Decyzja 2012/764/UE w sprawie wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej niektórych przepisów dorobku Schengen dotyczących ustanowienia Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości

DECYZJA RADY
z dnia 6 grudnia 2012 r.
w sprawie wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej niektórych przepisów dorobku Schengen dotyczących ustanowienia Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości

(2012/764/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 11 grudnia 2012 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając art. 4 Protokołu (nr 19) włączającego dorobek Schengen w ramy Unii Europejskiej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (zwanego dalej "protokołem Schengen"),

uwzględniając wniosek rządu Irlandii złożony w piśmie z dnia 14 marca 2012 r. do przewodniczącego Rady dotyczący stosowania niektórych przepisów dorobku Schengen, jak określono w tym piśmie,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy decyzji 2002/192/WE(1) Rada zezwoliła Irlandii na stosowanie niektórych przepisów dorobku Schengen na warunkach określonych w tej decyzji.

(2) W dniu 25 października 2011 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły rozporządzenie (UE) nr 1077/2011(2) ustanawiające Europejską Agencję ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (zwaną dalej "agencją").

(3) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1077/2011 agencja odpowiada za zarządzanie operacyjne systemem informacyjnym Schengen drugiej generacji (SIS II), wizowym systemem informacyjnym (VIS) i systemem Eurodac, a także może jej zostać powierzona odpowiedzialność za opracowywanie i rozwijanie innych wielkoskalowych systemów informatycznych w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości oraz za zarządzanie operacyjne tymi systemami, na podstawie stosownych aktów ustawodawczych, w oparciu o część trzecią tytuł V Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).

(4) Agencja jest pojedynczą osobą prawną oraz posiada jednolitą strukturę organizacyjną i finansową. W tym celu i zgodnie z art. 288 TFUE agencję utworzono na mocy jednego aktu ustawodawczego, który w całości ma zastosowanie w państwach członkowskich nim związanych. Wyklucza to możliwość częściowego stosowania rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 do Irlandii. W rezultacie, należy podjąć niezbędne kroki, by sprawić, aby rozporządzenie (UE) nr 1077/2011 miało w całości zastosowanie do Irlandii.

(5) System SIS II stanowi część dorobku Schengen. Utworzenie, funkcjonowanie i użytkowanie SIS II regulują rozporządzenie (WE) nr 1987/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady(3) oraz decyzja Rady 2007/533/WSiSW(4). Irlandia wzięła jednak udział wyłącznie w przyjęciu decyzji 2007/533/WSiSW, w której rozwija się te przepisy dorobku Schengen, o których mowa w art. 1 lit. a) ppkt (ii) decyzji 2002/192/WE.

(6) System VIS jest także częścią dorobku Schengen. Irlandia nie uczestniczyła w przyjęciu decyzji 2004/512/WE(5), rozporządzenia (WE) nr 767/2008(6) oraz decyzji 2008/633/WSiSW(7) regulujących ustanowienie, funkcjonowanie lub użytkowanie systemu VIS, ani nie jest związana tymi aktami.

(7) System Eurodac nie stanowi części dorobku Schengen. Irlandia uczestniczyła w przyjęciu rozporządzenia Rady (WE) nr 2725/2000(8) regulującego ustanowienie, funkcjonowanie i użytkowanie systemu Eurodac i jest związana tym rozporządzeniem. Jednak o ile przepisy rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 odnoszą się do Eurodac, zgodnie z art. 1 i 2 protokołu nr (21) w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii odnoszącego się do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, który to protokół jest dołączony do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Irlandia nie brała udziału w przyjęciu rozporządzenia (UE) nr 1077/2011, nie jest zatem nim związana ani nie podlega jego stosowaniu.

(8) Zgodnie z art. 4 protokołu (nr 21) w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, Irlandia powiadomiła Komisję i Radę pismami z dnia 14 marca 2012 r. o swoim zamiarze zaakceptowania przepisów rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 dotyczących Eurodac.

(9) Zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 331 ust. 1 TFUE Komisja potwierdziła decyzją C(2012) 4881 z dnia 18 lipca 2012 r. fakt stosowania rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 do Irlandii w stopniu, w jakim przepisy tego rozporządzenia odnoszą się do Eurodac. Decyzja ta stanowi, że rozporządzenie (UE) nr 1077/2011 wchodzi w życie w odniesieniu do Irlandii w dniu wejścia w życie decyzji Rady dotyczącej wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej przepisów rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 odnoszących się do SIS II regulowanego rozporządzeniem (WE) nr 1987/2006 oraz odnoszącego się do VIS.

(10) Z uwagi na fakt, że po przyjęciu decyzji Komisji C(2012) 4881 został spełniony pierwszy warunek wstępny stosowania wobec Irlandii przepisów rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 odnoszących się do Eurodac, oraz z uwagi na częściowe stosowanie wobec niej przepisów odnoszących się do SIS II, Irlandia ma prawo brać udział w działaniach agencji, w zakresie, w jakim agencja odpowiada za zarządzanie operacyjne SIS II regulowane decyzją 2007/533/WSiSW oraz za zarządzanie operacyjne Eurodac.

(11) Aby zapewnić przestrzeganie Traktatów i mających zastosowanie protokołów, a jednocześnie aby zadbać o jednolitość i spójność rozporządzenia (UE) nr 1077/2011, Irlandia złożyła pismem z dnia 14 marca 2012 r. wniosek o objęcie jej przepisami tego rozporządzenia na mocy art. 4 protokołu Schengen, w zakresie, w jakim agencja będzie odpowiadała za zarządzanie operacyjne systemem SIS II regulowane rozporządzeniem (WE) nr 1987/2006, oraz zarządzaniem operacyjnym systemu VIS.

(12) Rada uznaje prawo Irlandii do złożenia - zgodnie z art. 4 protokołu Schengen - wniosku o objęcie jej przepisami rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 w zakresie, w jakim Irlandia nie stosuje przepisów tego rozporządzenia z innych powodów.

(13) Udział Irlandii w stosowaniu rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 pozostaje bez uszczerbku dla faktu, że aktualnie Irlandia nie jest i nie może być objęta przepisami dorobku Schengen odnoszącymi się do swobodnego przemieszczania się obywateli państw trzecich, polityki wizowej i przekraczania przez osoby zewnętrznych granic państw członkowskich. Rozporządzenie (UE) nr 1077/2011 zawiera zatem konkretne przepisy uwzględniające tę szczególną pozycję Irlandii, zwłaszcza w odniesieniu do ograniczonego prawa głosu w zarządzie agencji.

(14) Komitet mieszany, utworzony na podstawie art. 3 Umowy zawartej między Radą Unii Europejskiej oraz Republiką Islandii oraz Królestwem Norwegii w sprawie włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen(9), został poinformowany o przygotowaniu niniejszej decyzji, zgodnie z art. 5 tej umowy.

(15) Komitet mieszany, utworzony na podstawie art. 3 Umowy zawartej między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen(10), został poinformowany o przygotowaniu niniejszej decyzji, zgodnie z art. 5 tej umowy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W związku z decyzją 2002/192/WE Irlandia bierze udział w stosowaniu rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 ustanawiającego Europejską Agencję ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości w zakresie, w jakim odnosi się ono do zarządzania operacyjnego Wizowym Systemem Informacyjnym (VIS) i częściami systemu informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II), w realizacji którego Irlandia nie uczestniczy.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 grudnia 2012 r.

W imieniu Rady

L. LOUCA

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 64 z 7.3.2002, s. 20.

(2) Dz.U. L 286 z 1.11.2011, s. 1.

(3) Dz.U. L 381 z 28.12.2006, s. 4.

(4) Dz.U. L 205 z 7.8.2007, s. 63.

(5)Decyzja Rady 2004/512/WE z dnia 8 czerwca 2004 r. w sprawie ustanowienia Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) (Dz.U. L 213 z 15.6.2004, s. 5).

(6)Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych (rozporządzenie w sprawie VIS) (Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 60).

(7)Decyzja Rady 2008/633/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie dostępu wyznaczonych organów państw członkowskich i Europolu do Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) do celów jego przeglądania, w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym i innym poważnym przestępstwom, ich wykrywania i ścigania (Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 129).

(8)Rozporządzenie Rady (WE) nr 2725/2000 z dnia 11 grudnia 2000 r. dotyczące ustanowienia systemu Eurodac do porównywania odcisków palców w celu skutecznego stosowania Konwencji Dublińskiej (Dz.U. L 316 z 15.12.2000, s. 1).

(9) Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 36.

(10) Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 52.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.337.48

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2012/764/UE w sprawie wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej niektórych przepisów dorobku Schengen dotyczących ustanowienia Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości
Data aktu: 06/12/2012
Data ogłoszenia: 11/12/2012
Data wejścia w życie: 12/12/2012