(Dz.U.UE L z dnia 17 marca 2012 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1084/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające Fundusz Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1164/94(1), w szczególności jego art. 4,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W art. 174 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) wzywa się Unię do rozwijania i prowadzenia działań służących wzmocnieniu jej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej w celu wspierania harmonijnego rozwoju całej Unii.
(2) Zgodnie z art. 175 TFUE państwa członkowskie mają prowadzić swoje polityki gospodarcze i koordynować je w taki sposób, aby osiągnąć cele określone w art. 174 TFUE. Przy formułowaniu i urzeczywistnianiu polityk i działań Unii oraz przy urzeczywistnianiu rynku wewnętrznego również należy brać pod uwagę cele określone w art. 174 TFUE i przyczyniać się do ich realizacji.
(3) W art. 121 ust. 3 TFUE wzywa się Radę do nadzorowania rozwoju sytuacji gospodarczej w każdym z państw członkowskich i w Unii w celu zapewnienia ściślejszej koordynacji polityk gospodarczych i trwałej konwergencji dokonań gospodarczych państw członkowskich oraz zapewnienia zgodności polityk gospodarczych z ogólnymi kierunkami polityk gospodarczych państw członkowskich i Unii.
(4) Zgodnie z art. 126 TFUE państwa członkowskie mają unikać nadmiernego deficytu budżetowego.
(5) Zgodnie z art. 177 TFUE Parlament Europejski i Rada mają określić zadania, cele priorytetowe oraz organizację Funduszu Spójności, który wspiera finansowo projekty w dziedzinach środowiska i sieci transeuropejskich w zakresie infrastruktury transportowej.
(6) W Protokole (nr 28) w sprawie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej, załączonym do Traktatu o Unii Europejskiej i do TFUE, państwa członkowskie postanowiły, że Fundusz Spójności zapewni wkłady finansowe Unii do projektów z zakresu środowiska i sieci trans-europejskich w państwach członkowskich, których produkt narodowy brutto na mieszkańca jest niższy niż 90 % średniej Unii i które mają program prowadzący do spełnienia warunków konwergencji gospodarczej, ustanowionych w art. 126 TFUE.
(7) W art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1084/2006 określono warunki mające zastosowanie do pomocy z Funduszu Spójności; w myśl tego artykułu pomoc finansowa z Funduszu Spójności jest uzależniona od unikania nadmiernego deficytu budżetowego, jak określono w art. 126 TFUE(2). Zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1084/2006 Rada może podjąć na wniosek Komisji decyzję o wstrzymaniu całości albo części zobowiązań z Funduszu Spójności wobec państwa członkowskiego beneficjenta, jeżeli: (i) Rada podjęła, zgodnie z art. 126 ust. 6 TFUE(3), decyzję o istnieniu nadmiernego deficytu budżetowego w danym państwie członkowskim; oraz (ii) Rada stwierdziła, zgodnie z art. 126 ust. 8 TFUE(4), że dane państwo członkowskie nie podjęło skutecznego działania w odpowiedzi na zalecenie Rady wydane na podstawie art. 126 ust. 7 TFUE(5) dotyczące skorygowania nadmiernego deficytu budżetowego w wyznaczonym terminie. Takie wstrzymanie zobowiązań powinno stać się skuteczne od dnia 1 stycznia roku następującego po podjęciu decyzji o wstrzymaniu.
(8) W dniu 5 lipca 2004 r., w decyzji 2004/918/WE(6), Rada podjęła zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE) decyzję, że na Węgrzech istnieje nadmierny deficyt. Rada przyjęła w dniu 5 lipca 2004 r. pierwsze zalecenie, w dniu 8 marca 2005 r. drugie zalecenie oraz w dniu 10 października 2006 r. trzecie zalecenie zgodnie z art. 104 ust. 7 TWE. W dniu 7 lipca 2009 r. Rada przyjęła czwarte zalecenie dla Węgier zgodnie z art. 104 ust. 7 TWE (zwane dalej "zaleceniem Rady z dnia 7 lipca 2009 r.") mające na celu likwidację nadmiernego deficytu budżetowego najpóźniej do roku 2011. Władzom Węgier zalecono w szczególności (i) ograniczenie dalszego pogarszania sytuacji budżetowej w 2009 r. poprzez zapewnienie rygorystycznego wdrożenia przyjętych i zapowiedzianych działań naprawczych w celu osiągnięcia docelowego poziomu deficytu w wysokości 3,9 % PKB; (ii) począwszy od 2010 r., rygorystyczne wdrażanie koniecznych działań na rzecz konsolidacji budżetowej w celu zapewnienia ciągłego zmniejszania deficytu strukturalnego i ponownego spadku deficytu nominalnego, wraz z położeniem większego nacisku na działania strukturalne celem zagwarantowania trwałej poprawy stanu finansów publicznych; (iii) sprecyzowanie i przyjęcie w odpowiednim terminie działań na rzecz konsolidacji budżetowej koniecznych do osiągnięcia korekty nadmiernego deficytu do 2011 r.; (iv) zapewnienie konsolidacji fiskalnej w łącznej wysokości 0,5 % PKB w latach 2010 i 2011; oraz (v) zapewnienie stałej tendencji spadkowej długu brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych.
(9) W dniu 24 stycznia 2012 r. Rada przyjęła zgodnie z art. 126 ust. 8 TFUE decyzję 2012/139/UE(7) stwierdzającą, że Węgry nie podjęły skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 7 lipca 2009 r. W decyzji stwierdzono, że nawet jeżeli do 2011 r. Węgry formalnie nie przekroczyły wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB, nie było to wynikiem trwałej korekty strukturalnej. Nadwyżka budżetowa w 2011 r. była wynikiem wysokich wpływów jednorazowych przekraczających 10 % PKB i towarzyszyło jej pogorszenie salda strukturalnego wynoszące ogółem w latach 2010 i 2011 2,75% PKB, podczas gdy zalecany poziom łącznej korekty budżetowej wynosił 0,5 % PKB. Ponadto, jakkolwiek władze zamierzają wdrożyć w 2012 r. istotne środki strukturalne ograniczające deficyt strukturalny do poziomu 2,6 % PKB, to ponownie wartość referencyjna wynosząca 3 % PKB nie zostałaby przekroczona jedynie dzięki środkom jednorazowym w wysokości bliskiej 1 % PKB. Przewidywano wreszcie, że w 2013 r. wysokość deficytu (na poziomie 3,25 % PKB) ponownie przekroczy określoną w TFUE wartość referencyjną nawet po uwzględnieniu dodatkowych działań, które zostały zapowiedziane już po przedstawieniu przez służby Komisji jesiennej prognozy z 2011 r. Wyższy deficyt w 2013 r. wynikałby przede wszystkim z faktu, że tymczasowe wpływy o charakterze jednorazowym byłyby stopniowo wycofywane zgodnie z planem, natomiast nie wszystkie zaplanowane reformy strukturalne zostały w dostatecznym stopniu sprecyzowane. Ogólnie rzecz biorąc, Rada stwierdziła, że działania podjęte przez władze Węgier w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 7 lipca 2009 r. przyjęte zgodnie z art. 126 ust. 7 TFUE były niewystarczające.
(10) W przypadku Węgier zostały zatem spełnione dwa warunki określone w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1084/2006. Rada, na wniosek Komisji, może w związku z tym wstrzymać całość albo część zobowiązań z Funduszu Spójności ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2013 r. W decyzji w sprawie kwoty zobowiązań, które mają zostać wstrzymane, należy zapewnić skuteczność i proporcjonalność wstrzymania, biorąc jednocześnie pod uwagę obecną ogólną sytuację gospodarczą w Unii Europejskiej i względne znaczenie Funduszu Spójności dla gospodarki danego państwa członkowskiego. Należy zatem w przypadku pierwszego zastosowania art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1084/2006 do danego państwa członkowskiego ustalić kwotę na poziomie 50 % przydziału funduszy spójności na 2013 r., nie przekraczając maksymalnego poziomu 0,5 % nominalnego PKB danego państwa członkowskiego, prognozowanego przez służby Komisji.
(11) Ponieważ wstrzymanie dotyczy wyłącznie zobowiązań, realizacja projektów w dziedzinie transportu i ochrony środowiska lub zobowiązań, które już zostały podjęte w momencie wstrzymania, nie będzie zagrożona, o ile niezwłocznie wdrożone zostaną niezbędne działania naprawcze. Dzięki temu, że wstrzymanie zobowiązań będzie skuteczne od następnego roku, realizacja projektów będących w toku nie będzie zagrożona przez dłuższy okres, co da władzom niezbędny czas na przyjęcie środków, które pozwoliłyby przywrócić warunki makroekonomiczne i fiskalne sprzyjające trwałemu wzrostowi i zatrudnieniu.
(12) Zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1084/2006, jeżeli do dnia 22 czerwca 2012 r. lub w późniejszym terminie Rada stwierdzi, że Węgry podjęły konieczne działanie korekcyjne, podejmie niezwłocznie decyzję o zniesieniu wstrzymania przedmiotowych zobowiązań,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 79.
(2) Artykuł zastępujący art. 104 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE), o którym mowa w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1084/2006.
(3) Artykuł zastępujący art. 104 ust. 6 TWE, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1084/2006.
(4) Artykuł zastępujący art. 104 ust. 8 TWE, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1084/2006.
(5) Artykuł zastępujący art. 104 ust. 7 TWE, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1084/2006.
(6) Dz.U. L 389 z 30.12.2004, s. 27.
(7) Dz.U. L 66 z 6.3.2012, s. 6.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.78.19 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2012/156/UE w sprawie wstrzymania zobowiązań z Funduszu Spójności dla Węgier ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2013 r. |
Data aktu: | 13/03/2012 |
Data ogłoszenia: | 17/03/2012 |