uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylające dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE(1), w szczególności jego art. 4 ust. 3, art. 5 ust. 4, art. 6 ust. 2 i art. 12,
uwzględniając dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów ("dyrektywa ramowa")(2), w szczególności jej art. 39 ust. 7,
(1) Rozporządzenie (WE) nr 595/2009 określa wspólne wymogi techniczne w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych, silników i części zamiennych w zakresie emitowanych przez nie zanieczyszczeń oraz ustala zasady zgodności eksploatacyjnej, trwałości urządzeń ograniczających emisję zanieczyszczeń, pokładowych systemów diagnostycznych (OBD), pomiaru zużycia paliwa i dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów.
(2) Zgodnie z art. 3 ust. 15 rozporządzenia Komisji (UE) nr 582/2011 z dnia 25 maja 2011 r. wykonującego i zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz zmieniającego załączniki I i III do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(3) pojazdy i silniki mają być homologowane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 595/2009 oraz środkami wykonawczymi do niego dopiero po wdrożeniu procedur pomiaru ilości cząstek stałych, określonej w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 595/2009, wszelkich niezbędnych szczegółowych przepisów dotyczących silników wielonastawnych oraz przepisów wdrażających art. 6 rozporządzenia (WE) nr 595/2009. Należy zatem zmienić rozporządzenie (UE) nr 582/2011, aby uwzględnić takie wymogi.
(3) Zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 595/2009, art. 6 i 7 rozporządzenia (WE) nr 715/2007 w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów(4) stosuje się odpowiednio. Należy zatem przenieść do niniejszego rozporządzenia przepisy w zakresie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r. oraz środkach wykonawczych do niego. Niezbędne jest jednak dostosowanie tych przepisów, tak by uwzględniały one specyfikę pojazdów ciężarowych o dużej ładowności.
(4) W szczególności należy przyjąć szczegółowe procedury dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 595/2009 w przypadku homologacji wielostopniowej. Należy również przyjąć szczegółowe wymogi i procedury w zakresie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów w przypadku dostosowań na życzenie klienta lub produkcji małoseryjnej. Należy wreszcie odnieść się do szczegółowych norm dotyczących przeprogramowania opracowanych dla pojazdów ciężarowych o dużej ładowności.
(5) Stosowanie przepisów w zakresie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów może być zbyt uciążliwe dla producentów pojazdów w krótkiej perspektywie w odniesieniu do niektórych układów przenoszonych ze starych typów pojazdów do nowych typów pojazdów. Należy zatem wprowadzić pewne ograniczone odstępstwa od przepisów ogólnych w zakresie dostępu do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów.
(6) Należy określić przepisy w zakresie dostępu do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów na potrzeby konstrukcji i produkcji samochodowych urządzeń przeznaczonych dla pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi, kiedy możliwe będzie udzielanie homologacji typu dla takich urządzeń.
(7) Zgodnie z dyrektywą Rady 92/6/EWG z dnia 10 lutego 1992 r. w sprawie montowania i zastosowania urządzeń ograniczenia prędkości w niektórych kategoriach pojazdów silnikowych we Wspólnocie(5) urządzenia ograniczenia prędkości są montowane przez warsztaty lub organy zatwierdzone przez państwa członkowskie. Zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym(6) jedynie uprawnione warsztaty mogą kalibrować urządzenia rejestrujące stosowane w pojazdach silnikowych. Należy zatem wyłączyć informacje dotyczące przeprogramowania jednostek sterujących dla urządzeń ograniczenia prędkości i urządzeń rejestrujących z przepisów w zakresie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 582/2011.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 23 stycznia 2012 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 188 z 18.7.2009, s. 1.
(2) Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.
(3) Dz.U. L 167 z 25.6.2011, s. 1.
(4) Dz.U. L 171 z 29.6.2007, s. 1.
(5) Dz.U. L 57 z 2.3.1992, s. 27.
(6) Dz.U. L 370 z 31.12.1985, s. 8.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.28.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 64/2012 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 582/2011 Parlamentu Europejskiego i Rady wykonujące i zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) |
Data aktu: | 23/01/2012 |
Data ogłoszenia: | 31/01/2012 |
Data wejścia w życie: | 03/02/2012 |