(2012/348/UE)(Dz.U.UE L z dnia 3 lipca 2012 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114 oraz art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją Rady 97/836/WE(1) Wspólnota przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ), dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań ("Zrewidowane porozumienie z 1958 r.").
(2) Zgodnie z decyzją Rady 2000/125/WE(2) Unia przystąpiła do porozumienia dotyczącego ustanowienia ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub stosowane w pojazdach kołowych ("Porozumienie równoległe");
(3) Na mocy dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywy ramowej)(3) zastąpiono systemy homologacji państw członkowskich unijną procedurą homologacji, w ramach której ustanowiono zharmonizowane ramy obejmujące przepisy administracyjne i ogólne wymagania techniczne odnoszące się do wszystkich nowych pojazdów, układów, części i oddzielnych zespołów technicznych. Dyrektywą tą włączono regulaminy EKG ONZ do unijnego systemu homologacji typu pojazdu, bądź jako wymagania dotyczące homologacji typu, bądź jako przepisy alternatywne wobec prawodawstwa Unii. Od czasu przyjęcia dyrektywy 2007/46/WE regulaminy EKG ONZ w coraz większym stopniu zastępują prawodawstwo UE w ramach unijnego systemu homologacji typu pojazdu.
(4) W świetle zdobytego doświadczenia i rozwoju technicznego, wymagania odnoszące się do niektórych elementów lub cech objętych regulaminami EKG ONZ nr 11, 13-H, 30, 44, 49, 54, 64, 101, 106 i 121 oraz ogólnego przepisu technicznego nr 1 EKG ONZ, muszą zostać dostosowane.
(5) Należy zatem określić stanowisko, jakie będzie przyjęte w imieniu Unii w Komitecie Administracyjnym Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r., jak i w Komitecie Wykonawczym Porozumienia z 1998 r. odnośnie do zmian, jakie mają zostać dokonane w wyżej wymienionych aktach EKG ONZ.
(6) Środki ustanowione w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
______(1) Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78.
(2) Dz.U. L 35 z 10.2.2000, s. 12.
(3) Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.