Decyzja 2012/614/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy 2010

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2012 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy 2010

(2012/614/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 października 2012 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy 2010,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy 2010 r., wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsięwzięcia(1),
uwzględniając konkluzje wspólnej delegacji Parlamentu Europejskiego Komisji Budżetowej i Komisji Kontroli Budżetowej do ITER w Cadarache w dniach 16-18 maja 2011 r.,
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2012 r. (06086/2012 - C7-0050/2012),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
uwzględniając decyzję Rady 2007/198/Euratom z dnia 27 marca 2007 r. powołującą Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej oraz przyznającą mu określone korzyści(3), w szczególności jej art. 5,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0113/2012),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy 2010;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny
______

(1) Dz.U. C 368 z 16.12.2011, s. 24.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 90 z 30.3.2007, s. 58.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2012 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy 2010

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy 2010,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy 2010 r., wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsięwzięcia(1),
uwzględniając konkluzje wspólnej delegacji Parlamentu Europejskiego Komisji Budżetowej i Komisji Kontroli Budżetowej do ITER w Cadarache w dniach 16-18 maja 2011 r.,
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2012 r. (06086/2012 - C7-0050/2012),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
uwzględniając decyzję Rady 2007/198/Euratom z dnia 27 marca 2007 r. powołującą Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej oraz przyznającą mu określone korzyści(3), w szczególności jej art. 5,
uwzględniając regulamin finansowy Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej, przyjęty decyzją Rady Zarządzającej Wspólnego Przedsięwzięcia z dnia 22 października 2007 r. (zwany dalej "regulaminem finansowym ITER"),
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0113/2012),
A.
mając na uwadze, że Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej ("Wspólne Przedsięwzięcie") zostało ustanowione w marcu 2007 r. na okres 35 lat,
B.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2010 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe,
C.
mając na uwadze, że regulamin finansowy ITER opiera się na ramowym rozporządzeniu finansowym, które niedawno zmieniono w celu dostosowania go do zmian wprowadzonych w ogólnym rozporządzeniu finansowym,
D.
mając na uwadze, że w dniu 9 października 2008 r. Trybunał Obrachunkowy wydał opinię nr 4/2008 w sprawie regulaminu finansowego ITER,
E.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie rozpoczęło autonomiczną działalność w dniu 18 marca 2008 r.,
F.
mając na uwadze, że w chwili tworzenia Wspólnego Przedsięwzięcia uznano, iż całkowity niezbędny budżet na lata 2007-2014 wynosił 9.653.000.000 EUR;
G.
mając na uwadze, że ostateczny budżet Wspólnego Przedsięwzięcia na rok budżetowy 2010 przewidywał łączną kwotę środków na zobowiązania w wysokości 444.100.000 EUR oraz kwotę środków na płatności w wysokości 241.700.000 EUR;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa, że w styczniu 2010 r. Rada Zarządzająca przyjęła rezygnację pierwszego dyrektora Wspólnego Przedsięwzięcia;
2.
odnotowuje z zaniepokojeniem zwrócenie przez Trybunał Obrachunkowy uwagi na konieczność znacznego zwiększenia zasobów na projekt ITER w porównaniu z zakładanymi całkowitymi środkami, jakie oceniano jako niezbędne w latach 2007-2014;
3.
zauważa, że budżet Wspólnego Przedsięwzięcia na 2010 r. został wstępnie zatwierdzony w całkowitej kwocie 447.440.000 EUR w środkach na zobowiązania oraz 254.900.000 EUR w środkach na płatności; wnioskuje z ostatecznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia, że jego budżet na 2010 r. był dwukrotnie korygowany; stwierdza w szczególności, że istniały cztery przyczyny dwukrotnej korekty budżetu:
zmniejszenie wkładu administracyjnego Euratom o 3.300.000 EUR w celu osiągnięcia pełnej zgodności między wstępnym budżetem Wspólnego Przedsięwzięcia a budżetem ogólnym Unii na 2010 r.,
aktualizacja wkładu państwa przyjmującego ITER: wystawiono notę debetową na pełną kwotę przewidzianą w budżecie w wysokości 13.600.000 EUR dotyczącą płatności składki Francji za 2010 r.; na podstawie rzeczywistej prognozy płatności w 2010 r. przyjęto kwotę 8.000.000 EUR,
aktualizacja składek członkowskich: Wspólne Przedsięwzięcie otrzymało uzupełnienie składek członkowskich za 2009 r., ale pomimo kilkukrotnych napomnień Włochy i Węgry nie opłaciły swoich składek do budżetu na 2010 r.,
uwzględnienie innych dodatkowych dochodów uzyskanych z tytułu odsetek bankowych od składki Francji (104.506,54 EUR), odsetek od "rachunku bieżącego" (34.629,49 EUR) oraz zwrotu z Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej (1.389,00 EUR);
4.
odnotowuje na podstawie uwag Wspólnego Przedsięwzięcia, że zrealizowało ono swój budżet na 2010 r. w 99,9 % pod względem środków na zobowiązania; wyraża jednak niepokój z powodu opóźnień w realizacji działań, których efektem był wskaźnik wykorzystania środków na płatności w wysokości zaledwie 63,4 %;
5.
stwierdza z niepokojem, że kwoty przeniesione z 2009 r. wyniosły 106.800.000 EUR w środkach na zobowiązania i 52.200.000 EUR w środkach na płatności, a te środki zostały zgromadzone przede wszystkim od państwa przyjmującego ITER oraz w środkach przeznaczonych na budowę ITER;
6.
zauważa na podstawie ostatecznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia, że w 2010 r. kwota anulowanych środków na zobowiązania i płatności z tytułu wydatków administracyjnych wyniosła 1.090.550,73 EUR, podczas gdy kwota anulowanych środków na płatności z tytułu wydatków operacyjnych wyniosła 50.713.452,82 EUR;
7.
zwraca z zaniepokojeniem uwagę na wysoki wskaźnik środków pieniężnych, który wyniósł pod koniec roku 78.800.000 EUR, co stanowiło 26,8 % dostępnych środków na płatności w 2010 r.;

Zamówienia i dotacje

8.
zauważa na podstawie rocznego sprawozdania Wspólnego Przedsięwzięcia z działalności, że zawarto ogółem 44 umowy na zamówienia na całkowitą kwotę 826.000.000 EUR; zauważa w szczególności, że wszczęto 42 procedury zamówień operacyjnych, zakończono ocenę 43 zamówień i podpisano 43 umowy na zamówienia; stwierdza również na podstawie rocznego sprawozdania, że Wspólne Przedsięwzięcie wszczęło ogółem 5 procedur zamówień administracyjnych, przyznało 7 umów na zamówienia administracyjne o łącznej wartości 6.000.000 EUR oraz podpisało 6 umów dotyczących zamówień;
9.
stwierdza, że wszczęto ogółem 16 procedur dotyczących dotacji, zakończono 21 procedur oceny, przyznano 23 kontrakty i podpisano 29 umów;
10.
stwierdza, że Trybunał Obrachunkowy zbadał próbkę 9 procedur zamówień i 6 procedur dotacji; jest zaniepokojony, że spośród 9 skontrolowanych procedur zamówień w przypadku 3 wpłynęła tylko 1 oferta; wyraża ponadto zaniepokojenie, że w przypadku dotacji średnia liczba otrzymanych ofert wyniosła tylko jedno na zaproszenie; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do opracowania planu działań, zawierającego konkretne działania i terminy, w celu maksymalizacji konkurencji i stosowania zasady gospodarnego wykorzystywania środków na etapie przygotowywania zaproszenia, publikacji, oceny i zarządzania zamówieniami;
11.
zauważa, że kontrole stosowane przez Wspólne Przedsięwzięcie przed dokonaniem płatności na podstawie umów o dotację nie są wystarczająco udokumentowane, aby mogły dostarczyć pewności co do zgodności z wymogami finansowymi oraz co do kwalifikowalności kosztów; podkreśla, że audytor wewnętrzny Wspólnego Przedsięwzięcia również zauważył, że prowadzenie kontroli ex ante w przypadku płatności dokonywanych na podstawie zestawień poniesionych wydatków nie jest skuteczne i nie jest adekwatne do celów przetwarzania zestawień poniesionych wydatków; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do podjęcia niezbędnych działań w celu wzmocnienia kontroli przed dokonaniem płatności oraz do informowania organu udzielającego absolutorium o tej sprawie;
12.
zauważa, że lista zamówień i beneficjentów dotacji nie jest publicznie dostępna na stronie internetowej Wspólnego Przedsięwzięcia, i wyraża zaniepokojenie tym brakiem przejrzystości; z tego względu wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do skorzystania ze wzorców zapewnionych przez wspólne przedsięwzięcia "Czyste niebo", FCH, IMI i SESAR oraz do zaktualizowania swojej strony internetowej o pełną listę zamówień i beneficjentów dotacji z 2010 r., a także z poprzednich lat budżetowych;

Systemy kontroli wewnętrznej

13.
zauważa z zaniepokojeniem, że systemy kontroli wewnętrznej Wspólnego Przedsięwzięcia nie zostały w pełni ustanowione i wdrożone, jak wymaga tego jego regulamin finansowy; ponadto ubolewa nad zgłoszonymi wątpliwościami dotyczącymi obiegu środków finansowych i rozdziału obowiązków; stwierdza, że nowa struktura organizacyjna zaczęła funkcjonować z dniem 1 stycznia 2011 r.; zauważa jednak, że odpowiedzialność za obieg środków finansowych wciąż nie została w pełni przypisana, a kilka istotnych stanowisk we Wspólnym Przedsięwzięciu nadal nie zostało obsadzonych;
14.
wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do zatwierdzenia procedur biznesowych dostarczających informacji finansowych do systemów rachunkowości (ABAC i SAP); ponadto wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do stworzenia odpowiedniego narzędzia do zarządzania umowami operacyjnymi, zintegrowanego z systemami sprawozdawczości budżetowej i finansowej;
15.
ustanowienie przez Wspólne Przedsięwzięcie komitetu kontroli odpowiadającego bezpośrednio przed Radą Zarządzającą, czego domagał się organ udzielający absolutorium;
16.
odnotowuje rozpoczęcie przez Wspólne Przedsięwzięcie opracowywania strategii kontroli ex post, służącej ocenie legalności i prawidłowości podstawowych transakcji, która zostanie wdrożona w 2012 r., podkreślając, że Wspólne Przedsięwzięcie zaczęło autonomicznie funkcjonować w marcu 2008 r.;

Audyt wewnętrzny

17.
przyjmuje do wiadomości, że jeszcze nie przeprowadzono zmiany regulaminu finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia celem uwzględnienia przepisu odnoszącego się do uprawnień audytora wewnętrznego Komisji w zakresie całego budżetu ogólnego;
18.
zauważa jednak, że Komisja i Wspólne Przedsięwzięcie podjęły działania w celu wyraźnego zdefiniowania zadań operacyjnych służby audytu wewnętrznego Komisji oraz funkcji audytu wewnętrznego Wspólnego Przedsięwzięcia;

Opóźniona wpłata składek członkowskich i porozumienie w sprawie siedziby

19.
uważa, że kluczowe znaczenie ma przestrzeganie przez wszystkich członków Wspólnego Przedsięwzięcia terminu wpłaty składek członkowskich; zauważa, że Rada Zarządzająca przyjęła instrumenty umożliwiające naliczanie odsetek od rocznej składki członkowskiej w przypadku zwłoki w jej zapłacie;
20.
stwierdza, że pomimo podpisania umowy o siedzibie między Królestwem Hiszpanii a Wspólnym Przedsięwzięciem, dotyczącej siedziby i wsparcia, przywilejów i immunitetów, to stała siedziba jeszcze nie została udostępniona Wspólnemu Przedsięwzięciu; zauważa jednak, że Wspólne Przedsięwzięcie zajmuje tymczasową siedzibę, której koszty ponosi Królestwo Hiszpanii;

Uwagi horyzontalne dotyczące wspólnych przedsiębiorstw

21.
podkreśla, że do tej pory Komisja ustanowiła siedem wspólnych przedsiębiorstw na mocy art. 187 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej; odnotowuje, że sześć wspólnych przedsiębiorstw (IMI, ARTEMIS, ENIAC, "Czyste niebo", Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych oraz Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej) działa w obszarze badań i podlega DG RTD i DG INFSO Komisji, jedno zaś odpowiada za opracowanie nowego systemu zarządzania ruchem lotniczym (SESAR) w obszarze transportu, a jego działania nadzoruje DG MOVE;
22.
odnotowuje, że całkowite środki indykatywne, które wydają się niezbędne do funkcjonowania wspólnych przedsiębiorstw przez cały okres ich istnienia, wynoszą 21.793.000.000 EUR;
23.
odnotowuje, że całkowity wkład Unii, który wydaje się niezbędny do funkcjonowania wspólnych przedsiębiorstw przez cały okres ich istnienia, wynosi 11.489.000.000 EUR;
24.
odnotowuje, że w roku budżetowym 2010 ogólny wkład Unii do budżetu wspólnych przedsiębiorstw wynosił 505.000.000 EUR;
25.
wzywa Komisję do corocznego przekazywania organowi udzielającemu absolutorium skonsolidowanych informacji na temat całkowitego rocznego finansowania na rzecz poszczególnych wspólnych przedsiębiorstw przekazywanego z budżetu ogólnego Unii, tak aby zapewnić przejrzystość i jasność w kwestii wykorzystania funduszy unijnych i przywrócić zaufanie europejskich podatników;
26.
z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę ARTEMIS dotyczącą uwzględniania w rocznym sprawozdaniu z działalności informacji na temat monitorowania i przeglądu realizowanych projektów; uważa, że jest to praktyka, którą powinny też stosować inne wspólne przedsiębiorstwa;
27.
przypomina, że wspólne przedsiębiorstwa to partnerstwa publiczno-prywatne oraz że w rezultacie splatają się w nich interesy sektora publicznego i prywatnego; uważa, że w tych okolicznościach nie należy wykluczać ewentualności wystąpienia konfliktu interesów, lecz odpowiednio podejść do tej kwestii; wzywa zatem wspólne przedsiębiorstwa do informowania organu udzielającego absolutorium o mechanizmach weryfikacji funkcjonujących w ich odnośnych strukturach, tak aby umożliwić odpowiednie zarządzanie i zapobieganie konfliktom interesów;
28.
odnotowuje, że z wyjątkiem Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej wspólne przedsiębiorstwa to relatywnie niewielkie i skoncentrowane geograficznie struktury; uważa w związku z tym, że tam, gdzie to możliwe, powinny one łączyć zasoby;
29.
wzywa Trybunał Obrachunkowy do przekazania organowi udzielającemu absolutorium informacji o działaniach następczych podjętych w związku z uwagami sformułowanymi w odniesieniu do poszczególnych wspólnych przedsiębiorstw w odnośnych sprawozdaniach dotyczących rocznych sprawozdań finansowych za rok budżetowy 2011;
30.
wzywa Trybunał Obrachunkowy do przekazania Parlamentowi w rozsądnym terminie sprawozdania specjalnego na temat wartości dodanej związanej z tworzeniem wspólnych przedsiębiorstw w zakresie skutecznego prowadzenia unijnych badań, rozwoju technologicznego i programów demonstracyjnych; odnotowuje ponadto, że w tym samym sprawozdaniu należy uwzględnić ocenę efektywności procesu tworzenia wspólnych przedsiębiorstw.

______

(1) Dz.U. C 368 z 16.12.2011, s. 24.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 90 z 30.3.2007, s. 58.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.286.342

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2012/614/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy 2010
Data aktu: 10/05/2012
Data ogłoszenia: 17/10/2012