Decyzja 2012/557/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010, sekcja VII - Komitet Regionów

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2012 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010, sekcja VII - Komitet Regionów

(2012/557/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 października 2012 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010(1),
uwzględniając roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010 (COM(2011) 473 - C7-0262/2011)(2),
uwzględniając sprawozdanie roczne Komitetu Regionów dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2010 r.,
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2010 wraz z odpowiedziami instytucji(3),
uwzględniając poświadczenie wiarygodności(4), jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2010 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0090/2012),
1.
udziela Sekretarzowi Generalnemu Komitetu Regionów absolutorium z wykonania budżetu Komitetu Regionów na rok budżetowy 2010;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny
______

(1) Dz.U. L 64 z 12.3.2010.

(2) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 1.

(3) Dz.U. C 326 z 10.11.2011, s. 1.

(4) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 134.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2012 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010, sekcja VII - Komitet Regionów

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010(1),
uwzględniając roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010 (COM(2011) 473 - C7-0262/2011)(2),
uwzględniając sprawozdanie roczne Komitetu Regionów dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2010 r.,
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2010 wraz z odpowiedziami instytucji(3),
uwzględniając poświadczenie(4) wiarygodności rozliczeń, jak również legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2010 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0090/2012),
1.
podkreśla, że w swoim sprawozdaniu rocznym za 2010 r. Trybunał Obrachunkowy wskazał błędy dotyczące zatrudnienia pracownika stałego oraz udzielenia zamówień na usługi w zakresie tłumaczenia ustnego;
2.
wyraża zadowolenie z wyjaśnień udzielonych przez Komitet Regionów (KR) w odniesieniu do stwierdzonych błędów, a także z decyzji podjętych celem zapobieżenia powtórzeniu się tych sytuacji (usprawnienie procedury zatrudniania urzędnika z innej instytucji oraz system nadzoru i kontroli szacowania wartości umów dzięki znormalizowanemu dokumentowi i wreszcie udoskonalenie systemu nadzoru i kontroli ofert dzięki skrzynce pocztowej o ograniczonym dostępie);
3.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził - na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych - że w łącznych płatnościach za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2010 r. w zakresie wydatków administracyjnych i innych instytucji i organów nie wystąpił istotny poziom błędu; najbardziej prawdopodobny poziom błędu w przypadku sektora "wydatków administracyjnych" szacowany jest ogółem na 0,4 % (punkty 7.9 i 7.10);
4.
z zadowoleniem przyjmuje decyzję KR dotyczącą opracowania i wdrożenia standardowego formatu dokumentów preliminarza w przypadku procedur negocjacyjnych;
5.
stwierdza, że w 2010 r. KR dysponował środkami na zobowiązania o łącznej wartości 90.800.000 EUR (w 2009 r. - 88.000.000 EUR), zaś poziom wykorzystania środków wzrósł (99,4 % w 2010 r. wobec 98,37 % w 2009 r.); podkreśla, że budżet KR jest czysto administracyjny, jako że wydatki dotyczą w 72 % osób związanych z instytucją, a w 28 % - budynków, mebli, wyposażenia i różnych wydatków operacyjnych;
6.
wzywa KR do ograniczenia przyszłego budżetu do niezbędnego minimum oraz do finansowania nowych lub rozwijanych działań głównie za pomocą oszczędności i racjonalizacji dostępnych środków na wydatki;
7.
wzywa KR, aby w celu zidentyfikowania oszczędności przeprowadził kompleksowy przegląd wydatków z wykorzystaniem zasady budżetowania od zera, a nie po prostu dodawał liczby przedstawiające procentowy wzrost uwzględniający inflację do istniejącego budżetu w każdym cyklu budżetowym;
8.
zauważa z zadowoleniem, że przychylając się do wniosku Parlamentu zawartego w rezolucji z dnia 10 maja 2011 r.(6) w sprawie absolutorium za rok budżetowy 2009, KR wzmocnił swoją procedurę budżetową, która obejmuje obecnie cztery etapy: opracowanie budżetu przez administrację KR, ocena wstępnego projektu przez Komisję Spraw Finansowych i Administracyjnych (CAFA), przyjęcie stanowiska przez prezydium oraz zgromadzenie plenarne KR w sprawie projektu budżetu oraz śródokresowa kontrola wykonania budżetu (midterm review);
9.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że obu komitetom - KR i Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu (EKES) - udało się wreszcie zdobyć certyfikat EMAS (system ekozarządzania i audytu Unii Europejskiej) dnia 27 grudnia 2011 r.; chciałby być poinformowany o całkowitej ilości zużytej energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych;
10.
jest zadowolony z wyników wykazanych w sprawozdaniu ze śródokresowej oceny funkcjonowania porozumienia o współpracy administracyjnej między KR a EKES; zauważa przede wszystkim, że utworzenie wspólnych służb umożliwiło obu komitetom poczynienie oszczędności budżetowych; pragnie, aby komitety wdrożyły zalecenia w zakresie personelu (większa harmonizacja zasad), usług socjalnych i medycznych oraz służb wewnętrznych; chciałby być poinformowany przed następną procedurą udzielania absolutorium o kwocie uzyskanych oszczędności;
11.
gratuluje KR jakości podsumowania działalności służby audytu wewnętrznego; apeluje o to, aby audyty dotyczące wykonywania nowo ustanawianych praw oraz audyty dotyczące zarządzania liniami budżetowymi zostały zrealizowane jak najszybciej, jak również aby zintensyfikować działania następcze wynikające z zaleceń dotyczących ustanawiania norm kontroli wewnętrznej oraz zwiększyć adekwatność obiegu finansowego;
12.
gratuluje KR planu ulepszenia przyjętego w następstwie samooceny zarządzania organizacją (CAF(7): metoda samooceny w administracji publicznej), mającego na celu:
poprawę oddziaływania i monitorowania działań doradczych i politycznych,
lepsze wspieranie działań politycznych i poprawę stosunków międzyinstytucjonalnych oraz partnerstw międzynarodowych,
zacieśnienie współpracy ze wspólnotami lokalnymi i regionalnymi i ich stowarzyszeniami oraz między nimi,
zbadanie potencjału zwiększenia skuteczności mechanizmów politycznych KR, w tym możliwych ograniczeń wydatków na podróże, dzięki prowadzeniu wideokonferencji,
poprawę wsparcia proponowanego członkom KR w zakresie przekazywania informacji na temat KR przedstawicielom obywateli,
regularne organizowanie seminariów dla kadry kierowniczej z udziałem przewodniczącego KR,

życzy sobie być informowanym o tej inicjatywie w rocznym sprawozdaniu z działalności;

13.
docenia niezmienną jakość rocznego sprawozdania z działalności; wyraża życzenie, aby w przyszłości sprawozdanie to zawierało wyczerpujący plan zatrudnienia obejmujący ogół zasobów ludzkich, którymi dysponuje KR, w podziale na kategorie, grupy zaszeregowania, płeć, udział w szkoleniach zawodowych i obywatelstwo;
14.
ponownie potwierdza swoje stanowisko, zgodnie z którym w imię przejrzystości oświadczenia majątkowe członków wszystkich instytucji powinny być dostępne w internecie i regularnie aktualizowane; w tym kontekście z satysfakcją odnotowuje, że w grudniu 2011 r. prezydium KR postanowiło udostępnić oświadczenia majątkowe członków KR na stronie internetowej KR, w części zawierającej informacje o członkach;
15.
stwierdza, że Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej podkreśla znaczenie zasady pomocniczości, co umacnia rolę KR; w tym kontekście gratuluje KR zwłaszcza prac nad strategią "Europa 2020" i nad wielopoziomowym sprawowaniem rządów;
16.
jest zdania, że roczne sprawozdanie z oddziaływania prac KR jest narzędziem przydatnym do oceny pracy Komitetu;
17.
apeluje o dołączanie wszystkich opinii wydawanych przez KR do odpowiednich dokumentacji.

______

(1) Dz.U. L 64 z 12.3.2010.

(2) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 1.

(3) Dz.U. C 326 z 10.11.2011, s. 1.

(4) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 134.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(6) Dz.U. L 250 z 27.9.2011, s. 102.

(7) Wspólna metoda oceny, Europejski Instytut Administracji Publicznej, Maastricht 2006.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.286.113

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2012/557/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010, sekcja VII - Komitet Regionów
Data aktu: 10/05/2012
Data ogłoszenia: 17/10/2012