Decyzja 2012/491/UE w sprawie stanowiska, jakie Unia Europejska ma zająć w ramach Komitetu Ambasadorów AKP-UE, dotyczącego przesunięcia części nieprzydzielonych środków 10. Europejskiego Funduszu Rozwoju na współpracę między państwami AKP

DECYZJA RADY
z dnia 23 lipca 2012 r.
w sprawie stanowiska, jakie Unia Europejska ma zająć w ramach Komitetu Ambasadorów AKP-UE, dotyczącego przesunięcia części nieprzydzielonych środków 10. Europejskiego Funduszu Rozwoj na współpracę między państwami AKP

(2012/491/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 31 sierpnia 2012 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 209 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich, zebranymi w Radzie, w sprawie przyjęcia środków i ustanowienia procedur w celu wykonania Umowy o partnerstwie AKP-WE(1), w szczególności jej art. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, została podpisana w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r.(2), zmieniona po raz pierwszy w Luksemburgu dnia 25 czerwca 2005 r.(3) oraz po raz drugi w Wagadugu dnia 22 czerwca 2010 r.(4) ("zwana dalej Umową o partnerstwie AKP-UE"). Druga zmiana tej umowy jest tymczasowo stosowana od dnia 31 października 2010 r.

(2) Art. 15 Umowy o partnerstwie AKP-UE ustanawia Radę Ministrów AKP-UE, która jest upoważniona do podejmowania decyzji na mocy Umowy o partnerstwie AKP-UE.

(3) Zgodnie z pkt 6 załącznika Ib do Umowy o partnerstwie AKP-UE Komitet Ambasadorów AKP-UE, działając w imieniu Rady Ministrów AKP-UE, może dokonywać przesunięcia środków między przydziałami przewidzianymi w pkt 2 tego załącznika w celu zaspokojenia potrzeb programowania w ramach jednego z takich przydziałów środków.

(4) Środki dostępne w ramach puli 10. Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) przeznaczonej na współpracę między państwami AKP są niewystarczające do zaspokojenia potrzeb programowania, które wynikły przy okazji przeglądu śródokresowego. Konieczne jest przesunięcie kwoty 195 mln EUR z nieprzydzielonych środków 10. EFR do puli środków na współpracę między państwami AKP, co umożliwi finansowanie działań podejmowanych w oparciu o istniejące priorytety UE i AKP, w tym zasilenie Instrumentu na rzecz Pokoju w Afryce kwotą w wysokości 100 mln EUR.

(5) Unia powinna określić swoje stanowisko w ramach Komitetu Ambasadorów AKP-UE w sprawie przesunięcia części nieprzydzielonych środków 10. EFR na rzecz środków na współpracę między państwami AKP,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma zająć Unia Europejska w ramach Komitetu Ambasadorów AKP-UE w sprawie przesunięcia części nieprzydzielonych środków 10. Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz środków na współpracę między państwami AKP, opiera się na załączonym projekcie decyzji Komitetu Ambasadorów AKP-UE.

Formalne i drobne zmiany w projekcie decyzji mogą zostać uzgodnione bez konieczności wprowadzania zmian do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

W celu wsparcia wysiłków Unii Afrykańskiej i organizacji regionalnych na rzecz poprawy bezpieczeństwa w Afryce kwotę 100 mln EUR z ponownego przydziału finansowego w wysokości 195 mln EUR przeznacza się na Instrument na rzecz pokoju w Afryce.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 lipca 2012 r.

W imieniu Rady

C. ASHTON

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, s. 376.

(2) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, s. 3.

(3)Umowa zmieniająca Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, podpisaną w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r. (Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 27).

(4)Umowa zmieniająca po raz drugi Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, podpisaną w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r., zmienioną po raz pierwszy w Luksemburgu dnia 25 czerwca 2005 r. (Dz.U. L 287 z 4.11.2010, s. 3).

PROJEKT

DECYZJA KOMITETU AMBASADORÓW AKP-UE NR .../2012

z dnia ...

w sprawie przesunięcia części nieprzydzielonych środków 10. Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz współpracy między państwami AKP

KOMITET AMBASADORÓW AKP-UE,

uwzględniając Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, podpisaną w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r.(1), zmienioną po raz pierwszy w Luksemburgu dnia 25 czerwca 2005 r.(2) oraz po raz drugi w Wagadugu dnia 22 czerwca 2010 r.(3) (zwaną dalej "Umową o partnerstwie AKP-EU"), w szczególności pkt 6 załącznika Ib do tej umowy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Pozostałe środki 10. Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) przeznaczone na współpracę państw AKP są niewystarczające, aby zaspokoić potrzeby programowania, które wynikły przy okazji śródokresowego przeglądu strategii współpracy państw AKP w ramach 10. EFR.

(2) W celu dalszego zapewnienia szybkiego i skutecznego reagowania w sytuacjach gwałtownych konfliktów w Afryce konieczne jest zasilenie Instrumentu na rzecz Pokoju w Afryce.

(3) Aby umożliwić finansowanie priorytetów UE oraz AKP, niezbędna kwota powinna zostać przesunięta z nieprzydzielonych środków 10. EFR do puli środków na współpracę między państwami AKP.

(4) Komitet Ambasadorów AKP-UE powinien niezwłocznie przyjąć niniejszą decyzję,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Współpraca między państwami AKP

Kwotę 195 milionów EUR przesuwa się z nieprzydzielonych środków 10. EFR do puli środków na współpracę między państwami AKP zgodnie z celami określonymi w art. 11, 28, 29 i 30 Umowy o partnerstwie AKP-UE.

Artykuł 2

Wniosek o finansowanie

Zgodnie z art. 12b lit. a) załącznika IV do Umowy o partnerstwie AKP-UE Komitet Ambasadorów AKP-UE zwraca się z wnioskiem do Komisji o finansowanie działań proponowanych odpowiednio przez UE i grupę państw AKP, w szczególności o zapewnienie dodatkowego finansowania dla Instrumentu na rzecz Pokoju w Afryce w łącznej wysokości 100 mln EUR, w celu wsparcia wysiłków Unii Afrykańskiej i organizacji regionalnych mających na celu poprawę bezpieczeństwa w Afryce.

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w ... dnia ...

W imieniu Komitetu Ambasadorów AKP-UE
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, s. 3.

(2)Umowa zmieniająca Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, podpisaną w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r. (Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 27).

(3)Umowa zmieniająca po raz drugi Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, podpisaną w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r., zmienioną po raz pierwszy w Luksemburgu dnia 25 czerwca 2005 r. (Dz.U. L 287 z 4.11.2010, s. 3).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.234.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2012/491/UE w sprawie stanowiska, jakie Unia Europejska ma zająć w ramach Komitetu Ambasadorów AKP-UE, dotyczącego przesunięcia części nieprzydzielonych środków 10. Europejskiego Funduszu Rozwoju na współpracę między państwami AKP
Data aktu: 23/07/2012
Data ogłoszenia: 31/08/2012