu małych i średnich przedsiębiorstw, przedstawicieli organizacji zrzeszających przemysł i wśród organów krajowych/instytucji rządowych państw stron o gospodarkach rozwijających się lub gospodarkach w okresie przejściowym dotyczący praktyk bezpiecznego zarządzania.

Działania:

Kurs rozwijający umiejętności analityczne: czas trwania kursu wynosi dwa tygodnie, podczas których uczestnicy wezmą udział w szkoleniach teoretycznych i otrzymają wiedzę praktyczną na temat GC i GC-MS. Omawiane tematy obejmują: sprzęt; walidację i optymalizację systemu; eliminowanie problemów; przygotowywanie próbek środowiskowych; oraz analizy GC i GC-MS takich próbek w przypadku związków chemicznych, których dotyczy CWC. Uczestnicy przejdą również intensywne szkolenie praktyczne dotyczące przygotowywania różnych matryc próbek, które będą analizowane przy pomocy GC z detektorami selektywnymi pierwiastków oraz przy pomocy GC-MS metodą zderzania elektronów i jonizacji chemicznej. Uczestnicy zostaną też zaznajomieni z licznymi procedurami ekstrakcji, oczyszczania i derywatyzacji. Kurs będzie realizowany przy wsparciu VERIFIN, renomowanej instytucji wybranej w przejrzystym procesie przetargu, z którą OPCW podpisała pięcioletnią umowę.

Kontakty z przemysłem - warsztaty w zakresie CWC i bezpieczeństwa procesów chemicznych: warsztaty te będą trwały dwa i pół dnia. Będą obejmowały m.in. kwestie ochrony i bezpieczeństwa w przemyśle chemicznym; strategie zarządzania chemicznego; zarządzanie bezpieczeństwem procesów chemicznych; najlepsze praktyki przemysłowe; oraz wprowadzenie do Responsible Care® (odpowiedzialnego postępowania).

Na sesji otwarcia zostanie również przedstawiony przegląd CWC i programów współpracy międzynarodowej. Jedno seminarium regionalne odbędzie się w regionie Ameryki Łacińskiej i Karaibów, a w razie potrzeby zostanie zapewnione tłumaczenie na język hiszpański.

Projekt III: Wizytacje przedstawicieli Rady Nadzorczej OPCW i obserwatorów w obiektach do niszczenia broni chemicznej

Cel przewodni:

Wesprzeć i zapewnić likwidację zapasów broni chemicznej oraz obiektów produkcji broni chemicznej zgodnie ze środkami weryfikacyjnymi przewidzianymi w CWC.

Cele:

- Cel 1 - Państwa strony potrafią śledzić postępy na drodze do całkowitego zniszczenia zapasów broni chemicznej oraz określać i rozwiązywać na wczesnym etapie problemy związane z całkowitym zniszczeniem tych zapasów.

- Cel 2 - Państwa strony są bardziej przekonane, że podejmowane są wymierne i konkretne kroki zmierzające do całkowitego zniszczenia zapasów broni chemicznej przez podmioty posiadające taką broń.

Rezultaty:

- Rezultat 1 - Państwa strony lepiej rozumieją problemy i trudności techniczne związane ze zniszczeniem broni chemicznej.

- Rezultat 2 - Państwa strony są bardziej przekonane, że podejmowane są wymierne i konkretne kroki zmierzające do całkowitego zniszczenia zapasów broni chemicznej.

Działanie:

Wizytacje w obiektach do niszczenia broni chemicznej: Do chwili obecnej odbyło się pięć wizytacji - trzy w Stanach Zjednoczonych Ameryki w obiektach do niszczenia broni chemicznej w Anniston w stanie Alabama (październik 2007 r.); w Pueblo w stanie Kolorado i w Umatilli w stanie Oregon (maj/czerwiec 2009 r.) oraz w Tooele i w Pueblo (luty/marzec 2011 r.), jak również dwie wizytacje w Federacji Rosyjskiej w Szczuczie w regionie kurgańskim (wrzesień 2008 r.). i w Poczepie w okręgu briańskim (wrzesień 2010 r.). Dotychczasowe wizytacje okazały się przydatne w udzielaniu odpowiedzi na pytania i wątpliwości dotyczące programu państwa strony posiadającego broń i związane z wypełnieniem zobowiązań w odniesieniu do zniszczenia przez to państwo posiadanej broni chemicznej w ramach zatwierdzonego przedłużonego terminu. Jeśli nie zostanie dotrzymany ostateczny przedłużony termin zniszczenia, oczekuje się, że w związku z nową decyzją podjętą na konferencji państw stron odnośne państwa strony poddadzą się następnym takim wizytacjom w swych działających obiektach do niszczenia broni chemicznej oraz w obiektach obecnie budowanych, dopóki nie zakończy się proces niszczenia.

Projekt IV: Nauka i technologia

Cel przewodni:

Umożliwienie dyrektorowi generalnemu OPCW przedstawienia porad i zaleceń konferencji państw stron, Radzie Nadzorczej OPCW lub państwom stronom w dziedzinach nauki i techniki związanych z CWC.

Cele:

- Cel posiedzeń tymczasowych grup roboczych Doradczej Rady Naukowej: umożliwić dyrektorowi generalnemu udzielenie specjalnych porad organom OPCW ustalającym politykę oraz państwom stronom w dziedzinach nauki i techniki związanych z CWC.

- Cel międzynarodowego warsztatu nauki i techniki OPCW/IUPAC: wspieranie Doradczej Rady Naukowej w przygotowaniu projektu jej sprawozdania na trzecią konferencję przeglądową.

Rezultaty:

- Rezultat 1 - Porady i zalecenia w dziedzinach nauki i techniki związanych z CWC, wydane przez Doradczą Radę Naukową i otrzymane przez państwa strony.

- Rezultat 2 - Państwa strony otrzymują najnowsze dane i więcej informacji w dziedzinach nauki i techniki związanych z CWC.

- Rezultat 3 - Państwa strony są wspomagane w oszacowaniu potencjalnego wpływu postępu naukowego i technicznego na realizację CWC.

Działania:

Posiedzenia Doradczej Rady Naukowej na szczeblu grupy roboczej: w latach 2012-13 odbędą się dwa posiedzenia tymczasowej grupy roboczej ds. konwergencji chemii i biologii oraz dwa posiedzenia tymczasowej grupy roboczej ds. edukacji i działań informacyjnych. Celem tymczasowej grupy roboczej ds. konwergencji chemii i biologii jest głębsza analiza konwergencji chemii i biologii oraz jej potencjalnych skutków dla CWC zgodnie z zaleceniami przedstawionymi na szesnastej sesji Doradczej Rady Naukowej. Tymczasowa grupa robocza oceni te skutki i przedstawi zalecenia Doradczej Radzie Naukowej. Ocena i zalecenia tymczasowej grupy roboczej zostaną wykorzystane przez Doradczą Radę Naukową w jej sprawozdaniu na trzecią konferencję przeglądową. Cel posiedzeń tymczasowej grupy roboczej ds. edukacji i działań informacyjnych, która ma zostać powołana, skupi się na tym, w jaki sposób dotrzeć do społeczności naukowej oraz w jaki sposób rozwinąć i wzmocnić stosunki między OPCW a społecznością naukową.

Współfinansowanie wspólnych międzynarodowych warsztatów nauki i technologii OPCW i IUPAC: Celem warsztatu jest dokonanie przeglądu tendencji i postępów w chemii, inżynierii chemicznej, naukach przyrodniczych oraz w dyscyplinach pokrewnych, aby ocenić, w jaki sposób wpływają one na realizację CWC. Sprawozdanie, które zostanie sporządzone podczas warsztatów, pomoże Doradczej Radzie Naukowej w przygotowaniu jej własnego sprawozdania zawierającego ocenę wpływu osiągnięć w nauce i technice na działanie CWC.

Sprawozdanie zostanie przedstawione - w charakterze wkładu dyrektora generalnego - na trzeciej konferencji przeglądowej CWC, która odbędzie się w 2013 r. Międzynarodowe warsztaty nauki i technologii OPCW i IUPAC będą cennym wkładem w przygotowanie sprawozdania Doradczej Rady Naukowej, z myślą o trzeciej konferencji przeglądowej.

Projekt V: gotowość państw stron do zapobiegania atakom z użyciem związków chemicznych i reagowania na te ataki

Cel przewodni:

Przyczynić się do zwiększenia potencjału państw stron w zakresie zapobiegania atakowi terrorystycznemu z wykorzystaniem broni chemicznej oraz gotowości i reagowania na taki atak, jak również usprawnić reagowanie tych państw stron na prośby o pomoc w przypadku wykorzystania związków chemicznych lub groźby ich użycia.

Cele:

- Cele warsztatów regionalnych:

Cel 1 - Zwiększyć świadomość państw stron co do znaczenia, jakie ma terminowe i pełne przedstawianie deklaracji w sprawie programów krajowych związanych z celami ochronnymi

Cel 2 - Zwiększyć wkład państw stron w gotowość OPCW do reagowania na prośby o wsparcie

Cel 3 - Zachęcić państwa strony w regionach lub subregionach do podtrzymywania kontaktów służących tworzeniu sieci regionalnych, aby usprawnić skoordynowane reakcje na sytuacje nadzwyczajne związane z bronią chemiczną

- Cele ćwiczeń symulacyjnych i modułu ćwiczeń:

Cel 1 - Przećwiczyć i ocenić na poziomie krajowym zapobieganie atakowi terrorystycznemu z wykorzystaniem broni chemicznej oraz gotowość i reagowanie na taki atak, jak również zwiększyć świadomość co do dalszych kroków, które zostaną podjęte, aby podwyższyć poziom gotowości

Cel 2 - Przećwiczyć i ocenić koordynację społeczności międzynarodowej w zapobieganiu atakowi terrorystycznemu z wykorzystaniem broni chemicznej oraz w gotowości na taki atak. Określić potencjalne luki we wsparciu oferowanym przez OPCW i inne organizacje międzynarodowe na rzecz państw stron, aby zwiększyć ich gotowość na ataki terrorystyczne z wykorzystaniem broni chemicznej.

- Cele OPCW jako platformy zwiększania bezpieczeństwa w fabrykach chemicznych:

Cel 1 - Wspieranie rządów i stowarzyszeń przemysłu chemicznego państw stron będących beneficjentami w działaniach popularyzatorskich dotyczących bezpieczeństwa chemicznego oraz zwiększania tego bezpieczeństwa przez przyjmowanie najlepszych praktyk

Cel 2 - Zwiększenie bezpieczeństwa chemicznego w państwach stronach będących beneficjentami zaangażowanych w proces przez wzmacnianie współpracy wśród wszystkich podmiotów, w tym wśród organów krajowych, przemysłu chemicznego, stowarzyszeń przemysłu chemicznego, społeczności naukowej i organizacji pozarządowych

Cel 3 - Pełne informowanie państw stron o nowych osiągnięciach w dziedzinie najlepszych praktyk bezpieczeństwa chemicznego i ochrony chemicznej

Rezultaty:

- Rezultaty warsztatów regionalnych:

Rezultat 1 - Państwa strony są świadome, jakie znaczenie ma terminowe i pełne przedstawienie deklaracji w sprawie programów krajowych związanych z celami ochronnymi.

Rezultat 2 - Państwa strony mają większe możliwości, by przedstawiać OPCW oferty pomocy w odpowiedzi na prośby o taką pomoc.

Rezultat 3 - Zwiększenie świadomości państw stron o gospodarkach rozwijających się lub gospodarkach w okresie przejściowym w zakresie potrzeby propagowania współpracy obejmującej sytuacje nadzwyczajne związane z użyciem broni chemicznej w przypadku ataku.

- Rezultaty ćwiczeń symulacyjnych i modułów ćwiczeń:

Rezultat 1 - Opracowanie modułu do przygotowywania i prowadzenia ćwiczeń symulacyjnych, który jest elastyczny i może być dostosowany do różnorodnych okoliczności w różnych państwach stronach.

Rezultat 2 - Zwiększenie gotowości do zapobiegania atakom terrorystycznym z użyciem broni chemicznej wykrytego przez państwo stronę organizujące ćwiczenie symulacyjne oraz do reagowania na takie ataki.

Rezultat 3 - Zwiększenie gotowości do zapobiegania atakom terrorystycznym z użyciem broni chemicznej oraz do reagowania na takie ataki przez inne państwa strony uczestniczące w ćwiczeniu symulacyjnym.

Rezultat 4 - Zwiększenie zrozumienia wśród uczestniczących organizacji co do obszarów, w których zwiększona koordynacja może zredukować luki i w których można rozpocząć nowe działania.

- Rezultaty OPCW jako platformy zwiększania bezpieczeństwa w fabrykach chemicznych:

Rezultat 1 - Zwiększenie świadomości beneficjentów co do wymogów i najlepszych praktyk w zakresie bezpieczeństwa chemicznego.

Rezultat 2 - Upowszechnienie najlepszych praktyk w zakresie bezpieczeństwa chemicznego wśród państw stron będących beneficjentami, ich stowarzyszeń przemysłowych i innych podmiotów.

Rezultat 3 - Dokument koncepcyjny dotyczący ewentualnych dalszych działań związanych z najlepszymi praktykami w zakresie bezpieczeństwa chemicznego wraz z materiałami szkoleniowymi; w działania te angażują się organy krajowe, naukowcy, kierownicy laboratoriów i przemysł chemiczny.

Rezultat 4 - Publikacje w sprawie bezpieczeństwa chemicznego przeznaczone dla organów krajowych i przemysłu chemicznego/kierowników laboratoriów, jak również w sprawie najlepszych praktyk w zakresie bezpieczeństwa chemicznego i ochrony chemicznej.

Działania:

Warsztaty regionalne - art. X CWC i kwestie współpracy regionalnej w zakresie udzielania wsparcia i pomocy w sytuacjach kryzysowych: warsztaty regionalne mają na celu ułatwić omówienie i analizę pewnych kwestii związanych z pomocą i ochroną, ze szczególnym naciskiem na takie dziedziny, jak prawa i obowiązki państw stron zgodnie z art. X CWC, składanie deklaracji dotyczących programów ochronnych, znaczenie ofert pomocy państw stron, analiza słabości i trudności związanych z art. X CWC oraz przegląd działań wspierających i ochronnych w regionie. Państwa strony przedstawią prezentacje, aby podzielić się zdobytym doświadczeniem i wnioskami. Dwa krótkoterminowe warsztaty regionalne odbędą się w regionie Ameryki Łacińskiej i Karaibów i zostaną zorganizowane przez oddział ds. pomocy i ochrony.

Ćwiczenia symulacyjne i moduł ćwiczeń: działanie to ma na celu rozwinąć zdolności państw stron do zapobiegania atakowi terrorystycznemu z wykorzystaniem broni chemicznej oraz gotowości i reagowania na taki atak. Podstawowym scenariuszem tego ćwiczenia będzie atak na fabrykę chemiczną, instalację chemiczną lub transport chemiczny z uwolnieniem toksycznych związków chemicznych. Szczegóły scenariusza, który zostanie wykorzystany w trakcie ćwiczenia symulacyjnego, zostaną dostosowane do okoliczności i potrzeb państwa strony organizującego ćwiczenie symulacyjne. Będą one obejmować spis obowiązków krajowych i przegląd istniejących procedur oraz ćwiczenie polegające na wizycie (wraz z jej późniejszym omówieniem) w wybranym obiekcie/instalacji na poziomie krajowym przed przeprowadzeniem ćwiczenia symulacyjnego o skali regionalnej lub międzynarodowej. Na ćwiczeniu tym zostanie przeanalizowane podejmowanie decyzji międzyrządowych, wymiana informacji i świadczenie pomocy przez odnośne organizacje krajowe i międzynarodowe. Dwa ćwiczenia symulacyjne odbędą się w dwóch różnych regionach. Zostanie również opracowany szczegółowy moduł przygotowywania i prowadzenia ćwiczeń symulacyjnych dotyczących ataków toksycznymi związkami chemicznymi z udziałem podmiotów krajowych, regionalnych i międzynarodowych. Organizatorem i koordynatorem tego działania będzie biuro projektów specjalnych.

OPCW jako platforma zwiększania bezpieczeństwa w fabrykach chemicznych: w pierwsze fazie działania zostanie opracowana analiza dotycząca ewentualnych ról i funkcji OPCW oraz synergii tej organizacji z zainteresowanymi stronami w dziedzinie bezpieczeństwa chemicznego. Odbędzie się spotkanie, na którym zostaną omówione i rozpowszechnione najlepsze praktyki w zakresie ochrony chemicznej i bezpieczeństwa chemicznego.

Celem tego wydarzenia ma być pobudzenie dyskusji i dokonanie analizy praktycznych kwestii i doświadczeń związanych z podwyższeniem bezpieczeństwa w obiektach chemicznych. Beneficjenci zostaną zaznajomieni z doświadczeniami innych partnerów międzynarodowych w zakresie propagowania bezpieczeństwa chemicznego, a w szerszym ujęciu - mającymi na celu wspomóc państwa w zwiększeniu potencjału zapobiegania zagrożeniom związanym z bronią masowego rażenia i materiałami pokrewnymi oraz gotowości na te zagrożenia. Na imprezie tej zostaną również określone możliwości i wymogi dotyczące dalszych działań w celu dalszego kontynuowania procesu zwiększania bezpieczeństwa chemicznego oraz dotyczące rozwoju OPCW jako platformy wymiany w tej kwestii.

Rezultatem projektu będzie seria praktycznych propozycji, w jaki sposób można bardziej rozwinąć OPCW jako platformę współpracy i koordynacji w dziedzinie bezpieczeństwa chemicznego. Organizatorem i koordynatorem tego działania będzie biuro projektów specjalnych.

Projekt VI: Program dla Afryki

Cel przewodni:

Zwiększenie potencjału państw stron z Afryki do wykonywania zobowiązań wynikających z CWC.

Cele:

Cel 1 - Państwa strony z Afryki osiągają postępy w zakresie:

- wypełniania krajowych środków realizacji zgodnie z art. VII CWC,

- dostosowania się do wymogów w zakresie deklaracji i deklaracji o inspekcji zgodnie z art. VI CWC

Cel 2

- Zwiększenie potencjału laboratoriów finansowanych ze środków publicznych w państwach stronach z Afryki o gospodarkach rozwijających się lub gospodarkach w okresie przejściowym w zakresie realizacji CWC w dziedzinie pokojowego wykorzystywania chemii

- Usprawnienie metod zarządzania bezpieczeństwem procesów chemicznych w małych i średnich przedsiębiorstwach chemicznych publicznych w państwach stronach z Afryki o gospodarkach rozwijających się lub gospodarkach w okresie przejściowym

Cel 3

- Zwiększenie świadomości państw stron z Afryki co do znaczenia, jakie ma terminowe i pełne przedstawianie deklaracji w sprawie programów krajowych związanych z celami ochronnymi

- Zwiększenie wkładu państw stron z Afryki w gotowość OPCW do reagowania na prośby o wsparcie

- Zachęcenie państw stron z Afryki do wspierania tworzenia sieci regionalnych w regionach lub subregionach w Afryce, aby usprawnić skoordynowane reakcje na sytuacje nadzwyczajne związane z bronią chemiczną

- Zachęcenie państw stron z Afryki do zapewnienia wsparcia i współpracy między subregionami w sytuacjach nadzwyczajnych związanych z bronią chemiczną

Rezultaty:

- Rezultat 1

Organy krajowe w państwach stronach z Afryki zwiększyły swój potencjał opracowywania krajowych przepisów wykonawczych i mogą przedstawiać przepisy do przyjęcia.

- Urzędnicy celni w państwach stronach z Afryki zwiększyli swój potencjał identyfikowania związków chemicznych związanych z CWC i przedstawiania organom krajowym dokładnych transferów planowanych związków chemicznych.

- Rezultat 2

- Laboratoria finansowane ze środków publicznych w państwach stronach z Afryki podniosły poziom kompetencji technicznych w zakresie analizowania związków chemicznych związanych z realizacją CWC na poziomie krajowym oraz pokojowego zastosowania chemii przy wykorzystaniu nowoczesnych metod analizy, w szczególności GC i GC-MS.

- Personel małych i średnich przedsiębiorstw, przedstawiciele związków przemysłowców i organów krajowych/instytucji rządowych państw stron z Afryki zwiększyli poziom kompetencji i zrozumienia dotyczący praktyk bezpiecznego zarządzania.

- Rezultat 3

- Państwa strony z Afryki są świadome, jakie znaczenie ma terminowe i pełne przedstawianie deklaracji w sprawie programów krajowych związanych z celami ochronnymi.

- Państwa strony z Afryki mają większe możliwości, by przedstawiać OPCW oferty pomocy w odpowiedzi na prośby o taką pomoc.

- Zwiększenie świadomości państw stron z Afryki o gospodarkach rozwijających się lub gospodarkach w okresie przejściowym w zakresie potrzeby propagowania współpracy obejmującej sytuacje nadzwyczajne związane z użyciem broni chemicznej w przypadku ataku.

- Zespół instruktorów z państw stron z Afryki, który może wesprzeć plan reakcji w sytuacjach nadzwyczajnych związanych z bronią chemiczną przez przeszkolenie pierwszych respondentów.

Działania:

Wizyty dwustronne służące udzielaniu pomocy technicznej: państwa strony z Afryki otrzymają wsparcie za pośrednictwem wizyt służących udzielaniu pomocy technicznej, które będą planowane w każdym indywidualnym przypadku i przeprowadzane w celu udzielenia konkretnego wsparcia, aby sprostać wymogom zawartym we wnioskach państw stron z Afryki.

Wsparcie to będzie obejmowało uświadamianie i działania informacyjne prowadzone za pośrednictwem krajowych warsztatów podnoszenia świadomości, specjalistycznych kursów szkoleniowych, udzielania pomocy w opracowywaniu krajowych przepisów wykonawczych i związanych z nimi środków oraz zagadnienia związane z przemysłem dotyczące art. VI CWC. W zależności od celu wizyt będą one wiązały się ze skoordynowanymi pracami, w które, w odpowiednich przypadkach, będą angażować się: oddział ds. wsparcia wdrażania w Sekretariacie Technicznym, biuro radcy prawnego, oddział ds. deklaracji, oddział ds. weryfikacji w przemyśle.

Szkolenie urzędników celnych w zakresie aspektów technicznych zasad transferów CWC: urzędnicy celni otrzymali wsparcie w ramach wspólnego działania 2005/913/WPZiB, wspólnego działania 2007/185/WPZiB oraz decyzji 2009/569/WPZiB. Na podstawie zdobytych doświadczeń prowadzone będą działania informacyjne skierowane do urzędników celnych za pośrednictwem kursów szkoleniowych, aby ulepszyć gromadzenie i przekazywanie organom krajowym danych dotyczących importu i eksportu umieszczonych w wykazie związków chemicznych. Regionalne i subregionalne kursy szkoleniowe w państwach stronach z Afryki będą obejmować praktyczne pokazy i ćwiczenia. Kursy te zostaną przeprowadzone przez oddział ds. wsparcia wdrażania, z wykorzystaniem wiedzy fachowej oddziału ds. deklaracji.

Kontakty z przemysłem - warsztaty w zakresie CWC i bezpieczeństwa procesów chemicznych: warsztaty te będą trwały dwa i pół dnia. Będą obejmowały m.in. kwestie ochrony i bezpieczeństwa w przemyśle chemicznym; strategie zarządzania chemicznego; zarządzanie bezpieczeństwem procesów chemicznych; najlepsze praktyki przemysłowe; oraz wprowadzenie do Responsible Care® (odpowiedzialnego postępowania). Na sesji otwarcia zostanie również przedstawiony przegląd CWC i programów współpracy międzynarodowej. Zostanie zapewnione tłumaczenie na język francuski.

Kurs rozwijający umiejętności analityczne: czas trwania kursu wynosi dwa tygodnie, podczas których uczestnicy z państw stron z Afryki wezmą udział w szkoleniach teoretycznych i otrzymają wiedzę praktyczną na temat GC i GC-MS. Omawiane tematy obejmują: sprzęt; walidację i optymalizację systemu; eliminowanie problemów; przygotowywanie próbek środowiskowych; oraz analizy GC i GC-MS takich próbek w przypadku związków chemicznych, których dotyczy CWC. Uczestnicy przejdą również intensywne szkolenie praktyczne dotyczące przygotowywania różnych matryc próbek, które będą analizowane przy pomocy GC z detektorami selektywnymi pierwiastków oraz przy pomocy GC-MS metodą zderzania elektronów i jonizacji chemicznej.

Uczestnicy zostaną też zaznajomieni z licznymi procedurami ekstrakcji, oczyszczania i derywatyzacji.

Kurs będzie realizowany przy wsparciu VERIFIN, renomowanej instytucji wybranej w przejrzystym procesie przetargu, z którą OPCW podpisała pięcioletnią umowę. Kurs będzie prowadzony w języku angielskim.

Warsztaty regionalne - art. X CWC i kwestie współpracy regionalnej w zakresie udzielania wsparcia i pomocy w sytuacjach kryzysowych: warsztaty regionalne mają na celu ułatwić omówienie i analizę pewnych kwestii związanych z pomocą i ochroną, ze szczególnym naciskiem na takie dziedziny, jak prawa i obowiązki państw stron zgodnie z art. X CWC, składanie deklaracji dotyczących programów ochronnych, znaczenie ofert pomocy państw stron, analiza słabości i trudności związanych z art. X CWC oraz przegląd działań wspierających i ochronnych w regionie. Państwa strony przedstawią prezentacje, aby podzielić się zdobytym doświadczeniem i wnioskami. Działanie to zostanie zorganizowane przez oddział ds. pomocy i ochrony.

Regionalny projekt służący budowaniu długoterminowej zdolności w zakresie pomocy i ochrony: głównym celem tego działania będzie opracowanie krajowych i regionalnych systemów reagowania na broń chemiczną, szkolenie instruktorów pierwszych respondentów i specjalistów zaangażowanych w tej dziedzinie oraz wspieranie ich w ustanowieniu ich krajowego/regionalnego zespołu reagowania.

Ten zespół reagowania będzie częścią sieci regionalnej, która może reagować na scenariusz sytuacji nadzwyczajnej. Zostanie zrealizowany jeden projekt służący budowaniu długoterminowej zdolności dla państw stron z Afryki w subregionach Afryki Południowej i Afryki Środkowej (w Afryce Środkowej w języku francuskim, a w Afryce Południowej w języku angielskim).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.87.49

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2012/166/WPZiB w sprawie wsparcia działań Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia
Data aktu: 23/03/2012
Data ogłoszenia: 24/03/2012
Data wejścia w życie: 23/03/2012