a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1702/2003 z dnia 24 września 2003 r. ustanawiające zasady wykonawcze dla certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dla certyfikacji organizacji projektujących i produkujących 3 zostało kilkakrotnie znacząco zmienione 4 . Ze względu na konieczność dalszych zmian, dla zachowania przejrzystości rozporządzenie to należy przekształcić.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 216/2008 ustala wspólne podstawowe wymagania celem zapewnienia jednolitego wysokiego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego i ochrony środowiska. Nakazuje ono Komisji przyjęcie przepisów wykonawczych niezbędnych dla zapewnienia ich jednolitego stosowania. Ustanawia "Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego" (zwaną dalej "Agencją") z zadaniem wspierania Komisji w opracowywaniu powyższych przepisów wykonawczych.
(3) Konieczne jest ustanowienie ujednoliconych wymagań technicznych i procedur administracyjnych w celu zapewnienia zgodności wyrobów lotniczych, części i akcesoriów z wymogami zdatności do lotu i ochrony środowiska, objętych rozporządzeniem (WE) nr 216/2008. Wymagania te i procedury winny wyszczególniać warunki wydawania, utrzymywania w mocy, wprowadzania zmian do, zawieszania lub cofnięcia odpowiednich certyfikatów.
(4) Organizacje zaangażowane w projektowanie i produkcję wyrobów, części i akcesoriów powinny spełniać określone wymagania techniczne celem wykazania dysponowania zdolnościami i środkami niezbędnymi dla realizacji obowiązków i korzystania z uprawnień. Komisja jest zobowiązana do ustanawiania środków precyzujących warunki wydawania, utrzymywania w mocy, wprowadzania zmian do, zawieszania lub cofnięcia certyfikatów poświadczających spełnianie powyższych wymagań.
(5) W procesie ustanawiania środków służących wdrożeniu wspólnych wymagań podstawowych w zakresie zdatności do lotu Komisja musi dołożyć starań, by odzwierciedlały one aktualny stan wiedzy i najlepsze praktyki oraz uwzględniały ogólnoświatowe doświadczenia w lotnictwie i postęp naukowo-techniczny, a także zapewniały możliwość natychmiastowego reagowania w odniesieniu do ustalonych przyczyn wypadków i poważnych incydentów lotniczych.
(6) Konieczność zapewnienia jednolitego stosowania wspólnych wymagań w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska w odniesieniu do wyrobów lotniczych, części i akcesoriów wymaga, aby właściwe organy państw członkowskich i, w stosownych przypadkach, Agencja stosowały wspólne procedury w celu oceny zgodności z tymi wymaganiami. Agencja winna opracować specyfikacje certyfikacyjne i wytyczne ułatwiające niezbędną jednolitość regulacyjną.
(7) Niezbędne jest uznanie ciągłej ważności certyfikatów wydanych przed wejściem w życie rozporządzenia (WE) nr 1702/2003 zgodnie z art. 69 rozporządzenia (WE) nr 216/2008.
(8) Aby utrzymać jednolity wysoki poziom bezpieczeństwa lotnictwa w Europie, konieczne jest wprowadzenie zmian do wymagań i procedur dotyczących certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów oraz certyfikacji organizacji projektujących i produkujących, a w szczególności opracowanie przepisów w zakresie wykazywania zgodności z podstawą certyfikacji typu i wymogami ochrony środowiska oraz stworzenie możliwości dobrowolnego stosowania się do późniejszych norm w przypadku zmian w certyfikatach typu.
(9) Pod względem pojęciowym i złożoności pomocnicze źródła zasilania (APU) przypominają silniki statków powietrznych, a w niektórych przypadkach konstrukcje APU są nawet wzorowane na konstrukcjach silników. Konieczne jest zatem wprowadzenie zmian w przepisach dotyczących napraw APU, tak aby przywrócić ich zgodność z przepisami regulującymi proces naprawy silników.
(10) Aby objąć silnikowe statki lotnicze o nieskomplikowanej budowie, turystyczne statki powietrzne i powiązane z nimi wyroby, części i akcesoria środkami, które są współmierne do ich prostej konstrukcji i trybu eksploatacji, utrzymując jednocześnie jednolity wysoki poziom bezpieczeństwa lotnictwa w Europie, konieczne jest wprowadzenie zmian w wymaganiach i procedurach dotyczących certyfikacji tych statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów oraz certyfikacji organizacji projektujących i produkujących oraz w szczególności w odniesieniu do właścicieli europejskich lekkich statków powietrznych o masie poniżej 2 000 kg (ELA2) lub poniżej 1 200 kg (ELA1) - czyli wprowadzenie możliwości dopuszczania niektórych części, które nie mają kluczowego znaczenia dla bezpieczeństwa, do instalacji bez formularza 1 EASA.
(11) Agencja opracowała projekt przepisów wykonawczych oraz przedłożyła go Komisji w swoich opiniach nr 01/2009 "Możliwość odstąpienia od zbioru przepisów zdatności do lotu w przypadku zmian projektu", nr 02/2009 "Zmiany w Europejskiej Normie Technicznej w zakresie napraw i konstrukcji", nr 01/2010 "Podczęści J do A" oraz nr 01/2011 "ELA: proces i standardowe zmiany i naprawy" zgodnie z art. 19 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego utworzonego na podstawie art. 65 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Tytuł aktu zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2022/1358 z dnia 2 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.205.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 2023 r.
2 Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.
3 Dz.U. L 243 z 27.9.2003, s. 6.
4 Zob. załącznik II.
5 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2022/1358 z dnia 2 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.205.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 2023 r.
6 Art. 1 ust. 2 lit. ha) dodany przez art. 1 rozporządzenia nr 2023/1028 z dnia 20 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.139.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 2023 r.
7 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2022/1358 z dnia 2 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.205.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 2023 r.
8 Art. 2a dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/1358 z dnia 2 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.205.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 2023 r.
9 Art. 3 zmieniony przez art. 2 pkt 1 rozporządzenia nr 2023/1028 z dnia 20 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.139.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 2023 r.
10 Art. 5 skreślony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 69/2014 z dnia 27 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.23.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lutego 2014 r.
11 Art. 7a dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 69/2014 z dnia 27 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.23.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lutego 2014 r.
12 Art. 8 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2022/1358 z dnia 2 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.205.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 2023 r.
13 Art. 8 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2022/1358 z dnia 2 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.205.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 2023 r.
14 Art. 8 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2022/201 z dnia 10 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.33.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 marca 2023 r.
15 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/201 z dnia 10 grudnia 2021 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do systemów zarządzania i systemów zgłaszania zdarzeń, które mają zostać ustanowione przez organizacje projektujące i produkujące, a także procedur stosowanych przez Agencję, oraz w sprawie sprostowania tego rozporządzenia (Dz.U. L 33 ... s. 7).
16 Art. 8 ust. 5 dodany przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 2022/1358 z dnia 2 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.205.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 2023 r.
17 Art. 8 ust. 6 dodany przez art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 2023/1028 z dnia 20 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.139.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 2023 r.
18 Art. 9 zmieniony przez art. 2 pkt 3 rozporządzenia nr 2023/1028 z dnia 20 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.139.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 2023 r.
19 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/201 z dnia 10 grudnia 2021 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do systemów zarządzania i systemów zgłaszania zdarzeń, które mają zostać ustanowione przez organizacje projektujące i produkujące, a także procedur stosowanych przez Agencję, oraz w sprawie sprostowania tego rozporządzenia (Dz.U. L 33 z 15.2.2022, s. 7).
20 Art. 10 zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 2022/1358 z dnia 2 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.205.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 2023 r.
21 Załącznik I:- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 7/2013 z dnia 8 stycznia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.4.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 stycznia 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 69/2014 z dnia 27 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.23.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lutego 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/5 z dnia 5 stycznia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.3.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 stycznia 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 69/2014 z dnia 27 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.23.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 grudnia 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/1039 z dnia 30 czerwca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.167.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2019/897 z dnia 12 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.144.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 czerwca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2019/897 z dnia 12 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.144.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 570/2020 z dnia 28 stycznia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.132.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 marca 2020 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 699/2021 z dnia 21 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2021.145.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 maja 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 699/2021 z dnia 21 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2021.145.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 maja 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1088/2021 z dnia 7 kwietnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.236.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 lipca 2021 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 2022/201 z dnia 10 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.33.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 marca 2022 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 2022/203 z dnia 14 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.33.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 marca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 699/2021 z dnia 21 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2021.145.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 maja 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2022/201 z dnia 10 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.33.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 marca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2022/203 z dnia 14 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.33.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 marca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr 2022/1358 z dnia 2 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.205.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 2023 r.
22 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 oraz uchylenia dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzeń Komisji (WE) nr 1321/2007 i (WE) nr 1330/2007 (Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 18).
23 Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/640 z 23 kwietnia 2015 r. w sprawie dodatkowych specyfikacji zdatności do lotu dla danego rodzaju operacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 965/2012 (Dz.U. L 106 z 24.4.2015, s. 18).
24 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz.U. L 362 z 17.12.2014, s. 1).
25 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 379/2014 z dnia 7 kwietnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 965/2012 ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 123 z 24.4.2014, s. 1).
26 Dodatek 1:- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 69/2014 z dnia 27 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.23.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lutego 2014 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr 2022/1358 z dnia 2 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.205.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 2023 r.
27 Załącznik I dodatek 2:- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/1039 z dnia 30 czerwca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.167.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 lipca 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 570/2020 z dnia 28 stycznia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.132.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 marca 2020 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 699/2021 z dnia 21 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2021.145.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 maja 2021 r.
28 Załącznik I dodatek VIII zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2022/201 z dnia 10 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.33.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 marca 2023 r.
29 Załącznik I dodatek X zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2022/201 z dnia 10 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.33.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 marca 2023 r.
30 Załącznik I dodatek XI zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2022/201 z dnia 10 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.33.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 marca 2023 r.
31 Załącznik XII dodatek 12 dodany przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/1039 z dnia 30 czerwca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.167.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2018 r.
32 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 311 z 25.11.2011, s. 1).
33 Załącznik 1b:- dodany przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 2022/1358 z dnia 2 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.205.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/1361 z dnia 28 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.205.127) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 2023 r.
34 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 oraz uchylenia dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzeń Komisji (WE) nr 1321/2007 i (WE) nr 1330/2007 (Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 18).
35 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 296 z 25.10.2012, s. 1).