Rozporządzenie 1179/2012 ustanawiające kryteria określające, kiedy stłuczka szklana przestaje być odpadem na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1179/2012
z dnia 10 grudnia 2012 r.
ustanawiające kryteria określające, kiedy stłuczka szklana przestaje być odpadem na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającą niektóre dyrektywy(1), w szczególności jej art. 6 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Z oceny szeregu strumieni odpadów wynika, że z punktu widzenia rynków recyklingu stłuczki szklanej korzystne byłoby opracowanie szczegółowych kryteriów określających, kiedy stłuczka szklana uzyskana z odpadów przestaje być odpadem. Takie kryteria powinny zapewnić wysoki poziom ochrony środowiska. Powinny także pozostawać bez uszczerbku dla klasyfikacji stłuczki szklanej jako odpadu w państwach trzecich.

(2) Sprawozdania Wspólnego Centrum Badawczego Komisji Europejskiej pokazują, że istnieje rynek i popyt na stłuczkę szklaną jako materiał wsadowy stosowany w przemyśle szklarskim. Stłuczka szklana powinna zatem być dostatecznie czysta i spełniać odpowiednie normy lub specyfikacje wymagane przez przemysł szklarski.

(3) Kryteria określające, kiedy stłuczka szklana przestaje być odpadem, powinny gwarantować, że stłuczka szklana otrzymana w wyniku procesu odzysku spełnia wymogi techniczne przemysłu szklarskiego, jest zgodna z istniejącymi przepisami i normami, które mają zastosowanie do produktów, oraz nie prowadzi do ogólnych niekorzystnych oddziaływań na środowisko lub zdrowie ludzkie. Sprawozdania Wspólnego Centrum Badawczego Komisji Europejskiej wykazały, że proponowane kryteria dotyczące odpadów stosowanych jako wsad w procesie odzysku, procesów i technik przetwarzania, a także stłuczki szklanej otrzymanej wyniku procesu odzysku, spełniają powyższe cele, ponieważ ich stosowanie umożliwi produkcję stłuczki pozbawionej niebezpiecznych właściwości i w wystarczającym stopniu wolnej od składników nieszklanych.

(4) Aby zapewnić przestrzeganie kryteriów, należy przewidzieć udostępnianie informacji o stłuczce szklanej, która przestała być odpadem, oraz wprowadzić system zarządzania.

(5) Aby umożliwić przedsiębiorcom dostosowanie się do kryteriów określających, kiedy stłuczka szklana przestaje być odpadem, należy przewidzieć rozsądny termin rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 39 dyrektywy 2008/98/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia kryteria określające, kiedy stłuczka szklana przeznaczona do produkcji substancji lub przedmiotów szklanych w procesach przetapiania przestaje być odpadem.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się definicje zawarte w dyrektywie 2008/98/WE.

Ponadto stosuje się następujące definicje:

1.
"stłuczka szklana" oznacza stłuczkę otrzymaną w wyniku odzysku odpadów szklanych;
2.
"posiadacz" oznacza osobę fizyczną lub prawną, która posiada stłuczkę szklaną;
3.
"producent" oznacza posiadacza, który przemieszcza stłuczkę szklaną do innego posiadacza po raz pierwszy jako stłuczkę szklaną, która przestała być odpadem;
4.
"importer" oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, posiadającą siedzibę w Unii, która wprowadza stłuczkę szklaną, która przestała być odpadem, na obszar celny Unii;
5.
"wykwalifikowany personel" oznacza personel, który z racji doświadczenia lub przeszkolenia posiada kwalifikacje do monitorowania i oceny właściwości stłuczki szklanej;
6.
"oględziny" oznaczają inspekcję stłuczki szklanej obejmującą wszystkie części przesyłki przy użyciu ludzkich zmysłów lub sprzętu niespecjalistycznego;
7.
"przesyłka" oznacza partię stłuczki szklanej przeznaczoną do dostawy od producenta do innego posiadacza, która może znajdować się w jednej jednostce transportowej lub większej ich liczbie, np. w kontenerach.
Artykuł  3

Kryteria dotyczące stłuczki szklanej

Stłuczka szklana przestaje być odpadem, w przypadku gdy, przy przemieszczaniu od producenta do innego posiadacza, spełnione są wszystkie następujące warunki:

1)
stłuczka szklana otrzymana w wyniku procesu odzysku jest zgodna z kryteriami określonymi w załączniku I sekcja 1;
2)
odpady stosowane jako wsad w procesie odzysku są zgodne z kryteriami określonymi w załączniku I sekcja 2;
3)
odpady stosowane jako wsad w procesie odzysku poddano obróbce zgodnie z kryteriami określonymi w załączniku I sekcja 3;
4)
producent spełnił wymogi określone w art. 4 i 5;
5)
stłuczka szklana przeznaczona jest do produkcji substancji lub przedmiotów szklanych w procesach przetapiania.
Artykuł  4

Oświadczenie o zgodności

1.
Dla każdej przesyłki stłuczki szklanej producent lub importer wydaje oświadczenie o zgodności zgodnie ze wzorem określonym w załączniku II.
2.
Producent lub importer przekazuje oświadczenie o zgodności następnemu posiadaczowi przesyłki stłuczki szklanej. Producent lub importer przechowuje kopię oświadczenia o zgodności przez co najmniej rok po jego wydaniu i na żądanie udostępnia ją właściwym organom.
3.
Oświadczenie o zgodności może mieć formę elektroniczną.
Artykuł  5

System zarządzania

1.
Producent wprowadza system zarządzania umożliwiający wykazanie zgodności z kryteriami, o których mowa w art. 3.
2.
System zarządzania obejmuje zbiór udokumentowanych procedur dotyczących każdej z następujących kwestii:
a)
monitorowanie jakości stłuczki szklanej otrzymanej w wyniku procesu odzysku zgodnie z załącznikiem I sekcja 1 (w tym również pobieranie próbek i analiza);
b)
kontrola przyjęcia dotycząca odpadów stosowanych jako wsad w procesie odzysku zgodnie z załącznikiem I sekcja 2;
c)
monitorowanie procesów i technik przetwarzania opisanych w załączniku I sekcja 3;
d)
informacja zwrotna od klientów dotycząca zgodności z jakością stłuczki szklanej;
e)
ewidencja wyników monitorowania prowadzonego na mocy lit. a)-c);
f)
przegląd i ulepszanie systemu zarządzania;
g)
szkolenie personelu.
3.
System zarządzania przewiduje również szczegółowe wymogi w zakresie monitorowania określone w załączniku I dla każdego kryterium.
4.
Jednostka oceniająca zgodność, określona w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008(2), która uzyskała akredytację zgodnie z tym rozporządzeniem, lub weryfikator środowiskowy, określony w art. 2 ust. 20 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009(3), który posiada akredytację lub licencję zgodnie z tym rozporządzeniem, sprawdza, czy system zarządzania jest zgodny z wymogami niniejszego artykułu. Weryfikację należy przeprowadzać co trzy lata. Tylko weryfikatorzy posiadający następujący zakres akredytacji lub licencji na podstawie kodów NACE, jak określono w rozporządzeniu (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady(4), będą uznawani za posiadających wystarczające specjalistyczne doświadczenie do wykonywania weryfikacji, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu:
-
* kod NACE 38 (Działalność związana ze zbieraniem, przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów; odzysk surowców), lub
-
* kod NACE 23.1 (Produkcja szkła i wyrobów ze szkła).
5.
Importer nakłada na swoich dostawców wymóg wprowadzenia systemu zarządzania, który jest zgodny z wymogami ust. 1, 2 i 3 niniejszego artykułu i został sprawdzony przez niezależnego weryfikatora zewnętrznego.

System zarządzania dostawcy jest zatwierdzany przez jednostkę oceniającą zgodność, która jest akredytowana przez jednostkę akredytacyjną, która pozytywnie przeszła wzajemną ocenę swojej działalności przez jednostkę uznaną na podstawie art. 14 rozporządzenia (WE) nr 765/2008; lub przez weryfikatora środowiskowego, który posiada akredytację lub licencję wydaną przez jednostkę akredytującą lub jednostkę licencjonującą zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1221/2009, które także podlegają wzajemnej ocenie, odpowiednio, zgodnie z art. 31 tego rozporządzenia.

Weryfikatorzy, którzy chcą prowadzić działalność w państwach trzecich, muszą uzyskać specjalną akredytację lub licencję zgodnie ze specyfikacjami ustanowionymi w rozporządzeniu (WE) nr 765/2008 lub w rozporządzeniu (WE) nr 1221/2009 wraz z decyzją Komisji 2011/832/UE(5).

6.
Na żądanie producent zapewnia właściwym organom dostęp do systemu zarządzania.
Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 11 czerwca 2013 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 grudnia 2012 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3.

(2) Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 30.

(3) Dz.U. L 342 z 22.12.2009, s. 1.

(4) Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1.

(5) Dz.U. L 330 z 14.12.2011, s. 25.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Kryteria dotyczące stłuczki szklanej

Kryteria Wymogi dotyczące automonitorowania
Sekcja 1. Jakość stłuczki szklanej otrzymanej w wyniku procesu odzysku
1.1. Stłuczka szklana jest zgodna ze specyfikacjami klienta, specyfikacjami branżowymi lub normą w celu bezpośredniego wykorzystania do produkcji substancji lub przedmiotów szklanych w procesach przetapiania w zakładach produkcji szkła. Wykwalifikowany personel sprawdza, czy każda przesyłka jest zgodna z odpowiednią specyfikacją.
1.2. Zawartość następujących nieszklanych elementów wynosi:

- metale żelazne: ≤ 50 ppm,

- metale nieżelazne: ≤ 60 ppm,

- niemetalowe i nieszklane materiały nieorganiczne:

< 100 ppm rozmiar stłuczki szklanej > 1 mm,

< 1 500 ppm rozmiar stłuczki szklanej ≤ 1 mm,

- materiały organiczne: ≤ 2 000 ppm.

Do przykładowych niemetalowych i nieszklanych materiałów nieorganicznych należą: ceramika, kamienie, porcelana, pyroceramika.

Do przykładowych substancji organicznych należą: papier, guma, tworzywa sztuczne, tkaniny, drewno.

Wykwalifikowany personel przeprowadza oględziny każdej przesyłki.

W odpowiednich odstępach czasu i z zastrzeżeniem kontroli, jeżeli nastąpią istotne zmiany w procesie działania, reprezentatywne próbki stłuczki szklanej analizuje się grawimetrycznie, aby zmierzyć całkowitą ilość składników nieszklanych. Zawartość nieszklanych elementów jest analizowana poprzez ważenie po mechanicznym lub ręcznym (w zależności od przypadku) oddzieleniu materiałów poddanych dokładnym oględzinom.

Odpowiednią częstotliwość monitorowania poprzez pobieranie próbek ustala się, biorąc pod uwagę następujące czynniki:

- przewidywaną zmienność (na przykład na podstawie wyników uzyskanych w przeszłości),

- ryzyko nieodłączne zmienności dotyczącej jakości odpadów szklanych stosowanych jako wsad w procesie odzysku oraz przy późniejszym przetwarzaniu. Przedkonsumenckie szkło odpadowe o wysokim stopniu przewidywalności składu prawdopodobnie wymaga mniejszej częstotliwości monitorowania. Odpady szklane ze zbiórki wielomateriałowej mogą wymagać częstszego monitorowania,

- wewnętrzną precyzję metody monitorowania,

- stopień zbliżenia wyników zawartości nieszklanych elementów do pułapów wskazanych powyżej.

Proces określania częstotliwości monitorowania należy dokumentować jako część systemu zarządzania i udostępniać w celu kontroli.

1.3. Stłuczka szklana nie wykazuje żadnych właściwości niebezpiecznych wymienionych w załączniku III do dyrektywy 2008/98/WE. Stłuczka szklana jest zgodna z dopuszczalnymi wartościami stężenia określonymi w decyzji Komisji 2000/532/WE(1) i nie przekracza dopuszczalnych wartości stężenia określonych w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady(2). Wykwalifikowany personel przeprowadza oględziny każdej przesyłki. Jeżeli w wyniku oględzin powstanie podejrzenie, że występują potencjalne właściwości niebezpieczne, podejmuje się dalsze odpowiednie środki w zakresie monitorowania, takie jak pobieranie próbek i badania, w zależności od przypadku.

Personel jest przeszkolony w zakresie potencjalnych właściwości niebezpiecznych, które mogą dotyczyć stłuczki szklanej, oraz w zakresie składników materiałowych i cech, które umożliwiają wykrycie właściwości niebezpiecznych.

Procedurę wykrywania materiałów niebezpiecznych dokumentuje się w ramach systemu zarządzania.

Sekcja 2. Odpady stosowane jako wsad w procesie odzysku
2.1. Jako wsad można stosować wyłącznie odpady uzyskane ze zbierania odzyskiwalnego szkła opakowaniowego, szkła płaskiego lub niezawierających ołowiu naczyń stołowych. Zebrane odpady szklane mogą w sposób niezamierzony zawierać niewielkie ilości innych rodzajów szkła. Wykwalifikowany personel, który jest przeszkolony w zakresie metod rozpoznawania odpadów zawierających szkło niespełniających kryteriów określonych w niniejszej sekcji, dokonuje kontroli przyjęcia dotyczącej wszystkich otrzymanych odpadów zawierających szkło (poprzez oględziny) oraz dołączonej dokumentacji.
2.2. Nie można stosować jako wsadu zmieszanych odpadów komunalnych stałych lub odpadów medycznych.
2.3. Nie można stosować jako wsadu odpadów niebezpiecznych.
Sekcja 3. Procesy i techniki przetwarzania
3.1. Odpady zawierające szkło są zbierane, oddzielane i przetwarzane i od tego momentu są stale trzymane oddzielnie od innych odpadów.

3.2. Wszelkie procesy obróbki, takie jak: rozdrabnianie, sortowanie, oddzielanie lub czyszczenie niezbędne do przygotowania stłuczki szklanej do bezpośredniego wykorzystania (poprzez przetapianie) do produkcji substancji lub przedmiotów szklanych, zostały zakończone.

(1) Dz.U. L 226 z 6.9.2000, s. 3.

(2) Dz.U. L 229 z 30.4.2004, s. 1.

ZAŁĄCZNIK  II

Oświadczenie o zgodności z kryteriami zniesienia statusu odpadu, o którym mowa w art. 4 ust. 1

1. Producent/importer stłuczki szklanej:
Imię i nazwisko/nazwa:
Adres:
Osoba wyznaczona do kontaktów:
Telefon:
Faks:
E-mail:
2. a) Nazwa lub kod kategorii stłuczki szklanej zgodnie ze specyfikacjami branżowymi lub normą:
b) Główne przepisy techniczne specyfikacji branżowej lub normy, w tym zgodność z wymogami jakości produktów dotyczącymi utraty statusu odpadu dla elementów nieszklanych, tzn. zawartości metali żelaznych, metali nieżelaznych, niemetalowych i nieszklanych materiałów nieorganicznych i substancji organicznych:
3. Przesyłka stłuczki szklanej jest zgodna ze specyfikacjami branżowymi lub normą, o których mowa w pkt 2.
4. Masa przesyłki w kilogramach:
5. Producent stłuczki szklanej stosuje system zarządzania zgodny z wymogami rozporządzenia (UE) nr 1179/2012, który został sprawdzony przez akredytowaną jednostkę oceniającą zgodność lub weryfikatora środowiskowego lub - jeżeli stłuczka szklana, która przestała być odpadem, została przywieziony na obszar celny Unii - przez niezależnego weryfikatora zewnętrznego.
6. Przesyłka stłuczki szklanej spełnia kryteria, o których mowa w art. 3 ust. 1-3 rozporządzenia (UE) nr 1179/2012.
7. Materiał w niniejszej przesyłce jest przeznaczony wyłącznie do bezpośredniego wykorzystania do produkcji substancji lub przedmiotów szklanych w procesach przetapiania.
8. Oświadczenie producenta/importera stłuczki szklanej:
Oświadczam, że zgodnie z moją najlepszą wiedzą powyższe informacje są kompletne i poprawne:
Imię i nazwisko:
Data:
Podpis:

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.337.31

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1179/2012 ustanawiające kryteria określające, kiedy stłuczka szklana przestaje być odpadem na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE
Data aktu: 10/12/2012
Data ogłoszenia: 11/12/2012
Data wejścia w życie: 31/12/2012, 11/06/2013