Decyzja 2012/143/UE w sprawie stanowiska Unii Europejskiej odnośnie do projektu regulaminu Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczącego bezpieczeństwa pieszych oraz projektu regulaminu Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczącego diodowych źródeł światła (LED)

DECYZJA RADY
z dnia 14 lutego 2012 r.
w sprawie stanowiska Unii Europejskiej odnośnie do projektu regulaminu Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczącego bezpieczeństwa pieszych oraz projektu regulaminu Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczącego diodowych źródeł światła (LED)

(2012/143/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 9 marca 2012 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Rady 97/836/WE z dnia 27 listopada 1997 r. w związku z przystąpieniem Wspólnoty Europejskiej do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczącego przyjęcia jednolitych wymogów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymogów (zrewidowane porozumienie z 1958 r.)(1), w szczególności jej art. 4 ust. 2 tiret drugie,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Znormalizowane wymagania projektu regulaminu Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) w sprawie ujednoliconych przepisów dotyczących homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do bezpieczeństwa pieszych(3) oraz projektu regulaminu EKG ONZ w sprawie ujednoliconych przepisów dotyczących diodowych źródeł światła (LED) stosowanych w zatwierdzonych zespołach świateł sygnalizacyjnych w pojazdach o napędzie silnikowym i ich przyczepach(4) mają na celu zniesienie barier technicznych w handlu pojazdami silnikowymi pomiędzy Umawiającymi się Stronami zrewidowanego porozumienia z 1958 r. oraz zapewnienie, by takie pojazdy charakteryzowały się wysokim poziomem bezpieczeństwa i ochrony.

(2) Należy określić stanowisko Unii Europejskiej w odniesieniu do tych projektów regulaminów i tym samym umożliwić Unii, reprezentowanej przez Komisję, poparcie projektów w głosowaniu.

(3) Projekty regulaminów dotyczące bezpieczeństwa pieszych i diodowych źródeł światła (LED) należy włączyć do systemu homologacji typu UE pojazdów silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym zatwierdza się projekt regulaminu EKG ONZ w sprawie ujednoliconych przepisów dotyczących homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do bezpieczeństwa pieszych, przedstawiony w dokumencie ECE TRANS/ WP.29/2010/127.

Artykuł  2

Niniejszym zatwierdza się projekt regulaminu EKG ONZ w sprawie ujednoliconych przepisów dotyczących diodowych źródeł światła (LED) stosowanych w zatwierdzonych zespołach świateł sygnalizacyjnych w pojazdach o napędzie silnikowym i ich przyczepach, przedstawiony w dokumencie ECE TRANS/ WP.29/2010/44 wraz ze sprostowaniem do niego.

Artykuł  3

Unia, reprezentowana przez Komisję, głosuje za przyjęciem projektów regulaminów EKG ONZ, o których mowa w art. 1 i 2, podczas najbliższego posiedzenia komitetu administracyjnego Światowego Forum EKG ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów.

Artykuł  4

Zgodnie z art. 35 i 36 dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów(5), uznaje się równoważność wymogów projektu regulaminu EKG ONZ w sprawie ujednoliconych przepisów dotyczących homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do bezpieczeństwa pieszych z wymogami określonymi w załączniku I pkt 3.1, 3.3, 3.4 i 3.5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009 z dnia 14 stycznia 2009 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ochrony pieszych i innych niechronionych użytkowników dróg(6).

Artykuł  5

Projekty regulaminów EKG ONZ, o których mowa w art. 1 i 2, stają się częścią systemu homologacji typu UE pojazdów silnikowych.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 lutego 2012 r.

W imieniu Rady

M. LIDEGAARD

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78.

(2) Zgoda z dnia 19 stycznia 2012 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dokument EKG ONZ ECE TRANS/WP.29/2010/127.

(4) Dokument EKG ONZ ECE TRANS/WP.29/2010/44.

(5) Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.

(6) Dz.U. L 35 z 4.2.2009, s. 1.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.71.3

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2012/143/UE w sprawie stanowiska Unii Europejskiej odnośnie do projektu regulaminu Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczącego bezpieczeństwa pieszych oraz projektu regulaminu Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczącego diodowych źródeł światła (LED)
Data aktu: 14/02/2012
Data ogłoszenia: 09/03/2012