Decyzja 2012/554/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2012 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości

(2012/554/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 października 2012 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010(1),
uwzględniając roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010 (COM(2011) 473 - C7-0259/2011)(2),
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Sprawiedliwości dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2010 r.,
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu na rok budżetowy 2010 wraz z odpowiedziami instytucji(3),
uwzględniając poświadczenie wiarygodności(4) rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2010 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0088/2012),
1.
udziela sekretarzowi Trybunału Sprawiedliwości absolutorium z wykonania budżetu Trybunału Sprawiedliwości na rok budżetowy 2010;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny
______

(1) Dz.U L 64 z 12.3.2010.

(2) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 1.

(3) Dz.U. C 326 z 10.11.2011, s. 1.

(4) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 134.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2012 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji Parlamentu w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010(1),
uwzględniając roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010 (COM(2011) 473 - C7-0259/2011)(2),
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Sprawiedliwości dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2010 r.,
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu na rok budżetowy 2010 wraz z odpowiedziami instytucji(3),
uwzględniając poświadczenie(4) wiarygodności rozliczeń, jak również legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do roku 2010 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0088/2012),
1.
podkreśla, że w swoim sprawozdaniu rocznym za rok 2010 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, że "nie ma uwag na temat Trybunału Sprawiedliwości" (pkt 7.23);
2.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził - na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych - że w łącznych płatnościach za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2010 r. w zakresie wydatków administracyjnych i innych instytucji i organów nie wystąpił istotny poziom błędu; najbardziej prawdopodobny poziom błędu w przypadku sektora "wydatków administracyjnych" szacowany jest ogółem na 0,4 % (punkty 7.9 i 7.10);
3.
stwierdza, że w 2010 r. Trybunał Sprawiedliwości dysponował środkami na zobowiązania o łącznej wartości 331.000.000 EUR (w 2009 r. - 318.000.000 EUR) przy stopie wykorzystania środków wynoszącej 97,9 % (w 2009 r. - 98,50 %); podkreśla, że budżet Trybunału Sprawiedliwości jest czysto administracyjny, jako że wydatki dotyczą w 75 % osób związanych z instytucją, a w 25 % - budynków, mebli, wyposażenia i różnych wydatków operacyjnych;
4.
przypomina, że w 2009 r. przeprowadzono gruntowną ocenę systemów nadzoru i kontroli Trybunału Sprawiedliwości; podkreśla, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż stosowane systemy kontroli i nadzoru działały skutecznie na rzecz wykrywania błędów i potencjalnych odstępstw;
5.
przypomina również, że Trybunał Obrachunkowy odnotował w 2009 r., iż Trybunał Sprawiedliwości nie zareagował odpowiednio wcześnie na wygaśnięcie umowy ramowej; odnotowuje wyjaśnienia przedstawione przez Trybunał Sprawiedliwości w swoim rocznym sprawozdaniu z działalności za rok 2010(6) dotyczące legalności wybranej procedury; zwraca uwagę, że usprawnienie zarządzania danymi dotyczącymi umów w zintegrowanym systemie zarządzania SAP (narzędzie zarządzania budżetowego i finansowego) powinno umożliwić zapobieżenie powtórzeniu się podobnej sytuacji w przyszłości;
6.
z zadowoleniem odnotowuje, że dyrekcja ds. tłumaczeń ustnych wdrożyła zalecenia audytora wewnętrznego dotyczące zarządzania tłumaczeniami ustnymi i wydatkami związanymi z tłumaczami zewnętrznymi, a także że jej prawidłowe funkcjonowanie zostanie sprawdzone w późniejszym terminie;
7.
przyjmuje do wiadomości, że w 2009 r. dyrekcja generalna ds. infrastruktury opracowała plan działania celem wdrożenia głównych zaleceń audytora wewnętrznego dotyczących zarządzania dziełami sztuki i ich konserwacji; pragnie uzyskać informacje o postępach w sprawozdaniu rocznym z działalności za rok 2011;
8.
odnotowuje, że właściwe służby przeprowadziły dwa audyty wewnętrzne dotyczące zarządzania płynnością, rachunkami bankowymi oraz dokonywaniem płatności, jak również dotyczące diet dziennych; chciałby zostać poinformowany o wdrożeniu zaleceń w ramach rocznego sprawozdania z działalności;
9.
wyraża zadowolenie z faktu, że w 2010 r. aplikacja "e-Curia", umożliwiająca składanie i doręczanie dokumentów procesowych drogą elektroniczną, weszła w fazę testowania, w której uczestniczą dwa państwa członkowskie; "e-Curia" powinna umożliwić ostatecznie zaniechanie w znacznym stopniu wymiany korespondencji, cyfryzację wchodzących i wychodzących dokumentów procesowych oraz optymalizację wewnętrznego przepływu pracy;
10.
z zadowoleniem odnotowuje, że Trybunał Sprawiedliwości zbadał kwestię tłumaczeń ustnych w swoim rocznym sprawozdaniu z działalności za rok 2010, zgodnie z wnioskiem Parlamentu zawartym w rezolucji z dnia 10 maja 2011 r.(7) w sprawie absolutorium za rok 2009 (ust. 14); stwierdza znaczny wzrost liczby posiedzeń (+ 27 %) związany głównie z rozszerzeniem i wejściem w życie Traktatu z Lizbony:

Liczba posiedzeń(8)

z tłumaczeniem 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010
rozprawy 350 411 366 369 517 454 520
inne posiedzenia 63 51 78 54 30 37 102
posiedzenia ogółem 413 462 444 423 547 491 622
11.
podkreśla znaczenie współpracy międzyinstytucjonalnej w kontekście zarządzania tłumaczami ustnymi i ich zatrudniania;
12.
z zadowoleniem odnotowuje, że w kwietniu 2011 r. Trybunał Sprawiedliwości przedłożył władzy budżetowej zaktualizowany plan inwestycji w zakresie nieruchomości na okres 2011-2013, któremu przyświecają dwa główne cele: z jednej strony, zjednoczenie wszystkich służb Trybunału Sprawiedliwości w jednym miejscu oraz, z drugiej strony, zakupienie budynków; zwraca uwagę, że koszt budowy oszacowano na około 355.300.000 EUR, z czego pod koniec 2010 r. do zgromadzenia pozostawała kwota 40.000.000 EUR;
13.
wyraża zadowolenie z faktu, że statystyki sądowe Trybunału Sprawiedliwości za rok 2010 wykazują, ogólnie rzecz biorąc, stałą wydajność i poprawę skuteczności w zakresie czasu trwania postępowań: 16,1 miesięcy w przypadku odesłań prejudycjalnych, 16,7 miesięcy w przypadku skarg bezpośrednich (w porównaniu z 17,1 miesiącami w 2009 r.), 14,3 miesięcy w przypadku odwołań (15,4 w 2009 r.);
14.
spodziewa się dalszego skracania czasu trwania postępowań; uważa, że wewnętrzna reorganizacja oraz przesunięcie wyspecjalizowanych pracowników na stanowiska w obszarze ich ekspertyzy mogłyby się okazać korzystne dla tego celu;
15.
wyraża zaniepokojenie wyraźnym wzrostem liczby nowych spraw (631 w 2010 r.) wniesionych do Trybunału Sprawiedliwości, podczas gdy w tym samym czasie liczba spraw zakończonych pozostała taka sama; stwierdza ponadto, że liczba spraw toczących się przed Trybunałem Sprawiedliwości wzrosła do 799 w omawianym roku, niezależnie od tego, że średni czas trwania postępowań jest na najniższym poziomie, czyli 16,1 miesięcy na postępowanie:

Ogólna działalność Trybunału Sprawiedliwości(9)

sprawy 2006 2007 2008 2009 2010
wniesione 537 581 593 562 631
zakończone 546 570 567 588 574
w toku 731 742 768 742 799
16.
z zaniepokojeniem odnosi się do znacznego wzrostu liczby wniesionych do Sądu spraw (636 w 2010 r.); stwierdza, że liczba spraw zakończonych nieznacznie spadła; niemniej jednak liczba spraw toczących się przed Sądem osiągnęła 1 300 i to pomimo spadku średniego czasu trwania postępowania (27,2 miesięcy w 2009; 24,7 miesiące w 2010 r.);

Ogólna działalność Sądu(10)

sprawy 2006 2007 2008 2009 2010
wniesione 432 522 629 568 636
zakończone 436 397 605 555 527
w toku 1 029 1 154 1 178 1 191 1 300
17.
wspiera w związku z tym inicjatywę Trybunału Sprawiedliwości, który pod koniec marca 2011 r. przedstawił obu organom władzy ustawodawczej propozycję reformy swojego statutu (przewidującej zwłaszcza mianowanie 12 dodatkowych sędziów w Sądzie); uważa, że inicjatywa ta powinna być wdrażana w jak najbardziej oszczędny sposób; ma nadzieję, że środki strukturalne zostaną zatwierdzone na początku 2012 r. z myślą o ich wprowadzeniu jak najszybciej w tym samym roku;
18.
wyraża życzenie, aby sprawozdanie roczne z działalności zawierało również wyczerpujący plan zatrudnienia obejmujący ogół zasobów ludzkich, którymi dysponuje Trybunał Sprawiedliwości, w podziale na kategorie, grupy zaszeregowania, płeć, udział w szkoleniach zawodowych i obywatelstwo; niemniej jednak wyraża już zadowolenie z udzielonych przez Trybunał Sprawiedliwości w jego rocznym sprawozdaniu z działalności wyczerpujących informacji dotyczących zarządzania jego personelem oraz z jego odpowiedzi na dodatkowe pytania Parlamentu na ten temat; apeluje o to, aby te informacje były od tej pory umieszczane z urzędu w jego sprawozdaniu i aby informował on również o wynikach korzystania przez personel z systemu telepracy, jak i pracy w elastycznych godzinach.

______

(1) Dz.U. L 64 z 12.3.2010.

(2) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 1.

(3) Dz.U. C 326 z 10.11.2011, s. 1.

(4) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 134.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(6) Roczne sprawozdanie z działalności za rok budżetowy 2010, s. 91.

(7) Dz.U. L 250 z 27.9.2011, s. 90.

(8) Roczne sprawozdanie z działalności za rok budżetowy 2010, s. 54.

(9) Roczne sprawozdanie z działalności za rok budżetowy 2010, s. 6.

(10) Roczne sprawozdanie z działalności za rok budżetowy 2010, s. 8.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.286.100

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2012/554/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości
Data aktu: 10/05/2012
Data ogłoszenia: 17/10/2012