KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylające dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE(1), w szczególności jego art. 4 ust. 3, art. 5 ust. 4, art. 6 ust. 2 i art. 12,
uwzględniając dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów ("dyrektywa ramowa")(2), w szczególności jej art. 39 ust. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (WE) nr 595/2009 określa wspólne wymogi techniczne w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych, silników i części zamiennych w zakresie emitowanych przez nie zanieczyszczeń oraz ustala zasady zgodności eksploatacyjnej, trwałości urządzeń ograniczających emisję zanieczyszczeń, pokładowych systemów diagnostycznych (OBD), pomiaru zużycia paliwa i dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów.
(2) Zgodnie z art. 3 ust. 15 rozporządzenia Komisji (UE) nr 582/2011 z dnia 25 maja 2011 r. wykonującego i zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz zmieniającego załączniki I i III do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(3) pojazdy i silniki mają być homologowane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 595/2009 oraz środkami wykonawczymi do niego dopiero po wdrożeniu procedur pomiaru ilości cząstek stałych, określonej w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 595/2009, wszelkich niezbędnych szczegółowych przepisów dotyczących silników wielonastawnych oraz przepisów wdrażających art. 6 rozporządzenia (WE) nr 595/2009. Należy zatem zmienić rozporządzenie (UE) nr 582/2011, aby uwzględnić takie wymogi.
(3) Zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 595/2009, art. 6 i 7 rozporządzenia (WE) nr 715/2007 w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów(4) stosuje się odpowiednio. Należy zatem przenieść do niniejszego rozporządzenia przepisy w zakresie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r. oraz środkach wykonawczych do niego. Niezbędne jest jednak dostosowanie tych przepisów, tak by uwzględniały one specyfikę pojazdów ciężarowych o dużej ładowności.
(4) W szczególności należy przyjąć szczegółowe procedury dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 595/2009 w przypadku homologacji wielostopniowej. Należy również przyjąć szczegółowe wymogi i procedury w zakresie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów w przypadku dostosowań na życzenie klienta lub produkcji małoseryjnej. Należy wreszcie odnieść się do szczegółowych norm dotyczących przeprogramowania opracowanych dla pojazdów ciężarowych o dużej ładowności.
(5) Stosowanie przepisów w zakresie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów może być zbyt uciążliwe dla producentów pojazdów w krótkiej perspektywie w odniesieniu do niektórych układów przenoszonych ze starych typów pojazdów do nowych typów pojazdów. Należy zatem wprowadzić pewne ograniczone odstępstwa od przepisów ogólnych w zakresie dostępu do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów.
(6) Należy określić przepisy w zakresie dostępu do informacji dotyczących OBD oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów na potrzeby konstrukcji i produkcji samochodowych urządzeń przeznaczonych dla pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi, kiedy możliwe będzie udzielanie homologacji typu dla takich urządzeń.
(7) Zgodnie z dyrektywą Rady 92/6/EWG z dnia 10 lutego 1992 r. w sprawie montowania i zastosowania urządzeń ograniczenia prędkości w niektórych kategoriach pojazdów silnikowych we Wspólnocie(5) urządzenia ograniczenia prędkości są montowane przez warsztaty lub organy zatwierdzone przez państwa członkowskie. Zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym(6) jedynie uprawnione warsztaty mogą kalibrować urządzenia rejestrujące stosowane w pojazdach silnikowych. Należy zatem wyłączyć informacje dotyczące przeprogramowania jednostek sterujących dla urządzeń ograniczenia prędkości i urządzeń rejestrujących z przepisów w zakresie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 582/2011.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 23 stycznia 2012 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |
______(1) Dz.U. L 188 z 18.7.2009, s. 1.
(2) Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.
(3) Dz.U. L 167 z 25.6.2011, s. 1.
(4) Dz.U. L 171 z 29.6.2007, s. 1.
(5) Dz.U. L 57 z 2.3.1992, s. 27.
(6) Dz.U. L 370 z 31.12.1985, s. 8.