Decyzja 2012/559/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2012 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

(2012/559/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 października 2012 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010(1),
uwzględniając roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010 (COM(2011) 473 - C7-0264/2011)(2),
uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Inspektora Ochrony Danych dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2010 r.,
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2010 wraz z odpowiedziami instytucji(3),
uwzględniając poświadczenie wiarygodności(4) rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku budżetowego 2010 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0093/2012),
1.
udziela Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2010;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny
______

(1) Dz.U. L 64 z 12.3.2010.

(2) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 1.

(3) Dz.U. C 326 z 10.11.2011, s. 1.

(4) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 134.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2012 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010(1),
uwzględniając roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010 (COM(2011) 473 - C7-0264/2011)(2),
uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2010 r.,
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2010 wraz z odpowiedziami instytucji(3),
uwzględniając poświadczenie(4) wiarygodności rozliczeń, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku budżetowego 2010 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0093/2012),
1.
podkreśla, że w swoim sprawozdaniu rocznym za rok 2010 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, co następuje: "Chociaż specjalistyczny charakter funkcji sprawowanej przez EIOD może stanowić uzasadnienie dla zorganizowania konkursu wewnętrznego [zorganizowanego w 2009 r. w dziedzinie prawnej, w dziedzinie technologii, w dziedzinie zasobów ludzkich i wsparcia administracyjnego], praktyka ta nie powinna stanowić normy. Najlepszą praktyką jest korzystanie z usług Europejskiego Urzędu Doboru Kadr (EPSO), który regularnie organizuje otwarte konkursy" (pkt 7.32);
2.
wyraża zadowolenie, że w latach 2009-2010 EIOD zorganizował w ścisłej współpracy z EPSO konkurs otwarty w dziedzinie ochrony danych w celu zatrudnienia wysoko wyspecjalizowanego personelu;
3.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził - na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych - że w łącznych płatnościach za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2010 r. w zakresie wydatków administracyjnych i innych instytucji i organów nie wystąpił istotny poziom błędu; zauważa, że najbardziej prawdopodobny poziom błędu w przypadku sektora "wydatków administracyjnych" szacowany jest ogółem na 0,4 % (punkty 7.9, 7.10 i 7.32);
4.
przypomina, że w trakcie roku budżetowego 2009 Trybunał Obrachunkowy zwrócił się do EIOD, aby wymagał od swoich pracowników przedstawiania w regularnych odstępach czasu dokumentów potwierdzających ich sytuację osobistą; zauważa, że w międzyczasie EIOD skorygował błędy stwierdzone w poświadczeniu wiarygodności z 2009 r. - w latach 2010 i 2011 - i wdrożył narzędzia pozwalające usprawnić zarządzanie dodatkami; podkreśla, że Trybunał Obrachunkowy zweryfikuje poczynione postępy w sprawozdaniu rocznym za rok 2011;
5.
stwierdza, że w 2010 r. EIOD dysponował środkami na zobowiązania o łącznej wartości 7.104.351 EUR (w 2009 r. - 7 mln EUR) przy stopie wykorzystania środków wynoszącej 82,73 % (w 2009 r. - 81,44 %); podkreśla, że budżet EIOD jest czysto administracyjny, jako że wydatki dotyczą w 65 % osób związanych z instytucją (tytuł 1), a w 35 % - budynków, mebli, wyposażenia i różnych wydatków operacyjnych (tytuł 2);
6.
zwraca się do EIOD o przygotowywanie budżetu rocznego odpowiadającego jego potrzebom (tytuł 1 został wykorzystany zaledwie w 75 % w 2010 r.) oraz o zadbanie o lepsze wykonanie budżetu (pkt 7.35);
7.
z zadowoleniem zauważa, że zalecenia zawarte w sprawozdaniach Trybunału Obrachunkowego i Komisji za rok budżetowy 2009 zostały wdrożone w następujący sposób:
w odniesieniu do przepływu środków finansowych ("workflow") wprowadzono nowy wewnętrzny system kontroli finansowej,
wyznaczono koordynatora ds. księgowości,
ustanowiono centralny rejestr odstępstw, oraz
system kontroli ex post jest obecnie przyjmowany;
8.
dostrzega gruntowną reorganizację personelu przeprowadzoną w 2010 r. i domaga się informacji na temat nowej struktury organizacyjnej; w tym celu wyraża życzenie, aby w swoim sprawozdaniu rocznym z działalności EIOD przedstawił również działania zrealizowane w związku z zaleceniami Parlamentu;
9.
zauważa, że utworzenie zabezpieczonego elektronicznego systemu zarządzania sprawami jest krokiem naprzód; pragnie uzyskać informacje o postępach prac w następnym sprawozdaniu rocznym z działalności;
10.
zauważa, że EIOD ustanowi system ustalający główne wskaźniki wydajności w planie zarządzania ("management plan") na rok 2012, jak również tablicę wyników, która dzięki systemowi wzorców ("benchmarking") czyni starania służb wymiernymi; plan ten zostanie poddany ocenie jako część sprawozdania rocznego z działalności za 2012 r.;
11.
zauważa, że sprawozdanie roczne z działalności za rok 2011 będzie zawierać rozdział dotyczący działań podjętych w związku z rezolucją Parlamentu w sprawie udzielenia absolutorium;
12.
wyraża życzenie, aby w sprawozdaniu rocznym z działalności za rok 2011 przedstawiono wyczerpujący plan zatrudnienia obejmujący ogół zasobów ludzkich, którymi dysponuje EIOD, w podziale na kategorie, grupy zaszeregowania, płeć, udział w szkoleniach zawodowych i obywatelstwo.

______

(1) Dz.U. L 64 z 12.3.2010.

(2) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 1.

(3) Dz.U. C 326 z 10.11.2011, s. 1.

(4) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 134.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024