a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 809/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. wykonujące dyrektywę 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie informacji zawartych w prospektach emisyjnych oraz formy, włączenia przez odniesienie i publikacji takich prospektów emisyjnych oraz rozpowszechniania reklam 2 określa szczegółowo informacje, jakie musi zawierać prospekt emisyjny w przypadku różnych typów papierów wartościowych, tak aby spełniać wymogi określone w art. 5 ust. 1 dyrektywy 2003/71/WE.
(2) W związku z dyrektywą 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym oraz zmieniającą dyrektywę 2001/34/WE 3 , przepisy art. 10 dyrektywy 2003/71/WE zawierające wymóg corocznego przedstawiania przez emitenta dokumentu zawierającego lub odnoszącego się do wszystkich informacji opublikowanych przez ostatnie 12 miesięy poprzedzających publikację prospektu zostały skreślone na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. zmieniającej dyrektywę 2003/71/WE w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych oraz dyrektywę 2004/109/WE w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym 4 . Zmiana ta powinna zostać uwzględniona w rozporządzeniu (WE) nr 809/2004.
(3) Na mocy dyrektywy 2010/73/UE zwiększono z 50.000 EUR do 100.000 EUR określony w art. 3 dyrektywy 2003/71/WE próg związany z obowiązkiem publikacji prospektu emisyjnego. Zmiana ta powinna również zostać wprowadzona do rozporządzenia (WE) nr 809/2004.
(4) Dyrektywą 2010/73/UE wprowadzono nowe przepisy, aby wzmocnić ochronę inwestorów, zmniejszyć obciążenia administracyjne spółek przy pozyskiwaniu kapitału na rynkach papierów wartościowych w Unii oraz zwiększyć efektywność systemu prospektu emisyjnego, co powoduje konieczność przyjęcia zmian do rozporządzenia (WE) nr 809/2004 w odniesieniu do formy ostatecznych warunków prospektu emisyjnego podstawowego, formy podsumowania prospektu emisyjnego oraz szczegółowej treści i szczególnej formy najważniejszych informacji umieszczanych w podsumowaniu.
(5) Aby zapobiec sytuacjom, w których ostateczne warunki prospektu emisyjnego podstawowego zawierają informacje wymagające jeszcze potwierdzenia przez właściwe organy, prospekt emisyjny podstawowy powinien zawierać wszystkie informacje znane emitentowi w czasie sporządzania prospektu emisyjnego.
(6) Należy przewidzieć, że prospekt emisyjny podstawowy może zawierać opcje w odniesieniu do wszystkich informacji wymaganych dla odnośnych schematów i modułów dokumentu ofertowego. W ostatecznych warunkach należy następnie określić, które z tych opcji mają zastosowanie do danej emisji, poprzez odesłanie do odnośnych działów prospektu emisyjnego podstawowego lub poprzez powtórzenie tych informacji. Należy umożliwić włączanie do ostatecznych warunków pewnych dodatkowych informacji niedotyczących dokumentu ofertowego, jeżeli zostaną one uznane za przydatne dla inwestorów. W niniejszym rozporządzeniu należy określić te dodatkowe informacje.
(7) W ostatecznych warunkach nie powinno się zmieniać ani zastępować żadnych informacji zawartych w prospekcie emisyjnym podstawowym, ponieważ wszelkie nowe informacje mogące wpłynąć na ocenę emitenta oraz papierów wartościowych przez inwestora muszą zostać zawarte w suplemencie lub w nowym prospekcie emisyjnym podstawowym, które wymagają wcześniejszego zatwierdzenia przez właściwy organ. Ostateczne warunki nie powinny zatem zawierać żadnego nowego opisu warunków płatności, który nie znalazł się w prospekcie emisyjnym podstawowym.
(8) Podsumowanie powinno zawierać najważniejsze informacje dla inwestorów zgodnie z wymogami art. 5 ust. 2 dyrektywy 2003/71/WE. W tym celu podsumowanie odnoszące się do poszczególnych emisji powinno łączyć w sobie informacje z podsumowania prospektu emisyjnego podstawowego, które odnoszą się wyłącznie do danej emisji, oraz odnośne części ostatecznych warunków. Podsumowanie pojedynczej emisji należy załączyć do ostatecznych warunków.
(9) W przypadku papierów wartościowych powiązanych z aktywami bazowymi lub opartych na nich w prospekcie emisyjnym podstawowym należy ujawniać wszystkie informacje o rodzaju aktywów bazowych znane już w dniu jego zatwierdzenia. W związku z tym w ostatecznych warunkach należy umieścić wyłącznie szczegóły dotyczące poszczególnych emisji w odniesieniu do danych aktywów bazowych, gdyż wybór odnośnych aktywów bazowych może zależeć od warunków rynkowych.
(10) Przepisy dotyczące formy i treści podsumowania prospektu emisyjnego należy określić w taki sposób, aby równoważne informacje były umieszczane w podsumowaniach w tych samych miejscach i aby umożliwić łatwe porównywanie podobnych produktów. Analogicznie, w przypadku gdy dany element nie ma zastosowania do prospektu emisyjnego, element ten powinien pojawić się w podsumowaniu z adnotacją "nie dotyczy".
(11) Podsumowanie powinno być samodzielną częścią prospektu emisyjnego. W przypadku gdy emitent, oferujący lub osoba wnioskująca o dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym nie ma obowiązku umieszczania podsumowania w prospekcie emisyjnym, lecz chce umieścić w nim dział przeglądowy, działu tego nie należy tytułować słowem "Podsumowanie", chyba że ten dział przeglądowy spełnia wszystkie wymogi informacyjne odnoszące się do podsumowań. Podsumowania należy formułować prostym językiem, przedstawiając informacje w przystępny sposób.
(12) W celu zwiększenia efektywności rynków papierów wartościowych w Unii i zmniejszenia kosztów administracyjnych ponoszonych przez emitentów w procesie pozyskiwania kapitału, zgodnie z wymogiem określonym w art. 7 ust. 2 lit. g) dyrektywy 2003/71/WE należy wprowadzić proporcjonalny system obowiązków informacyjnych w odniesieniu do ofert akcji skierowanych do obecnych akcjonariuszy, którzy mogą sami dokonać subskrypcji na akcje albo zbyć prawo do subskrypcji.
(13) Zgodnie z wymogiem określonym w art. 7 ust. 2 lit. e) dyrektywy 2003/71/WE, proporcjonalny system obowiązków informacyjnych powinien w odpowiednim stopniu uwzględniać wielkość emitentów, w szczególności instytucji kredytowych emitujących nieudziałowe papiery wartościowe, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. j) dyrektywy 2003/71/WE, które zdecydowały o dobrowolnym poddaniu się systemowi ustanowionemu dyrektywą 2003/71/WE, małych i średnich przedsiębiorstw oraz spółek o obniżonej kapitalizacji rynkowej. Emitenci ci powinny jednak mieć możliwość dokonania wyboru pomiędzy schematami zawierającymi proporcjonalne wymogi a pełnym systemem obowiązków informacyjnych.
(14) Proporcjonalny system obowiązków informacyjnych powinien uwzględniać potrzebę zwiększenia ochrony inwestorów oraz ilość informacji już ujawnianych wobec rynków.
(15) W reklamach należy informować inwestorów, jeżeli zgodnie z dyrektywą 2003/71/WE prospekt emisyjny nie jest wymagany, chyba że emitent, oferujący lub osoba wnioskująca o dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym decyduje się opublikować prospekt emisyjny zgodny z wymogami określonymi w dyrektywie 2003/71/WE i w niniejszym rozporządzeniu.
(16) W związku z koniecznością zapewnienia emitentom okresu przejściowego na dostosowanie się do nowych wymogów wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem powinno być ono stosowane wyłącznie do prospektów emisyjnych i prospektów emisyjnych podstawowych, które są już zatwierdzone przez właściwy organ w dniu jego wejścia w życie lub później.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 809/2004,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 30 marca 2012 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |
1 Dz.U. L 345 z 31.12.2003, s. 64.
2 Dz.U. L 149 z 30.4.2004, s. 1.
3 Dz.U. L 390 z 31.12.2004, s. 38.
4 Dz.U. L 327 z 11.12.2010, s. 1.
5 Art. 1 pkt 9 lit. c) zmieniona przez sprostowanie z dnia 25 września 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.253.36).
6 Podpunkty jak w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 809/2004, z wyjątkiem zmiany w pkt 13 (Informacje finansowe).
7 Podpunkty jak w załączniku IX rozporządzenia (WE) nr 809/2004, z wyjątkiem zmiany w pkt 11 (Informacje finansowe).
8 W przypadku pkt 26-32, podpunkty jak w załączniku X do rozporządzenia (WE) nr 809/2004.
9 Podpunkty jak w załączniku XI do rozporządzenia (WE) nr 809/2004, z wyjątkiem zmiany w pkt 11.1 (Historyczne informacje finansowe)."