a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 736/2006(2) określa metodyki prowadzenia inspekcji standaryzacyjnych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (zwanej dalej "Agencją"), zgodnie z art. 24 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 216/2008. Rozporządzenie (WE) nr 736/2006 przyjęto w czasie, gdy zakres stosowania rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady(3) ograniczony był do początkowej i ciągłej zdatności do lotu.
(2) Od tamtej pory rozporządzeniem (WE) nr 216/2008 zastąpiono rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 oraz dwukrotnie rozszerzono zakres jego stosowania, aby uwzględnić, po pierwsze, w szczególności załogi lotnicze i operacje lotnicze, a po drugie służby zarządzania ruchem lotniczym i służby żeglugi powietrznej (ATM/ ANS), jak również bezpieczeństwo portów lotniczych. Komisja przyjęła szereg przepisów wykonawczych odpowiadających tym nowym dziedzinom kompetencji.
(3) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1702/2003(4) określono wcześniej przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i wyposażenia w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska, a także certyfikacji organizacji projektujących i produkujących, jak również uwzględniono wymagania techniczne oraz procedury administracyjne w celu zagwarantowania zadowalającego wdrożenia przez właściwe organy państw członkowskich.
(4) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2042/2003(5) określono przepisy wykonawcze dotyczące ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania, jak również uwzględniono wymagania techniczne oraz procedury administracyjne w celu zagwarantowania zadowalającego wdrożenia przez właściwe organy państw członkowskich.
(5) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 805/2011(6) określono szczegółowe zasady licencjonowania kontrolerów ruchu lotniczego oraz wydawania określonych certyfikatów, jak również uwzględniono wymagania techniczne oraz procedury administracyjne w celu zagwarantowania zadowalającego wdrożenia przez właściwe organy państw członkowskich.
(6) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1178/2011(7) określono wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym w celu zagwarantowania zadowalającego wdrożenia przez właściwe organy państw członkowskich.
(7) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 1034/2011(8) określono procedury administracyjne dotyczące nadzoru nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym i służbach żeglugi powietrznej w celu zagwarantowania zadowalającego wdrożenia przez właściwe organy państw członkowskich wspólnych wymogów dotyczących zapewniania służb żeglugi powietrznej określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 1035/2011(9).
(8) W rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3922/91(10), zmienionym rozporządzeniem Komisji (WE) nr 859/2008(11), określono wspólne wymagania techniczne mające zastosowanie do komercyjnego transportu lotniczego oraz procedury administracyjne w celu zagwarantowania zadowalającego wdrożenia przez właściwe organy państw członkowskich, które obowiązują do czasu rozpoczęcia stosowania przepisów wykonawczych w dziedzinie operacji lotniczych.
(9) Dyrektywą 2004/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(12) w sprawie bezpieczeństwa statków powietrznych państwa trzeciego korzystających z portów lotniczych Wspólnoty, zmienioną dyrektywą Komisji 2008/49/WE(13), ustanowiono procedury przeprowadzania przez państwa członkowskie kontroli na ziemi takich statków powietrznych (SAFA), które obowiązują do czasu rozpoczęcia stosowania przepisów wykonawczych w dziedzinie kontroli na ziemi.
(10) W celu monitorowania stosowania wspomnianych przepisów wykonawczych przez właściwe organy państw członkowskich konieczne jest niezwłoczne rozszerzenie stosowania obecnej metodyki prowadzenia inspekcji standaryzacyjnych przez Agencję na nowe dziedziny dotyczące licencjonowania załóg, operacji lotniczych, licencjonowania kontrolerów ruchu lotniczego oraz zapewniania ATM/ANS.
(11) W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 736/2006.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 65 rozporządzenia (WE) nr 216/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 2 lutego 2012 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |
______(1) Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.
(2) Dz.U. L 129 z 17.5.2006, s. 10.
(3) Dz.U. L 240 z 7.9.2002, s. 1.
(4) Dz.U. L 243 z 27.9.2003, s. 6.
(5) Dz.U. L 315 z 28.11.2003, s. 1.
(6) Dz.U. L 206 z 11.8.2011, s. 21.
(7) Dz.U. L 311 z 25.11.2011, s. 1.
(8) Dz.U. L 271 z 18.10.2011, s. 15.
(9) Dz.U. L 271 z 18.10.2011, s. 23.
(10) Dz.U. L 373 z 31.12.1991, s. 4.
(11) Dz.U. L 254 z 20.9.2008, s. 1.
(12) Dz.U. L 143 z 30.4.2004, s. 76.
(13) Dz.U. L 109 z 19.4.2008, s. 17.