uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 21/2004 z dnia 17 grudnia 2003 r. ustanawiające system identyfikacji i rejestrowania owiec i kóz oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 i dyrektywy 92/102/EWG i 64/432/EWG(1), w szczególności jego art. 10 ust. 1,
(1) Rozporządzenie (WE) nr 21/2004 nakłada na każde państwo członkowskie obowiązek ustanowienia systemu identyfikacji i rejestrowania owiec i kóz zgodnie z przepisami tego rozporządzenia.
(2) System ten składa się z czterech elementów; są to: środek identyfikacyjny, mający zidentyfikować dane zwierzę ("środek identyfikacyjny"), aktualny rejestr prowadzony dla każdego gospodarstwa, dokumenty przewozowe oraz centralny rejestr lub komputerowa baza danych. W załączniku do rozporządzenia określa się wymagania dotyczące tych elementów.
(3) W rozporządzeniu (WE) nr 21/2004 przewiduje się również, że od dnia 31 grudnia 2009 r. identyfikacja elektroniczna stanie się obowiązkowa dla wszystkich zwierząt urodzonych po tej dacie. Większość zwierząt urodzonych przed tą datą jest jednak wciąż identyfikowana przy pomocy identyfikatorów innych niż elektroniczne.
(4) Indywidualny kod zwierzęcia zawarty w identyfikatorach innych niż elektroniczne może być zapisywany tylko ręcznie. Ręczne zapisywanie identyfikatorów innych niż elektroniczne oznacza poważne obciążenie dla hodowców, a przy tym pociąga za sobą ryzyko wystąpienia błędów.
(5) Uwzględniono szczególną sytuację zwierząt urodzonych przed dniem 31 grudnia 2009 r. w kontekście wymogu zapisywania indywidualnych kodów zwierząt w dokumencie przewozowym. Ryzyko, jakie towarzyszy przewozowi takich zwierząt do rzeźni, jest nieznaczne i nie uzasadnia dodatkowych obciążeń administracyjnych, jakie pociąga za sobą ten wymóg. Zwierzęta przewożone bezpośrednio do rzeźni w tym samym państwie członkowskim zwolniono zatem z tego wymogu niezależnie od daty przewozu takich zwierząt.
(6) Aby jeszcze bardziej zmniejszyć obciążenia administracyjne dla podmiotów prowadzących obrót zwierzętami, w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 21/2004, zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 933/2008(2), przewiduje się, że wymóg zapisywania indywidualnego kodu zwierzęcia w dokumencie przewozowym nie jest obowiązkowy dla zwierząt urodzonych przed dniem 31 grudnia 2009 r., do dnia 31 grudnia 2011 r. w przypadku wszelkich przewozów innych niż do rzeźni - bezpośrednio lub z zastosowaniem procedury nadzoru.
(7) W czasie obowiązywania tego okresu przejściowego do służb Komisji nie zgłoszono poważniejszych usterek w systemie, związanych z wprowadzeniem tego odstępstwa.
(8) W niektórych państwach dane wskazują jednak, że - ze względu na szczególny sposób hodowania owiec i kóz - zwierzęta urodzone przed dniem 31 grudnia 2009 r. nadal będą stanowić znaczną część populacji owiec i kóz do dnia 31 grudnia 2014 r. Ryzyko związane z ich przewozem systematycznie malałoby proporcjonalnie do spadku liczby takich zwierząt. Jednakże ręczne zapisywanie identyfikatorów innych niż elektroniczne wciąż stanowiłoby w tych przypadkach znaczące obciążenie administracyjne dla hodowców takich zwierząt.
(9) Dlatego przewozy takich zwierząt powinny być nadal zwolnione z wymogu zapisywania indywidualnych kodów zwierząt w dokumencie przewozowym do dnia 31 grudnia 2014 r. Spoczywający na hodowcach zwierząt ciężar takiej rejestracji po tej dacie oraz towarzyszące mu ryzyko błędów zostałyby ograniczone do dopuszczalnego poziomu.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 21/2004.
(11) W trosce o pewność prawa właściwe jest, aby niniejsze rozporządzenie było stosowane z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2012 r. w celu zapewnienia ciągłości stosowania zwolnienia z wymogu polegającego na zapisywaniu indywidualnych kodów zwierząt w dokumencie przewozowym.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 stycznia 2012 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 5 z 9.1.2004, s. 8.
(2) Dz.U. L 256 z 24.9.2008, s. 5.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.17.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 45/2012 zmieniające załącznik do rozporządzenia Rady (WE) nr 21/2004 w odniesieniu do dokumentów przewozowych |
Data aktu: | 19/01/2012 |
Data ogłoszenia: | 20/01/2012 |
Data wejścia w życie: | 09/02/2012, 01/01/2012 |