Rozporządzenie 519/2012 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załącznika I

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 519/2012
z dnia 19 czerwca 2012 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załącznika I
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych i zmieniające dyrektywę 79/117/EWG(1), w szczególności jego art. 14 ust. 1 i art. 14 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 850/2004 wdraża do prawa Unii zobowiązania Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych (zwanej dalej "Konwencją") zatwierdzonej decyzją Rady 2006/507/WE z dnia 14 października 2004 r. dotyczącą zawarcia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych(2) oraz zobowiązania podjęte w 1998 r. w Protokole do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczenia powietrza na dalekie odległości dotyczącym trwałych zanieczyszczeń organicznych (zwanym dalej "Protokołem") zatwierdzonym decyzją Rady 2004/259/WE z dnia 19 lutego 2004 r. dotyczącą zawarcia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, Protokołu do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczenia powietrza na dalekie odległości dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych (zwaną dalej CLRTAP)(3).

(2) W trakcie 27. posiedzenia w dniach od 14 do 18 grudnia 2009 r. organ wykonawczy CLRTAP podjął decyzję o dodaniu do Protokołu heksachlorobutadienu(4), polichlorowanych naftalenów (zwanych dalej "PCN") oraz krótkołańcuchowych parafin chlorowanych(5) (zwanych dalej "chloroalkanami").

(3) W świetle decyzji podjętych przez CLRTAP konieczna jest aktualizacja części B załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004, aby włączyć trzy nowe substancje wymienione w Protokole.

(4) Wprowadzanie do obrotu i stosowanie chloroalkanów zostało ograniczone w Unii na mocy załącznika XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady(6) w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH). Istniejące w Unii ograniczenia w zakresie stosowania chloroalkanów obejmują jedynie dwa zastosowania i tym samym ich zakres jest o wiele węższy niż zakres ograniczenia w zakresie stosowania chloroalkanów ustanowionego decyzją organu wykonawczego CLRTAP. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem rozszerzyć zakres ograniczenia stosowania chloroalkanów w Unii poprzez zakazanie ich produkcji, wprowadzania do obrotu oraz stosowania, z wyjątkiem dwóch wyłączonych zastosowań.

(5) Nie należy traktować 1 % poziomu progu określonego w niniejszym rozporządzeniu dla chloroalkanów jako wdrożenia pojęcia "niezamierzonego śladowego skażenia" zawartego w art. 4 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 850/2004. Konieczne jest przeprowadzenie dalszej analizy naukowej, zanim Komisja będzie mogła przedstawić jasną opinię w kwestii "niezamierzonego śladowego skażenia" w odniesieniu do chloroalkanów.

(6) Odstępstwa dotyczące chloroalkanów podlegają, jeśli to stosowne, zastosowaniu najlepszych dostępnych technik. Komisja nadal dokonuje przeglądów tych odstępstw i dostępności bezpieczniejszych alternatywnych substancji lub technologii.

(7) Na 5. posiedzeniu w dniach od 25 do 29 kwietnia 2011 r. Konferencja Stron Konwencji wyraziła zgodę w decyzji SC-5/3(7), aby do wykazu trwałych zanieczyszczeń organicznych, które należy wyeliminować na całym świecie, dodać endosulfan, z kilkoma wyłączeniami.

(8) W związku z decyzją SC-5/3 należy uaktualnić załącznik I część A do rozporządzenia (WE) nr 850/2004, aby włączyć endosulfan. Jednak endosulfan był objęty decyzją Komisji 2005/864/WE z dnia 2 grudnia 2005 r. dotyczącą niewłączenia endosulfanu do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG oraz cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną(8). Endosulfan powinien zatem być wymieniony w wykazie w części A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 bez wyłączeń, ponieważ wszelkie wyłączenia, jakie dopuszcza decyzja SC-5/3, dotyczą zastosowania endosulfanu jako środka ochrony roślin.

(9) Należy wyjaśnić, że zakaz na mocy art. 3 rozporządzenia (WE) nr 850/2004 nie ma zastosowania do wyrobów zwierających endosulfan, heksachlorobutadien, PCN lub chloroalkany, wyprodukowanych przed dniem lub w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przez sześć miesięcy od daty jego wejścia w życie.

(10) Należy wyjaśnić, że zakaz na mocy art. 3 rozporządzenia (WE) nr 850/2004 nie ma zastosowania do wyrobów zwierających endosulfan, heksachlorobutadien, PCN lub chloroalkany już stosowanych w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

(11) Niezbędne jest dostosowanie ze względu na postęp techniczny odniesienia do norm CEN opracowywanych obecnie w odniesieniu do kwasu perfluorooktanosulfonowego i jego pochodnych (PFOS), aby umożliwić stosowanie innych metod analitycznych o tym samym poziomie efektywności.

(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy dyrektywy Rady 67/548/EWG(9),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 zostaje zmieniony zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 czerwca 2012 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 158 z 30.4.2004, s. 7.

(2) Dz.U. L 209 z 31.7.2006, s. 1.

(3) Dz.U. L 81 z 19.3.2004, s. 35.

(4) Decyzja 2009/1

(5) Decyzja 2009/2

(6) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.

(7) SC-5/3 wymieniająca techniczną postać endosulfanu i powiązane z nim izomery

(8) Dz.U. L 317 z 3.12.2005, s. 25.

(9) Dz.U. L 196 z 16.8.1967, s. 1.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 wprowadza się następujące zmiany:

1) w części A wprowadza się następujące zmiany:

a) w pozycji dotyczącej kwasu perfluorooktanosulfonowego i jego pochodnych (PFOS) pkt 6 w kolumnie "Szczególne wyłączenie dla stosowania jako produkt pośredni lub inna specyfikacja" otrzymuje brzmienie:

"6. Jako metody badań służące do wykazania zgodności substancji, preparatów i wyrobów z przepisami ust. 1 i 2 stosowane są normy przyjęte przez Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN). Każda inna metoda analityczna, w odniesieniu do której użytkownik może wykazać podobną efektywność, mogłaby być wykorzystywana jako alternatywa dla norm CEN.";

b) dodaje się pozycję w brzmieniu:

Substancja Nr CAS Nr WE Szczególne wyłączenie dla stosowania jako produkt pośredni lub inna specyfikacja
"Endosulfan 115-29-7

959-98-8

33213-65-9

204-079-4 1. Wprowadzanie do obrotu i stosowanie wyrobów wyprodukowanych przed dniem 10 lipca 2012 r. lub w tym dniu, zawierających endosulfan jako składnik takich wyrobów, jest dozwolone do dnia 10 stycznia 2013 r.

2. Stosowanie i wprowadzanie do obrotu wyrobów znajdujących się już w użytkowaniu przed dniem 10 lipca 2012 r. lub w tym dniu, zawierających endosulfan jako składnik takich wyrobów, jest dozwolone.

3. Art. 4 ust. 2 akapity trzeci i czwarty mają zastosowanie do wyrobów, o których mowa w ust. 1 i 2."

2) w części B dodaje się pozycje w brzmieniu:

Substancja Nr CAS Nr WE Szczególne wyłączenie dla stosowania jako produkt pośredni lub inna specyfikacja
"Heksachlorobutadien 87-68-3 201-765-5 1. Wprowadzanie do obrotu i stosowanie wyrobów wyprodukowanych przed dniem 10 lipca 2012 r. lub w tym dniu, zawierających heksachlorobutadien jako składnik takich wyrobów, jest dozwolone do dnia 10 stycznia 2013 r.

2. Stosowanie i wprowadzanie do obrotu wyrobów znajdujących się już w użytkowaniu przed dniem 10 lipca 2012 r. lub w tym dniu, zawierających heksachlorobutadien jako składnik takich wyrobów, jest dozwolone.

3. Art. 4 ust. 2 akapity trzeci i czwarty mają zastosowanie do wyrobów, o których mowa w ust. 1 i 2.

Polichlorowane naftaleny(*) 1. Wprowadzanie do obrotu i stosowanie wyrobów wyprodukowanych przed dniem 10 lipca 2012 r. lub w tym dniu, zawierających polichlorowane naftaleny jako składnik takich wyrobów, jest dozwolone do dnia 10 stycznia 2013 r.

2. Stosowanie i wprowadzanie do obrotu wyrobów znajdujących się już w użytkowaniu przed dniem 10 lipca 2012 r. lub w tym dniu, zawierających polichlorowane naftaleny jako składnik takich wyrobów, jest dozwolone.

3. Art. 4 ust. 2 akapity trzeci i czwarty mają zastosowanie do wyrobów, o których mowa w ust. 1 i 2.

Chloroalkany C10-13 (krótkołańcuchowe parafiny chlorowane) 85535-84-8 287-476-5 1. W drodze odstępstwa, produkcja, wprowadzanie do obrotu i stosowanie substancji lub preparatów zawierających chloroalkany w stężeniach niższych niż 1 % masy jest dozwolone.

2. W drodze odstępstwa, produkcja, wprowadzanie do obrotu, oraz stosowanie następujących zastosowań są dopuszczalne, pod warunkiem że państwa członkowskie przekazują Komisji, nie później niż do roku 2015, a następnie co cztery lata, informacje na temat postępów dokonanych w eliminowaniu chloroalkanów:

a) produkty hamujące palność w gumie stosowanej w przenośnikach taśmowych w górnictwie;

b) produkty hamujące palność w szczeliwach używanych przy wałach i zaporach.

3. Wprowadzanie do obrotu i stosowanie wyrobów wyprodukowanych przed dniem 10 lipca 2012 r. lub w tym dniu, zawierających chloroalkany jako składnik takich wyrobów, jest dozwolone do dnia 10 stycznia 2013 r.

4. Stosowanie i wprowadzanie do obrotu wyrobów znajdujących się już w użytkowaniu przed dniem 10 lipca 2012 r. lub w tym dniu, zawierających chloroalkany jako składnik takich wyrobów, jest dozwolone.

5. Art. 4 ust. 2 akapity trzeci i czwarty mają zastosowanie do wyrobów, o których mowa w ust. 1 i 2.

Gdy tylko dostępne staną się nowe informacje na temat zastosowań oraz bezpieczniejszych substancji lub technologii alternatywnych Komisja dokonuje przeglądu każdego z odstępstw, o których mowa w pkt 2, tak aby zastosowania chloroalkanów zostały wycofane."

(*) Polichlorowane naftaleny to związki chemiczne oparte na układzie pierścieni naftalenowych, w których jeden lub kilka atomów wodoru zastąpiono atomami chloru.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.159.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 519/2012 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załącznika I
Data aktu: 19/06/2012
Data ogłoszenia: 20/06/2012
Data wejścia w życie: 10/07/2012