uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2001/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 czerwca 2001 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich, dotyczących produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 2,
(1) Artykuł 5 ust. 2 lit. b) dyrektywy 2001/37/WE stanowi, że każde jednostkowe opakowanie wyrobów tytoniowych, z wyjątkiem wyrobów do stosowania doustnego oraz pozostałych wyrobów, które nie są przeznaczone do palenia, jak również każde zewnętrzne opakowanie zbiorcze, z wyjątkiem dodatkowych przezroczystych obwolut, musi mieć nadrukowane dodatkowe ostrzeżenie wybrane z wykazu określonego w załączniku I do tej dyrektywy.
(2) Takie dodatkowe ostrzeżenia są obowiązkowe na wszystkich opakowaniach tytoniu do palenia od września 2003 r., a na opakowaniach pozostałych wyrobów tytoniowych od września 2004 r.
(3) Dowody wskazują, że wpływ obecnych dodatkowych ostrzeżeń określonych w załączniku I do dyrektywy 2001/37/WE z czasem się zmniejszył, wraz z osłabieniem związanego z ostrzeżeniami efektu nowości.
(4) Ponadto od czasu przyjęcia dyrektywy 2001/37/WE pojawiły się nowe dowody naukowe dotyczące wpływu używania tytoniu na zdrowie oraz zasad skutecznego etykietowania wyrobów tytoniowych. W szczególności istnieją dowody, że palenie jest jedną z przyczyn raka jamy ustnej i gardła, zaburzeń wzroku oraz chorób zębów i dziąseł. Istnieją również dane wskazujące na to, że palenie przez rodziców stanowi istotny czynnik zwiększający ryzyko rozpoczęcia palenia.
(5) Artykuł 9 ust. 2 dyrektywy 2001/37/WE stanowi, że Komisja dostosowuje do postępu naukowo-technicznego ostrzeżenia dotyczące ochrony zdrowia określone w załączniku I do tej dyrektywy. Ponadto w wytycznych na temat pakowania i etykietowania wyrobów tytoniowych 2 , przyjętych na trzeciej Konferencji Stron Ramowej konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu w listopadzie 2008 r., zaleca się okresowy przegląd i uaktualniane środków prawnych dotyczących pakowania i etykietowania wyrobów tytoniowych w miarę pojawiania się nowych dowodów i zmniejszania skuteczności określonych ostrzeżeń i haseł dotyczących ochrony zdrowia.
(6) Konieczna jest zatem zmiana obecnych dodatkowych ostrzeżeń określonych w załączniku I do dyrektywy 2001/37/WE, aby utrzymać i zwiększyć ich skuteczność oraz uwzględnić nowe odkrycia naukowe.
(7) Zmiana ta powinna opierać się na wynikach przeglądu aktualnej wiedzy na temat etykietowania wyrobów tytoniowych, wpływu używania tytoniu na zdrowie oraz testowania ostrzeżeń we wszystkich państwach członkowskich.
(8) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu Regulacyjnego ustanowionego na mocy art. 10 ust. 1 dyrektywy 2001/37/WE i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2014/39/UE z dnia 12 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.73.3) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 kwietnia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr (UE) 2015/1139 z dnia 13 lipca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.185.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 3 sierpnia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2014/39/UE z dnia 12 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.73.3) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 kwietnia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr (UE) 2015/1139 z dnia 13 lipca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.185.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 3 sierpnia 2015 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.69.15 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2012/9/UE zmieniająca załącznik I do dyrektywy 2001/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich, dotyczących produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych |
Data aktu: | 07/03/2012 |
Data ogłoszenia: | 08/03/2012 |
Data wejścia w życie: | 28/03/2012 |