Zalecenie 2012/90/UE w sprawie wytycznych dotyczących przedstawiania informacji do identyfikacji partii materiału reprodukcyjnego i informacji do umieszczania na etykiecie lub w dokumencie dostawcy

ZALECENIE KOMISJI
z dnia 14 lutego 2012 r.
w sprawie wytycznych dotyczących przedstawiania informacji do identyfikacji partii materiału reprodukcyjnego i informacji do umieszczania na etykiecie lub w dokumencie dostawcy

(2012/90/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 lutego 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 13 dyrektywy Rady 1999/105/WE z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie obrotu leśnym materiałem rozmnożeniowym(1) określa, jakie informacje należy stosować dla identyfikacji każdej partii leśnego materiału rozmnożeniowego (zwanego dalej "LMR"). Artykuł 14 tej dyrektywy określa ponadto, jakie informacje należy podawać na etykiecie lub w dokumencie dostawcy. Nie ustalono jednak zasad dotyczących sposobu przedstawienia tych informacji.

(2) W związku z powyższym sposób, w jaki te informacje są przedstawiane na etykiecie lub w dokumencie dostawcy, różni się znacząco na terenie Unii. Niektóre państwa członkowskie i zainteresowane podmioty zgłosiły, że na skutek używania różnych języków i sposobów przedstawiania informacji, etykiety lub dokumenty dostawcy często nie są rozumiane w ten sam sposób przez strony biorące udział w handlu między państwami członkowskimi.

(3) Dyrektywa 1999/105/WE nie zawiera jednak podstawy prawnej dającej Komisji możliwość ustanowienia prawnie wiążących przepisów, mających na celu harmonizację etykiet lub dokumentów dostawców, aby zmniejszyć te trudności. W związku z powyższym należy przyjąć wytyczne zalecające sposób przedstawiania informacji umieszczanych na etykiecie lub w dokumencie dostawcy, ułatwiający ich zrozumienie we wszystkich państwach członkowskich.

(4) Zgodnie z art. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1598/2002 z dnia 6 września 2002 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania dyrektywy Rady 1999/105/WE w odniesieniu do przepisów w sprawie wzajemnej pomocy administracyjnej organów urzędowych(2), w przypadku gdy LMR przemieszcza się z jednego państwa członkowskiego do drugiego, organ urzędowy państwa członkowskiego, w którym dostawca ma siedzibę, dostarcza informacje organowi urzędowemu państwa członkowskiego, w którym siedzibę ma odbiorca. Co się tyczy sposobu ich przedstawienia, informacje te dostarczane są za pomocą "Dokumentu informacyjnego" w standardowym formacie, a do identyfikacji poszczególnych pozycji stosuje się zharmonizowany kod zgodnie z załącznikiem do tego rozporządzenia.

(5) Biorąc pod uwagę, że nie zgłoszono żadnych trudności związanych z użyciem tego "Dokumentu informacyjnego" i że na podstawie art. 1 rozporządzenia (WE) nr 1598/2002 wymagane jest również umieszczenie w "Dokumencie informacyjnym" niektórych informacji, które na podstawie art. 14 dyrektywy 1999/105/WE mają być umieszczone na etykiecie lub w dokumencie dostawcy, uznaje się za zasadne, aby zalecić stosowanie kodu numerycznego do identyfikacji poszczególnych pozycji na etykiecie lub w dokumencie dostawcy podobnym do tego, który zamieszczono w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1598/2002.

(6) Kolejność i treść kodów zawartych w tych wytycznych powinny jednak być oparte na wymogach dotyczących obrotu partiami LMR i treści etykiety lub dokumentu dostawcy, jak przewidziano w art. 13 i 14 dyrektywy 1999/105/WE.

(7) Aby ułatwić handel i wymianę informacji, w wytycznych tych należy uwzględnić różnice wspomniane w motywie 2.

(8) Środki krajowe wprowadzane przez państwa członkowskie w związku z niniejszym zaleceniem powinny ponadto być ustanowione w przejrzysty sposób i proporcjonalne do wyznaczonego celu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

1.
Wprowadzając środki krajowe dotyczące sposobu przedstawiania wymaganych informacji na etykiecie lub w dokumencie dostawcy, o których mowa w art. 14 dyrektywy 1999/105/WE, państwa członkowskie powinny uwzględniać wytyczne zawarte w załączniku do niniejszego zalecenia.
2.
Niniejsze zalecenie skierowane jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 lutego 2012 r.

W imieniu Komisji
John DALLI
Członek Komisji
______

(1) Dz.U. L 11 z 15.1.2000, s. 17.

(2) Dz.U. L 240 z 7.9.2002, s. 39.

ZAŁĄCZNIK

A.
Zasady ogólne ustanawiania środków krajowych
1.
Przejrzystość

Środki krajowe dotyczące sposobu przedstawiania wymaganych informacji na etykiecie lub w dokumencie dostawcy w obrocie leśnym materiałem reprodukcyjnym (zwanym dalej "LMR") należy wprowadzać we współpracy ze wszystkimi odpowiednimi zainteresowanymi podmiotami i w przejrzysty sposób. Państwa członkowskie powinny również zapewnić współpracę z innymi państwami członkowskimi, aby przyczynić się do zmniejszenia trudności spowodowanych różnicami w sposobach przedstawiania tych informacji, jakie napotykają zainteresowane podmioty.

2.
Proporcjonalność

Środki krajowe wprowadzane zgodnie z niniejszym zaleceniem powinny być proporcjonalne do wyznaczonego celu, którym jest ułatwienie zrozumienia informacji przedstawianych w różny sposób i w różnych językach. Środki te nie powinny stanowić niepotrzebnego obciążenia dla właścicieli lasów i szkółek leśnych.

Przy wyborze środków należy uwzględnić ograniczenia i specyficzne cechy regionalne i lokalne, takie jak forma i wielkość przedsiębiorstw dostawcy i użytkownika, dostęp do rynku, a także lokalne, krajowe, unijne i charakterystyczne dla dostawcy praktyki zarządzania. Środki powinny być proporcjonalne w stosunku do poziomu wymiany handlowej, z uwzględnieniem specyficznych cech regionalnych i krajowych oraz konkretnego lokalnego zapotrzebowania na LMR. Środki te mogłyby być przyjęte jako przepisy, zalecenia lub wytyczne krajowe skierowane do dostawców LMR.

B.
Kody identyfikacyjne odpowiadające odnośnym pozycjom etykiety lub dokumentu dostawcy

Pozycje, które mają figurować na etykiecie lub w dokumencie dostawcy, należy zapisać tak, jak przedstawiono w lewej kolumnie poniższej tabeli, z zachowaniem kolejności użytej w art. 13 i 14 dyrektywy 1999/105/WE. W punkcie C można dodać ewentualne dodatkowe pozycje, gdy jest to uzasadnione ze względu na identyfikowalność i w celach informacyjnych.

Należy używać zharmonizowanych numerów identyfikacyjnych odpowiednich dla numerów i kodów z prawej kolumny poniższej tabeli, odpowiadających odnośnym pozycjom tekstowym z lewej kolumny. Jako że numery te mają umożliwić łatwiejsze wyszukiwanie i rozpoznawanie informacji, należy je dodać do informacji bez usuwania zapisanych w całości lub jako skróty słów z lewej kolumny, których normalnie używa się na etykietach lub w dokumentach dostawcy.

Odpowiedni zharmonizowany kod identyfikacyjny należy zapisać tłustym drukiem przed każdą pozycją umieszczaną na etykiecie lub w dokumencie dostawcy.

Numer na etykiecie lub dokumencie dostawcy
A. Wymogi, zgodnie z art. 13 dyrektywy 1999/105/WE
Kod i numer certyfikatu 3
Nazwa botaniczna 6
Kategoria 8a Z rozpoznanego źródła 8b Wyselekcjonowany 8c Kwalifikowany 8d Przetestowany
Cel 10a Wielofunkcyjne leśnictwo 10b Inne
Rodzaj materiału elitarnego 9a Źródło nasion

9b Drzewostan

9c Plantacja nasienna

9d Osobniki rodzicielskie

9e Klon

9f Mieszanka klonów

Odnośnik w rejestrze lub kod identyfikacyjny regionu pochodzenia 11
Region pochodzenia - dla materiału rozmnożeniowego z kategorii "z rozpoznanego źródła" i "wyselekcjonowany" lub w odpowiednich przypadkach dla innego materiału rozmnożeniowego 13
W odpowiednich przypadkach, czy pochodzenie materiału jest autochtoniczne lub rodzime, nieautochtoniczne lub nierodzime lub nieznane 12a Autochtoniczne/rodzime 12b Nieautochtoniczne/nierodzime 12c Nieznane
W przypadku jednostek nasiennych - rok dojrzewania 17
Wiek materiału sadzeniowego z sadzonek lub zrzezów, czy są to podcięcia lub transplanty lub materiał konteneryzowany 16
Rodzaj materiału sadzeniowego z sadzonek lub zrzezów, czy są to podcięcia lub transplanty lub materiał konteneryzowany 7a Nasiona

7b Części roślin

7c Sadzonki (nagi korzeń)

7d Sadzonki (pojemniki)

Czy jest on genetycznie zmodyfikowany 18a Tak 18b Nie
B. Wymogi, zgodnie z art. 14 dyrektywy 1999/105/WE
Numer(-y) certyfikatu wydanego na podstawie art. 12 dyrektywy 1999/105/WE lub odnośnik do innego dostępnego dokumentu, zgodnie z art. 12 ust. 3 tej dyrektywy 3
Nazwa (nazwisko) dostawcy 4
Dostarczana ilość 15
W przypadku materiału rozmnożeniowego z kategorii "przetestowany", którego materiał elitarny jest zatwierdzony na podstawie art. 4 ust. 5 dyrektywy 1999/105/WE, słowa "tymczasowo zatwierdzony" 8x
Czy materiał był rozmnażany wegetatywnie 19a Tak 19b Nie
W przypadku materiału siewnego, tylko dla ilości większej niż ta, o której mowa w art. 14 ust. 4 dyrektywy 1999/105/WE
Czystość: procent czystego materiału siewnego, innego materiału siewnego i składników obojętnych w wadze produktu wprowadzanego do obrotu jako partia materiału siewnego 22
Procent kiełkowania czystych nasion, lub jeśli nie można go określić lub byłoby to niepraktyczne, procent żywotności oceniony określoną metodą 23
Waga 1 000 czystych nasion 24
Ilość zdolnych do kiełkowania nasion w kilogramie produktu wprowadzonego do obrotu jako materiał siewny, lub jeśli nie można jej określić lub byłoby to niepraktyczne, ilość zdolnych do życia nasion w kilogramie. 25
W przypadku Populus spp. (części roślin)
Klasa zrzezów łodygowych (EC 1/EC 2) 26
Klasa sadzonek (N1/N2 - S1/S2) 27
C. Ewentualne dodatkowe pozycje ze względu na identyfikowalność i w celach informacyjnych
Numer dokumentu dostawcy 1
Wewnętrzny numer partii (dostawcy) 1a
Data wysłania LMR 2
Pełny adres dostawcy 4
Nazwa (nazwisko) i adres odbiorcy 5
Państwo, do którego należy region pochodzenia lub umiejscowienia 13
Pochodzenie materiału elitarnego, jeżeli nieautochtoniczny lub nierodzimy 14

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.43.38

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2012/90/UE w sprawie wytycznych dotyczących przedstawiania informacji do identyfikacji partii materiału reprodukcyjnego i informacji do umieszczania na etykiecie lub w dokumencie dostawcy
Data aktu: 14/02/2012
Data ogłoszenia: 16/02/2012
Data wejścia w życie: 16/02/2012