uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku")(1), w szczególności jego art. 134, art. 161 ust. 3, art. 170 i art. 192 ust. 2, w związku z art. 4,
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 792/2009 z dnia 31 sierpnia 2009 r. ustanawiające szczegółowe zasady, zgodnie z którymi państwa członkowskie przekazują Komisji informacje i dokumenty dotyczące wdrożenia wspólnej organizacji rynków, systemu płatności bezpośrednich, promocji produktów rolnych oraz systemów stosowanych w odniesieniu do regionów najbardziej oddalonych i mniejszych wysp Morza Egejskiego(2) ustanawia wspólne zasady przekazywania Komisji informacji i dokumentów przez właściwe organy państw członkowskich. Zasady te w szczególności obejmują obowiązek korzystania przez państwa członkowskie z systemów informatycznych udostępnianych przez Komisję oraz zatwierdzanie praw dostępu dla organów lub osób upoważnionych do przesyłania informacji. Ponadto rozporządzeniem tym ustanawia się wspólne zasady dotyczące systemów informatycznych, dzięki którym systemy te zapewniają autentyczność, integralność i trwałą czytelność przesyłanych dokumentów oraz ochronę danych osobowych.
(2) Na podstawie rozporządzenia (WE) nr 792/2009 w rozporządzeniach określających szczególne zobowiązania dotyczące przekazywania informacji należy wprowadzić obowiązek stosowania systemów informatycznych zgodnie z wymienionym rozporządzeniem.
(3) Komisja opracowała system informatyczny umożliwiający elektroniczne zarządzanie dokumentami i procedurami w ramach jej własnych wewnętrznych procedur oraz w relacjach z organami zaangażowanymi w realizację wspólnej polityki rolnej. Uważa się, że za pomocą tego systemu można wypełnić wiele zobowiązań w zakresie przekazywania informacji, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 792/2009, a w szczególności zobowiązania przewidziane w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 951/2006(3).
(4) Z myślą o skutecznej administracji oraz uwzględniając zdobyte doświadczenia, należy albo uprościć procedurę przekazywania niektórych informacji i określić te informacje w rozporządzeniu (WE) nr 951/2006, albo je z niego usunąć.
(5) Dla zapewnienia przejrzystości właściwe jest, aby wyraźnie określić, że rozporządzenie Komisji (WE) nr 376/2008 z dnia 23 kwietnia 2008 r. ustanawiające wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na wywóz i przywóz oraz świadectw o wcześniejszym ustaleniu refundacji do produktów rolnych(4) stosuje się do pozwoleń przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 951/2006, o ile przepisy tego rozporządzenia nie stanowią inaczej.
(6) Wyroby z izoglukozy nie są wymienione w sekcji C części II załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 376/2008, w związku z tym nie jest wymagane pozwolenie na wywóz dla wywozu izoglukozy, która znajduje się w swobodnym obrocie na rynku unijnym i która nie jest traktowana jako produkt "pozakwotowy", który ma być wywożony bez refundacji. Powinno to znaleźć odzwierciedlenie w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 951/2006, z którego należy skreślić wszelkie odniesienia do izoglukozy.
(7) Zgodnie z art. 61 akapit pierwszy lit. d) rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 cukier lub izoglukoza wyprodukowane w ilościach przekraczających kwotę, o której mowa w art. 56 wymienionego rozporządzenia, mogą zostać wywiezione wyłącznie w ramach limitu ilościowego ustalonego przez Komisję. Przy ustalaniu limitu ilościowego Komisja musi przestrzegać zobowiązań wynikających z umów zawartych zgodnie z art. 218 Traktatu.
(8) W okresach wysokiej unijnej produkcji cukru pozakwotowego, w szczególności w połączeniu z wysokimi cenami na rynku światowym, wnioski o pozwolenia na wywóz składane przez producentów cukru mogą znacząco przewyższać dostępne ilości. Silna konkurencja podmiotów gospodarczych starających się o pozwolenia na wywóz może doprowadzić do sytuacji, w której niektóre podmioty gospodarcze będą ubiegać się o pozwolenia przekraczające ich faktyczną produkcję cukru pozakwotowego w odniesieniu do danego roku gospodarczego. Takie spekulacyjne działania mogłyby spowodować utratę możliwości wywozu unijnego cukru pozakwotowego i wzrost presji na unijny rynek cukru pozakwotowego, a zatem również większe ryzyko gromadzenia się nadwyżek cukru.
(9) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 376/2008 uprawnienia wynikające z pozwoleń lub świadectw mogą być przenoszone przez posiadacza pozwolenia jednokrotnie w okresie ważności danego pozwolenia lub świadectwa. Aby zmniejszyć ryzyko zachowań spekulacyjnych producentów cukru należy zakazać przenoszenia uprawnień wynikających z pozwoleń na wywóz w przypadku cukru pozakwotowego.
(10) Artykuł 3 ust. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1484/95 z dnia 28 czerwca 1995 r. określającego szczegółowe zasady wdrażania systemu dodatkowych należności przywozowych oraz ustalającego ceny reprezentatywne w sektorach mięsa drobiowego i jaj oraz w odniesieniu do albumin jaj i uchylającego rozporządzenie nr 163/67/EWG(5) oraz art. 4 ust. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 504/2007 z dnia 8 maja 2007 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania ustaleń dotyczących dodatkowych należności przywozowych w sektorze mleka i przetworów mlecznych(6) ustalają termin, w którym zainteresowani importerzy muszą udowodnić, że dana partia towaru została rozdysponowana w warunkach potwierdzających prawidłowość ceny importowej CIF. W celu harmonizacji przepisów wykonawczych mających zastosowanie do dodatkowych ceł przywozowych w różnych sektorach, należy odpowiednio dostosować art. 38 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 951/2006 do art. 3 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1484/95 i art. 4 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 504/2007.
(11) Artykuł 34 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 951/2006 stanowi, że państwa członkowskie muszą co miesiąc przekazywać Komisji informacje dotyczące światowego rynku melasy. Doświadczenie pokazuje, że ze względu na cechy rynków melasy takie informacje są trudne do uzyskania, a większość państw członkowskich nie posiada istotnych informacji na ten temat. Należy zatem skreślić ten obowiązek przekazywania informacji.
(12) Rozdział 17 załącznika I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej(7) zmienionego rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 1006/2011(8) zawiera nowe kody CN dla różnych produktów na bazie cukru surowego, które są inne niż te, o których mowa w rozporządzeniu (WE) nr 951/2006. Ze względu na jasność prawną te nowe kody powinny znaleźć odzwierciedlenie w art. 42 rozporządzenia (WE) nr 951/2006.
(13) Przy okazji tych zmian właściwe jest skorygowanie oczywistego błędu dotyczącego odesłania wewnętrznego.
(14) Należy zatem dokonać odpowiednio zmiany i sprostowania rozporządzenia (WE) nr 951/2006.
(15) W celu zapewnienia przejrzystości i równego traktowania niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od początku roku gospodarczego 2012-2013. W związku z tym, że sprostowanie art. 12a ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 951/2006 powinno mieć moc wsteczną, zgodnie z uzasadnionymi oczekiwaniami zainteresowanych podmiotów, sprostowanie to powinno mieć zastosowanie od dnia wejścia w życie aktu zmieniającego, który wprowadził błędne odesłanie do rozporządzenia (WE) nr 951/2006, a mianowicie rozporządzenia Komisji (WE) nr 910/2008(9).
(16) Komitet Zarządzający ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 30 sierpnia 2012 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.
(2) Dz.U. L 228 z 1.9.2009, s. 3.
(3) Dz.U. L 178 z 1.7.2006, s. 24.
(4) Dz.U. L 114 z 26.4.2008, s. 3.
(5) Dz.U. L 145 z 29.6.1995, s. 47.
(6) Dz.U. L 119 z 9.5.2007, s. 7.
(7) Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1.
(8) Dz.U. L 282 z 28.10.2011, s. 1.
(9) Dz.U. L 251 z 19.9.2008, s. 13.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.235.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 786/2012 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (WE) nr 951/2006 ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 318/2006 w odniesieniu do handlu z państwami trzecimi w sektorze cukru |
Data aktu: | 30/08/2012 |
Data ogłoszenia: | 01/09/2012 |
Data wejścia w życie: | 04/09/2012, 01/10/2012, 26/09/2008 |