uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE(1), w szczególności jej art. 3d ust. 3 i art. 10 ust. 4,
(1) Państwa członkowskie, które nie uczestniczą we wspólnym działaniu przewidzianym w art. 26 ust. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1031/2010 z dnia 12 listopada 2010 r. w sprawie harmonogramu, kwestii administracyjnych oraz pozostałych aspektów sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych na mocy dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie(2), mogą wyznaczyć własną platformę aukcyjną w odniesieniu do swojej części wolumenu uprawnień objętych rozdziałami II i III dyrektywy 2003/87/WE. Zgodnie z art. 30 ust. 5 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 wyznaczenie takiej platformy aukcyjnej podlega obowiązkowi umieszczenia danej platformy aukcyjnej w wykazie w załączniku III do tego rozporządzenia.
(2) Zgodnie z art. 30 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 Zjednoczone Królestwo poinformowało Komisję o decyzji dotyczącej nieuczestniczenia we wspólnym działaniu przewidzianym w art. 26 ust. 1 i 2 wspomnianego rozporządzenia oraz o wyznaczeniu własnej platformy aukcyjnej.
(3) Dnia 30 kwietnia 2012 r. Zjednoczone Królestwo powiadomiło Komisję o zamiarze wyznaczenia ICE Futures Europe ("ICE") jako platformy aukcyjnej, jak określono w art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010.
(4) Dnia 25 kwietnia 2012 r. Zjednoczone Królestwo przedstawiło zgłoszenie Komitetowi ds. Zmian Klimatu ustanowionemu na mocy art. 9 decyzji nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. dotyczącej mechanizmu monitorowania emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz wykonania Protokołu z Kioto(3). Ponadto Zjednoczone Królestwo przekazało Komisji dalsze informacje i wyjaśnienia, które we właściwy sposób uzupełniły to zgłoszenie.
(5) Aby zagwarantować, że proponowane wyznaczenie ICE jako platformy aukcyjnej, o którym mowa w art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010, spełnia wymogi wspomnianego rozporządzenia i jest zgodne z celami określonymi w art. 10 ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE, konieczne jest nałożenie na ICE pewnych warunków i obowiązków.
(6) Zgodnie z art. 18-21 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 platforma aukcyjna jest zobowiązana do realizacji szeregu zadań dotyczących dopuszczania osób do składania ofert na aukcjach, które obejmują zastosowanie środków należytej staranności wobec klienta, aby zagwarantować, że jedynie osoby uprawnione ubiegają się o dopuszczenie do bezpośredniego składania ofert na aukcji. Jej obowiązki dotyczą również badania spełnienia przez kandydatów określonych minimalnych wymogów dotyczących dopuszczenia do składania ofert, składania i rozpatrywania wniosków o dopuszczenie do składania ofert, jak również podejmowania decyzji dotyczących udzielenia lub odmowy udzielenia dopuszczenia do aukcji, cofnięcia lub zawieszenia już udzielonych dopuszczeń. Zgodnie z modelem współpracy między ICE a członkami giełdy i ich klientami członkowie giełdy ICE i niektórzy ich klienci będą wykonywali tego rodzaju funkcje związane z dopuszczeniem w odniesieniu do swoich aktualnych lub potencjalnych klientów. Taki model współpracy może być zgodny z przepisami rozporządzenia (UE) nr 1031/2010, pod warunkiem że ICE zagwarantuje zgodność z obowiązkami spoczywającymi na platformie aukcyjnej na mocy rozporządzenia (UE) nr 1031/2010.
(7) Ponadto, zgodnie z art. 35 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1031/2010, wyznaczona platforma aukcyjna jest zobowiązana zapewnić pełny, uczciwy i sprawiedliwy dostęp do składania ofert na aukcjach przez MŚP oraz dostęp do składania ofert na aukcjach przez małe podmioty uczestniczące w systemie. W tym celu ICE powinna dostarczać MŚP oraz małym podmiotom uczestniczącym w systemie przejrzystych, zrozumiałych i aktualnych informacji dotyczących możliwości dostępu do aukcji prowadzonych przez ICE dla Zjednoczonego Królestwa, w tym wszelkich niezbędnych praktycznych wskazówek na temat tego, w jaki sposób w pełni korzystać z takich możliwości. Tego rodzaju informacje powinny być dostępne publicznie na stronie internetowej ICE. ICE powinna ponadto składać sprawozdania monitorującemu aukcje wyznaczonemu zgodnie z art. 24 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 na temat zasięgu uzyskanego w ramach swojego modelu współpracy z członkami giełdy i ich klientami, w tym poziomu uzyskanego zasięgu geograficznego, oraz w jak największym stopniu uwzględniać w tym względzie zalecenia monitorującego aukcje, tak aby zapewnić wypełnienie swoich obowiązków wynikających z art. 35 ust. 3 lit. a) i b) wspomnianego rozporządzenia.
(8) Zgodnie z art. 35 ust. 3 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 przy wyznaczaniu platformy aukcyjnej państwa członkowskie muszą wziąć pod uwagę zakres, w jakim platforma aukcyjna będąca kandydatem jest w stanie uniknąć zakłóceń konkurencji na rynku wewnętrznym, w tym na rynku uprawnień do emisji dwutlenku węgla. W szczególności platforma aukcyjna nie powinna mieć możliwości wykorzystywania wyznaczającej ją umowy w celu zwiększenia konkurencyjności prowadzonej przez nią innej działalności, zwłaszcza w zakresie rynku wtórnego, który organizuje. Ponadto umieszczenie ICE jako platformy aukcyjnej w wykazie powinno być uzależnione od tego, czy ICE, w tym wszyscy członkowie giełdy bądź podmioty rozliczeniowe, umożliwiają oferentom będącym kandydatami dopuszczenie do składania ofert na aukcjach bez wymogu członkowstwa lub uczestnictwa w rynku wtórnym organizowanym przez ICE lub w jakiejkolwiek innej platformie handlu zarządzanej przez ICE lub jakąkolwiek osobę trzecią.
(9) Zgodnie z art. 35 ust. 3 lit. h) rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 przy wyznaczaniu platformy aukcyjnej państwo członkowskie musi uwzględnić zakres, w jakim zapewniono odpowiednie środki zobowiązujące platformę aukcyjną do przekazania wszystkich aktywów materialnych i niematerialnych niezbędnych następcy danej platformy aukcyjnej do prowadzenia aukcji. Tego rodzaju środki zostały ustanowione w strategii wyjścia, która powinna zostać poddana przeglądowi przez monitorującego aukcje. ICE powinno opracować swoją strategię wyjścia w jasny sposób i we właściwym czasie, biorąc pod uwagę przede wszystkim opinię monitorującego aukcje.
(10) Zgodnie z art. 51 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 wszelkie opłaty i warunki stosowane przez platformę aukcyjną, jak również system rozliczeniowy lub rozrachunkowy, muszą być jasno określone, łatwo zrozumiałe i dostępne do wiadomości publicznej. W kontekście modelu współpracy przewidzianego przez ICE, wszelkie dodatkowe opłaty i warunki stosowane przez członków giełdy i ich klientów w odniesieniu do wykonywanych przez nich funkcji związanych z dopuszczaniem powinny również być jasno określone, łatwo zrozumiałe i dostępne do wiadomości publicznej na stronach internetowych podmiotów oferujących te usługi, a bezpośrednie odniesienia do tych stron internetowych powinny być dostępne na stronie internetowej ICE.
(11) Zgodnie z art. 64 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 wyznaczona platforma aukcyjna musi zapewnić dostępność mechanizmu pozasądowego rozstrzygania sporów na potrzeby skarg zgłaszanych przez kandydatów ubiegających się o dopuszczenie do składania ofert, oferentów dopuszczonych do składania ofert lub podmiotów, którym odmówiono dopuszczenia do składania ofert, cofnięto dopuszczenie do składania ofert lub je zawieszono. Kandydaci ubiegający się o dopuszczenie do składania ofert, oferenci dopuszczeni do składania ofert lub podmioty, którym odmówiono dopuszczenia do składania ofert, cofnięto dopuszczenie do składania ofert lub je zawieszono, powinny mieć możliwość skorzystania z prawa do odwołania się zgodnie z przepisami art. 64 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010, nawet jeżeli przedmiotowe decyzje są podejmowane przez członków giełdy ICE i ich klientów.
(12) Oprócz zmian w regulaminie ICE wymaganych do zapewnienia pełnej zgodności z warunkami i obowiązkami określonymi w załączniku do niniejszego rozporządzenia, ICE powinno również podjąć wszelkie dalsze kroki niezbędne do zapewnienia pełnego spełnienia wymogów, które mogą obejmować dostosowanie ustaleń umownych między ICE i członkami jej giełdy, między członkami giełdy i ich klientami oraz między kolejnymi klientami w łańcuchu transakcji.
(13) Ponadto niektóre odniesienia w art. 25 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 powinny zostać zmienione w celu wyeliminowania luk w zakresie monitorowania procesów aukcyjnych przez monitorującego aukcje oraz ze względów zachowania spójności z innymi przepisami wspomnianego rozporządzenia.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1031/2010.
(15) W celu zapewnienia przewidywalnych i terminowych aukcji platformy aukcyjnej wyznaczonej przez Zjednoczone Królestwo niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 7 listopada 2012 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
(2) Dz.U. L 302 z 18.11.2010, s. 1.
(3) Dz.U. L 49 z 19.2.2004, s. 1.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.310.19 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1042/2012 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1031/2010 w celu wpisania do wykazu platformy aukcyjnej, która ma zostać wyznaczona przez Zjednoczone Królestwo |
Data aktu: | 07/11/2012 |
Data ogłoszenia: | 09/11/2012 |
Data wejścia w życie: | 10/11/2012 |