Rozporządzenie wykonawcze 737/2012 w sprawie ochrony niektórych stad w Morzu Celtyckim

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 737/2012
z dnia 14 sierpnia 2012 r.
w sprawie ochrony niektórych stad w Morzu Celtyckim

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 850/98 z dnia 30 marca 1998 r. w sprawie zachowania zasobów połowowych poprzez środki techniczne dla ochrony niedojrzałych organizmów morskich 1 , w szczególności jego art. 45 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2371/2002 z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie ochrony i zrównoważonej eksploatacji zasobów rybołówstwa w ramach wspólnej polityki rybołówstwa 2 wspólna polityka rybołówstwa musi określić spójne środki w zakresie ochrony i eksploatacji żywych zasobów wodnych oraz zarządzania nimi, w tym szczególne środki zmierzające do zmniejszenia wpływu działalności połowowej na ekosystemy morskie i gatunki niedocelowe.

(2) Artykuł 45 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 850/98 stanowi, że tam, gdzie ochrona zasobów organizmów morskich wymaga natychmiastowego działania, Komisja może, w uzupełnieniu do lub na zasadzie odstępstwa od tego rozporządzenia, przyjąć jakiekolwiek niezbędne środki.

(3) W opinii otrzymanej w czerwcu 2011 r. od Międzynarodowej Rady Badań Morza (zwanej dalej "ICES") wskazuje się, że poziom odrzutów w Morzu Celtyckim, w szczególności młodych plamiaków i witlinków, jest wysoki i wykazuje tendencję wzrostową. Odrzuty ryb, zanim zdążyły się one rozmnożyć, zmniejszają podtrzymywalny połów w przyszłości i, co za tym idzie, zagrażają trwałości stad.

(4) Zarówno statki poławiające homarca, jak i statki stosujące włoki denne i niewody w celu poławiania docelowo mieszanych gatunków ryb, mają wysoki poziom odrzutów plamiaka i witlinka z powodu zbyt słabej selektywności stosowanych narzędzi połowowych. ICES stwierdza również, że stada dorsza są w dużym stopniu uzależnione od rekrutacji ryb oraz że należy zachęcać do stosowania środków technicznych w celu zmniejszenia odrzutów. W związku z odnotowaną ostatnio wysoką rekrutacją zarówno stad plamiaka, jak i witlinka w Morzu Celtyckim, oczekuje się, że sytuacja w zakresie odrzutów pogorszy się w tym roku. ICES zaleca zatem, aby zostały wprowadzone w trybie pilnym środki techniczne w celu zwiększenia selektywności narzędzi połowowych i zmniejszenia odrzutów plamiaka, witlinka i dorsza.

(5) Konieczne jest zatem wprowadzenie stosowania panela sieci o kwadratowych oczkach w celu poprawy selektywności stosowanych narzędzi pod względem wielkości oraz w celu ochrony młodych ryb wchodzących do stada, utrzymując jednocześnie, na ile to możliwe, jak najwyższy poziom połowów gatunków docelowych. Panel sieci o kwadratowych oczkach wykazał swoją skuteczność w istotnym ograniczeniu śmiertelności ryb, pozwalając im wydostać się z sieci, oraz stanowi skuteczny środek, który można wprowadzić natychmiast.

(6) W październiku 2011 r. Regionalny Komitet Doradczy ds. Wód Północno-Zachodnich (NWWRAC) wydał opinię zalecającą udoskonalenie środków technicznych stosowanych obecnie w Morzu Celtyckim w celu zmniejszenia odrzutów, w szczególności plamiaka i witlinka, poprzez wymóg stosowania właściwie zamocowanego panela sieci o kwadratowych oczkach o konkretnym wymiarze, zależnym od rodzaju narzędzia połowowego i mocy silnika statku.

(7) Ochrona stad plamiaka i witlinka w Morzu Celtyckim wymaga zatem podjęcia natychmiastowych działań.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Rybołówstwa i Akwakultury,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zakres

1.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się do statków rybackich prowadzących połowy włokami dennymi i niewodami w następujących obszarach ICES (Międzynarodowej Rady Badań Morza): rejony VIIf i VIIg oraz część rejonu VIIj, która leży na północ od 50° szerokości geograficznej północnej i na wschód od 11° długości geograficznej zachodniej (zwana dalej "Morzem Celtyckim"), w których:
a)
włoki denne i niewody mają wymiar oczka równy lub większy niż 100 mm (zwane dalej "statkami TR1");
b)
włoki denne i niewody mają wymiar oczka równy lub większy niż 70 mm, ale mniejszy niż 100 mm (zwane dalej "statkami TR2"); lub
c)
jeżeli statki poławiające włokami dennymi lub niewodami mają moc silnika mniejszą niż 112 kW (zwane dalej "statkami o małej mocy").
2.
Ustępu 1 nie stosuje się do statków rybackich poławiających włokiem rozprzowym.
Artykuł  2

Środki techniczne

1. 3
W drodze odstępstwa od art. 7 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 850/98 statki rybackie poławiające przy użyciu worka włoka o rozmiarze oczek sieci wynoszącym od 70 do 119 mm stosują panel sieci o kwadratowych oczkach o rozmiarze oczek wynoszącym co najmniej 120 mm.
2.
W drodze odstępstwa od art. 7 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 850/98, panel sieci o kwadratowych oczkach, o którym mowa w ust. 1, umieszcza się w górnym płacie worka włoka. Najbardziej wysunięta do tyłu krawędź panela sieci o kwadratowych oczkach, która jest częścią znajdującą się najbliżej sznurówki worka włoka, musi znajdować się nie dalej niż 9 metrów od sznurówki.
3. 4
W drodze odstępstwa od ust. 2 panel sieci o kwadratowych oczkach można umieścić dalej od worka włoka, w przypadku gdy inne połączenie narzędzi i urządzeń jest oceniane przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) jako posiadające te same lub lepsze właściwości pod względem selektywności w odniesieniu do dorsza, plamiaka i witlinka.
4. 5
W drodze odstępstwa od ust. 1 statki rybackie poławiające przy użyciu worka włoka o rozmiarze oczek sieci wynoszącym od 70 do 119 mm mogą stosować, zamiast panela sieci o kwadratowych oczkach o rozmiarze oczek wynoszącym co najmniej 120 mm, narzędzia lub urządzenia ocenione przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) jako posiadająca te same lub lepsze właściwości pod względem selektywności w odniesieniu do dorsza, plamiaka i witlinka.
5. 6
W drodze odstępstwa od ust. 1 statki poławiające przy użyciu worka włoka o rozmiarze oczek sieci wynoszącym od 70 do 119 mm, których połów w ramach każdego rejsu połowowego w obszarze na wschód od 8° długości geograficznej zachodniej na Morzu Celtyckim składa się w co najmniej 55 % z witlinka, mogą stosować panel sieci o kwadratowych oczkach o rozmiarze oczek wynoszącym co najmniej 100 mm, jeżeli zastawiają włoki denne lub niewody o jednakowym rozmiarze oczka sieci równym lub większym niż 100 mm.
6. 7
Statki rybackie korzystające z odstępstw, o których mowa w ust. 3, 4 i 5, muszą przed wyjściem w morze otrzymać specjalne upoważnienie do połowów wystawione przez państwo członkowskie bandery. Państwo członkowskie bandery rozpatruje każdy wniosek o takie upoważnienie zgodnie z art. 7 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 8 oraz art. 4 i 5 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 404/2011 9 .
Artykuł  3

Program obecności obserwatorów na pokładzie

1.
Bez uszczerbku dla rozporządzenia Komisji (WE) nr 665/2008 10 , każde państwo członkowskie, którego statki rybackie podlegają środkom technicznym, o których mowa w art. 2, ustanawiają niezwłocznie program obecności obserwatorów na pokładzie, w celu rejestrowania skuteczności tych środków. W ramach programu obecności obserwatorów na pokładzie oszacowuje się w szczególności połowy plamiaka, witlinka i dorsza oraz odrzuty, z dokładnością co najmniej 20 %.
2.
Państwa członkowskie przedkładają Komisji raport na temat selektywności narzędzi połowowych, w tym całkowitej ilości połowów i odrzutów na statkach podlegających programowi obecności obserwatorów na pokładzie, w terminie do 15 października każdego roku, w którym program jest realizowany.
Artykuł  4

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł 2 stosuje się z dniem 26 września 2012 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 sierpnia 2012 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
1 Dz.U. L 125 z 27.4.1998, s. 1.
2 Dz.U. L 358 z 31.12.2002, s. 59.
3 Art. 2 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/741 z dnia 8 maja 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.118.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 maja 2015 r.
4 Art. 2 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2015/741 z dnia 8 maja 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.118.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 maja 2015 r.
5 Art. 2 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2015/741 z dnia 8 maja 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.118.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 maja 2015 r.
6 Art. 2 ust. 5 dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2015/741 z dnia 8 maja 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.118.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 maja 2015 r.
7 Art. 2 ust. 6 dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2015/741 z dnia 8 maja 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.118.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 maja 2015 r.
8 Rozporządzenie Rady (WE) Nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1).
9 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 404/2011 z dnia 8 kwietnia 2011 r. ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 ustanawiającego wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa (Dz.U. L 112 z 30.4.2011, s. 1).
10 Dz.U. L 186 z 15.7.2008, s. 3.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024