(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/692/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 8 listopada 2012 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi(1), w szczególności jego art. 11 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 854/2004 stanowi, że produkty pochodzenia zwierzęcego przywozi się jedynie z państwa trzeciego lub części państwa trzeciego znajdującego się w wykazie sporządzonym zgodnie z tym rozporządzeniem.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 854/2004 stanowi również, że przy sporządzaniu oraz aktualizowaniu takich wykazów należy brać pod uwagę kontrole unijne w państwach trzecich oraz gwarancje właściwych organów państw trzecich w odniesieniu do zgodności lub równoważności z unijnym prawem paszowym i żywnościowym oraz przepisami dotyczącymi zdrowia zwierząt, jak określono w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz przepisami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(2).
(3) W decyzji Komisji 2006/766/WE z dnia 6 listopada 2006 r. ustanawiającej wykazy państw i terytoriów trzecich, z których dopuszczony jest przywóz małży, szkarłupni, osłonic, ślimaków morskich i produktów rybołówstwa(3), wymieniono te państwa trzecie, które spełniają kryteria określone w rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 i w związku z tym są w stanie zagwarantować, że wywóz wskazanych produktów do Unii spełnia warunki sanitarne ustanowione w przepisach unijnych dla ochrony zdrowia konsumentów. W szczególności załącznik I do tej decyzji zawiera wykaz państw trzecich, z których dopuszczony jest przywóz małży, szkarłupni, osłonic i ślimaków morskich, a załącznik II do tej decyzji zawiera wykaz państw i terytoriów trzecich, z których dopuszczony jest przywóz produktów rybołówstwa przeznaczonych do spożycia przez ludzi. W wykazach tych określono również ograniczenia dotyczące takiego przywozu z niektórych państw trzecich.
(4) W dniach od 23 listopada do 2 grudnia 2010 r. Komisja przeprowadziła kontrolę w Chorwacji, aby ocenić istniejące systemy kontroli produkcji żywych małży przeznaczonych na wywóz do Unii. Stwierdzono pewne uchybienia, które zostały następnie usunięte. Systemy kontroli obowiązujące we wspomnianym państwie trzecim dają obecnie gwarancje wystarczające do zapewnienia odpowiedniej ochrony zdrowia konsumentów w odniesieniu do małży wywożonych z Chorwacji do Unii. W związku z powyższym Chorwacja powinna zostać włączona do wykazu zamieszczonego w załączniku I do decyzji 2006/766/WE.
(5) W dniach od 25 do 28 kwietnia 2012 r. Komisja przeprowadziła kontrolę w Brunei, aby ocenić istniejące systemy kontroli produkcji produktów rybołówstwa przeznaczonych na wywóz do Unii. Podczas wspomnianej kontroli nie stwierdzono uchybień w odniesieniu do produkcji produktów akwakultury, które miałyby istotne implikacje dla ochrony zdrowia konsumentów. Brunei powinno zatem zostać włączone do wykazu państw trzecich zamieszczonego w załączniku II do decyzji 2006/766/WE, ze wskazaniem, że z tego państwa trzeciego wolno przywozić do Unii jedynie produkty akwakultury.
(6) W dniach od 8 do 11 czerwca 2009 r. Komisja przeprowadziła kontrolę w Togo. Urzędowe kontrole i świadectwa higieny w odniesieniu do wywozu żywych homarów uznano za zadowalające, ale stwierdzono uchybienia w systemie kontroli wędzonych produktów rybołówstwa przeznaczonych na wywóz do Unii. Z uwagi na te uchybienia Togo zostało włączone do wykazu zamieszczonego w załączniku II do decyzji 2006/766/WE, zmienionej decyzją Komisji 2009/951/UE(4), ze wskazaniem, że z tego państwa trzeciego wolno wywozić do Unii jedynie żywe homary.
(7) Uchybienia stwierdzone podczas wizyty kontrolnej Komisji w Togo zostały następnie usunięte. Ustanowiono systemy kontroli w celu prowadzenia analiz mikrobiologicznych i chemicznych wędzonych produktów rybołówstwa. Sprawozdania analityczne i inne informacje przedłożone przez właściwy organ dają gwarancje wystarczające do zapewnienia odpowiedniej ochrony zdrowia konsumentów w odniesieniu do wszystkich produktów rybołówstwa przeznaczonych do spożycia przez ludzi, innych niż żywe, schłodzone, mrożone lub przetworzone małże, szkarłupnie, osłonice i ślimaki morskie, wywożonych z Togo do Unii.
(8) W następstwie reformy wewnętrznej w Królestwie Niderlandów, która weszła w życie z dniem 10 października 2010 r., Antyle Niderlandzkie przestały być terytorium autonomicznym w ramach tego królestwa. W tym samym dniu Curaçao i Sint Maarten uzyskały status terytoriów autonomicznych w ramach Królestwa Niderlandów, natomiast Bonaire, Sint Eustatius i Saba stały się gminami specjalnymi europejskiej części Królestwa Niderlandów.
(9) Bonaire, Sint Eustatius i Saba pozostają jednak ujęte w wykazie krajów i terytoriów zamorskich zamieszczonym w załączniku II do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Są to zatem kraje i terytoria zamorskie objęte postanowieniami części IV Traktatu.
(10) Ponieważ terytoria te należą do europejskiej części Królestwa Niderlandów, wykonanie Traktatów na tych terytoriach zapewniają Niderlandy, a zadania właściwego organu do spraw sanitarnych na terenie tych gmin specjalnych są realizowane przez właściwe organy Niderlandów. Właściwe organy Niderlandów przedstawiły Komisji niezbędne informacje w celu udowodnienia, że system kontroli sanitarnych obowiązujący na terytoriach Bonaire, Sint Eustatius i Saba zapewnia wystarczające gwarancje zgodności z wymogami unijnymi. Z przekazanych informacji wynika również, że organy te posiadają te same uprawnienia do prowadzenia kontroli, którymi dysponował właściwy organ Antyli Niderlandzkich, oraz że podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze mają takie same obowiązki. Ponadto według tych informacji urzędowe kontrole sanitarne w tych gminach specjalnych utrzymują się na tym samym poziomie co w okresie istnienia Antyli Niderlandzkich.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2006/766/WE.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 206.
(2) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1.
(3) Dz.U. L 320 z 18.11.2006, s. 53.
(4) Dz.U. L 328 z 15.12.2009, s. 70.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.308.25 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2012/692/UE zmieniająca załączniki do decyzji 2006/766/WE w odniesieniu do wpisów do wykazów państw i terytoriów trzecich, z których dopuszczony jest przywóz małży, szkarłupni, osłonic, ślimaków morskich i produktów rybołówstwa przeznaczonych do spożycia przez ludzi |
Data aktu: | 06/11/2012 |
Data ogłoszenia: | 08/11/2012 |
Data wejścia w życie: | 08/11/2012 |