Rozporządzenie wykonawcze 608/2012 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011 w odniesieniu do warunków zatwierdzenia substancji czynnych: benzoesan denatonium, keton metylowo-nonylowy i oleje roślinne/olejek z mięty zielonej

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 608/2012
z dnia 6 lipca 2012 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011 w odniesieniu do warunków zatwierdzenia substancji czynnych: benzoesan denatonium, keton metylowononylowy i oleje roślinne/olejek z mięty zielonej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG(1), w szczególności jego art. 13 ust. 2 lit. c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Substancje czynne: benzoesan denatonium, keton metylowononylowy i oleje roślinne/olejek z mięty zielonej zostały włączone do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG(2) dyrektywą Komisji 2008/127/WE(3) zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 24b rozporządzenia Komisji (WE) nr 2229/2004 z dnia 3 grudnia 2004 r. ustanawiającego dodatkowe szczegółowe zasady wdrażania czwartego etapu programu pracy określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG(4). Od momentu zastąpienia dyrektywy 91/414/EWG rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009 substancje te uznaje się za zatwierdzone na podstawie tego rozporządzenia i są one wymienione w części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 z dnia 25 maja 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 w odniesieniu do wykazu zatwierdzonych substancji czynnych(5).

(2) Zgodnie z art. 25 lit a) rozporządzenia (WE) nr 2229/2004 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, zwany dalej "Urzędem", przedstawił Komisji swoją opinię odnośnie projektów sprawozdań z przeglądu dotyczących benzoesanu denatonium(6) i ketonu metylowononylowego(7) w dniu 2 grudnia 2011 r., a olejów roślinnych/olejku z mięty zielonej(8) w dniu 16 grudnia 2011 r. Projekty sprawozdań z przeglądu i opinia Urzędu zostały zweryfikowane przez państwa członkowskie oraz Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i sfinalizowane w dniu 1 czerwca 2012 r. w formie opracowanych przez Komisję sprawozdań z przeglądu dotyczących benzoesanu denatonium, ketonu metylowononylowego i olejów roślinnych/olejku z mięty zielonej.

(3) Urząd przekazał powiadamiającym swoją opinię dotyczącą benzoesanu denatonium, ketonu metylowononylowego i olejów roślinnych/olejku z mięty zielonej, a Komisja zwróciła się do nich o przedstawienie uwag na temat sprawozdań z przeglądu.

(4) Potwierdza się, że substancje czynne: benzoesan denatonium, keton metylowononylowy i oleje roślinne/olejek z mięty zielonej są uznane za zatwierdzone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.

(5) Zgodnie z art. 13 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 w związku z jego art. 6 oraz w świetle aktualnej wiedzy naukowej i technicznej konieczna jest zmiana warunków zatwierdzenia benzoesanu denatonium, ketonu metylowononylowego i olejów roślinnych/ olejku z mięty zielonej. Należy w szczególności zażądać dodatkowych informacji potwierdzających w odniesieniu do ketonu metylowononylowego. Należy ograniczyć użycie olejów roślinnych/olejku z mięty zielonej do stosowania po zbiorze ziemniaków.

(6) Przed stosowaniem niniejszego rozporządzenia należy przewidzieć rozsądnie długi termin, aby państwa członkowskie, powiadamiający i posiadacze zezwoleń na środki ochrony roślin mogli spełnić wymogi wynikające ze zmiany warunków zatwierdzenia.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 listopada 2012 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 lipca 2012 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1.

(2) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1.

(3) Dz.U. L 344 z 20.12.2008, s. 89.

(4) Dz.U. L 379 z 24.12.2004, s. 13.

(5) Dz.U. L 153 z 11.6.2011, s. 1.

(6) Wnioski z weryfikacji dotyczącej oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dla substancji czynnej benzoesan denatonium, Dziennik EFSA 2012; 10(1):2483. Dostępne na stronie internetowej: www.efsa.europa.eu/efsajournal.htm.

(7) Wnioski z weryfikacji dotyczącej oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dla substancji czynnej keton metylowononylowy, Dziennik EFSA 2012; 10(1):2495. Dostępne na stronie internetowej: www.efsa.europa.eu/efsajournal.htm.

(8) Wnioski z weryfikacji dotyczącej oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dla substancji czynnej oleje roślinne/olejek z mięty zielonej, Dziennik EFSA 2012; 10(1):2541. www.efsa.europa.eu/efsajournal.htm.

ZAŁĄCZNIK

W części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011 wprowadza się następujące zmiany:

(1) pozycja 226 dotycząca substancji czynnej benzoesan denatonium otrzymuje brzmienie:
Numer Nazwa zwyczajowa,

numery identyfikacyjne

Nazwa IUPAC Czystość(*) Data zatwierdzenia Data wygaśnięcia zatwierdzenia Przepisy szczegółowe
"226 Benzoesan denatonium

Nr CAS 3734-33-6

Nr CIPAC 845

Benzoesan N-benzylo-2-(2,6-dimetylofenyloamino)-N,Ndietyl-2-oksoetanoamoniowy ≥ 975 g/kg 1 września 2009 r. 31 sierpnia 2019 r. CZĘŚĆ A

Zezwala się wyłącznie na stosowanie w charakterze środka odstraszającego.

CZĘŚĆ B

Podczas oceniania wniosków o udzielenie zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające benzoesan denatonium do zastosowań innych niż mechaniczne nakładanie przy pomocy urządzeń obrotowych w leśnictwie, państwa członkowskie zwracają szczególną uwagę na kryteria zawarte w art. 4 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 i dopilnowują, aby wszelkie niezbędne dane i informacje zostały dostarczone przed udzieleniem takiego zezwolenia.

W celu wprowadzenia w życie jednolitych zasad, o których mowa w art. 29 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, uwzględnia się wnioski ze sprawozdania z przeglądu dotyczącego benzoesanu denatonium (SANCO/2607/2008), w szczególności jego dodatki I i II, w wersji sfinalizowanej przez Stały Komitet ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt w dniu 1 czerwca 2012 r.

W swojej ogólnej ocenie państwa członkowskie zwracają szczególną uwagę na ochronę operatorów. Dopuszczone warunki stosowania zawierają obowiązek używania odpowiednich środków ochrony indywidualnej.

Warunki stosowania określają, w stosownych przypadkach, środki zmniejszające ryzyko.";

(*) Dodatkowe dane szczegółowe dotyczące identyfikacji i specyfikacji substancji czynnej znajdują się w sprawozdaniu z przeglądu.

(2) pozycja 238 dotycząca substancji czynnej keton metylowononylowy otrzymuje brzmienie:

Numer Nazwa zwyczajowa, numery identyfikacyjne Nazwa IUPAC Czystość(*) Data zatwierdzenia Data wygaśnięcia zatwierdzenia Przepisy szczegółowe
"238 Keton metylowononylowy

Nr CAS 112-12-9

Nr CIPAC 846

2-undekanon ≥ 975 g/kg 1 września 2009 r. 31 sierpnia 2019 r. CZĘŚĆ A

Zezwala się wyłącznie na stosowanie w charakterze środka odstraszającego.

CZĘŚĆ B

W celu wprowadzenia w życie jednolitych zasad, o których mowa w art. 29 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, uwzględnia się wnioski ze sprawozdania z przeglądu dotyczącego ketonu metylowononylowego (SANCO/2619/2008), w szczególności jego dodatki I i II, w wersji sfinalizowanej przez Stały Komitet ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt w dniu 1 czerwca 2012 r.

Warunki stosowania określają, w stosownych przypadkach, środki zmniejszające ryzyko. Należy unikać kontaktu z żywnością i uprawami przeznaczonymi na pasze.

Powiadamiający przedkłada informacje potwierdzające dotyczące:

a) specyfikacji materiału z badań na toksyczność dla ssaków i z badań ekotoksykologicznych;

b) specyfikacji opartej na danych dotyczących partii materiału i zwalidowanych metodach analitycznych;

c) właściwej oceny losów i zachowania się w środowisku ketonu metylowononylowego i potencjalnych produktów transformacji;

d) zagrożenia dla organizmów wodnych i żyjących w glebie.

Powiadamiający przedkłada Komisji, państwom członkowskim i Urzędowi informacje określone w pkt a) i b) do dnia 30 kwietnia 2013 r., a informacje określone w pkt c) i d) do dnia 31 grudnia 2015 r.";

(*) Dodatkowe dane szczegółowe dotyczące identyfikacji i specyfikacji substancji czynnej znajdują się w sprawozdaniu z przeglądu.

(3) pozycja 243 dotycząca substancji czynnej oleje roślinne/olejek z mięty zielonej otrzymuje brzmienie:

Numer Nazwa zwyczajowa,

numery identyfikacyjne

Nazwa IUPAC Czystość(*) Data zatwierdzenia Data wygaśnięcia zatwierdzenia Przepisy szczegółowe
"243 Oleje roślinne/olejek z mięty zielonej

Nr CAS 8008-79-5

Nr CIPAC 908

Olejek z mięty zielonej ≥ 550 g/kg jako (R)-karwon 1 września 2009 r. 31 sierpnia 2019 r. CZĘŚĆ A

Zezwala się wyłącznie na stosowanie w charakterze regulatora wzrostu roślin w zabiegach po zbiorze ziemniaków.

Państwa członkowskie dopilnowują, aby zamgławianie na gorąco odbywało się wyłącznie w profesjonalnych składach i aby korzystano przy tym z najlepszych dostępnych technologii w celu wyeliminowania ryzyka przedostania się produktu do środowiska (para zamgławiająca) podczas przechowywania, transportu, unieszkodliwiania odpadów i samego zamgławiania.

CZĘŚĆ B

W celu wprowadzenia w życie jednolitych zasad, o których mowa w art. 29 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, uwzględnia się wnioski ze zmienionego sprawozdania z przeglądu dotyczącego olejów roślinnych/olejku z mięty zielonej (SANCO/2624/2008), w szczególności jego dodatki I i II, w wersji sfinalizowanej przez Stały Komitet ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt w dniu 1 czerwca 2012 r.

Warunki stosowania określają, w stosownych przypadkach, środki zmniejszające ryzyko.".

(*) Dodatkowe dane szczegółowe dotyczące identyfikacji i specyfikacji substancji czynnej znajdują się w sprawozdaniu z przeglądu.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.177.19

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 608/2012 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011 w odniesieniu do warunków zatwierdzenia substancji czynnych: benzoesan denatonium, keton metylowo-nonylowy i oleje roślinne/olejek z mięty zielonej
Data aktu: 06/07/2012
Data ogłoszenia: 07/07/2012
Data wejścia w życie: 27/07/2012, 01/11/2012