uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE(1), w szczególności jego art. 64 ust. 1,
po konsultacji z zarządem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego,
(1) Rozporządzeniem (WE) nr 216/2008 rozszerzono zakres działalności Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (zwanej dalej "Agencją"); w związku z tym od Agencji wymaga się wydawania certyfikatów, zatwierdzeń, licencji lub innych dokumentów będących wynikiem przeprowadzenia certyfikacji zgodnie z rozszerzonym zakresem działalności.
(2) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 593/2007 z dnia 31 maja 2007 r. w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego(2) nie dopuszczono możliwości pobierania opłat ani honorariów z tytułu przeprowadzenia działań certyfikacyjnych, o których mowa w art. 5 ust. 5 lit. e), art. 21, 22, 22a, 22b i 23 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, innych niż te opisane szczegółowo w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1702/2003 z dnia 24 września 2003 r. ustanawiającym zasady wykonawcze dla certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i wyposażenia w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dla certyfikacji organizacji projektujących i produkujących(3) oraz rozporządzeniu (WE) nr 2042/2003 z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie nieprzerwanej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania(4).
(3) Opłaty i honoraria, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, należy ustalać w sposób przejrzysty, uczciwy i jednolity, tak aby odpowiadały one rzeczywistemu kosztowi każdej pojedynczej usługi zgodnie z przepisem art. 64 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 216/2008. Konieczne jest zapewnienie równowagi między ogólną sumą wydatków poniesionych przez Agencję w trakcie realizacji procedur certyfikacyjnych oraz ogólną sumą przychodów z opłat przez nią pobieranych.
(4) Usytuowanie geograficzne przedsiębiorstw na terytoriach państw członkowskich nie powinno być czynnikiem dyskryminującym przy ustalaniu opłat.
(5) Wnioskodawca powinien mieć możliwość zwrócenia się o wycenę finansową spodziewanej kwoty należnej za usługę, która ma zostać wyświadczona. Kryteria służące za podstawę określenia tej kwoty powinny być zrozumiałe, jednolite i udostępnione do wiadomości publicznej. Jeżeli nie jest możliwe dokładne określenie tej kwoty z góry, Agencja powinna ustalić przejrzyste reguły wyliczania należnej kwoty w trakcie świadczenia danej usługi.
(6) Należy ustanowić terminy płatności opłat i honorariów pobieranych na mocy niniejszego rozporządzenia. Należy ustanowić odpowiednie środki zaradcze podejmowane w sytuacji niedokonania płatności, takie jak przerwanie rozpatrywania stosownych wniosków, unieważnienie stosownych zatwierdzeń, zaprzestanie świadczenia jakikolwiek dalszych usług na rzecz danego wnioskodawcy, oraz odzyskanie niezapłaconych kwot z pomocą dostępnych środków.
(7) Opłaty z tytułu odwołań od decyzji Agencji powinny zostać wpłacone w całości przed uznaniem danego odwołania za dopuszczalne.
(8) Przed jakąkolwiek zmianą opłat należy skonsultować się z zainteresowanymi stronami. Ponadto Agencja powinna regularnie udostępniać zainteresowanym stronom informacje na temat sposobu i podstaw obliczania opłat, tak aby miały one wgląd w koszty ponoszone przez Agencję i aby zapewnić branży lotniczej odpowiednią przejrzystość finansową i możliwość przewidywania kosztów opłat, których poniesienie będzie konieczne. Należy zezwolić zatem na przeprowadzenie rocznej rewizji stawek opłat, na podstawie wyników budżetowych i prognoz Agencji.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 593/2007.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu utworzonego na mocy art. 65 rozporządzenia (WE) nr 216/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 czerwca 2012 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.
(2) Dz.U. L 140 z 1.6.2007, s. 3.
(3) Dz.U. L 243 z 27.9.2003, s. 6.
(4) Dz.U. L 315 z 28.11.2003, s. 1.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.151.22 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 494/2012 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 593/2007 w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego |
Data aktu: | 11/06/2012 |
Data ogłoszenia: | 12/06/2012 |
Data wejścia w życie: | 13/06/2012, 01/04/2012 |