uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności(1), w szczególności jego art. 10 ust. 3 oraz art. 30 ust. 5,
(1) W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 ustanowiono unijny wykaz dodatków do żywności dopuszczonych do stosowania w żywności oraz warunki ich stosowania.
(2) Wykaz ten może zostać zmieniony zgodnie z procedurą, o której mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1331/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiającym jednolitą procedurę wydawania zezwoleń na stosowanie dodatków do żywności, enzymów spożywczych i środków aromatyzujących(2).
(3) Zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 unijny wykaz dodatków do żywności może być aktualizowany z inicjatywy Komisji albo na podstawie wniosku.
(4) Złożono wniosek o zezwolenie na stosowanie dwutlenku siarki - siarczynów (E 220-228) i alginianu glikolu propylenowego (E 405) w dniu 30 czerwca 2011 r. i udostępniono go państwom członkowskim.
(5) Istnieje technologiczna potrzeba stosowania dwutlenku siarki - siarczynów (E 220-228) i alginianu glikolu propylenowego (E 405) w sfermentowanych napojach na bazie moszczu gronowego. Dwutlenek siarki - siarczyny (E 220-228) dodaje się, aby zatrzymać utlenianie i hamować wzrost mikroorganizmów. Zapobiegają one również wzrostowi niepożądanych drożdży podczas drugiej fermentacji w butelkach. Alginian glikolu propylenowego (E 405) dodaje się w celu ustabilizowania piany, tak aby pęcherzyki dwutlenku węgla nie pękały, ale tworzyły bardziej kremową i trwałą pianę.
(6) Komitet Naukowy ds. Żywności określił dopuszczalne dzienne spożycie dla dwutlenku siarki - siarczynów (E 220-228)(3) i alginianu glikolu propylenowego (E 405)(4). Sfermentowane napoje na bazie moszczu gronowego są napojami alkoholowymi, które ze względu na swoje właściwości, są porównywalne do innych napojów alkoholowych, takich jak piwo i napoje słodowe. Spożycie tych napojów można zatem uznać za alternatywne w stosunku do spożycia innych napojów alkoholowych, w szczególności piwa i napojów słodowych. Dodatkowe narażenie na dwutlenek siarki - siarczyny (E 220-228) i alginian glikolu propylenowego (E 405) w wyniku tego nowego zastosowania pozostanie ograniczone i nie doprowadzi do zwiększenia ogólnego spożycia. Należy zatem zezwolić na stosowanie dwutlenku siarki - siarczynów (E 220-228) jako środków konserwujących i alginianu glikolu propylenowego (E 405) jako stabilizatora piany w sfermentowanych napojach na bazie moszczu gronowego.
(7) Zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1331/2008 Komisja powinna zasięgnąć opinii Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności w celu uaktualnienia unijnego wykazu dodatków do żywności określonego w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008, z wyjątkiem przypadków gdy dana aktualizacja nie ma wpływu na zdrowie człowieka. Ponieważ zezwolenie na stosowanie dwutlenku siarki - siarczynów (E 220-228) jako środków konserwujących i alginianu glikolu propylenowego (E 405) jako stabilizatora piany w sfermentowanych napojach na bazie moszczu gronowego stanowi aktualizację tego wykazu niemającą wpływu na zdrowie człowieka, zasięgnięcie opinii Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności nie jest konieczne.
(8) Zgodnie z przepisami przejściowymi rozporządzenia Komisji (UE) nr 1129/2011(5) wykaz dodatków do żywności określony w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 zasadniczo stosuje się od dnia 1 czerwca 2013 r. Aby umożliwić stosowanie dwutlenku siarki - siarczynów (E 220-228) i alginianu glikolu propylenowego (E 405) w sfermentowanych napojach na bazie moszczu gronowego przed tą datą, konieczne jest określenie wcześniejszej daty rozpoczęcia stosowania w odniesieniu do tych dodatków do żywności.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 4 grudnia 2012 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 16.
(2) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 1.
(3)http://ec.europa.eu/food/fs/sc/scf/reports/scf_reports_35.pdf
(4)http://ec.europa.eu/food/fs/sc/scf/reports/scf_reports_32.pdf
(5) Dz.U. L 295 z 12.11.2011, s. 1.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.333.37 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1148/2012 zmieniające załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 w odniesieniu do stosowania dwutlenku siarki - siarczynów (E 220-228) i alginianu glikolu propylenowego (E 405) w sfermentowanych napojach na bazie moszczu gronowego |
Data aktu: | 04/12/2012 |
Data ogłoszenia: | 05/12/2012 |
Data wejścia w życie: | 25/12/2012 |