Decyzja 2012/559/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2012 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

(2012/559/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 października 2012 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010(1),
uwzględniając roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010 (COM(2011) 473 - C7-0264/2011)(2),
uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Inspektora Ochrony Danych dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2010 r.,
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2010 wraz z odpowiedziami instytucji(3),
uwzględniając poświadczenie wiarygodności(4) rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku budżetowego 2010 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0093/2012),
1.
udziela Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2010;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny
______

(1) Dz.U. L 64 z 12.3.2010.

(2) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 1.

(3) Dz.U. C 326 z 10.11.2011, s. 1.

(4) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 134.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2012 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010(1),
uwzględniając roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010 (COM(2011) 473 - C7-0264/2011)(2),
uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2010 r.,
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2010 wraz z odpowiedziami instytucji(3),
uwzględniając poświadczenie(4) wiarygodności rozliczeń, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku budżetowego 2010 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0093/2012),
1.
podkreśla, że w swoim sprawozdaniu rocznym za rok 2010 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, co następuje: "Chociaż specjalistyczny charakter funkcji sprawowanej przez EIOD może stanowić uzasadnienie dla zorganizowania konkursu wewnętrznego [zorganizowanego w 2009 r. w dziedzinie prawnej, w dziedzinie technologii, w dziedzinie zasobów ludzkich i wsparcia administracyjnego], praktyka ta nie powinna stanowić normy. Najlepszą praktyką jest korzystanie z usług Europejskiego Urzędu Doboru Kadr (EPSO), który regularnie organizuje otwarte konkursy" (pkt 7.32);
2.
wyraża zadowolenie, że w latach 2009-2010 EIOD zorganizował w ścisłej współpracy z EPSO konkurs otwarty w dziedzinie ochrony danych w celu zatrudnienia wysoko wyspecjalizowanego personelu;
3.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził - na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych - że w łącznych płatnościach za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2010 r. w zakresie wydatków administracyjnych i innych instytucji i organów nie wystąpił istotny poziom błędu; zauważa, że najbardziej prawdopodobny poziom błędu w przypadku sektora "wydatków administracyjnych" szacowany jest ogółem na 0,4 % (punkty 7.9, 7.10 i 7.32);
4.
przypomina, że w trakcie roku budżetowego 2009 Trybunał Obrachunkowy zwrócił się do EIOD, aby wymagał od swoich pracowników przedstawiania w regularnych odstępach czasu dokumentów potwierdzających ich sytuację osobistą; zauważa, że w międzyczasie EIOD skorygował błędy stwierdzone w poświadczeniu wiarygodności z 2009 r. - w latach 2010 i 2011 - i wdrożył narzędzia pozwalające usprawnić zarządzanie dodatkami; podkreśla, że Trybunał Obrachunkowy zweryfikuje poczynione postępy w sprawozdaniu rocznym za rok 2011;
5.
stwierdza, że w 2010 r. EIOD dysponował środkami na zobowiązania o łącznej wartości 7.104.351 EUR (w 2009 r. - 7 mln EUR) przy stopie wykorzystania środków wynoszącej 82,73 % (w 2009 r. - 81,44 %); podkreśla, że budżet EIOD jest czysto administracyjny, jako że wydatki dotyczą w 65 % osób związanych z instytucją (tytuł 1), a w 35 % - budynków, mebli, wyposażenia i różnych wydatków operacyjnych (tytuł 2);
6.
zwraca się do EIOD o przygotowywanie budżetu rocznego odpowiadającego jego potrzebom (tytuł 1 został wykorzystany zaledwie w 75 % w 2010 r.) oraz o zadbanie o lepsze wykonanie budżetu (pkt 7.35);
7.
z zadowoleniem zauważa, że zalecenia zawarte w sprawozdaniach Trybunału Obrachunkowego i Komisji za rok budżetowy 2009 zostały wdrożone w następujący sposób:
w odniesieniu do przepływu środków finansowych ("workflow") wprowadzono nowy wewnętrzny system kontroli finansowej,
wyznaczono koordynatora ds. księgowości,
ustanowiono centralny rejestr odstępstw, oraz
system kontroli ex post jest obecnie przyjmowany;
8.
dostrzega gruntowną reorganizację personelu przeprowadzoną w 2010 r. i domaga się informacji na temat nowej struktury organizacyjnej; w tym celu wyraża życzenie, aby w swoim sprawozdaniu rocznym z działalności EIOD przedstawił również działania zrealizowane w związku z zaleceniami Parlamentu;
9.
zauważa, że utworzenie zabezpieczonego elektronicznego systemu zarządzania sprawami jest krokiem naprzód; pragnie uzyskać informacje o postępach prac w następnym sprawozdaniu rocznym z działalności;
10.
zauważa, że EIOD ustanowi system ustalający główne wskaźniki wydajności w planie zarządzania ("management plan") na rok 2012, jak również tablicę wyników, która dzięki systemowi wzorców ("benchmarking") czyni starania służb wymiernymi; plan ten zostanie poddany ocenie jako część sprawozdania rocznego z działalności za 2012 r.;
11.
zauważa, że sprawozdanie roczne z działalności za rok 2011 będzie zawierać rozdział dotyczący działań podjętych w związku z rezolucją Parlamentu w sprawie udzielenia absolutorium;
12.
wyraża życzenie, aby w sprawozdaniu rocznym z działalności za rok 2011 przedstawiono wyczerpujący plan zatrudnienia obejmujący ogół zasobów ludzkich, którymi dysponuje EIOD, w podziale na kategorie, grupy zaszeregowania, płeć, udział w szkoleniach zawodowych i obywatelstwo.

______

(1) Dz.U. L 64 z 12.3.2010.

(2) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 1.

(3) Dz.U. C 326 z 10.11.2011, s. 1.

(4) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 134.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.286.120

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2012/559/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych
Data aktu: 10/05/2012
Data ogłoszenia: 17/10/2012